Open TX mixes

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door JaFa, 26 jun 2020.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Graag zou ik een topic plaatsen over de mix of speciale mogelijkheden van de OTX software, ik ben zelf tamelijk nieuw vandaar ik hiermee de progamma experten probeer aan te spreken.

    Wat is het doel, ik zou met de zender een 180° servo willen aansturen, waarbij de arm van de servo het beeld weergeeft van de stick van de zender, dus:

    - stick recht vooruit -> servoarm recht vooruit.
    - stick links -> servoarm wijst 90° links
    - stick rechts -> servoarm 90°rechts

    En alles ertussen natuurlijk...

    Ik heb al wat lopen proberen maar krijg het niet klaar iemand ideeën?

    Natuurlijk is het makkelijk met een tekening vandaar:

    [​IMG]IMG_4139 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4140 by Jan Fabri, on Flickr

    Ik hoop dat er iemand mij wat op weg kan helpen, alvast bedankt!
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat kan sowieso met een lua script gezien je een hoek berekening wil doen en deze hoek (-90 tot 90 graden) als -100 tot 100 wil gebruiken. Dat kan niet met standaard mixen zonder veel gedoe denk ik.
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok In lua ben ik niet thuis, nu ik weet links en rechts wel iets van programeren, kan iemand mij van een voorbeeldje voorzien misschien?
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij moet dit ook wel lukken met logische schakelaars. Ik ga eens proberen
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zoiets als dit?

     
    alm en Thedo vinden dit leuk.
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wel dat lijkt er inderdaad heel erg op! het is niet simpel, maar dat dacht ik al wel voorheen zelf had ik de trust functie ook al op orde maar dan met een esc die voor en achteruit draaide.

    Nu het lijkt dat alles er in zit, maar wat ik niet direct zie, maar dat kan mijn fout zijn. als je 45° links of rechts vooruit stuurt gaat de truster op 45° staan dus dat klopt. Maar doet hij het nu ook op 30° en 25° en alles er tussen in? Ik kreeg even de indruk dat hij zich beperkt tot de 45°.

    Nu ik ga dit even overbrengen naar mijn open TX en dan eens kijken...

    Maar dit is echt al een heel stuk better dan ik zelf was gekomen.

    Alvast bedankt!!!

    Ik kijk nog even of de servo alle standen tussen recht vooruit en 90° ook aanhoud.
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik kom nog even terug op op je toch al prachtige voorbeeld waarvoor heel veel dank!

    De stuur servo is gelimiteerd tussen 0°45°90° en -45° en -90°

    Wat ik nu nog moet zien te bekomen en net dat krijg ik niet rond, is als je de stick nu op bvb 83° links zet dat deze stand van de servo ook blijft zodat je eigenlijk als je gas geeft en de stick van -90° naar +90° draait dat de truster mooi meedraait en op elke individuele stand kan stoppen als je de stick daar houd. Dit is nu de 0,45,90 stand.

    Nu ga ik het nog eens uitvoerig bekijken, want het is inderdaad niet vlug door de bocht, er gaan toch enkel hersencellen moeten werken vrees ik, nogmaals erg bedankt voor deze setup! we zijn zo al ver.
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik denk dat wat jij vraagt ook mogelijk is. Ik ga er even over nadenken en zal vanavond even wat programmeren.

    Het blijft leuk om de mogelijkheden van OpenTx te verkennen. Maar ik ben er van overtuigd dat bijna alles kan wat je maar bedenken kan.
     
    alm vindt dit leuk.
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt voor het meedenken Mr. Troostbeek de volledige setup vind je in mijn bouwverslag, https://www.modelbouwforum.nl/threads/union-wrestler-1-50.269195/ , maar dat wist u waarschijnlijk al.

    Juist om de goede info te geven in feite kan de servo 360° draaien hij is met 2 weerstanden op de pot, vergroot naar 190°L en 190°R maar omdat het volledig draaien van de truster wat tijd in beslag neemt zou tijdens een "noodstop" het wel sneller zijn om hem gewoon in achteruit te zetten.
    Daarnaast zit je tijdens het achteruit varen ook met het probleem dat je steeds rond die 190° met een volledig ronddraaiende truster zit. vandaar dat ik dacht de "Vector" sturing, te limiteren op 90°L/R en de vooruit en achteruit van de ESC te gebruiken.

    Ik ben al zeer goed geholpen, de replace functie zorg er voor dat in de hoeken ik niet direct aan mijn maximale input zit maar dat hij gewoon de hoogste van de langs of dwarssturing neemt, heel wat beter dan mijn eigen setup. Maar het probleem dat de stick richt eigenlijk de afspiegeling is van de truster richting krijg ik maar niet voor elkaar.
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hier de tweede variant. Nu met sturing van -90 tot +90 graden met tussenliggende variaties.

