Opknap/restauratie verslag SG-38

Ik ga er van het weekend wel ermee aan de slag, bedankt voor de link! (en aanbod om het over te zetten natuurlijk)

Nu nog een tekening mét bootje... (om het compleet te maken)

En we gaan vrolijk verder, de vleugel heb ik met ontweringswater bewerkt met een matig resutaat. Het zwarte is nog niet helemaal weg, ik denk straks de boel gewoon in de beits zetten en kijken hoe het er uit ziet. Spanlak is wel een genot om weg te halen. (not) Wat een *** karwei is het geworden.

Is er iemand die een fatsoendelijke tekeing heeft liggen van het ''bootje''? Op het www kom ik 1 tekening tegen waar ik niet zoveel mee kan. Alle bekleding is eraf, de voorlijst is acceptabel en nu nog de andere delen schuren. Daarna alles in de beits en dan kan ik de servo's en scharnieren monteren. De vleugels maak ik klaar, en dan wil ik beginnen aan het bootje....

Is er iemand die een fatsoendelijke tekeing heeft liggen van het ''bootje''? Op het www kom ik 1 tekening tegen waar ik niet zoveel mee kan. Alle bekleding is eraf, de voorlijst is acceptabel en nu nog de andere delen schuren. Daarna alles in de beits en dan kan ik de servo's en scharnieren monteren. De vleugels maak ik klaar, en dan wil ik beginnen aan het bootje....

Photos: DFS SG-38 Schulgleiter Aircraft Pictures | Airliners.net

http://www.airliners.net/photo/Schulgleiter-SG-38/0605142/M/

http://www.airliners.net/photo/DFS-SG-38-Schulgleiter/0296392/&sid=f5f104d8e634bbd0728f1e4dc3849dd7

http://www.airliners.net/photo/DFS-SG-38-Schulgleiter/0296391/&sid=f5f104d8e634bbd0728f1e4dc3849dd7
ziet er ook leuk uit zo

holsderteufel_3v.jpg

Serge, precies wat ik zoek! Heb jij deze ook digitaal? Dit is een goede basis om verder te gaan. Hier maak ik wel een "bootje" van.

hier effe wat insperati voor je sg 38 met rompje !:grin: waneer gaat je draatje weer verder douglas ? :wink:

full

mooi he :wink:

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet gaan denken dat het stil ligt, ben er nog steeds mee bezig tegelijkertijd met de Junior. Hij ligt nu compleet uit elkaar, alles is geschuurd en klaar voor de repaint. (beits, het houtwerk is te licht van kleur) Helemaal netjes is ie niet gebouwd, daar er hier en daar wat onderdelen niet aanwezig zijn. Het is wel allemaal te maken, het geeft wel extra werk.

Waar ik niet uitkom zijn de draden van het hoogte en richtingsroer. Ik heb al de foto van deze sit bestudeerd, Segler SG 38 von Krick en ik kom er maar niet uit. Ik heb aan beide kanten maar 2 katrollen waar de draden door kunnen lopen. In de romp tel ik er ook maar 4, maar samen met het richtingsroer zou ik er 6 moeten hebben?

Onderaan de romp zit een uitsparing waar een servo in heeft gezeten, ik vermoed dat het richtingsroer rechtstreeks aangestuurd werd door deze servo. En ik wil toch wel alles aansturen zoals het bedoeld is. Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?

Waar ik niet uitkom zijn de draden van het hoogte en richtingsroer. Ik heb al de foto van deze sit bestudeerd, Segler SG 38 von Krick en ik kom er maar niet uit. Ik heb aan beide kanten maar 2 katrollen waar de draden door kunnen lopen. In de romp tel ik er ook maar 4, maar samen met het richtingsroer zou ik er 6 moeten hebben?

Zie deze foto.

100913_SG38004.jpg

Het bovenste katrollenblok heeft 4 schijfjes. Daar lopen de draden van het hoogteroer overheen. Daarna komen de draden voor de bovenkant van het hoogteroer bij elkaar, en die voor de onderkant ook. Er lopen dus twee draden van het hoogteroer naar het onderste blok. Dat heeft ook vier schijven. Het richtingsroer (twee draden) loopt rechtstreeks naar het onderste blok.

Op de foto's van die SG-38 die te koop staan zie ik dat hij de draden van het hoogteroer niet heeft samengevoegd na het bovenste blok (waarschijnlijk doet hij dat pas bij de servoarm), dan heb je er inderdaad 6 nodig maar dat is niet origineel. De kabels van het hoogteroer zijn Y-kabels, met de splitsing tussen het bovenste- en onderste blok.
Snap je het zo?

Dit is het onderste blok.

100918_SG38.jpg

Hier zie je de servo opstelling

100910_SG38002.jpg

Laatst bewerkt:
Yep, nu snap ik het... Ik kon de foto niet zo goed zien op deze (werk) computer.
Nu weet ik hoe ik het kan/ga maken, Bedankt!

Schuren de draden niet tegen elkaar aan?

Back