[OPGELOST!] Logo 10 blijft in failsafe schieten

Tadango

Forum veteraan
Naja... alles..... de riem is nog niet geaard en ik vermoed dat daar het probleem zit. In bepaalde standen van de rotor schiet hij steeds heel even in failsafe. Erg goed reproduceerbaar en 100% op het zelfde moment / stand van de bladen.

Het was vorige week zo erg dat op 10m afstand op 2m hoogte tail in in hover hij met iets nick achterover al steeds in failsafe sloeg..... erg vreemd, steeds alleen dan weer. Antenne naar beneden en het was over.... maar dan wordt inverted wat lastig :)

Ik heb de bec vervangen door een accu -> geen effect
Staarbuis is geaard -> geen effect
Antenne 90graden gedraaid, dus niet in de lengte van het frame -> geen effect
Antenne langs de staartbuis -> VEEL effect, geen bereik meer......
Staartsnaar opgespannen -> geen effect
Ontvanger verlegd -> geen effect

Ontvanger is getest met ingeschoven antenne in een easystar en dat vloog ver zonder enige failsafe. Die is het dus niet als de heli op 10m al in failsafe slaat met uitgeschoven antenne.

Alles zit goed vast en ontvanger en regelaar zitten maximaal uitelkaar. Het kan maar 1 ding meer zijn: De staartsnaar wordt te statisch. Hoe dit op te lossen? Ik weet 3 mogelijkehden:
- Andere snaar, anti-statische versie
- Anti-statische spray
- Aarden door een kogel lager geaard er tegenaan te laten lopen.

Wat is de beste optie? Wat is er verder nog te proberen?

Kortom.... HELP!!!!!!!!!!!!

In eerste instantie dacht ik aan de BEC dat ik het verhaal las, maar je hebt al een ontvangeraccu geprobeerd dus dat lijkt me uit gesloten.

Je zei dat je de antenne haaks op het frame hebt gezet, kan je hem niet gelijk met het frame naar voren leggen en desnoods daar met een stukje koolstof verlengen voor de heli uit. Dan ben je in ieder geval buiten dat statische veld van de staart.

Ook heb ik me laten vertellen dat siliconenspray op de snaar helpt om statische elektriciteit tegen te gaan, of dit echt werkt of een fabeltje is durf ik je niet te zeggen.

Antenne heb ik alles al mee geprobeerd. Met een houten stokje ver voor de heli uit... geen effect.

Siliconen spray kan, lekker simpel en goedkoop maar wel zeker weten dat het werkt....

Je snaar blijft er in ieder geval mooi soepel van dus kwaad kan het niet ;)

Er schoot me net nog wat te binnen. Heb je al geprobeerd om op een iets hoger of lager toerental te gaan draaien? Dat zou kunnen helpen om een minimale trilling e.d op een andere frequentie te zetten.

Overigens, mierenneukerij, ik geef het toe, maar je kunt in een heli niets aarden. Tenzij jij met een kabel naar de aarde vliegt ;)

Die snaar geleidt niet toch? Dan bouwt hij statische electriciteit op. Dat komt door wrijvend contact. Met siliconenspray verander je dat contact, dus het zou best eens kunnen zijn dat het daarmee verholpen is.

Ga maar na.. droog rubber/snaarmateriaal op kunststof/metaal.. dat geeft wrijving, wat statische electriciteit geeft. Gooi er nu een smeermiddel tussen (siliconenspray) en de wrijving is geen wrijving meer..

Ik moet er wel bijzeggen dat bovenstaande hypothese tot stand gekomen is zonder enige vorm van praktische kennis ;)

zonder motor kan ik moeilijk een stallturn maken ;) dan is het nog steeds elke keer raak... qua toeren zit ik aan max, kan iets omlaag proberen.

Ik spuit er wel siliconen spul in. Lekker snelle eenvoudige oplossing. Erger worden kan toch niet :)

En gerard, met een methanol motor in de logo 10 doet hij denk ik precies hetzelfde ;)

Tadango zei:
En gerard, met een methanol motor in de logo 10 doet hij denk ik precies hetzelfde ;)

8O Echt niet!!! Dan maakt hij herrie, stinkt en wordt smerig :wink: . Maar snel weer :ontopic: , voor we wéér afdwalen.