    360° is ook te doen hoor!

     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Net de code getest, en de servo stand werkt zo goed als het eigenlijk maar kan.
    Voor de 90° is dit perfect!
    Nu moet ik dit toch nog eens proberen naar 180° te zetten dan zijn mijn dromen waarheid...

    Nu in de ESC zit een probleem, als je trust geeft vooruit, gaat het goed en links en rechts ook maar stel je geeft recht vooruit 60% en gaat dan rustig naar rechts, zodra hij buiten de logische switch zone (2%) gaat, valt de ESC terug naar de replace value van de rudder die op dat moment heel traag is hier zou hij eigenlijk de berekening moeten maken en kijken wat de grootste snelheid is en deze moeten aanhouden.

    Met een add en een mix gaat dit maar niet mooi, want dan zit je direct aan de max in de hoek.

    Nu ik kreeg niet de indruk op uw film dat dit ook het geval was maar ik heb alles nu al een aantal keer nagelopen en het blijkt toch allemaal juist te zijn...

    Alvast heel erg bedankt! Nu nog snel uitvogelen hoe ik dit naar de 360° krijg en die fout uit de ESC en dan heb ik de perfecte sturing!
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2020
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb hetzelfde als wat jij aangeeft. De ESC verspringt. Zal ik nog een nieuwe poging doen of ga je zelf verder stoeien met programmeren?
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik heb al wel wat gestoeid hoor, ik had reeds geprobeerd met de kwadranten die jij had aangemaakt, en een Global Variable, om te meten of Rud groter is dan Ele en enkel met de grootste verder te gaan, maar dit krijg ik niet voor elkaar omdat dit problemen geeft met het teken.

    Ik zou iets moeten hebben die de Rudder uitslag meet en de Elevator uitslag en enkel verder gaat met de grootste van de 2.

    Een simpele add functie werk wel maar in de hoeken zit je direct bij 50% op max en dat is niet de bedoeling

    Ik stel al je inzicht en elke poging zeeeeeeeeeer op prijs!

    Dus al je het nog ziet zitten heeeeeeeeel graag zelfs, zo ook het 360° verloop, al denk ik dat dit gewoon een tweak wordt met uitslag van de servo.

    Alvast bedankt voor al je moeite, en inzicht!

    Ik heb al wel de fouten in het onderquadrant eruit gehaald, voor de 90° sturing moet ik deze enkel nog omdraaien.
    Ik ga dit wel programmeren, maar wacht ook nog even af op jou 360° input voorbeeld.
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    je mag het zeker nog proberen, we toch de kwadranten identificeren en daarin iets mixen, moet ik enkel iets vinden om rudder en elevator te mixen zonder dat het in de hoeken dubbel gaat.
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ondertussen ben ik zelf wat verder, maar ook zit ik ergens vast.

    De bedoeling is dat de ESC dus meer speed geeft als de stick verder vooruit of verder links en verder rechts wordt geduwd, achteruit net het omgekeerde.

    Wat heb ik al werkend, wel aangezien de kwadranten reeds gedefinieerd waren ben ik hierop verder gegaan, met de logica om de ELE input te checken tov de RUD, en enkel met de grootste verder te gaan.

    Hiervan heb ik dus wat logische switches gemaak en dat werkt wonderwel in het ELE + en RUD + kwadrant dus naar boven en naar rechts, het omgekeerde met het kleinste van deze meting verder gaan lukt ook maar dan naar onder en links, met een aantal andere logische combinaties, voor een nog onbekende reden sprong hij terug naar 0 als ik op X100 en Y100 of X-100 en Y-100 zat, dat heb ik opgelost met een replace waar ik het kwadrant meet, en de maximale uitslag van ELE als waarde neem om vol trust te geven.

    Maar nu komt het probleem ik zie niet hoe ik de mix moet maken tussen de ELE en de RUD als de rudder in - (min) zit, omdat ik dan niet met de grootste of kleinste kan werken, en absolute waardes zijn geen keuzemogelijkheid...

    Weet iemand hier een weg rond? Of een geheel andere benadering misschien?

    Ik bijlage post ik een klein overzichtje van OpenTX waarin kanaal 6 doet wat moet maar niet naar links boven en naar rechts onder...

     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Waarom zijn absolute waarden geen keuzemogelijkheid?
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wel voor zover ik zie, maar ik kan er zeker overkijken of het fout interpreteren heb ik, deze keuzes:

    [​IMG]Fabri, on Flickr

    De enige mogelijkheden om 2 stick ter vergelijken zijn de = > < dan en dat zijn de waarde van de stick ik heb al geprobeerd om de input om te draaien (-ervoor) maar dat lukt niet, ook kan ik de input niet boven de 100 zetten want dat neemt hij niet aan.

