Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Update......

De Cockpitkap is binnen.
Heb hem gekocht van Uwe Gewalt. In Zweefvliegland een begrip.
Cockpitframe is gespoten. Nu nog netjes aan elkaar maken.

Eén vleugel is klaar, inclusief spoiler. Met de andere ben ik bezig.
Ook de romp is gespoten. Ik ben tevreden over het resultaat.

De deksel van de originele doos zat er ook bij.
Grappig om te zien, dat het model ooit DM 176,40 heeft gekost!.:)
Bijgaande wat foto's.....................................

IMG_1432_1.jpg

IMG_1433_2.jpg

IMG_1434_3.jpg

IMG_1435_4.jpg

Ja.......

gaat mee!
Wat moet er nog gebeuren?

Cockpit afmaken.
Setup inbouwen. Voorwerk is al gedaan.
Stabilo en vleugels in de folie. ( Wordt uitbesteed! )
Tweede vleugel spoiler inbouwen.
Beide vleugels nalopen en fijn schuren.

Valt reuze mee dus!

Zo als beloofd zal ik een paar foto's plaatsen van de wekzaamheden aan de Cirrus die ik aan het opknappen ben.
Mijn Sirrus hoeft niet af te zijn voor de Vintage treffen van 17 mei.
Dit gaat niet lukken omdat ik eind april begin mei 14 dagen naar Italie ga. Uiteraard gaan er ook zwevers mee!
Nadat ik de digitale tekening van Jako heb mogen ontvangen ben ik naar de copyshop geweest om de tekeningen af te laten drukken.

Ik ben begonnen met de reparatie van de vleugels en de inbouw van rolroeren en remkleppen(spoilers) de vorige eigenaar was daar nl al mee begonnen dus was er geen weg meer terug. Hieronder de foto's. Het zijn remkleppen "methode Jan Hein"

750449e23e280c00c.jpg

750449e23df82a778.jpg

750449e23df781a13.jpg

Daarna ben ik begonnen met de bouw van het pendelroer. Hier heb ik de houten ligger vervangen voor een koolstofbuis en ook de messing buisjes heb ik vervangen voor Koolstof.

750449e2395dccfdf.jpg

750449e2395e044e7.jpg

Ik ben aan het wachten op de 4 servo's van de vleugels.

De neus is er al af en de motor is ingebouwd.

750449e242df75e1f.jpg

Uiteraard moet de schilder ook nog langs komen
wordt vervolgd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Kees, het is wat een gek er voor geeft. 263 Euro met nog 2 dagen.

Mijn Cirrus (39 euro uit Wuppertal) is in de afwerkfase. Begin deze week een motor met 3 lipo's 2650mAh besteld. Ik verwacht ze volgende week binnen.

Zo zag ze er uit:

full

Zo ziet ze er nu uit, nog een beetje kaal........

full

Nu nog een kort neusje, maar dat gaat allemaal goed komen. Een 42mm spinner gaat helemaal passen. Cockpit kapje wordt wat moeilijker..........de PET fessen zijn gewoonweg niet groot genoeg. Ik maak ze in de hetelucht oven. Als de mal er uit komt is de voor- en achterkant zover gekrompen dat hij net 5mm te kort is.
Zal het eens met een fohn proberen.

Helaas heb ik er geen remflaps ingemaakt. Het wordt dus ruim van te voren plannen met het landen.
Maar er komen een paar nieuwe vleugels maar dan met flaps, maar dat red ik niet meer voor 17 mei.

Inmiddels is er een 2e Cirrus in aantocht. Ik verwacht haar volgende week. Deze keer de orginele Cirrus. Deels gebouwd dus ongevlogen en dus ook zonder schade.

Gr Harry

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Harry die Cirrus. Ik verwacht ook problemen met de lengte van de cockpitkap.
Mijn Cirrus (gratis bij een Circe) moet nog bespanning krijgen en geballanceerd worden. misschien dan toch nog af vóór 17 mei.
Je moet wel nog die paardenbloemen uit je gras verwijderen! met wortel en al anders komen ze weer terug.

succes

Bedankt Willem,

Wat betreft de paarde bloemen, het staat er vol mee. het is in geen 14 jaar gelukt om ze uit de tuin te krijgen. En.........gelukkig is het allemaal weiland in de omgeving.
Zal dus nooit lukken.

