Opbouw verslag P47 "Snafu" van Seagull Models

FlyingPieter

In Memoriam
Hallo allemaal,

Omdat ik het leuk vind om dit te publiceren, en omdat ik dit een geweldig mooie kist vind, en omdat ik misschien tips en trucs krijg, wil ik graag een afbouw verslag maken van mijn nieuwe aanwinst:

de Republic P47G Razorback "Snafu" van het merk Seagull Models. Het is een vrij nieuw ARF model, wat heel veel weg heeft van de P47 van Hangar 9, naar mijn mening.
De span is 1.60 meter en ik ga denk ik voor een 15 cc 4 takt. Een uitvoering in electro is mogelijk, de conversie set voor de motor zit ook in de doos. Ik wil rook en herrie, dus dit zakje blijft dicht.


001.jpg




Ik heb de doos helaas niet meer, maar alles zat iig uitermate degelijk verpakt. Ik had de kist een paar weken geleden gezien bij Dennis, van een bekende hobby winkel in het zuiden des lands, en wilde hem direct hebben. Hij was al verkocht, dus ik moest wachten .....
Ik heb alle delen uit de doos gepakt en hem even provisorisch op de tafel in de kamer gezet. ( Ik heb dus echt GEEN bouwruimte )

Enfin, eerst het boek maar eens goed doorgelezen en alle zakjes etc opengemaakt en gesorteerd. Voor zover ik kan zien, zit alles erbij. De kist komt met een mechanisch retract systeem, dat door 2 kleine servo's wordt bedient. Die moet ik dus aanschaffen. De oleo struts zijn verend, dat lijkt me prima, het hele systeem is trouwens van een metaal....

Voorts zitten er aan de vleugeltips 2 ledjes ingebouwd, de landingslichten, de kabeltjes zijn al door de vleugel getrokken en er is een apart batterij houdertje aanwezig, enfin, dat komt later wel.

Eerst nog even wat detail foto's:

002.jpg



003.jpg



004.jpg



Aan de slag dan maar:

Ik begin met de vleugels, en bevestig de flaps en de rolroeren met goede lijm.


006.jpg



Daarna uiteraard hetzelfde met het stabilo en het richtingroer.

007.jpg




Nachtje goed laten drogen en het zit muur en muurvast. Het schijnt niet nodig te zijn, maar ik ga de scharniertjes toch borgen met spelden, zekerheid voor alles.

008.jpg




Zoals je ziet is de vleugel in twee delen, een aluminium buis loopt door een polyester buis in de romp. De vleugeldelen kunnen op het veld middels 2 grote plastic bouten, vanuit de binnenkant, aan de romp bevestigd worden.

Hierna is het de beurt aan de roerhoorntjes. Deze zijn in dit geval in kunststof uitgevoerd en worden rechtstandig in keurig net uitgevreesde gleufjes gemonteerd. Wederom met goede lijm, want ze kunnen moeilijk geborgd worden vrees ik.
Na een nachtje drogen en uitharden heb ik geprobeerd er een uit te trekken.....
ik vrees dat ik de vleugel dan verniel, zo vast zitten ze.

009.jpg



Nu ik dit zo zit te schrijven en zit te bekijken bedenk ik ineens, die hoorntjes ga ik eens mooi ook grijs verven !

En verder maar weer.

Met veel geduld, meten, meten, en nog eens meten, heb ik het stabilo gelijmd. Eerst netjes de zaak afgetekend en met een hobby mes de oracover weggehaald. De hele kist is dus met ORACOVER bedekt, was ik even vergeten te melden. Uiteraard goed nagemeten en vastgezet met dikke papieren schilders tape.

010.jpg




Dit is het resultaat na een nachtje drogen.


Na het stabilo volgt uiteraard het richtingroer, zelfde procedure als hierboven beschreven.

011.jpg


Na weer een nachtje heb ik dus dit.

De volgende fase in het inbrengen van de stuurstangen. De twee hoogteroer stangen worden in de romp samengevoegd met een blokje, waarna er een stuurstangetje overblijft.

Ik moet eerst drie keer kijken naar het richtingroer en het staartwiel. Daar heb ik dus voor elk een stang voor, maar geen blokje om ze in de romp samen te verbinden.
De handleiding zegt hier niets over. Ik kan kiezen tussen 2 servo's met een y kabel, of gewoon 2 stangetjes op een servo arm zetten. Ik ga voor deze laatste optie denk ik.

