Open F5K Losser

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 22 aug 2020.

  1. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Beste F5K piloten,

    afhankelijk van het weer zal de Modelvliegclub Losser, zaterdag 26 of zondag 27 september 2020 een tweede F5K wedstrijd organiseren. Zoals eerder vermeld is er geen officieel NK kampioenschap. Het zijn open wedstrijden waarbij iedereen mee mag doen. Doelstelling van de wedstrijden van dit jaar is om zoveel mogelijk ervaring op te doen met de regelgeving en deze verder te ontwikkelen. Het kan dus zijn dat we de verschillende F5K facetten net iets anders vliegen dan voorgaande wedstrijd. Alleen zo kunnen we ervaring opbouwen en vaststellen wat werkt en wat niet werkt. Deze wedstrijd telt ook mee voor het "Master of Soaring" kampioenschap welke Peter Zweers aan het opzetten is. Uiteraard zullen we de huidige Corona status goed in de gaten houden en het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal afhankelijk zijn van hetgeen er de komende weken gebeurt. Maar dat spreekt voor zich.

    De leermomenten van de vorige wedstrijd waren:

    - De Nominal Launch Height tabel is verbeterd.
    In de huidige tabel was het mogelijk onevenredig veel punten te halen bij zeer geringe vluchttijd.
    Dat is nu aangepast. Ook het algoritme is verbeterd.

    - Definitie van de launch
    Oorspronkelijk werd de launch gedefinieerd door het starten van de motor. Dit gaf problemen. De Altis werd
    op 4 launches ingesteld. Wanneer de motor door wat voor reden ook aangezet werd, maar het model niet
    losgelaten werd kon er geen starthoogte meer afgelezen worden. Om die reden hebben we toen besloten
    om het aantal starts in de Altis op 6 te zetten. De verbeterde definitie hebben we als volgt vastgesteld:

    "Er is sprake van een launch als het model de hand echt verlaat"

    - Poker taak
    Tijdens de zaterdagwedstrijd is de Poker taak als laatste gevlogen. Tijdens beide wedstrijddagen is 1
    schrapper van toepassing geweest. Met slechts 5 taken en het vliegen van Poker in de laatste ronde maakt
    dat de wedstrijd natuurlijk een beetje bijzonder. Om die reden hebben we op de zondag de poker taak als
    tweede gevlogen. Dat gaf een betere dynamiek aan deze taak.

    - Scorecard 5 out of 7
    Tijdens deze taak is het belangrijk te weten hoeveel vluchten men gemaakt heeft. Er zijn maximaal 3
    pogingen om de 5 minuten te halen. Iedere start geeft 10 punten aftrek. De scorebriefjes waren niet altijd
    eenduidig ingevuld, waardoor er nagevraagd moet worden hoeveel start er gemaakt waren. Inmiddels heb
    ik Gerry gevraagd de scorebriefjes aan te passen. De piloot schrijft nu het aantal vluchten op het
    scorebriefje en deze "workflow" is identiek in de e-score omgeving. In de bijlage is het nieuwe briefje te
    zien.

    Modelvliegclub Losser:

    De exacte vlieglokatie is hier te vinden http://www.modelvliegclublosser.nl/index.php/route-vlieglocatie

    Een zeer ruim veld met weinig tot geen vliegbeperkingen in een prachtige natuur omgeving. Er is helaas geen kantine aanwezig. Wel zal de club in de pauze een broodje knak op het veld klaarmaken. Deze consumptie is bij het inschrijfgeld inbegrepen.

    Voor de wedstrijd verzoeken we je een sportlicentie mee te nemen of een WA-verzekeringsbewijs!

    Aanvangstijdstip en tijdschema:

    08:45 Invliegen en veld uitleggen
    09:15 Briefing
    09:30 Start wedstrijd
    16:15 Start laatste taak

    We proberen minimaal 5 rondes te gaan vliegen, waarbij alle F5K taken minimaal 1 keer gevlogen worden. De exacte volgorde zal voor aanvang bekend gemaakt worden.

    Taken:

    Taak A : 1, 2, 3, 4 minutes in any order

    Taak B : Last Flight 5 out 7 minutes

    Taak C : All Up 3x 4 minutes

    Taak D : 4, 3 & 3 minutes in any order

    Taak E : Poker

    NLH - Nominal Launch Height:

    Uiterlijk vrijdag 25 september zal op deze site de Nominal Launch Height bekend gemaakt worden.

