Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Nee....mijn hoogstart is aan de lichte kant, krijg er bij weinig wind maar erg weinig hoogte mee. Het veld is ook net te klein om hem goed op spanning te zetten. Ik heb vanmiddag even een katrolletje gehaald zodat ik het elastiek via de katrol weer het veld op kan laten lopen. Die katrol knoop ik een meter boven de grond aan een paaltje, scheelt ook weer een hoop wrijving van het elastiek in het (hoge) gras).
Dat, en mijn starttechniek is nog niet bepaald optimaal :rolleyes: Ik heb twee weken geleden gezien hoe Jako dat doet (met mijn hoogstart....) maar aan dat niveau kom ik nog niet. Hehe.
Blijven oefenen

Heuh, ik deed niets dat deed mijn Alpha.... het enige dat ik hoefde te doen was down geven :) Ik heb trouwens ook nog een wat dikker elastiek dat wat beter bij de Cirrus past.

nou dat is helemaal mooi dan :roll: Dan kan ik er dus echt niks van.

Nee hoor. Ik denk dat de haak wat ver naar voren zit (is de plek waar hij vroeger ook heeft gezeten, ik had enkel het gaatje dichtgeplamuurd).
Vandaag eens wat "up" onder een schakelaar geprogrammeerd, soort "launch mode" :-) . En zowaar. dezelfde steile starts als bij jouw Alpha. Kwam ik een stuk hoger mee. Helaas was er wat teveel wind om echt lekker te vliegen, ik kon bijna niet bovenwinds op jacht naar bellen. Tenzij ik tamelijk steil vaart maakte maar dan was ik gelijk alle hoogte weer kwijt. Toch een aantal goede vluchtjes gemaakt van rond de 6 minuten (en heel veel van 3 minuten....).

En ook nog wat leuke onboard beelden dacht ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan mooi filmpje hoor!!

Ik heb met mijn FCO2 een probleem, als ik hem aan zet filmt hij wel maar dan voor 1 a2 min en gaat hij automatisch uit terwijl ik hem wel in de VR stand heb staan, weet jij misschien wat het is?

Gr Lyckele

Arjan heeft daar heelveel over geschreven en er is ook een FCO2 draadje waar het allemaal in staat.
Zelf heb ik de accu uit de camera gehaald(fluitje van een cent) en een draadje met stekker naar een vrije poort op mijn ontvanger gezet. WEG alle problemen.

Opknappen Graupner Cirrus

Hallo Arjan,

Prachtig verhaal, jouw Cirrus restauratie!
Dit najaar ben ook ik gestart met het opknappen van mijn 39(!) jaar oude Cirrus. Vanaf 1970 heb ik er enkele jaren met veel plezier mee gevlogen, oa met een Cox teedee 0.8 op de romp om hem omhoog te krijgen. Meestal echter met rubber hoogstart of huckepack. Super zwever! De kwetsbare romp heb ik na een schade vervangen door een epoxy kloon. Na veel andere rc modellen, meest zwevers en jaren van MLA vliegen heeft het modelbouw/vlieg virus mij weer in bezit genomen en heb ik de 'good old' Cirrus van zolder gehaald.
Op dit moment is de de romp opnieuw gespoten met uiteraard spierwitte 2K lak. Vleugels zijn nu voorzien van remkleppen, systeem Schempp Hirth, dit vanwege de fantastische glijhoek.. en met het stabilo met nieuwe witte oracover bekleed. Nu de inbouw van rc en de afwerking nog. Ook ben ik bezig met het maken van een demontabele motoropzet op de romp. zoals ze voor (voor veel geld!) grotere zwevers worden aangeboden, Omdat ik geen ervaring heb met electro, wil ik graag jouw mening over de motorisatie. Ik denk aan de volgende setup; BL buitenloper Dualsky 2834 CA-6, 25 Ampere BL-Regelaar Dualsky 2512 BA, LiPo 3S1P 2.200 mA en een druk aeronaut CAM klapprop 10*5 De motor heeft een vermogen van 260 watt en trekt 1200 gram en is relatief licht (78gr). Gewicht wordt dan 1500 voor zweefuitvoering + 225 voor de motor/regelaar/opzet/lipo/prop minus ontvangeraccu = 1725 gram totaal. Gewicht/vermogen verhouding lijkt mij voldoende om op realistische wijze de Cirrus enkele keren omhoog te brengen met min. 3 mtr/sec. Wat denk jij hiervan?
Verder heb ik nog een vraag; Is die prachtige vintage sticker via jou te krijgen?
Ik denk er over jouw voorbeeld te volgen met de inkjet methode om zelf de decals te maken. Hoe kom je aan de originele sticker op het vertikale stabilo?