Enfin, het ziet er nu zo uit:

012.jpg



013.jpg



Zoals je ziet zijn de stangen allemaal meer dan lang genoeg !

En nu....

Niet heel moeilijk, de wielen aan het landingsgestel vast gezet. een klusje van niks, mits je een goede ienieminie inbussleutel hebt. De mijne is zo dol als een draaimolen.
Even een stukje eraf geknipt en hoppa, hij doet het weer. Samen met een druppel seconden lijm hoop ik nu geen wiel te verliezen...

014.jpg


Het resultaat aldus.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit die imitatie H9 P47D Razorback, ook weer een kopie van de Topflite kit
Is een veel geproduceerde maat die 1.60 span, enige wat opvalt is dat de romp lengte van het model iets te kort is ten opzichte van de echte.
Die 15cc 4tact is wat je minimaal nodig hebt, zowel voor het gewicht nodig in de neus als voor voldoende vermogen, zelf zou ik voor een 20cc gaan, gewicht vindt de P47 niet erg, vliegt tie alleen maar meer schaal mee en power zat dan.
De P47 vliegt zalig vindt ik, vliegt als op rails en is lekker langzaam te maken in de landing zonder neiging tot tipstall.
Ben zelf weer bijna gereed met mijn inmiddels 4e P47D razorback van 1.70 span, is een ARF met een glas romp en styro ingedekte vleugels maar inmiddels helemaal verschaalt zeg maar.
Flaps zoals het hoort, retract achter met deurtjes, main retract ook met volledig afsluitbare deurtjes, hoogte roer aansturing inwendig, closed loop rudder, onboard glow, enz, enz.
Zit een 20cc 4tact op, had er ook eentje uitgevoerd met een 25cc Saito en vloog ook lekker ondanks iets toegenomen gewicht.
Zal wel een paar plaatjes posten binnenkort.
Nu nog even lekker verder bouwen aan je Razorback Pieter :wink:
En ja, voor de degene die het interesseert, DE RAZORBACK IS DE MOOISTE UITVOERING :mrgreen:
Groet Ger.
 
Een uitvoering in electro is mogelijk, de conversie set voor de motor zit ook in de doos. Ik wil rook en herrie, dus dit zakje blijft dicht.

Mooi zo, helemaal met je eens... :thumbsup:

En ja, voor de degene die het interesseert, DE RAZORBACK IS DE MOOISTE UITVOERING :mrgreen:

Ook eens... :thumbsup:

Samen met een druppel seconden lijm hoop ik nu geen wiel te verliezen...

Even met een vijltje een vlak kantje op de as vijlen t.p.v. de imbusschroef (in de collar) en je hebt zelfs geen secondenlijm meer nodig ;)

Veel bouw- en vliegplezier met je Razorback SNAFU Pieter!

Groeten, Ramses
 
Mooi zo, helemaal met je eens... :thumbsup:



Ook eens... :thumbsup:



Even met een vijltje een vlak kantje op de as vijlen t.p.v. de imbusschroef (in de collar) en je hebt zelfs geen secondenlijm meer nodig ;)

Veel bouw- en vliegplezier met je Razorback SNAFU Pieter!

Groeten, Ramses

Thanx thanx, kijk, daar heb ik wat aan, dank je Ramses, ga ik meteen doen !
 
Ik vergeet een paar dingen nog te vermelden, heeft niets met het opbouwen te maken, maar toch:

1. De bovenste foto's zijn gemaakt door mijn vriendin Nens, het is haar hobby, en haar werk vind je op haar website: www.nenske.com Wil je een reportage van ( wat ik denk ) zeer goede kwaliteit, laat het gerust weten.
De rest van de foto's heb ik met mijn foon gemaakt.... het is te doen....

2. Voor mij heel erg leuk, de echte Snafu vliegt nog steeds, vaak op Duxford. Filmpjes zijn hier:

[media=youtube]OWGKd0bli5A[/media] en hier: [media=youtube]bI4NFuCN6Fo[/media]


Als je op "P47 Snafu" googled vind je er veel meer.
Je ziet dat mijn model een fraaie replica is van de echte, voor mij heeft dat een meerwaarde !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
erg leuke kist
ziet er goed uit ben benieuwd hoe hij vliegt

wat word het electrisch welke setup ?

succes met bouwen
 
Razorback is een all time favorite. :yes:

Kist ziet er prachtig uit, maar ik zou hem wel een beetje weatheren.