    Het is de bedoeling dat de Altis Nano ingesteld wordt op de maximale starthoogte en maximale motorlooptijd. Deze parameter kunnen ingesteld worden middels de "Altitude Switch" en de "Time Switch". De detail uitleg van de NLH is "hier" terug te vinden. Het advies is om voor 6 starts deze settings in te stellen (ipv 4 starts zoals voorheen gedaan is).

    Ik zou jullie willen verzoeken de meest recente F5K Firmware 1.5 alvast in de Altis Nano te downloaden. Deze is hier te vinden: https://aerobtec.com/altis-nano/

    Tijdens de invliegperiode kan iedere piloot zijn kist testen en eventuele aanpassingen aan de Altis Nano doorvoeren. Er zal een laptop met kabel voor de Altis aanwezig zijn. In geval van nood kan ter plekke de juiste Firmware en de juiste NLH parameters geprogrammeerd worden.

    Aflastingen:
    Het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal uiterlijk een dag voor de wedstrijddag rond 20.00 uur hier bekend gemaakt worden
    • De wedstrijd gaat niet door als:
      de kans op neerslag hoger is dan 70% en de te verwachten neerslaghoeveelheid meer dan 1 mm, gedurende ten minste 30% van de periode tussen 09:45 en 16:45uur (ongeveer 2 uur)
      En/of de windkracht voorspelling gelijk aan of hoger is dan 9 m/s nominaal, gedurende ten minste 30% van de periode tussen 09:45 en 16:45uur (ongeveer 2 uur)
    • De wedstrijdleiding heeft in principe geen tijdopnemers beschikbaar. Deelnemers die zelf niet actief in een ronde meedoen worden verzocht als tijdopnemer te fungeren
    • De gevlogen en genoteerde tijden kunnen door de wedstrijdleiding steekproefsgewijs gecheckt
    • worden.
    Wedstrijdleiding:

    Organisatie: Modelvliegclub Losser

    Wedstrijdleiding: Fons Kremer

    Jury: wordt ter plaatse bekend gemaakt

    Inschrijving:

    Inschrijven is mogelijk in dit draadje , op de website http://thermal-soaring.com/evenementen/ of door mij een e-mail te sturen b.vandergouw@gmail.com . De uiterlijke inschrijfdatum is donderdag 25 september 2020.

    Inschrijfgeld / voorbereiding:

    Betalingen moeten aan de wedstrijdleiding worden voldaan op de dag van de wedstrijd. De scorebriefjes zullen door de club geprint en bij inschrijving overhandigd worden.

    De piloten dienen zelf zorg te dragen voor stopwatches. Wel zal de organisatie stopwatches als back up beschikbaar stellen.

    Senioren: € 15.00
    Junioren: € 5,00

    Heeft u verder nog vragen over de wedstrijd? Neem gerust contact met mij op: b.vandergouw@gmail.com

    Wij hopen jullie in Losser te mogen ontvangen!

    Brian
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    De deelnemerslijst per 22 augustus :

    1. Brian van der Gouw - Vortex 3
    2. Henk Nieuwenhuijsen - Stream nxt
    3. Fons Kremer - Ticho
    4. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5
    5. Rasmus de Jong - eigenbouw (kan alleen zondag)
    6. Herman Dievelaar - Simply the Best
    7. Peter Zweers - Snipe 2
     
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    De deelnemerslijst per 23 augustus :

    1. Brian van der Gouw - Vortex 3
    2. Henk Nieuwenhuijsen - Stream nxt
    3. Fons Kremer - Ticho
    4. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5
    5. Rasmus de Jong - eigenbouw (kan alleen zondag)
    6. Herman Dievelaar - Simply the Best
    7. Peter Zweers - Snipe 2
    8. Mike Neerings - Fury
     
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Brian,

    Ik ben inmiddels terug in België. Toch zie ik af van deelname.