groeten, Andre de Roode uit Enschede

Laatst bewerkt:
Hallo Andre,
Kijk, daar doe je het voor, zo'n opknapverslag. Het doet me deugd dat je er wat aan hebt gehad, al was het alleen maar inspiratie :-)

Ik wet niet of je al in de database hebt gekeken; daarin vind je een aantal combinaties die werken in 3m zwevers van rond de 1700 gram. Je zult dan zien dat je de motor erg licht gekozen hebt. De motor is opgegeven voor 260W. Dat is op zich genoeg maar...dat is het maximale vermogen. En dan zit je dus echt aan het maximum. Met jouw setup haal je dat niet. Je hebt 11,1V dus je moet 23A trekken als je 100% rendement zou hebben, bijna 30A als je 80% rendement rekent. En dat is te veel voor zo'n licht motortje.

Je kunt beter voor een motor van minstens 110, liefst rond de 120 gram gaan (zie ook weer de database).

Verder betwijfel ik je gewichtsberekening. Ik weet niet waar je de ontvangeraccu plaatst maar tenzij die precies evenveel weegt als je aandrijfaccu kun je hem niet zomaar weglaten.
Ik ben ook niet dol op opzetmotoren maar dat is persoonlijk. De constructie die ik nu heb (motor laten zitten en prop of neus monteren) bevalt mij eigenlijk heel erg goed. Het wisselen is 3 minuten werk.

De Vintage sticker staat een beetje stil. Ze maken zoals ik bedacht had gaat niet lukken, ik moet ze eigenlijk bij een bedrijf laten maken. Misschien doe ik dat nog wel.

De decals van de Cirrus heb ik in Photoshop gemaakt. Als je me je e-mail adres geeft kan ik je de jpg en/of het psp bestandje wel sturen, dan kun je ze zelf bewerken en afdrukken.

hoi mannen, kheb ook nog zo een juweeltje :) van ongeveer 28j oud. hij heeft tot over een jaar gevlogen... maar ik zit met t probleem dat zijn (dunne) pennen voor de vleugels op te schuiven helemaal versleten zijn... t minste dat ie omhoog gaat aan elastiek of op de drager, plooien de vleugels de ijzers zo weer om.

een Vstelling van wel 20° als gevolg...
de vervormde ijzer zijn t rechtstreekse gevolg van een bangelijke thermiek dag en een cirrus op 400meter hoogte!
krijg zo een bak maar eens naar beneden als je een goeie 6maand vliegt ;)
en de thermiek niet snapt hehe.

mijn cirrusje is ook 3meter maar ronder remkleppen in
alleen staartsturing...

heeft iemand ergens een idee om dezelfde maat van ijzers er opnieuw in te brengen zonder de gelijmde (in de romp wel te verstaan) ijzers de romp te doen beschadigen...
mijn vriendins opa heeft em gebouwd, en vind t jammer dat ie nu aan de muur hangt :)

alvast tof dat er nog zo een oude kisten hersteld worden :) doet me deugd :)

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb de database gevonden en inderdaad ik zit behoorlijk aan de lichte kant.
Ik wil er echter geen power motorzwever van maken, rustig omhoog brengen volstaat. Maar ja, wat reservevermogen is ook niet slecht.
Na uitwegen deze avond blijkt dat de moderne RC componenten heel wat minder wegen dan mijn oude spullen maw heel veeel lood in de neus! en dan is het inderdaad aantrekkelijk ipv lood een motor permanent te monteren. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Het plegen van een nasotomie op de Cirrus is nogal wat...
Bij de motoropzet op de romp zit motor-opzet-accu in of vlak bij het zwaartepunt. Door de aandrijfaccu naar voren te verplaatsen kan het gewicht van de verwijderde ontvangeraccu gecompenseerd worden. Het is maar waar je vanuit gaat. Zweverversie dus veel lood in de neus en dit lood moet dan blijven zitten in de motorconfiguratie in opzet op de romp. Overigens heb jij de motor gemonteerd met of zonder domping en zijstelling?

Ja, alles is mogelijk. Neus eraf doet héél even pijn maar dat is snel over. Het grote voordeel van de motor in de neus is dat je geen extra gewicht toevoegt. Maar ook: aerodynamisch vliegt het gewoon even goed als met een zweef-neus, wat je van een opzet-motor niet kunt zeggen natuurlijk.
Maar goed, dat moet je zelf beslissen.
Ik heb ongeveer 2 graden zijstelling en ook zoiets domp tov de vlakke onderzijde van de vleugels. Nu moet ik wel zeggen dat ik vooral ben uitgegaan van een mooie neuslijn. Het stabilo van een Cirrus is groot genoeg om een gebrek aan domping te compenseren. En het omhoogkomen va een motorzwever is bijna niet te voorkomen door de grote V-stelling en vleugels die enorm gaan liften als je vaart maakt.

