opduwer pietertje

ben begonnen met de bouw van een opduwer, lengte 80 cm breed 27 cm.
ik had in het verleden de spanten en kielbalk al verlijmd, maar deze waren door het langere liggen iets krom getrokken.
heb nu op de bouwplaat met behulp van balkjes een constructie gemaakt waarbij alles weer recht en haaks komt te staan.
hierna kan ik dan vanuit het bovengedeelte de latjes aanbrengen, om en om, en als de constructie zo ver is dat alleen de onderkant nog moet haal ik de boot van de bouwplank.

DSC01195.jpg

schroefas, schroef, motor (decaperm pile), servo, motorregelaar zijn al in mijn bezit, zal hiervan nog wel een foto van maken.

groetjes piet

elektronica onderdelen voor de Pietertje

DSC01196.jpg

op deze foto de motor, regelaar, servo, ontvanger, schakelunit, schroefas en de schroef.
wat betreft de regelaar deze is wat groot uitgevallen, het is het ontwerp van Victor de Lang, ik heb in dit ontwerp het vermogen vergroot door de schakeltransistoren dubbel uit te voeren.
heb de regelaar getest met de motor door hem flink af te remmen en hij bleef goed werken.
groetjes piet

even weer een update, het gaat nog niet echt hard maar de eerste serie latjes zijn erop gelijmd.
best een heel geduldig werk, latje nat maken,(heb hiervoor speciaal een meter pvc buis gekocht waarin water zit) buigen en laten drogen en vervolgens vastlijmen.
maar als dat eenmaal met alle latjes is gebeurd kan het afwerken van de romp gebeuren.
groetjes piet

DSC01199.jpg

ben weer een stuk opgeschoten, de beplanking van de romp gaat goed, de achterkant is bijna dicht, moet nog wel eerst wat nieuwe latjes kopen.
de motorsteun is geplaatst, de motor is gemakkelijk te verwijderen, de schroefas zit wel op z'n plek maar nog niet vastgelijmd, dit gebeurt als alles is beplankt en de binnenkant behandeld is met epoxy.

full

full

full

groetjes piet

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag het roer gemaakt, de verdikking aan de onderkant is het demontabele punt waat het roer aan de onderkant in steekt.
op de foto is te zien dat het raam niet helemaal goed staat ten over staande van het roer, maar dat ga ik nog in orde maken.
groetjes piet

full

vandaag een zijde van de onderkant helemaal dicht gekregen met latjes, ga nu verder met de andere kant.
groetjes piet

full

vorderingen

boot helemaal bekleed met latjes, volgende stap is de achterkant in orde maken en dan kan de binnenkant bewerkt worden met epoxy.
nog wat foto's

foto vanaf de bovenkant

full

de krachtbron voor de pietertje

full

groetjes piet

terug van een kleine vakantie, weer wat aan de boot gedaan.
karton gehaald om een mal te maken voor het dek, deze maak ik uit een stuk met daarin de uitsparing voor de kajuit.
ik kon de dek omtrek niet van de tekening overnemen omdat de boot 1cm breder en 1 cm langer bleek dan de tekening, vandaar ook de mal.
op deze mal kon ik van de tekening de maatgeving tekenen voor de kajuit.

groetjes piet

full

hier even een update naar aanleiding van het bericht van Koentjuh.
klein plaatje gemaakt met steuntjes waarop de roerservo is bevestigt.
dit hele plaatje kan worden verwijdert door middel van twee schroeven als dit noodzakelijk mocht zijn.
er komt uiteraard nog een klein luikje in het achterdek om bij de bovenkant van het roer te komen.
groetjes piet

full

full

vandaag epoxy gehaald en de onderkant van de boot helemaal met tape dichtgeplakt, is tape welke lang kan zitten, om te voorkomen dat de epoxy door de eventuele naadjes komt, wat weer extra schuurwerk meebrengt.
kan deze week een begin maken met de binnenkant te behandelen met epoxy.
groetjes piet

full

plakband van de romp verwijderd en daarna twee lagen epoxy aangebracht.
als de epoxy uitgehard is schuren en een laag grondverf aanbrengen waarna eventuele deukjes geplamuurd kunnen worden.
maar dat komt later wel weer.
groetjes piet

full

boot vorige week geschuurd en voorzien van een laag primer, je kon gelijk zien waar de oneffenheden zaten, dus vandaag de boel maar geplamuurd en als dat droog is maar weer schuren tot het een mooi glad geheel is.

full

groetjes piet

na het nodige schuren en plamuren heb ik het dek er op gelijmd, en ook de waterkering voor de bovenbouw.
ga nu eerst aan de zijkant een half ronde kunststof strook lijmen en vast de onderkant in de verf zetten.
en in de tussentijd ook maar eens een standaard fabriceren want de romp rolt nu eigenlijk alle kanten op.

full

groetjes piet

begonnen met de bovenbouw.

full

ben nog bezig met de achterkant, maar het gaat de goede kant op.
groetjes piet

even weer een update, dak op de kajuit vastgelijmd, vanmiddag even de achterwand van de kom er in lijmen en zo schiet het aardig op.
ook de onderkant vast een eerste laag zwart geschilderd.

full

groetjes piet

de bovenbouw is ook nu zover dat ik met de details kan gaan beginnen, (maar eerst even een kleine verbouwing in de badkamer).
de extra aanbrenging bij de achterkant van de kuip heeft te maken met de plaatsing van de roerservo, maar ik heb al diverse foto's gezien en geen enkele opduwer is gelijk dus wat dat betreft maakt dat niks uit.
ga straks verder met het luik en verdere kleine details.

full

groetjes piet

even weer wat foto's over de bovenbouw, heb het dakluik gemaakt met eigen ontwerp scharnieren.
weet iemand hoe ik het beste iets kan maken om het luik maximaal 3 cm open te zetten?

full

het dakluik dicht

full

het dakluik open

full

de zelf gemaakte en bedachte scharnieren

vanmiddag even de uitzetter gemaakt voor het dakluik, de foto is niet honderd procent scherp, sorry

full

groetjes piet

ondanks een kleine handicap aan m'n rechterhand, toch maar weer wat gedaan.
op de bovenste foto de voorste bolder, doet tevens dienst als aan en uit voor de ontvanger, op de onderste foto wat plateau's ingelijmd en/of geschroefd voor accu's, ontvanger, twee kanaalsschakelaar voor licht en ook de geluidsgenerator.
de originele ontvangerschakelaar wel laten zitten, vond het zonde om de draden door te knippen.

full

full

groetjes piet

Back