Opknappen Wilesco D16

Beste forumleden,

Ik heb bij mij thuis een Wilesco D16 staan, die in niet al te beste staat is. De vorige eigenaar heeft alles los gesoldeerd enen heeft het olievuldopje omgekeerd er weer op gezet. Waarom weet ik niet haha. Er zit op de bodemplaat zeer veel (oppervlakkige) roest. Dit is er makkelijk af te halen maar de bodemplaat zal wel opnieuw geschilderd moeten worden.

Weet iemand welke blauwe kleur verf ik moet hebben, en ook wat voor soort verf?

Ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Rick.

Ik heb het al doorgelezen, ja. Maar het gaat mij meer om welke verf ik moet kopen. Ik zoek een blauw die zo dicht mogelijk bij de originele kleur komt en vooral tegen hitte kan. De bouwmarkten bij mij in de buurt hebben niks.

In ieder geval kan je kijken bij het stukje ''marklin no5'', een machientje dat ik een tijdje geleden heb gedaan. Als ik die al op zou stoken, en dat kan -het hangt nog ff op 2 fiber ringetjes en een lontje- , dan leg ik gewoon een piepklein plaatje asbest onder het brandertje. (lees : nee geen asbest hoor, ik bedoel karton). Als je het ff weekt en langzaam buiten zaagt gaat het wel, je moet het niet opeten he. Dat neemt dan de meeste stralingshitte van de brander wel weg, en dus beschadigd de lak niet. De rest is maar geleidde hitte he, van stoom en water, en daar kan de lak wel tegen. Ik bedacht me net dat je die ''hamerite'' ook in een aantal kleuren hebt, volgens mij zit daar een blauw bij die heel dicht in de buurt zit. Ikzelf vind het troep, maar het lijkt me wel sterke lak, die zeker tegen geleidde warmte kan. Anders moet je ook eens rondvragen hoe die mannen met die mooie schepen hier dat doen. Sommige hebben echt hele hele mooie boten, en het lijkt mij dat je dan de boel ook wel ff goed isoleert. Succes, mailen mag altijd.

Monster Diesel

dan leg ik gewoon een piepklein plaatje asbest onder het brandertje.
Als je het ff weekt en langzaam buiten zaagt gaat het wel, je moet het niet opeten he.

Asbest moet je niet in je longen krijgen, eten kan nu juist veel minder (of nagenoeg geen) kwaad.

Dus ook niet even nat maken en dan bewerken en denken dat het geen kwaad kan: De bewerkte rand kan altijd nog vezels los laten.(als het eenmaal weer is opgedroogd)
Je hoeft maar 1 vezel op een verkeerde plaats in je longen te krijgen en je hebt kanker.
Bovendien vang je het zaagsel op soms en voer je dat netjes af, of laat je dat gewoon op de grond lopen en waait het alsnog weg als het opdroogt.

Jouw verhaal over asbest verwerken is gewoon dom gezwam.

Maar ja kinderen jonger dan (laten we zeggen) 30 kiezen ook bewust voor longkanker en hart en vaatziekten door nog volop te gaan roken . . . . . .
Hoe zielig kan je zijn?

Asbest verwerken???? probeer dit niet thuis!!!!!

Hmm van asbest blijf ik maar af haha. Ik ben nu aan het zoeken naar een bedrijfje in de buurt dat hem kan spuiten. Lukt dit niet, dan zal ik kijken of ik het kan isoleren. Als er belangstelling is zal ik foto's van het eindproduct laten zien.

Jullie horen nog van me! Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Rick

Nog een klein vraagje, de leidingen van de D16 zijn allemaal door de vorige eigenaar losgehaald, zijn deze hard gesoldeerd? Of kan dit met tin? Misschien eem domme vraag hoor,aar ik ben nieuw :)

Dat kan , maar dan moet je eerst elk restje tin verwijderen. Het lood dat daarin zit daarin zou verbranden als je gaat hardsolderen .

Dirk

Natuurlijk kan het met soldeer, maar zou het niet met een boutje doen.
Koop bij de Blokker, Exos, oid een flambeerbrandertje voor een paar euro.

11205_zoom.jpg

Natuurlijk kan het met soldeer
11205_zoom.jpg

Ja, maar formeel niet met tin/lood soldeer, omdat de maximale werktemperatuur daarvan op 90 °C ligt. Dit keteltje heeft een bedrijfsdruk van 1,5 bar en dat is bijna 130 °C, dus te hoog. Je zal dit dus met tin/zilver soldeer (resist 2, max. 175 °C) moeten doen.

Groet,

Ad Bakker

Ik kan water koken in een stukje vet / kaas papier, terwijl het papier zonder water in de brand vliegt.
Maw, zolang er water in de pijpjes zit kan je rustig tin soldeer gebruiken dat zal heus niet smelten of loslaten.
Fabrieksmatig worden de keteltjes van Wilesco ook met tin gesoldeerd.

Back