    Maar ik kijk zeker ergens over, misschien is er ook wel een makkelijker manier, nu het werkt alleen nog niet in die negatieve velden... ook zag ik dat er not een extra replace moet kopen op de X0 en Y0 want hier doet hij ook iets fout. maar dat is op te lossen die vergelijking dat zie ik even niet...
    Misschien zoek ik het wel verkeerd dat kan? (is dit nu zo'n moeilijke mix vraag ik me dan af...)
    Het is een leuke zender maar je moet er wel je hoofd een beetje bij breken.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2020
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wat je ook nog kan doen is bij inputs een extra input maken op basis van de stick maar dan met de functie |X| dat levert dan het positieve signaal van de stick. [​IMG]
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dit is nieuw maar ik heb er snel even naar gekeken waarschijnlijk is dit de oplossing!
    vanavond probeer ik even de de bestaande code met de nieuwe input, er is veel kans dat dit ook een heel aantal logische switches verwijderd omdat de negatieve allemaal weg zijn.
    Bedankt voor deze tip!
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik kom even terug op de mix, eigenlijk werkt hij laat ons zeggen voor 90% als je een servo hebt die 2x 90° doet toch al, de 2x180° moet ik nog maken.

    Het gas geven heb ik opgelost met een logische schakeling die de grootste uitslag vergelijkt en daarmee verder gaat, er was een klein probleem op de uiteinde omdat de uitslag dan exact hetzelfde is valt hij terug naar het midden, dit is opgelost met de input van de rudder terug naar 99 ipv 100% te zetten. die procent gaat het niet maken...

    Ook heb ik een VarioRate ingebouwd een variatie op de dual of multi rate die jullie vaak in het vliegtuig gebruiken. Vooral om in de haven rustiger te kunnen varen.

    Nu is nog niet alles opgelost.

    Ik zit met een probleem waarvan ik niet goed snap waarom het er is. als je de stick uitslaat in het 1, 2, 3 of 4 de kwadrant van de "stickcirkel" worden de rudder en elevator gemixed met een waarde die op de 45° van de 4 hoeken respectievelijk de 50% (al dan niet 50 en -50) van de servo benaderen.

    Dit geeft een zo goed als stilstaande servo in het 45° segment, boven en onder dit segment is er toch wat verplaatsing, waarschijnlijk bij gebrek aan
    trigonometrie tussen de Elevator en Ruddermix, ik zie dit niet in de Taranis dus dat gaat gewoon niet gaan denk ik, nu het verschil is volledig verwaarloosbaar bij grote uitslag mar misschien wel de oorzaak van het probleem kort bij het center.

    Het probleem waar ik nog mee zit, en ik eigenlijk jullie hulp wat voor vraag, is dicht bij het center, hier is de azimut van de stick helemaal niet nauwkeurig, ondanks dezelfde mix word gemaakt.

    Als je bvb de truster op 85° rechts zet (servo 85° rechts) en je loopt met de stick terug naar het center, zie je dat bij kleine uitslag die hoek van 85° niet mooi wordt behouden, hij gaat naar 45° of 90° of iets ertussen maar echt nauwkeurig is het niet.

    Ik zou dit kunnen oplossen met een grotere dead zone in het center maar dat neemt travel af van de ESC en dus ook nauwkeurigheid.

    Ik post een kleine film met het euvel.

    Korte schets: kanaal 1 en 2 zijn de azimut, dit is voor een 2x90° servo dus in de 2 onderste kwadranten draait deze om, omdat de ESC hier in achteruit gaat.
    Een versie voor 2x 180° heb ik nog niet uitgewerkt.

    Kanaal 8 9 en 10 zijn de trust (ESC) waarvan 8 gewoon de input is zonder achteruit, 9 is de input met een achteruit, 10 is de input zoals 8 maar zowel 9 als 10 zitten op de VarioRate die van 0 tot 100% de schildpad vs haas setting dus...

    Alle ander kanalen zijn probeersels....

    Ik hoop dat iemand me kan helpen met de precisie rond het center.

    Eerst een overview van wat er al werkt, in het 2de filmpje het probleem:



    Nu het probleem, als je in het midden kijkt zie je dat de richtingslijn van de servo verre van precies blijft dicht bij het center, hoe los ik dit op?



    En dan nog een kleine vraag aan meneer Troostbeek, kan je even kort beschrijven wat gedachte gang was rond het mixen van de 2 kanalen in elk kwadrant, want ik heb dit moeten "reverse engineeren" maar misschien heb ik het natuurlijk fout begrepen.

    Alvast enorm bedankt voor de input en hulp.
     

Deel Deze Pagina