Over motorvermogens, die van mij werkt met een 123 gram zware buitenloper en een tamelijk tamme prop. Trekt denk ik minder dan 25A op 3 cellen Lipo. Daarmee klimt hij ongeveer net zo snel als aan een niet te sterke hoogstart. Het is zeker geen racekanon maar hij gaat vlot omhoog. En dat is wel prettig. Minutenlang cirkelen om omhoog te komen is ook niet echt leuk hoor.

Hoi Arjan, wat bedoel je met 'een tamme prop'? Voor het omhoog brengen van een zwever heb je m.i. vooral veel spoed = klimvermogen nodig. Wat is dan een optimale (klap)prop voor jouw configuratie? mvg Andre

Met tam bedoel ik een prop die lang niet de stroom trekt die de motor zou kunnen leveren. Ik gebruik nu een 10x6 en daarmee klimt hij prima.
Voor trekkracht gebruik je een grote prop met weinig spoed. Voor snelheid juist klein met veel spoed. De spoed levert de voorwaartse snelheid, de diameter de trekkracht. Je kunt één van beide groot kiezen en de ander klein of ergens er tussenin voor een compromis.
Even over de decals; hier [59102] bouwverslag-gewalt-asw-20-4m-16 heb ik precies beschreven hoe ik dat doe. Als je ze op je Cirrus aanbrengt zou ik na het opplakken de hele romp met blanke lak afspuiten zodat de stickers er helemaal onder zitten. Bij mij ASW heb ik dat op de romp ook gedaan en dat houdt prima.

Ja, na er nog even over na te hebben gedacht, heb je hebt gelijk. Immers neemt bij toenemende vliegsnelheid de invalshoek van de propellerbladen af (als je zeilt ken je dit effect ook van de inkomende wind) en bij afnemende vliegsnelheid neemt de invalshoek toe.
M.a.w. Met lage vliegsnelheid (Klimmen) heb je een kleinere invalshoek/spoed nodig om de nodige toeren te maken. Met een te grote spoed = weerstand zal de motor dan zijn maximaal toerental niet halen en niet optimaal klimmen.
Wel dreigt met de kleinere spoed, theoretisch het gevaar van overspeeding bij volgas in een duikvlucht, maar dat zal met een zwever als de Cirrus niet gauw het geval zijn ;)
Dit in het algemeen. Je kunt lijkt me natuurlijk wat spelen met de diameter/spoed verhouding en toch ongeveer de zelfde trekkracht behouden, maar in de praktijk lijkt mij het "berekenen'' van een optimale prop erg lastig gezien het aanwezig zijn van zeer veel variabelen. De beste raadgever lijkt mij dan ook ervaring opdoen en vooral; gebruik maken van ervaringen van anderen in vergelijkbare situaties (database electrogiders ;))
Andre

Der Alte fliegt wieder!

Vandaag zag het weer er prima uit; Wind: zuidelijk 5-10 , temp 4 gr C, bewolking SC 3000-5000 VT.
Dus na 35(!) jaar op zolder te hebben gelegen moet de 40 jaar oude Graupner Cirrus, maar nu met vernieuwde rc-organen geïmplanteerd, geelectrificeerd en een huidtransplantatie met nieuwe oracover/2K-lak, de lucht maar in. De kwetsbare ABS romp heb in begin jaren 70 al vervangen door een gfk kloon.
Dus op naar mijn testplek, een weilandje niet te ver van m’n huis. De eerste handstart ging meteen uitstekend, geen enkele correctie nodig. OK nu met de motor erbij en dat is nieuw voor mij. Ik stond ik echt even te kijken.. wat een power! Met 50% 40 a 50 graden omhoog! Meteen proberen wat full power doet...loodrecht omhoog tot ik de stijgvlucht afbrak omdat de Cirrus toch wel erg klein werd. Afvangboog prima, een lange gestrekte boog naar neutraal. Het zwaartepunt ligt goed dus (78mm van voorlijst) De motordomping is 7 graden, de verlengde as van de motor gaat daarmee door het CG. Reden voor deze domping het mooi aansluiten van de spinner op de romp. Ik was wat onzeker over deze toch wel forse DT, maar geen probleem, ik heb de indruk dat bij 20 a 30% vermogen de kist hiermee mooi rondtoert zonder meteen de neiging te hebben op z'n staart te gaan staan.
Zweven, ja zoals ik me herinnerde van vroeger. Ondanks het ontbreken (geen vario) van thermiek nauwelijks naar beneden te branden. Mooi statig vliegbeeld door z'n verhoudingsgewijs lange vleugels....
Oh ja, de gegevens over de set-up staan in de glider database op dit forum.
M'n eerste ervaring met een lipo/BL-OR aandrijving in een (vintage)thermiekzwever is absoluut een succes en smaakt naar meer!
Andre
Ps; De mooie foto is gemaakt door m'n 9 jarige kleinzoon Robin. Zie de DT van de prop.