Het kapje is inderdaad een probleem. Ik gebruik Choutfontaine 1,5 l flessen. Weinig ribbels. Als je ze krap los snijd, steken ze nog over de mal.
Misschien als je ze klemt voor en achter, en met een fohn verwarmt, blijven ze lang genoeg.

Ik heb er 1 gemaakt. Flessen lijken wat dikker en dus wat steviger. Het resultaat was uitstekend, alleen te kort.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr Harry

Aansluiting Vleugels - Romp

Hoi Harry,

Bij mij sluiten de vleugels niet mooi aan op de romp.
Ik kan er eigenlijk weinig mee. Behalve misschien een wilt plakbandje voor het vliegen.
Hoe is dat bij jou?

groet,
Kees

Hallo Kees,

De vleugels sluiten bij mij redelijk aan op de romp maar je ziet altijd de naad. Een witte tape is een oplossing. Heb ik meer vliegers zien doen

De Cirrus en cockpit kapje ziet er geweldig uit.

In januari heb ik een kapje besteld op Ebay, was te kort. dacht eerst dat het de romp was omdat het geen orgineel is. De maten van de tekening kloppen dus het kapje is een fake.

Ik begreep dat die van jou bij Uwe Gewald vandaan komt. Hoe/waar heb je hem besteld? Kan op de site niets vinden over de Cirrus.

Maar, we zien elkaar morgen als het goed is. Zal de Cirrus mee nemen.

Gr Harry

A CIRRUS is Re-Born

Vandaag is de Re-Maiden geweest van mijn Cirrus.
Welles waar met de Cockpitkap van mijn Tonga, die te klein is, maar het is er toch mee gelukt.
Er moest wat gewicht in de neus bij en de uitslag van het pendelroer was iets te heftig. Het effect van de rolroeren valt tegen waarbij ik het idee krijg dat de vleugel die opgetilt moet worden alleen maar afgeremd wordt waardoor de bocht juist de andere kant opgaat.
Mogelijk moet hier nog wat meer afgesteld worden.
Gelukkig WEER een Vintage die gered is van de Klico!!

17 mei is ie ook van de partij

zo'n blauw cockpitkapje doet gelijk weer nostalgische gevoelens opborrellen :).. 20 jaar geleden bladerend door de graupner catalogus en hopen dat je ooit.....

Gefeliciteerd met je maiden! up, up and away!

Over rolroeren: dit klinkt als haakeffect: het rolroer omlaag (dus vleugel omhoog!) produceert meer weerstand dan het rolroer omhoog. Hierdoor wordt de kist 'tegengehouden' om de bocht door te gaan. Stel meer differentieel in op je zender (100% up, 50% down) en stuur goed richtingsroer in om bij te compenseren.

Over rolroeren: dit klinkt als haakeffect: het rolroer omlaag (dus vleugel omhoog!) produceert meer weerstand dan het rolroer omhoog. Hierdoor wordt de kist 'tegengehouden' om de bocht door te gaan. Stel meer differentieel in op je zender (100% up, 50% down) en stuur goed richtingsroer in om bij te compenseren.

Oké JvBemmel ik had zelf ook al zo'n vermoeden dat iets dergelijks aan de gang is. Als ik 10-20% aileron gaf gaat hij de goed kant op...stuur je inderdaad 100% dan gaat hij de anderekant op met veel snelheids verlies en stall-effect. Ik zal de ailerons verder inregelen zoals jij beschreven hebt. Mogelijk speelt de lichte V-stelling ook nog een rol bij dit gedrag?

nee, de v stelling maakt niet veel uit. Heeft alleen invloed op de liftvector. Door steile bochten krijg je een een beperktere liftvector om de zwaartekracht te compenseren (helaas, altijd naar beneden gericht). Check pagina 42 hier...

Groeten,
Jeroen

Hoi allemaal,

ik wil een motor in mijn Cirrus bouwen,
ik heb op het forum verschillende oplossingen gezien,
wat zouden jullie adviseren?

Groeten,

Edwin.

Nou...aangezien je verschillende oplossingen hebt gezien zul je evenzoveel verschillende adviezen krijgen :-)

Ik kan wel zeggen dat mijn oplossing prima werkt. Neus eraf, schotje erin, buitenloper van ongeveer 100 gram met een kV van ongeveer 1000 tot 1200, 3 cellen Lipo (vanaf 2200 mAh), 9x6 of 10x6 prop.

Ik heb nu een lichter motortje voorin - 73 gram, dat gaat qua vermogen prima maar dan moet ik alsnog lood toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen..

Back