Welke ontvanger gebruik je, en heb je al een andere geprobeerd?

Gr.A.

R149DP zit erin. Nog geen andere geprobeerd maar in een easystar en andere testen werkte deze perfect. Ik ga nog een andere proberen maar als ik op 50+ meter met een easystar met ingeschoven antenne, dus helemaal weg in de ff9, 0,0 storing heb dan mag hij op 10 meter afstand met volle antenne met beetje nick nooit in failsafe schieten in de heli.... Doet hij dat wel dan zit er dus storing in de heli, die eruit moet ;)

Controleer de lagers eens, met name die van de rotorkop en de heckrotor. Soms is een lager de oorzaak voor een knackpuls.
Ik heb dat zelf eens ervaren met een slechte bladhouderlager (druklager in dit geval).

vr.gr.

Joyce

Daar krijg je heus geen knakpulsen van, wel schokkerig gedrag op de pitch ! Ik snap er ook niks van, de eerste 5 vluchtjes van mijn X-400 kon ik hem bijna uit het zicht vliegen en dat deed ik ook, nu kan ik er niet normaal meer mee hooveren door storingen :cry:

nooit zoveel dat je heli in failsafe zal gaan.
daar heb je een roterend slecht lager voor nodig van bv hoofdas, staartas of motordelen.
de anderen kunnen simpelweg niet genoeg "knacken" om een 149 DP vol in failsafe te laten gaan.

Wat mij nog steeds bij blijft is dat als de antenne langs de staarbuis loopt, okee is wel alu..., dan heb ik 0,0 ontvangst met een draaiende motor. Ik hovered net maar 2 meter vooruit en meteen failsafe. Ook de hele tijd failsafe.

Als ik "normaal" failsafe krijg dan is het altijd ongeveer 1 seconde. Hij pakt altijd keurig weer op en reageert dan normaal. Pas als ik het zelfde figuur nog een keer vlieg krijg ik op precies hetzelfde punt precies dezelfde storing.

Gerard_nl zei:
nooit zoveel dat je heli in failsafe zal gaan.
daar heb je een roterend slecht lager voor nodig van bv hoofdas, staartas of motordelen.
de anderen kunnen simpelweg niet genoeg "knacken" om een 149 DP vol in failsafe te laten gaan.

In mijn situatie is dit niet juist.
Ik heb één druklager in de bladhouder vervangen en het probleem was voorbij.
De praktijk is kennelijk dus toch anders dan jouw theorie :wink:

vr.gr.

Joyce

Tadango zei:
Wat mij nog steeds bij blijft is dat als de antenne langs de staarbuis loopt, okee is wel alu..., dan heb ik 0,0 ontvangst met een draaiende motor. Ik hovered net maar 2 meter vooruit en meteen failsafe. Ook de hele tijd failsafe.

Als ik "normaal" failsafe krijg dan is het altijd ongeveer 1 seconde. Hij pakt altijd keurig weer op en reageert dan normaal. Pas als ik het zelfde figuur nog een keer vlieg krijg ik op precies hetzelfde punt precies dezelfde storing.

Probeer eens een ander TX-kristal in dezelfde ontvanger en zo mogelijk een andere ontvanger op deze Logo.

vr.gr.

Joyce

Ha-eM Helifun zei:
Rhelie zei:
Daar krijg je heus geen knakpulsen van,

leg dan eens uit waarom niet.

vr.gr.

Joyce

Door de trekbelasting zitten die lagers altijd stijf op elkaar, metaal op metaal wat door hoogfrequent trillen gaat jutteren kan wel knakpulsen veroorzaken. Dan nog zal het toerental in de rotorkop te laag zijn om dit fenomeen op te wekken. Dat van jou was op zeker een schokkerige pitch verstelling, als je dan een 120 graden aansturing hebt kan dit ook rol of nick stuipen veroorzaken omdat de ene servo er eerder doorheenschiet dan de andere waardoor het lijkt alsof je storing op je cyclics hebt.

Back