Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Opel heeft dus ook een 1:1 staan kennelijk, ik was het net ook aan het lezen.
Bitz flugzeugbau is degene die nu zeer waarschijnlijk ook de originele tekeningen heeft, een kopie hiervan zou top zijn.
Hoop dat Uwe hier verder mee kan en wil.
 
Nee bij Opel staat een model!!

Maar nu hebben we toch een identificatie vraagstukje..

Wat Max de vervangende foto noemt....die kist is tegen een achtergrond gefotoshopped maar....


- heeft onbeklede vleugeltippen
- wel de gestroomlijnde struts.


Is het het 1/4 schaal model maar nu voorzien van de juiste struts? Ja..wanneer we de opschriften vergelijken ( let op de punt tussen RAK en 1) dan is het het model.


Maar...nu heeft het plotsklaps een open starthaak..gelijk de 1:1 replica...( op de foto met de ronde struts heeft het model geen starthaak)


Dus...nee..we zijn er nog niet helemaal uit...
 
Er zijn een paar die een kleinere gebouwd hebben en voorbeeld FUN modellbau heeft er 1 van 190cm in assorti, dus mogelijk bij zoeken op foto's in google kom je op zo een model uit.
 
Deze 1:1 replica hangt in het TECHNOSEUM:
356375CD-AB8E-4CC1-AC08-09CE601A6466.png

Beim Raketenflugzeug handelt es sich um einen Nachbau des ersten, mit Schwarzpulver-Raketen bestückten Flugzeugs der Welt. Es wurde von dem Mannheimer Julius Hatry gebaut und 1929 eingeflogen. Fritz von Opel führte mit der originalen Maschine in Frankfurt Sensationsflüge durch. Dabei wurde sie zerstört. Julius Hatry hat den Nachbau nach Originalplänen überwacht.

… en deze in het Deutsche Museum:
C5DC07B4-2BF7-4783-A368-BA783DE1C9C4.jpeg
 
En deze bij Salis ( La Ferte Alais)

1449539-large.jpg



Zowel die met de romp in de menie...als deze gele zijn meer dan stand of scale....:p waarschijnlijk bij een lokale timmerman gemaakt..
 
Het Deutsche Museum wordt momenteel ingrijpend gerenoveerd en sommige tentoonstellingsstukken zijn tijdelijk niet toegankelijk.

Deze foto's van de replica zijn van 2015:
9C93CD8A-3283-42D2-9FC3-E5921F2564B5.jpeg
A16979A7-A4AD-47DD-AA19-E13E2ABDF36C.jpeg
 
Uwe..

Die tekening (en kit) kennen we...maar daar gebruiken we niets van..is te veel "modelvliegtuig" en te weinig "full size" constructie. Is overigens geen 1:4 maar 1:5.
 
De werktafel (275 x 60 cm) is het toneel voor de vleugelhelften bouw. Pas net..

IMG_20220630_095509.jpg



Alles wat ik moest maken ligt gereed...

IMG_20220630_100045.jpg




En in A'foort wordt koortsachtig gewerkt aan het ribben pakket en de lijmpot..die heb ik al half opengedraaid...
 
Een rib uit mijn...


Gelukkig hoeven de ribben niet uit mijn lijf te komen..want dan kwam ik er knap wat tekort!!..:p



Paarsgewijs alle benodigde ribben voor de beide vleugelhelften...

IMG_20220705_114842.jpg




Het middenstukje van de vleugel (100 mm) zit vast aan de pylon...en die ribben zien we hier. Verder de voorlijst (met sleufjes voor de positionering van de ribben) en een deel van de hulpliggers van de neussectie...

IMG_20220705_114850.jpg




Aangezien we de optie waar de servo's te plaatsen open hebben gehouden zaten er in het pakket voor beide opties de benodigde ribben...dus naar wens kan voor het ene...of voor het andere gekozen worden.

Verder zien we hier... indien de servo's niet in de wortel komen maar bij de tailboom cq het rolroer.... de benodigde frames, deksels en servoplaten. Ook de onderdelen voor de tailboom opname (de gekantelde U- balk) zijn meegenomen...

IMG_20220705_114856.jpg




Zo...zullen we eens wat gaan plakken???
 
De bouw van de eerste vleugelhelft verloopt voorspoedig...alles past als gegoten...het gaat niet snel...maar dat ligt niet aan de onderdelen..

Momenteel veel "werk"...Tour de France kijken..Max Verstappen aanmoedigen...Ja ja..druk aan het multitasken...:p


20220709_092518.jpg
 
Back
Top