Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Dank je Serge!!

Gaan we nu eindelijk zien waarom die domme plaat in het kielvlak zit?

20221026_154505.jpg





Ja..daarvoor...daar zit een stuk beplating..moet voor de sterkte...en later voor de bekleding..

20221026_154513.jpg



En wanneer we het over later hebben..dan mag vroeghrr ook...dwz..een jaar geleden..toen maakte ik de bouwverslagen nog met een fototoestel..uh pas op jij..nee niet met een rolletje..wel digidinges..

Maar klere..kabeltje..in de pc encetera...

Nu sla ik nix meer op..direct van de crime scene in het topic...

En zo kan ik dus veel sneller...meer..bouwen..dus we gaan ff elders naar de powerkisten..zie jullie daar..

https://www.modelbouwforum.nl/threads/fai-powermodellen-meshack-van-1967-en-gefi-22-van-1977.283455/
 
Laatst bewerkt:
De JetCat P80 moet 9 kg stuwdruk geven...is dat genoeg..of kan die de RAK op de sloffies met 1 m/sec naar boven krijgen...is geen jet..hoeft niet verticaal.


Kijk..wanneer die 9 kg meer dan toereikend is dan is dat wat een trustpipe kan doen minder interessant geworden...
 
tja...een lange..dus toch net door de raketplaat zou best eens minder kunnen doen dan zonder..ondanks de venturi werking en het extra bij een "normale" lengte pijp..

Geleerden... zijn er harde gegevens wat een pipe van bepaalde lengtes brengt??

Het enige voordeel wat ik zie is dat eventuele vlammen worden afgefakkeld...
 
Let wel...een korte trustpipe betekend wel een expansie box die geisoleerd moet worden...en moet aansluiten op de pipe..zodat er intern geen vlammen kunnen ontsnappen...

Wild denken..een standaard lengte trustpipe..gevolgd door een sterk divergerende alu "pijp" die op de buitenmantel van de trustpipe aansluit..

Rene...jij had het over een testopstelling...stel dat we daar een alu pijp achter hangen??
 
Ik denk dat ik de trustpipe pas bestel zodra de hele kist gereed is...en ik een zwp/gewicht bepaling kan doen.

Wel de rail voor de turbine en de pijp dusdanig maken dat ik vrij ben in de positie...van helemaal voorin tot net voor het zwp.

Een kilo meer of minder lood in de neus..en bv de turbine verder naar achter is prima...zolang ik maar duidelijk onder de 25 kg blijf.
 
Let wel...een korte trustpipe betekend wel een expansie box die geisoleerd moet worden...en moet aansluiten op de pipe..zodat er intern geen vlammen kunnen ontsnappen...

Wild denken..een standaard lengte trustpipe..gevolgd door een sterk divergerende alu "pijp" die op de buitenmantel van de trustpipe aansluit..

Rene...jij had het over een testopstelling...stel dat we daar een alu pijp achter hangen??


Henk, mbt tot die pijp bij testopstelling, daar dacht/denk ik ook al aan. Let wel de Grumania thrustpipe bestaat dus uit een binnen en buitenpijp, binnen dun rvs, buiten alu al dan wel of niet over de “gehele” lengte van de rvs pijp. V.w.b. vergelijk Hols stuwkracht, ik heb een digitale “veerunster” waarbij we tot 25kg trek/stuwkracht kunnen testen. V.w.b. de vlammetjes “onderdrukking”/afvangen dat word wel duidelijk bij het testen. Een thrustpipe vangt deze volledig af via de pijp en treden zeker niet buiten de binnenste pijp met venturie. Bij het opstarten worden ze al heel snel door de luchtstroom uit de compressor naar achteren gestuwd…[emoji6]
 
Echt wel, je mist hoogstens wat praktijk ervaring mbt turbine aangedreven modellen, let wel M2, daar ik rond 2013 gestopt was met eea. De ontwikkelingen en modellen toen, kon ik alleen maar van dromen.Komt helemaal goed, ik heb helaas geen ervaring met thrustpipe en hou van praktijk gericht testen ala verfbrander. /Jacques. Komt goed met “testbed” en testruns. Meten = weten [emoji12]
 
Als er al vlammen zijn tijdens het opstarten gaan die gewoon via de pijp naar achteren en komen die niet in de kist.

Echter bij een 'wet start' en dit niet in de gaten hebbende, kan er brandstof welke uit de turbine uitlaat loopt, lekken in de inlaat van de pijp en zo weer lekken in het model.
Als je dan start en je hebt vlammen en de motor start niet door dan zou de gelekte brandstof in het model kunnen ontbranden met alle gevolgen van dien.

Maar een 'binnenbrandje' zoals hierboven komt amper voor.
 
Ik hoor het al wel weer..emmer water...:eek:

Of..denk dak maar een paar Acton brandblussers tot de standaarduitrusting ga promoten.

Maar...model iets achterover bij het opstarten kan helpen??


Ik heb wel eens gehoord dat je bij de landing altijd 5 seconden vooruit moet denken ivm het oppakken van de turbine..hek geen last van..kom altijd zwevend naar beneden..
 
Show procedure:
- model op de startrail plaatsen
- checks
- startelastieken op spanning brengen
- model opstarten op de startrail
- vol gas
- smoke er op
- go
- 1 minuut laag
- 2 minuten klimmen
- smoke off
- turbine off
- 3 minuten zweven

Totaal 8 á 9 minuten vanaf het moment van elastieken op spanning gaan brengen (= veld in beslag nemen).

En de startrail staat naast de baan onder een hoek van het publiek af.
 
Laatst bewerkt:
Of..denk dak maar een paar Acton brandblussers tot de standaarduitrusting ga promoten.
Gebruik alleen CO2 blussers!

Maar...model iets achterover bij het opstarten kan helpen??

Altijd bij het starten van de turbine het model met de uitlaat van de wind af plaatsen!

Grundlagen über Turbinen:


Temperatur im Schubrohr einer Turbine:


Strömungsgeschwindigkeit zwischen Schub- und Überrohr:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top