Misschien de panel lines wat accentueren . . .

Succes!


jan.
 
erg leuke kist
ziet er goed uit ben benieuwd hoe hij vliegt

wat word het electrisch welke setup ?

succes met bouwen


Dank je wel Marco, enne, voor wat betreft je vraag, heb je eroverheen gelezen in de aanhef van mijn draadje denk ik:

"ik ga denk ik voor een 15 cc 4 takt. Een uitvoering in electro is mogelijk, de conversie set voor een electro motor zit ook in de doos. Ik wil rook en herrie, dus dit zakje blijft dicht."
 
Razorback is een all time favorite. :yes:

Kist ziet er prachtig uit, maar ik zou hem wel een beetje weatheren.

Misschien de panel lines wat accentueren . . .

Succes!


jan.

Dank je Jan, ik peins me er helemaal suf over.... ik ga echt onderzoeken hoe ik dat subtiel kan doen, iig bij de kanonnen ga ik wat doen, dat staat hem goed. En verder, ik ben dus ECHT geen expert in die dingen he......
Elke tip is welkom, en hier op het forum is expertise genoeg denk ik. It will be a job pffffff !!!!!!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag niet zo heel veel gedaan. Zoals ik al gezegd had, de lijmverbindingen van alle scharnieren zitten muur en muurvast. Toch heb ik voor de zekerheid een stuk of 50 spelden op maat geknipt en voorzichtig aan de onderzijde door de scharnieren heen gestoken.

016.jpg



Je bent er gewoon zo weer een uurtje mee kwijt, maar een ding is zeker, de roeren vallen er niet zo maar vanaf. Aan de bovenzijde van de vleugels zie je er niks van, so, well done.
 
Halo Pieter ,

Ziet er goed uit .

Panel lines komen er aan ,vandaag envelop klaar gemaakt voor het opsturen .

Morgen op de post

Grt johnnyb
 
De motor keuze is gemaakt. Door Seagull wordt aanbevolen een 15 cc benzine of een .61 2 takt of een .90 4 takt. Ik heb besloten om voor deze te gaan:

saito100.jpg



Een Saito 1.20 4 takt, met dank aan Ger Kovacs, ook voor het advies om een iets grotere motor te nemen. Wordt ie alleen maar fijner van !
Woensdag ophalen !
 
Je zou ook nog de Saito 20 cc benzine kunnen overwegen ...

fg21b.jpg


FG 21 benzine
Inhoud 20.5 cc
Prop 15x7 - 16x6
Gewicht 690 gram
€ 599,00
 
2 blads is in allerlei opzichten beter. Maar 4 blads is mooier (schaal)!

Nadeel van 4 blads (in elk geval bij elektro) is dat het enorm veel vermogen vraagt (of anders ten koste gaat van snelheid). Ik vraag het omdat ik zojuist de post over motorkeuze voorbij zie komen, en als je 4 blads kiest, zal dit effect hebben op de motor keuze....
 
Niet onbelangrijk, de motor. Vandaag de motor gemonteerd, (even provisorisch zoals je ziet) niet de door de fabriek aanbevolen 15 cc 4 takt, maar een 20 cc Saito 4 takt, met dubbele "ontsteking" 2 gloeipluggen in de cylinderkop dus. Dit betekent: Meer kracht, meer souplesse, meer zekerheid. Ook heb ik de motor niet haaks gemonteerd, maar op de kop, zodat de motor inclusief de uitlaat geheel binnen de motorkap valt, ik hoef dus geen lelijke gaten te maken !!

018.jpg



019.jpg


020.jpg


021.jpg



022.jpg


023.jpg



Ger Kovacs heeft het spul uitgemeten, met de juiste side- en downtrust..... een nauwkeurig werkje . Enfin tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!! Ger, nogmaals bedankt voor je hulp en assistentie en gastvrijheid. Ik heb je tip in PB genoteerd uiteraard !
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik toch al van plan was om een "in board glow systeem" te maken, heb ik even een voorbeeld gefotografeerd.

024.jpg


Nu maar eens kijken of ik ook zoiets in elkaar gezet krijg. Ik moet nog veulllllllllll, heel veulllllllllllllll leren.
 
Back
Top