    Ik vind het in deze coronatijd niet het risico waard om een wedstrijd te vliegen. De Wedstrijdstress zal er bij mij zonder twijfel voor zorgen dat ik mij niet aan alle Corona veiligheidsregels zal houden. Ik kan niet op teveel dingen tegelijk letten. (Is een beetje als een kistje bouwen. In de makkelijke bouwfases let je er op dat er geen vetvlekje op de vleugels komt. Wordt het moeilijker, ben je blij als het lukt, ook al heb je een cyanovinger op de vleugel staan en een schroevendraaier in de vleugel laten vallen)

    Aan het deelnemers aantal zie ik dat er wellicht meer zo over denken.

    Laat je dat niet ontmoedigen.

    Overweeg een Fun fly day, waar je je kan richten op kennisoverdracht, in plaats van coronaoverdracht.

    Vliegen is dan gewoon in je eentje rustig bezig zijn. Geen Wedstrijdstress.

    Maar wel gezellig wat andere mensen zien en op veilige afstand ervaringen uitwisselen.

    Tis maar een idee.

    Guido.
     
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Hoi Guido,

    fijn te horen, dat je na zo lange tijd in het buitenland geweest te zijn, weer terug bent in België.

    Ik begrijp heel goed dat de Corona het laatste half jaar grote impact op jouw leven heeft gehad en dat je uiterst voorzichtig bent in al hetgeen je onderneemt.
    Inmiddels weet ik dat iedereen zijn eigen invulling geeft aan het Corona vraagstuk en dat respecteer ik ook. Iedereen moet vooral doen wat goed voelt voor hem / haar.
    Wedstrijdstress is een groot woord, maar gezonde lekkere spanning zal er altijd zijn. Ik zie dat niet als risico tijdens een klein samenzijn op een enorm groot veld. Maar dat moet iedereen voor zich bepalen.
    Als mensen zich niet prettig voelen bij een evenement moeten ze vooral niet meedoen. Onder het motto "bij twijfel niet oversteken",

    De tweede competitie wedstrijd is vooral wat je noemt een "Fun Fly day". Er zijn nog niet heel veel mensen met een F5K kist. Wel zijn er een aantal piloten een F5K kist aan het bouwen en wellicht komen er nog een aantal mensen bij.
    Maar ook met 8 mensen kunnen we prima een fijn dagje fun vliegen :)

    Vanzelfsprekend kunnen piloten uit risico gebieden (oranje gekleurd) niet deelnemen aan het evenement.

    Ik hoop op betere tijden zodat we weer eens samen kunnen vliegen.

    gr. Brian
     
    l shems vindt dit leuk.
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    De deelnemerslijst per 7 september :

    1. Brian van der Gouw - Vortex 3
    2. Henk Nieuwenhuijsen - Stream nxt
    3. Fons Kremer - Ticho
    4. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5
    5. Rasmus de Jong - eigenbouw (kan alleen zondag)
    6. Herman Dievelaar - Simply the Best
    7. Peter Zweers - Snipe 2
    8. Mike Neerings - Fury
    9. Ulrich Freitag - Snipe 2
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.635
    Locatie:
    Zierikzee
    Jammer dat ik er wederom niet bij kan zijn. Ik heb een paar vervelende dagen voor de boeg op de Teck diezelfde data:D:D
    Niet goed gepland;)
     
  8. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Jammer Adrie, maar ooit...

    Veel plezier op de Teck!
     
  9. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Gisteren hebben we een F5J wedstrijd op ons veld in Losser gevlogen. Ook Ulrich vloog mee en had na ronde 4 schade aan zijn Volo F5J
    Als reservekist had hij zijn F5K Snipe bij zich. Daarmee heeft hij de laatste 2 vluchten gevlogen. Beide vluchten vloog hij vol van relatief lage hoogte.
    Prachtig om te zien hoe een 1,5 mtr. kist zich in dit soort omstandigheden meer dan competitief kan meten met de grote 4 mtr jongens. Vincent liet dat vorig jaar
    als eens zien. Toen vloog hij met mijn F5K Vortex 2.5 bijna direct naar het podium.

    Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je met een F5K kist prima in beide klasse mee kunt vliegen en de klassen elkaar goed aan lijken te vullen.

