@Brutus,
Eerst maar even iets rechtzetten, jij zou qua leeftijd mijn jochie kunnen zijn, dus laat dat degenererende "lieve jongen" maar achterwegen.
Zolang jij zulke levensgevaarlijke onzin blijft beweren, denigreer ik rustig verder want:
Mocht je denken dat ik niet weet wat stoom is, ik heb een opleiding gehad bij zowel HZA (Hogere Zeevaartschool Amsterdam) als HZV (Hogere Zeevaartschool Vlissingen) als hoofd WTK-er B-metal.
Het gaat er niet om of je weet wat stoom is, want dat is niet zo moeilijk: gewoon verdampt water, al dan niet onder druk....
Het gaat er om, dat je ondanks dat je volgens jezelf alles van stoom weet, blijkbaar totaal niet in de gaten hebt, hoe weinig stoom er maar nodig is, om heel gruwelijke, en heel diepe brandwonden te veroorzaken.
Ik heb dat helaas WEL met eigen ogen mogen aanschouwen, door een fout van een van mijn collega HWTK's die ook wel dacht dat iets "effe" kon.... Helaas was er een machinist in opleiding de dupe van die onkunde en die heeft er zijn baan om vaarwel moeten zeggen....
Vandaar: ik BEN hoofdwerktuigkundige (met vaarbevoegdheid onbeperkt, alle schepen) en ik zou iedere machinist die vergelijkbare opmerkingen maakt met betrekking tot stoom, (dat kan wel effe zus en zo.... of vergelijkbare onzin) subiet mijn MK uit schoppen.... Het zijn namelijk altijd ANDEREN die het slachtoffer worden van dit soort onzin. Nooit degene die het onveilige advies geeft zelf....
De scholen ken ik (en die zijn goed), maar een diploma "hoofd WTK-er B-metal" ken ik niet: dat bestaat niet, en heeft nooit bestaan. Er IS geen diploma "hoofd-WTK". Hoofdmachinist is een rang, niet een diploma!
En die rang krijg je niet op basis van je diploma.
In jouw tijd waren er de diploma's Werktuigkundige A, B (1 en 2) en C (1 en 2), en de maat van het schip bepaalde met welk diploma je als HWTK dienst mocht doen, en je werkgever bepaalde of je dat ook daadwerkelijk werd.
Aangezien jij zo uit je tamelijk onsamenhangend verhaal over opleidingen af te leiden, waarschijnlijk hooguit Diploma B hebt, heb ik momenteel een hogere vaarbevoegdheid dan jij vermoedelijk ooit gehad hebt.
En om eerlijk te zijn: Ik heb meerdere keren met machinisten gevaren die niet in staat waren het C-diploma te halen, en ik ben bepaald nooit onder de indruk van die gasten geweest. Ik ben dan ook helemaal niet onder de indruk van jouw diploma "hoofd-WTK-er B-metal"....
Ps, denk je "die l*lt uit zijn nek", dan wil ik je graag mijn diploma's per PB toesturen.
Zie boven, niet nodig. Één ding weet ik namelijk HEEL zeker: ze hebben jou op de zeevaartschool nooit geleerd dat het veilig is om met gewone soldeertin aan stoomsystemen te werken. Dat hebben ze mij daar namelijk ook niet geleerd, en ik hoor de oude garde alleen maar klagen dat "de opleiding vroeger beter was", dus jij zou NOG beter moeten weten dan ik, dat zulks niet "zomaar" kan....
En daarom reageer ik zo geagiteerd, want als het fout gaat, is het een jongen van 17, met zijn hele leven nog voor zich, die die stoom in zijn gezicht krijgt en voor het leven verminkt is, niet jij.
Groet, Bert