Opknap-verslag 2 Friese zwevers

Een NiCd is bij 1,1 V per cel 90% leeg. Bij 1,2 V per cel zit er nog minstens 50% in. Alles bij lichte belasting gemeten.
Dus als jij op 4,9 V zit (met 4 cellen neem ik aan) zit je nog heel goed.

Wat ik wel altijd doe, is de accu's na afloop ontladen. Bij NiMh's is dat niet persé nodig (ze kennen geen geheugeneffect), maar ik zie wel hoeveel stroom er nog uitkomt/over was. Na verloop van tijd ga je je accu's 'kennen'. En als ze dan een keer 'versleten' zijn, zie je dat aan het teruglopen van de capaciteit.

Gr. Dirk.

Dankje Dirk,
Ik moet er bij vertellen dat ik wel met 4 cellen NIHM vlieg en geen Nicd's Na afloop laad ik ze altijd overnacht met 1/10 van de capaciteit, dan heb ik de garantie dat ze daarna vol zitten. Maar wanneer stopt u nou bijvoorbeeld met vliegen? Bij welk voltage is dat veilig? Ik heb die vraag hier al eens op het forum gesteld alleen kreeg ik daar geen voltallig antwoord op (zou ook wel situatie/persoons gebonden zijn....

Ik stop ook altijd bij 4,8V. Stop er liever een verse accu in dan risico's te lopen.

daarom deed ik 6v packs .1 als er wat stroom getrokken moest worden ,had de ontvanger nog genoeg sap . 2 de servo'szijn dan lekker rap. 3altijd batterijen genomen met hoge mah waarde en snel leverend (sanyo heeft goed voldaan )
en altijd analoge servos deze gebruiken minder stroom (hs125mg zijn zeer goed )

servos , de kwaliteit staat naar de prijs . ik koop liever een servo van 23 euro die een leven mee gaat dan een servo van 6 die ik na 2 jaar gebruik in het verticale archief moet donderen . oftewel kies je servo overbemeten ,dan hoeft deze minder te werken en zal het verbruik minder zijn

Ik heb vandaag met mijn F3J gevlogen, 1,5 à 2 vlieguren gemaakt.

- 4 NiCd cellen (Sanyo 1700 mAh),
- 4 stuks S3150 servo's (digitaal) ,
- 2 stevige standaard servo's (niet digitaal),
- 2,4 GHz ontvangertje.
- met de vario erin (extra verbruik)

Laden : 1600 mAh.
Thuis ontladen : 650 mAh over.
Dus 950 mAh verbruikt.

De vario geeft de ontvanger spanning door, die is niet onder de 5,1 V geweest.
Het alarm van de vario staat op 4,7 V.

Dit om een idee te geven.
Dirk.

daarom deed ik 6v packs .1 als er wat stroom getrokken moest worden ,had de ontvanger nog genoeg sap . 2 de servo'szijn dan lekker rap. 3altijd batterijen genomen met hoge mah waarde en snel leverend (sanyo heeft goed voldaan )
en altijd analoge servos deze gebruiken minder stroom (hs125mg zijn zeer goed )
Serge,

Jij maakt hier de denkfout die veel mensen maken.
Inderdaad met 5 cellen (6 V), wordt er veel meer stroom geleverd, bovendien heb je meer spanningsreserve. Dat lijkt mooi.

Maar ... door die hogere spanning wordt er ook meer stroom geleverd. De weerstand van het circuit verandert niet, de spanning is 6 V ipv. 5 V. De wet van ohm zegt dan dat er bij 6 V meer stroom gaat lopen (20% meer: 6/5).
De inwendige weerstand van een cel bepaald hoeveel energie van een stroom aan warmte weglekt in de cel.
Warmte = Ampere^2 x inwendige weerstand (P=I^2 x r).
Het gaat dus met het kwadraat van de stroom. Dus die 20% extra stroom levert levert 44% extra verlies in de accu op (1,2 x 1,2 = 1,44). Dus zakt de spanning ook sterker.

Kortom: zodra je grote verbruiken verwacht, is een lagere inwendige weerstand belangrijker.

Gr. Dirk.

Serge,

Jij maakt hier de denkfout die veel mensen maken.
Inderdaad met 5 cellen (6 V), wordt er veel meer stroom geleverd, bovendien heb je meer spanningsreserve. Dat lijkt mooi.

Maar ... door die hogere spanning wordt er ook meer stroom geleverd. De weerstand van het circuit verandert niet, de spanning is 6 V ipv. 5 V. De wet van ohm zegt dan dat er bij 6 V meer stroom gaat lopen (20% meer: 6/5).
De inwendige weerstand van een cel bepaald hoeveel energie van een stroom aan warmte weglekt in de cel.
Warmte = Ampere^2 x inwendige weerstand (P=I^2 x r).
Het gaat dus met het kwadraat van de stroom. Dus die 20% extra stroom levert levert 44% extra verlies in de accu op (1,2 x 1,2 = 1,44). Dus zakt de spanning ook sterker.

Kortom: zodra je grote verbruiken verwacht, is een lagere inwendige weerstand belangrijker.

Gr. Dirk.

okee bedankt ;)

DirkSchipper zei:
.............. Na verloop van tijd ga je je accu's 'kennen'. En als ze dan een keer 'versleten' zijn, zie je dat aan het teruglopen van de capaciteit............
Gr. Dirk.
De belangrijkste opmerking over accu's in dit draadje tot nu toe ;)
Ho ho.
Die inwendige weerstand is ook heel belangrijk!
Ga jij jouw ASH31mi straks met 8000 mAh Eneloops vliegen (4 packs parallel)? Ik denk het niet!!! En ook niet met 5 packs/10000 mAh parallel.

Ik vind ze van gelijkwaardig belang.

LOL & serieus bedoeld.

Dirk.

Het is veel belangrijker te weten hoeveel je stroom je accu's opnemen vanuit een bepaalde toestand en te weten hoeveel je ongeveer gebruikt. Meten is weten en door dit vaak genoeg te doen krijg je inzicht in de status van je accu's. Dat is wat ik bedoel.
Of je dit nu doet met Nicads, eneloops of Lipo's is minder van belang ......................

Back