    De deelnemerslijst per 13 september is ook weer iets gegroeid. Jeroen heeft aangegeven ook te komen. Daarmee staat de teller op 10 :

    1. Brian van der Gouw - Vortex 3 / Fury
    2. Henk Nieuwenhuijsen - Stream nxt
    3. Fons Kremer - Ticho
    4. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5
    5. Rasmus de Jong - eigenbouw
    6. Herman Dievelaar - Simply the Best / Fury
    7. Peter Zweers - Snipe 2
    8. Mike Neerings - Fury
    9. Ulrich Freitag - Snipe 2
    10. Jeroen Kole - Snipe 2
     
  10. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    De Poker taak bleek voor meerder interpretatie vatbaar, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn.
    Joe Wurts en Gerry hebben geholpen met het finetunen en hopelijk is de omschrijving nu eenduidig.
    Een en ander is inmiddels ook als "workflow" in Gliderscore opgenomen.

    Tijdens de volgende F5K editie gaan we deze toepassen:

    5.7.12 5 Task E: Poker


    · Working time is 10 minutes.

    · Each competitor has a maximum of three launches to achieve up to three self-nominated target times within the working time.

    · The aim is to achieve the highest number of points.

    Each launch is scored with points made up of
    - target time achieved (in seconds) (may be zero)
    - height bonus or penalty (only if target time achieved)
    - land out of pilot area penalty (only if target time achieved)
    - extra flights penalty (applies to 2nd and 3rd launches)
    - any other general penalties
    If the total of all points is negative, the score is zero points.

    · Launching a model before the start of the acoustic signal results in a zero score for the flight.

    · First Launch. The pilot can announce ‘all in’ for his first launch. Only one launch is allowed. The target and maximum allowable flight time is 9 minutes and 59 seconds.

    · Before the first launch of any new target, each competitor announces a target time to the official timekeeper. The timekeeper records the nominated target time on the score card.

    · The pilot can any use remaining launches to try to reach his target time up until the end of working time.

    · If the target is reached (or exceeded) the timekeeper will mark the flight with “Y” (time achieved). The pilot is credited with the target time. Any time over the target time is not counted. The launch bonus or penalty applies where the target time is achieved.
    If the pilot has unused launches, before launch he must announce the next target time (less, more or ‘end of working time’) to the timekeeper. The timekeeper writes this against the next flight number on the scorecard and the pilot takes his new launch.
    ONLY one attempt is allowed if the pilot announces ‘end of working time’.

    · If the target time is not reached, the timekeeper will mark the flight with “N” (not achieved). The launch bonus or penalty does not apply where the target time is not achieved.
    While the pilot has unused launches, the target time remains the same for the next launch. The timekeeper writes this target time against the next flight number and the pilot takes his new launch.

    · Flights with achieved target times are scored, adjusted for height bonus or penalty, landing out of the pilot area and any general penalties.

    · Extra Launch Penalties
    An extra launch penalty applies whenever a launch is made. The penalty applies even if the flight fails to achieve the target time.

    - First launch: no extra launch penalty

    - Second launch: 10 points extra launch penalty

    - Third launch: 20 points additional extra launch penalty

    The number of flights will be recorded on the scorecard


    · Allowable Total Flight Time
    The allowable maximum total flight time that can be entered is
    - If one launch - 9 minutes 59 seconds
    - If two launches - 9 minutes 55 seconds
    - If three launches - 9 minutes 50 seconds
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vond het geweldig om hem met die kist mee te zien vliegen!

    Natuurlijk zie je verschil in prestatie, met name in het terugkomen, maar juist het klimmen op bijna niets liet hij heel mooi zien. Hij maakte bochtjes omhoog met minder diameter dan de spanwijdte van de grote jongens.

    Haalde hij de 30sec motorloop?

    Erg leuk!
     
  12. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb niet gezien of Ulrich de 30 sec motorloop ook gebruikt heeft. Wellicht dat hij dat nog kan vertellen.

    Ik heb bij mijn Fury F5K ca 10-12 ms stijgvermogen. Daarmee zou je dus ver over de 300 mtr uitkomen en dat wil je uiteraard niet. De start van een F5K model is heel kort; circa 7 seconden. Zelfs binnen deze 7 seconden loopt de motor meestal niet 100% van zijn vermogen. En dit is bij 2S en prop 6x4. Ik hoef je niet te vertellen wat er gebeurd als je er op 3S mee gaat starten.

