Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Vergrote deuren...nee..ze zijn echt zo groot...

upload_2022-11-27_14-55-21.png

Bij het ontwerpen van de spanten ( aanpassingen vanwege een model, de turbine, apparatuur en de tanks) moet ik ook doorgronden hoe de strutbeslagdelen, en de schaats gemonteerd gaan worden.

Dat laatste valt hier uit op te maken...

Strut beslagdelen...

16.jpg

Schaats voorkant...

18.jpg

Schaats hoofdbevestigingen...

19.jpg

Nu kan ik de originele tekeningen gaan aanpassen.

Laatst bewerkt:
Grappig hoe jij het ontwerp proces en bouwen combineert. Dat je tijdens het bouwen nog ah tekenen bent. De modelletjes die ik ontwerp, denk ik eerst tot achter de komma uit voor ik ga beginnen met bouwen. Waarschijnlijk perfectionisme icm onervarenheid van mijn kant. Inspirerend hoe je het aanpakt iig.
Freek

Tjonge tjonge...wat een bak van een gondel..ik dacht dat ik geen grote modellen meer ging bouwen..toch?

Ik maak de directie wijs dat dit een klein model is:
- onder de 25 kg
- past in de caravan

Hoe krijg ik in vredesnaam die gondel vol...is 75 cm hoog...

20221204_151351.jpg

Nou dat gaat wel lukken..er moet een kruiwagen vol spul naar binnen.

In bovenstaande tekening de volgende horizontale platen:
- neus bovenin de Powerbox
- in het centrum in de neus de servo plaat met 4 servo's ... 2 x hoogte...en 2 x deuren ( Ja Max..toch deuren). De deuren zijn voor toegang tot de ingewanden en tijdens de turbineloop gaan ze open. Niet strikt nodig want de turbine kan ook via andere wegen aanzuigen maar:
...lucht van voor aanzuigen is beter...ja ja..ik heb er verstand van..hum hum
.....bij brand via de deuren blussen...met bier..of was het nu Co2..??
- onderin de neus de 3 accu's (2x boord- en 1x turbine)
- helemaal onderin de ballast kamers

- Vanaf spant 1 tot spant 3 de beide turbine platen met een hoop zooi er op..kom ik zo op terug..
- Na spant 3 geen horizontale platen meer..is éen en al lege ruimte..nou ja leeg...daar komen de trustpipe en de 3 tanks

Spant 1 en 2 ..viel wel mee niet al te veel aanpassingen... Spant 3 daar komen de halzen van de 3 tanks al door en het grote ovale gat is er voor dat ik de trustpipe vanuit de cockpit kan monteren...

20221204_151403.jpg

Spant 4..helemaal achteraan ...ach nix bijzonders. Daar steekt de trustpipe door en de overgebleven 12 (van de 16) raketten komen daar in een afneembare plaat die achter tegen spant 4 zit geschroefd...

20221204_151414.jpg

Wat dan nog overblijf zijn 2 extra kleine spanten voor de tank ondersteuningen.

Maar...Jongens helluuuppp!! Sodeju wat moet ik met die kruiwagen vol zooi..Zetten jullie die ongein nog in een bepaalde volgorde??

Wat hier nog mist..en denk er aan..alles wat je hier ziet zit in 3 niveaus...
- voorin boven de powerbox...en de 2 Rxén
- de smoke pomp
- alle bekabeling

We zien hieronder:

Voorin de ECU
Ik heb een gastank...en daar zal wel zo'n E afsluiter bij horen?
Nog een afsluiter..voor de brandstof
En de pomp
Een controle paneeltje met enkele leds waarvoor????
Uiteraard de turbine
Trustpipe is uitgezocht en lengte ver binnen wat maximaal mag
2 stuks 1 liter brandstoftanks en 1 stuks 1,5 liter smoke tank..dank je René!!! Is PET..nee niet met DT..gewoon PET..sterk spul!!

Tja..wat missen we nog...wel..de hoppertank..moet dat bij uitsluitend horizontale en klimmende vlucht?????.wilde die maar achterwege laten.

Wie kan er wat bijdragen aan adviezen???

20221204_151429.jpg

Laatst bewerkt:
Oh ja..ik heb de tanks 10 mm achterover liggen en de aftap komt dan natuurlijk bovenin de fles achteraan.

In de vlucht is het bij aanvang horizontaal..en na 1 minuut is het voortdurend klimmen totdat de tanks bijna leeg zijn..ongeveer 3 minuten.
Dan eerst smoke er af en dan turbine uitzetten.

Dan enkele minuten zweven met een totale demo tijd incl opstarten (op de rail) van 7 a 8 minuten.
Start is met elastiek bungy ondersteuning.

Een hopper is niet per direct nodig, zeker niet als je geen gekke toeren uit gaat halen.

Ga je een gastank mee aan boord nemen?
Ik zou gewoon starten vanuit een gasfles buiten de kist, net zo makkelijk.

Paneel met ledjes is ervoor om te zien wat de status is van de motor, en dan vooral bij het opstarten.
Dan hoef je niet elke keer de GSU aan te koppelen.

Ah..mooi..dan zet ik het printje met de ledjes in het "dashboard".

Gastank extern ..lijkt me wel wat..is dat dan een aansteker..brander ...creme brulee ding navulbus?

toen ik nog met een P80/P120 gasstart vloog gebruikte ik zo`n soort gasfles:
gasbus.jpg

De kop had ik aangepast met de Festo QSM M5 - 4 zodat de 4mm slang op een 4mm koppeling kon in het model.
Slang aankoppelen, kraan op het flesje open draaien, starten en als de motor liep kraantje dicht en slang weer afkoppelen.

Binnenkort moet ik ook weer terug naar deze startmethode :-)

Het project heeft een behoorlijke wending gekregen...ik beperk me tot de bouw van de houtdelen..(dus nu nog de gondel afmaken)..en Sebastiaan gaat de zaak afbouwen en de apparatuur inbouwen en het bekleden doen...

Op die wijze krijg ik wat meer lucht voor andere dingen ...ook buiten de modelbouw.

We hebben besloten er een hele dikke EDF in te zetten wat de zaak vergaand vereenvoudigd.

Of ik de bouw van de gondel nog ga laten zien..indien ja..dan heel summier. En of er een separaat verslag zal komen van Sebastiaan..of dat hij hier verder gaat...de tijd zal het leren.

Laatst bewerkt:
Back