Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Cockpitkapje

Heren,

Zojuist op EBAY een nieuw cockpitkap gekocht voor de Cirrus.
We zijn goed bezig!!! Al zeg ik het zelf.......;)

Kees, hoe vaak komen er van die cockpitkapjes voorbij? ik kreeg de indruk dat je lang hebt moeten zoeken.
Ik heb er ook een nodig die ik of zelf ga maken of probeer te kopen.

Veel geluk met jou cockpitkap.

Ik zag op de foto's dat je wel het freempje al had.

Kapje

Hoi Willem,

Ze staan er zo af en toe wel op.
Ik heb er vaker eentje gezien.
Goed in de gaten houden dus.
Ik heb het freempje en ook de kap. Alleen die is wat beschadigd.
Ik wil deze Cirrus zo perfect mogelijk restaureren en daar hoort dan voor mij dit keer een nieuw kapje bij.
Als je wilt, kun je mijn huidige oude kapje hebben.
Hij is groen en zoals gezegd niet in nieuwstaat.

mvg
Kees

Spoilers

Heren,

Ik twijfel.................spoilers in de cirrus of niet?
En..........met spoilers, trim je dan het hoogteroer iets down wanneer je de spoilers uitzet?
Uw mening graag!

Kees,

Zeker spoilers in de CIRRUS, anders is ie niet naar beneden te branden.
En bij uitgeklapte spoilers een ietsje "up" erbij .

Succes, JH

Ja....en niet alleen om uit de thermiek te komen. Op windstille dagen zeil je bij de landing onvoorstelbaar ver door en is het risico dat je aan het eind van je veld het prikkeldraad in vliegt levensgroot aanwezig. Als er wind staat kun je op een postzegel landen (omdat hij zo langzaam is en bij tegenwind dus nauwelijks vooruit komt) en mis je ze misschien niet.

Ander probleem met een Cirrus is het uit de thermiek sturen. Als je wanhopig probeert naar beneden te komen gaat dat zonder spoilers gepaard met hoge snelheden, vervolgens klapperende stabilo-vlakken die al snel van het toestel af zullen schuiven of breken. En dan heb je spijt dat je ze niet even hebt ingebouwd :-)

duidelijk..........

..ik bouw ze in.
Ze zijn onderweg uit HK.
Vandaag de vleugels van folie ontdaan, kielvlak en roer gefolied, scharnieren ingelijmd en geseald met de bekende satéprikker, servo's ingebouwd, ontvangerplankje gemaakt, stabilo folieklaar gemaakt.
Ik denk, dat de Cirrus op onze Vintagedag meedoet!...........:)

Morgen vliegen want het wordt mooi weer!
Jullie allen denk ik ook.....have fun!

vleugels........

Heren,
Vraag:
De vleugels van mijn Cirrus staan ongeveer halverwege iets omhoog bij de hoofdliggers.
Ik ken vleugels met tipverdraaiing, deze hebben niet echt tipverdraaiing maar gaan dus als hele vleugel vanaf ongeveer de helft iets omhoog. Aan de uiteinden wijken de hoofdliggers dan ongeveer 2 cm wanneer de beide vleugelhelften tegen elkaar aan houdt.
Oftewel,de hoofdligger is niet kaarsrecht maar een "beetje krom" vanafhalverwege.
E.e.a. is wel symmetrisch.

Klopt dit????

Kees,

Doen als je de zaak toch los hebt liggen, ik heb ze na de crachs ook in gebouwd en ook vaak nodig gehad, bij Cumulus in Winssen.

Maar momenteel is er iets niet goed met de aansturing dus heb ze ff niet in gebruik.
En moet zeggen in Boxmeer heb ik ze ook niet echt nodig met de landing.
In de thermiek is het echter een ander verhaal, dus inbouwen die hap.

A.s winter ga ik mijn Cirrus en ASW-22 onderhanden nemen en hem weer in nieuwstaat brengen. Als dat klaar is is mijn nieuwe ASW-27 B (2,6 mtr) van mpx aan de beurt.
Gr Ton
Heren,

Ik twijfel.................spoilers in de cirrus of niet?
En..........met spoilers, trim je dan het hoogteroer iets down wanneer je de spoilers uitzet?
Uw mening graag!