    Wanneer ik de F5K kisten voor F5J in wil zetten zal ik de motorloop echt anders moeten programmeren. Daarvoor ontbrak me de tijd dit weekend, maar wil het zeker gaan ontdekken. Met name de nieuw speciaal voor F5K ontwikkelde Fury vliegt erg bijzonder. Eigenlijk niet te vergelijken met een andere kist. De vliegprestaties bij weinig wind zijn vele malen beter dan mijn andere DLG’s. Bij veel wind heb ik er nog niet mee gevlogen. Hij dwarrelt als een vlinder door de lucht en je kunt echt iedere bubbel gebruiken. Ben tot toen erg onder de indruk van de prestaties.

    Uiteraard heeft een kleiner model ook zijn beperkingen, maar zoals El Salvador altijd zei “ieder nadeel heb zijn voordeel”, kan een F5K kist op een heel klein belletje wegdraaien, daar waar je met een F5J kist niet eens in de gaten hebt gehad dat er van stijging überhaupt sprake was.

    Hierdoor leer je de lucht nog beter lezen wat je dan weer kunt gebruiken bij F5J. Zo vullen de klassen elkaar mooi aan. Wellicht leuk om het eens te proberen Justus
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zou best wel eens een anderhalve meter kistje met elektromotor willen hebben, maar ik vind de prijzen voor al dan niet elektrische DLG's echt abonimabel (en dat zegt iemand die een Plus heeft gekocht:rolleyes::rolleyes:)

    Ik heb wel iets op het oog maar dat ga je wel zien als het zo ver is;)

    Heb je ergens wat info over de setup voor die dingen verzameld staan?
     
  14. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Ben benieuwd wat je allemaal in gedachten hebt Justus. Je bent meer dan welkom om mee te vliegen.

    Ook grappig te zien dat wij Nederlanders het altijd over de kosten van de modellen hebben. Onze oosterburen hebben daar een hele andere kijk op.
    Ik moet je zelf ook bekennen dat ik de prijzen van de modellen erg hoog vindt. Maar daar moet je wel bij realiseren dat er verschil zit in "wat iets kost" of wat het je waard is.

    Een F5J model is gewoon heel veel werk om te maken. Reken alle dure materialen, uren, tooling, yield loss (productieverlies), promotie en verkoop door dan zul je versteld staan wat het eigenlijk moet kosten.
    Dan zijn de prijzen die wij betalen eigenlijk veel te laag.

    In de bijlage tref je een prijsoverzicht van de verschillende componenten aan die veel in de F5J en in de F5K wereld gebruikt worden. Prijzen zijn afkomstig van Hyperflight, Superfly of andere shops, maar zijn zeker actueel.
    Als je alles doorrekent dan is een F5J kist bijna 3 keer zo duur als een F5K model. Dus voor 1 complete top F5J kist (bijvoorbeeld jouw Plus) kun je ook 3 complete F5K kisten (bijvoorbeeld een Fury).
    Als je bedenkt dat de meeste wedstrijdvliegers minimaal 2 modellen hebben (normaal en zwaar) dan kun je dus 6! nieuwe F5K kisten kopen. De rc componenten voor de kleinere kisten zijn vele malen goedkoper en je hebt minder nodig (bijv. 4 ipv 6 servos).

    De kosten van een instapmodel heb ik er ook bijgezet. Deze zijn voor beide klassen ongeveer gelijk. Hierbij heb ik alle folie, transportkosten etc. niet meegerekend. Ook heb ik aangegeven wat de kosten zijn van een gebruikte F5J kist en een F3K kist die je zelf ombouwt.
    De factor 3 blijft (circa) ook hier gelden.