full

Van harte Andre!
Ik zal voort gaan maken met de stickers, het is zo wel erg wit natuurlijk.

Mooi dat je motorisering zo goed is uitgevallen. Het is spannender dan het lijkt, met brushless/lipo zit je al gauw goed. Het kijkt allemaal net wat minder nauw dan met de oude borstelmotoren.
Ik wens je heel veel vliegplezier en we zien je aanmelding voor het Vintage Glider treffen tegemoet. Dan zijn er al 4 Cirrussen bij elkaar, dat lijkt me tamelijk uniek.....

Andre,

Van harte met je re-maiden. Deze kisten vliegen geweldig.

Ik ben heel voorzichtig begonnen met het opknappen van mijn Cirrus, en heeft ook een "kloon" romp.

De romp heeft aardig wat te verduren gehad en er moet dus heel wat opgeknapt worden.

Vanavond ben ik begonnen aan een nieuw richtingsroer, en hoop zo wat gewicht uit de neus te besparen. Het oude richtingsroer was wel erg zwaar (geschilderd en niet gelakt dus....).

Arjen,

Wie weet...........mischien worden het er wel 5..............;)

Gr Harry

heeft iemand ergens een idee om dezelfde maat van ijzers er opnieuw in te brengen zonder de gelijmde (in de romp wel te verstaan) ijzers de romp te doen beschadigen...
mijn vriendins opa heeft em gebouwd, en vind t jammer dat ie nu aan de muur hangt :)

Sorry, Beetje off-topic en oud nieuws maar ik heb dat eens verholpen door latoenkoper over de stangen te lijmen. Heb je al vanaf bijv. 0,005 mm dus keuze zat. ;)

On-topic:

Leuke vliegert :cool:
Ziet er weer goed uit.

Cirrus 1969

Hallo Harry ea,
Misschien handig; Ik heb wat foto's aan mijn album toegevoegd die de organisatie in de romp weergeven. Het is even spelen met de componenten om het juiste zwaartepunt te krijgen. Uiteraard zonder ballast. Ook zie je op de foto's dat je de ovale gfk-romp van de Cirrus met een ronde motorspant mooi kunt laten aansluiten op de spinner. Iets minder fraai is dat het cockpitkapje wat te smal wordt aan de voorzijde. Maar de geringe afwijking vind ik acceptabel. (Of je moet een nieuwe maken :-) )De motordomping van zo'n 7% lijkt aardig optimaal voor deze kist. Oh ja, mocht de oiriginele hoogteroerbesturing nog in de staart zitten (termiekbremse) zou ik hem vervangen door een regulier exemplaar. Door de gecompliceerde en kwetsbare overbrenging ben ik indertijd gecrashed doordat een nokje was afgebroken! Einde ABS romp. Vandaar de gfk-kloon. Succes met de restauratie!
Andre

Ha Buzz,
Dat heb je netjes gedaan. Je hebt dezelfde opstelling gebruikt als ik zie ik.
Dat spinnertje, is dat zo een van RCTechnics? Ik had er een Graupner 40mm spinner op maar die is puntiger. De spinner die jij hebt is wat stomper, dat lijkt mooier in de neuslijn te passen. Ik heb vorige week een ander (lichter) motortje ingebouwd met een 4mm asje dus ik moet nog een nieuwe spinner hebben - zoiets als jij gebruikt hebt moet het dan maar worden.

Beste André,

Wat jij hier laat zien daar word ik toch lichtelijk niet goed van. Da's echt vakwerk !!
Zelf heb ik nog zo'n polyester romp en was eigenlijk helemaal niet van plan om daar de zaag in te zetten, maar nou begin ik toch echt te twijfelen.
Zal eens kijken of ik nog een 2e op de kop kan tikken en die kans zit er wel in.
Mijn complimenten !!

Groeten, Jan-Hein

Back