Kees, omdat de vleugels van mijn cirrus gerepareed moeten worden en de vorige eigenaar al met rolroeren begonnen was ben ik ook al begonnen met het inbouwen van spoilers(remkleppen) en wel "op de EON van Jan Hein manier" ik zal een paar foto's posten.

Als je vleugels allebij op de zelfde manier krom zijn kan het meevallen. als er maar één van de twee krom is heb je een probleem. Bij tipverdraaiing lopen de neuslijsten mooi recht en komt de tip de laatste 20 cm één cm omhoog bij bijde vleugels.
Om hout weer recht te krijgen zal je het nat moeten maken, in de juiste vorm leggen en dan lang laten drogen. Mogelijk dit proces meerdere keren herhalen.
Ik weet niet hoe andere hierover denken op dit forum?(maar die zijn nu aan het vliegen denk ik...helaas heb ik andere verplichtingen)

Laatst bewerkt:
De spoilers.....

uit HK zijn binnen.
Vraag: Als ze open klappen gaan ze een cm of 5 naar rechts.
Hoe bouw ik ze in?
Dat ze naar binnen toe open klappen of naar de buitenkant van de vleugel toe?
Of, maakt dat niets uit?

Normaal gesproken gaan ze naar binnen. Maar bij graupner kleppen komt dat eigenlijk doordat de aansturing aan die kant zit. Je zou ze dus andersom kunnen zetten maar dan zit de servo aan de buitenkant.

Het is.........

eigenlijk om het even.
Als ik de servo aan de binnenkant zet, moet de spoiler verder naar buiten gemonteerd.
Als ik de servo buitenkant monteer, kan de spoiler een stuk naar binnen gemonteerd.
Per saldo geen verschil.
Ik monteer de servo aan de buitenkant........betere plek om een servohuisje te maken.
Vervolges de servokabel door de ribben naar de wortelrib en een MPX stekker eraan.
Komt goed!
Zal foto maken.

Zojuist ook de romp voor de eerste keer wit gespoten.......komt nog primer doorheen, maar beter een paar keer spuiten, dan in één keer willen.

Maak even een foto van de spoiler.................

De Spoiler erin gelegd....

met servo aan de buitenkant:

IMG_1431_1.jpg

Kees,
ik weet niet of dat bij deze kleppen ook is maar Graupner kleppen hebben ook een voor- en achterkant. Wel even opletten dat je ze niet achterstevoren monteert want dan gaan ze klemmen als de wind er tegenaan drukt.

080716ASW1.jpg

Hallo Kees,

Dat gaat goed met de CIRRUS.
Had het niet goed begrepen, en misschien begrijp ik het nog niet, maar het beste is om de servo's zo dicht mogelijk bij de romp te plaatsen, zodat er zo min mogelijk onnodige massa naar de buitenkant van de vleugel zit.
Zo heb ik het tenminste vroeger geleerd van mijn onderwijzers.

Kun je wat meer plaatjes maken bijv met de klep open?

Ik hou je in de gaten.

Succes, JH

Potverdrie . .

Dit hele draadje op de een of andere manier over het hoofd gezien. Gelijk abo genomen. Mooi bakje weer Kees!

Vlieg ze dit weekend.

Jacob Bos

Ik vraag me het wel eens af als je nu geen rolroeren wil.
Zou het ook mogelijk zijn met de spoilers te sturen?
Ze zitten natuurlijk niet bij de tips maar ik vroeg me het gewoon af.
Als je iedere servo op een appart kanaal zet kan je het altijd proberen.

Spoilers

Ik vraag me het wel eens af als je nu geen rolroeren wil.
Zou het ook mogelijk zijn met de spoilers te sturen?
Ze zitten natuurlijk niet bij de tips maar ik vroeg me het gewoon af.
Als je iedere servo op een appart kanaal zet kan je het altijd proberen.

Beste Bertus,
Het vliegtuigje in de foto links van deze text werkt zo ;-)
Ailerons zitten er niet op...
Echt een succesvolle manier van sturen is het blijkbaar niet, want er zijn voor zover ik weet maar 2 civiele vliegtuigen die zo werken: de Mitsubishi MU-2 en de Mitsubishi MU-300 ookwel de Beechjet of Hawker 400. (Die laatste zie je in het plaatje).

Beetje vreemd sturen, maar het voordeel is dat de flaps over de gehele vleugel kunnen, dus langzamer kan landen.
Kortom: het zal best werken!

Groeten,
Ton

Back