    Het grappige is dat we telkens praten over de hoge kosten. Maar kijk voor de aardigheid vanavond eens op de uitslag van F5J gisteren. Wie vloog er nog met een instapmodel van alle Nederlandse inzendingen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. k2x

    k2x

    Lid geworden:
    9 okt 2011
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Dorsten, Duitsland
    Actually I've used the 30s motor runtime, but not at full thottle. I've put in a 3800kv motor for testing the week before and as I hadn't had the chance to measure the current with the 6x3 prop on 2s, I didn't want to risk frying the motor. So I went full throttle for 10s then put it to idle to search for lift and as I didn't find any in both runs I put it to full throttle again for the last 5 seconds to gain height and distance upwind. The recorded height was 95 and 97m.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je hoeft mij niet te overtuigen van de klasse hoor;)

    Ik weet heel goed dat wanneer je met een instapmodel de smaak te pakken krijgt, dat je dan op een gegeven moment de behoefte krijgt aan een topkist die het écht kan.
    Wat ik grappig vind is dat ik, toen ik rond ging bazuinen dat ik die Plus had besteld, ik compleet voor gek werd verklaard binnen de f5j gemeenschap dat ik dat voor een vliegtuig betaalde.......en nu kosten ze allemaal hetzelfde of meer.

    Maar na anderhalf seizoen met de Inside te hebben gevlogen (en er best heel wat dure modellen mee achter mij gelaten) en er een 'echte' op de markt kwam die al mijn bellen deed rinkelen heb ik die dus ook gekocht en nog geen moment spijt van. Dat vliegt zooooo mooi!

    Maar die prijs is ook wat velen er van weerhoud en het zou mooi zijn als er iets op de markt was dat tussen bv een Inside en een Plus in zou zitten.

    DLG is daar nog veel erger. Er zijn geen instapkisten DLG's, alleen houten 'speeltjes' en meteen de toppers.

    De prijzen van die toppers zijn zo door het plafond gejaagd (m.i. juist omdat ze het in Duitsland allemaal maar blijven betalen) dat een losse oude gebruikte vleugel voor bijna hetzelfde aangeboden wordt als waar ik mijn complete Helios 4 jaar geleden voor heb gekocht.

    Zoiets koop je niet meer voor de lol, ik niet tenminste en ik heb geld zát;):rofl:

    Ik overweeg dus om de Momentum van ART Hobby te bestellen om te kijken hoe die het doet. Dat lijkt mij een ideaal vakantie allroundertje die wellicht iets minder kwetsbaar is dan een dlg en met een e-motor dan ook misschien een hele goede instapper voor f5k is

    https://www.pp-rc.de/FLUGMODELLE/AR...m.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A2473&p=125

    We gaan het zien....ik ben bijna zover dat ik op de bestelknop ga drukken;)
     
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Ik ben er van overtuigd dat dlgs correct geprijsd zijn. Er is zoveel aanbod dat men geen prijsafspraak meer kan maken, er is altijd iemand die er dan ondergaat.

    Dat je geen dlg kwaliteit nodig hebt voor F5K is een feit. Het hoeft geen Carbon te zijn met die minimale vleugelbelasting.

    Ik denk dat jij ook wel weet hoe stevig DLG's van Carbon zijn. Lawn Dart heeft iedereen wel eens gedaan. Goede dlg kun je dan nog repareren. Doe dat met een balsa kist maar na.

    Allemaal keuzes.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat dlg's, en f5j's, veel minder geprijsd zijn naar wat het kost om ze te maken en meer naar wat wij er allemaal bereid zijn voor te betalen. Ik zou niet weten waarom die prijs anders in korte tijd zo veel gestegen is.

    Maar........zoals die Fury vloog was wel heel erg indrukwekkend en zulke prestaties vragen om laatste generatie bouwmethodes en ontwikkeling en dat kost geld. Dat snap ik ook wel.
     
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Is die prijs zoveel gestegen? Mijn eerste echte dlg was een snipe. 2015? 860€ af fabriek, ex import tax etc?
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Toen ik ging kijken voor een eerste echte dlg waren de meeste rond de €500 leeg, Twister was €550 geloof ik) en nu zijn ze allemaal tegen de 700 leeg dus ja...ik vind dat ze veel gestegen zijn.

    Top f5j zat 3 jaar geleden rond de €1500, nu allemaal €1800 tot €2200.

    Ik kocht mijn Helios in bijna nieuwstaat compleet zonder ontvanger voor €250, er staat nu een gebruikte losse vleugel op het forum voor €200. Dus ook de 2dehands markt is flink gestegen.

    Maar er komt een Momentum mijn kant op:yes:
    Misschien bouw ik hem eerst als dlg, al was het alleen maar om hem naast m'n Helios te testen wat het verschil nu écht is. Ombouw naar elektro kan altijd nog
     
    bgo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina