Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Na het succes met de Hol's der Teufel hebben we het plan opgevat om nog een "show" kist te gaan maken en wel ...het 1e raket vliegtuig de..

OPEL-HATRY-SANDER-RAK 1.

Zodat we allemaal weten waar we het over hebben...deze dus...(en de 1e..en laatste vlucht was op 30 september 1929)...




2.jpg




Rak9.jpg




Het model:

Met een originele spanwijdte van 11 meter gaan we voor een 1/2 schaal model dus 5,5 meter span en een startgewicht van rond de 20 tot 22 kg.

De primaire aandrijving is nog niet helemaal duidelijk. De secundaire aandrijving is natuurlijk de raket motor...maar... raketten ontploffen nog wel eens (en daar weet de piloot van de RAK 1 Fritz von Opel alles van....) en daarom worden die 16 raket patronen veiligheids halve vervangen door iets wat knap rookt.

Maar hoe krijgen we de kist op gang en de lucht in...dat doen we met 30 meter dubbel elastiek van 8 mm..en natuurlijk de schans zoals in de film te zien is.


Ondertussen hebben we al een schat aan info zoals tekeningen en vele foto's van bv de full size replica bouw. Laat maar eens zien jongens wat we zoal bij elkaar gesprokkeld hebben aan info...en...het 1e tekenwerk begint ook al vorm te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik begin helemaal aan de andere kant. Wat is het laatste dat je doet voor de eerste vlucht (en soms zelfs daarna)? Juist, de belettering aanbrengen.
Ik heb dus een poging gedaan om die belettering in cad te zetten, zodat het later met de computersnijder gemaakt kan worden.

Het is nog niet eens zo eenvoudig, er zitten nogal wat verschillen in de diverse foto's. Ten eerste is de belettering van de replica tijdens de proefvluchten weer anders dan zoals die nu in het museum te zien is. En op de foto's van het origineel is het weer anders, de letters zijn daar veel dikker. Bovendien werden die oude opnamen vaak geretoucheerd om juist deze details beter uit te doen komen, vooral de merknaam "OPEL" natuurlijk, en dat werd niet altijd even nauwkeurig gedaan.

Ik heb maar een soort "gemiddelde waarheid" gecreëerd. De tekst "HATRY FLUGZEUG" komt later nog.

View media item 260964
 
Even ter vergelijking: De Hol's der Teufel, door Henk gebouwd en gevlogen, op schaal 1;2,5 (zie de vage lijnen) en de Rak1 op schaal 1:2.
View media item 260980
Hetzelfde, maar dan met alleen de relevante delen van de Hol's in groen geprojecteerd:
View media item 260982
Max.
 
Laatst bewerkt:
Een zwaartepuntberekening geeft een marge van ongeveer 30% - 35% van de vleugelkoorde:

ZWP.jpg
 
Denk dat wij het ook maar zo gaan doen op de shows...eerst een "Feherstart"..( alleen de gummiseil aandrijvingen en de motor nog niet) en dan...hoppa...

3 segmenten van 3 meter als schans...moet allemaal in de caravan passen...maar ach..niets is onmogelijk...

Moeten we nog wel een "sponsor" hebben voor de rookpotten...25 euro per start...:eek::D:D:p:p


 
Uit dit filmpje kunnen we veel opmaken:

- De pop moet ronde brilleglazen hebben
- Er zijn mensen nodig met een kassie met een slinger er aan
- De kist moet ook achteruit kunnen vliegen en precies op de startrails kunnen landen
- Oh ja...ook nog 20 man die de kist kunnen dragen


Ach..valt allemaal nog wel mee om te realiseren...



 
Ik heb wat onderdelen van de Hols gewogen ( wat losse delen) en van de staartdelen de momentarmen gemeten.

Met name de vleugels zijn lichter dan geschat.

Bij de Opel RAK de gewichten hier en daar herzien met deze wetenschap (o.a. vleugels lichter en gondel zwaarder) en het totaal gewicht wel aangehouden.

Mocht de staartsectie wat zwaarder uitvallen..er is voldoende ruimte voor extra ballast (geschatte startgewicht van 21,62 kg naar de 25 kg grens).


Eea ziet er nu zo uit:

Gewichten.jpg



We gaan in de komende dagen alle ribben tekenen (vleugels, stabilo en roeren) en de webbing van beide vleugel hoofdliggers (zijplaten) opzetten. Volgende week kan eea dan gesneden worden.
 
We gaan hier geen reclame maken...of iets negatiefs zeggen...maar je kent de werkwijze van dat magazine....voor een paar euro heb je aflevering 1..met zowaar je eerste 2 onderdeeltjes van dat zo fel begeerde Spaanse Galjoen

Valt mee toch...een paar euro...maar ja..dan moet je nog iets van 10.000 onderdelen voor dat het schip af is..


Dus...


Vleugelbouw

We beginnen met het bouwen van de voorste hoofdliggers. Boven en onder een plat gelegde bouwmarkt lat van 9 x 4 mm grenen en zowaar 2700 mm lengte..exact een halve vleugel...en aan weerszijden een strip 0,8 x 40 mm triplex.


IMG_20220622_194024.jpg



En in 1 keer goed is altijd beter dan...dus de snijlat vast gespijkerd op het werk...dan kan die niet verschuiven want geheid doet die dat anders...

IMG_20220622_194030.jpg




Nou..zeg nu zelf..nog maar 9996 onderdelen te gaan..:eek::D
 
De eerste grenen ligger van 9x4 mm er op...

IMG_20220623_122000.jpg




Een stuk dubbele ligger 9 x 4 mm ...lengte 600 mm tpv de plaatdeling (annex bevestigingspunt strut beslag)...en naar de uiteinden dunner voor een geleidelijke afbouw van de krachten...en een klein lasplaatje bij de deling aan binnenzijde ( grote lasplaten komen later aan de buitenzijde)..

IMG_20220623_141053.jpg




Herhaling van zetten en de 2e ligger er in...

IMG_20220623_150712.jpg




Al het binnenwerk zit er in...

IMG_20220623_195326.jpg


IMG_20220623_195336.jpg




De 2 voorste hoofdliggers zijn inbouw gereed...en ...op het voortgangsformulier afgetekend door Herrn Fritz von Opel himselber..( ja ja..mijn Cursus Duits..nu ik een nachbarn Kiste ga bauen..werpt vruchten af)...

IMG_20220626_170411.jpg




En ondertussen gaat de bouw van de achterste hoofdligger gestaag door....de zijplaten zijn bij deze 38 x 0,6 mm triplex ( ipv 40 x 0,8 zoals bij de voorste hoofdliggers)..

IMG_20220626_170417.jpg
 
Nog even iets over de voorbeeld-foto's die Henk in het andere (interne) draadje plaatste:

Het gaat hier over twee verschillende replica's, beide gebouwd door Josef Griener van Bitz Fluzeugbau in opdracht van Opel, ondersteund door de bouwer van het origineel, Julius Hatry.
Op de bovenste foto is het exemplaar te zien dat in het Opel Museum in Rüsselsheim hangt, op de onderste foto het exemplaar in het Technoseum te Mannheim.

Er zitten detail verschillen in de beide exemplaren, het meest opvallende (voor mij dan :rolleyes:) is de uitvoering van de opschriften. Kennelijk zijn die op een later tijdstip aangebracht.

Er circuleert ook een foto van een vliegend exemplaar, met een mooie witte rookpluim er achteraan, maar volgens mij is dat een mooi gebouwd model met gefotoshopte rook. De weggevers zijn de luikjes voor de aileron-servo's.
 

Bijlagen

  • Opel-Sander_RAK1.jpg
    Opel-Sander_RAK1.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 131
Laatst bewerkt:
Tsja, het wordt toch weer anders, zie deze foto van het Opel museum met bijbehorende tekst:
Schermafbeelding 2022-06-28 om 12.37.33.png

Sebas en ik hadden beide gelijk, de foto was in het museum genomen, maar het is een 1:4 model:D

Maar de vervangende foto die ik nu geplaatst heb is óók in het Opel museum genomen...of toch niet?

En volgens Josef Griener / Bitz Flugzeugbau zijn er toch écht 2 exemplaren gebouwd......??

Opel-Sander_RAK1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is zelfde model en zelfde locatie, kijk je op foto hoger zie je onder de luchtpijpen bocht witte verf op de water/radiator leidingen zitten en dat zie je op bovenstaande foto ook. (ongeveer 30cm witte verf). Maar misschien heeft heer Griener wek een 1:4 en 1:1 gebouwd voor de beide museums. @uwe, zou jij evt kunnen kijken of je met hr Griener van Bitz Flugzeugbau in Augsburg contact kan opnemen? Mogelijk kan hij ons verder helpen met tekeningen of info.
 
Back
Top