Opknappen Wilesco D16

Ik kan water koken in een stukje vet / kaas papier, terwijl het papier zonder water in de brand vliegt.
Maw, zolang er water in de pijpjes zit kan je rustig tin soldeer gebruiken dat zal heus niet smelten of loslaten.
Fabrieksmatig worden de keteltjes van Wilesco ook met tin gesoldeerd.

Doe je nou net alsof, of weet je écht niet waar je over lult?

Een ketel komt toch op druk? En als de druk toeneemt, neemt toch de kooktemperatuur toe? Bij anderhalve bar is dat nog 127 graden, bij 3 bar zit je al op rond de 140 graden en dan loopt de sterkte hard terug en de kracht op de verbinding neemt fors toe.

Als Ad nu zegt dat de formele werktemperatuur van tin/lood soldeer (dus de temperatuur waarbij het nog zijn opgegeven sterkte heeft) bij 90 graden ligt, dan betekent dat, dat die soldeerverbinding al zijn sterkte aan het verliezen is, nog voordat de ketel überhaupt druk op bouwt.

Kun je nog zo leuk over nat papier lullen, maar nat papier is geen tin, en atmosferisch kokend water bouwt geen druk op, dus die vergelijking slaat als een tang op een varken.

M.a.w. je geeft nu héél gevaarlijke adviezen.

Heb je wel eens brandwonden gezien die door stoom/kokend water veroorzaakt zijn? Ik garandeer je dat je beter je hand in een gasvlam kunt houden dan voor een stoomlek, want brandwonden van stoom, dat zijn de allerergste!

Groet, Bert

Eerst even goed lezen wat Ad schrijft Boris. Hij heeft namelijk helemaal gelijk! Gewoon soldeertin is NIET geschikt voor stoommachines. De Wilesco machines zijn ook met zilversoldeer gesoldeerd en niet met tin soldeer.
Water kookt bij 100°C. Naarmate er meer stoom wordt geproduceerd zal de druk in de ketel oplopen. Met dat oplopen van de druk zal ook de temperatuur van het water oplopen. Wilesco hanteert een maximale werkdruk bij hun machientjes van 1,5bar. De watertemperatuur zal dan ongeveer 125°C zijn. Tin soldeer begint al sterkte te verliezen bij ongeveer 130°C en dat is wel heel erg dichtbij de "werk temperatuur" van de ketel.
Ad noemt 90°C als maximale temperatuur van Tinsoldeer maar dat is volgens mij te laag. Als blijkt dat Ad het wel juist heeft dan is zelfs 100°C al te hoog! Dus toch maar met zilversoldeer aan de gang!
Bert was me net voor. ;)

????? en stoom is ook ongevaarlijk volgens jou????

Lieve jongen, waarom denk je dat er zoiets als het stoomwezen bestaat?

Waarom denk je dat alle drukhouders voor stoom aan heel strenge regels onderhevig zijn?

Dat de stoomwet alles boven de halve liter en/of 3 bar aan regels onderwerpt, wil nog niet zeggen dat je met speelgoedketeltjes helemaal NIETS aan veiligheid hoeft te doen.....

Ik heb werkelijk nog nooit zulke gevaarlijke onzin gehoord. En wat erger is: dit is inderdaad "speelgoed".... daar "spelen" DUS ook kinderen mee.
Er lezen hier genoeg jonge gastjes mee, die nog niet het beoordelingsvermogen en de materiaalspecifieke kennis hebben die veel volwassenen wel hebben....

En dan ga jij hier publiekelijk verkondigen "dat dat gerust kan"....

Wat nu als Pietje van 12 jaar, besluit zijn stoomketeltje met gewone soldeertin te repareren, omdat JIJ zegt dat dat gerust kan, want "het is maar speelgoed"????

Ga jij de eventuele brandwonden verzorgen?

Ik heb met eigen ogen gezien wat lagedruk stoom en flashend condensaat kan aanrichten bij een mens, en geloof me, dat is niet fraai, zoals je er dan uit gaat zien.

Ik vind deze vorm van onverstand en onverantwoordelijkheid werkelijk onvoorstelbaar....

Groet, Bert

@Brutus,
Eerst maar even iets rechtzetten, jij zou qua leeftijd mijn jochie kunnen zijn, dus laat dat degenererende "lieve jongen" maar achterwegen.

Nogmaals, het is speelgoed en de fabrikant heeft besloten om deze stoommachientjes te solderen met tin/lood soldeer.
Vind je dat niet veilig dan moet je bij de fabrikant zijn en niet tegen mij gaan leuren.
Ben je het niet met de fabrikant eens, zet dan zelf een fabriekje op en ga "veilige" stoommachientjes produceren.

Mocht je denken dat ik niet weet wat stoom is, ik heb een opleiding gehad bij zowel HZA (Hogere Zeevaartschool Amsterdam) als HZV (Hogere Zeevaartschool Vlissingen) als hoofd WTK-er B-metal.

Het verschil tussen speelgoed en werkelijkheid is mij echt niet ontgaan en zo moet jij het ook niet met elkaar gaan vergelijken als je mee wilt praten.
Doe je dat wel dan wordt het tijd dat je weer naar school gaat voor een vervolg opleiding cq bijscholing.

Ps, denk je "die l*lt uit zijn nek", dan wil ik je graag mijn diploma's per PB toesturen.

@hr v Gent,
Hoe haalt u het in uw hoofd om te beweren dat Wilesco haar machientjes met tin/lood soldeert ?
Dat zou zo'n fabrikant nooit doen.....levensgevaarlijk !!

Big Boat:
Als jij het verantwoord vindt om een jongen van 17 jaar, die nog niet eens weet hoe en met welk gereedschap hij wil gaan solderen, te adviseren om zelf maar aan zo'n keteltje te gaan prutsen, vraag ik me af hoe het met jouw attitude zit.
Dat is nogal wat anders dan fabrieksmatig zo'n keteltje produceren.

O, de leeftijd speelt dus een rol ?
Nou Roelie, ik kan je mededelen dat een "jochie" van 17 jaar soms snuggerder is dan jullie alle bij elkaar.
Ze beheersen nieuwe technieken waar jullie alleen nog maar van hebben gedroomd.
Ik durf erom te verwedden dat ook deze knaap straks heel veilig met zijn keteltje aan het spelen gaat.
Hij is in ieder geval al zo snugger dat hij om advies komt vragen en niet zelf gaat prutsen, denk daar maar eens over na.

O, de leeftijd speelt dus een rol ?

Waar slaat dit nou toch allemaal op. Waarom een pas beginnend iemand (want dat is iemand van 17) aanzetten tot handelingen die niet inherent veilig zijn.
Ik heb een groot deel van mijn werkzame leven jongeren (wel wat ouder dan 17, maar toch) opgeleid. Uitgangspunt was daarbij altijd veiligheid, omdat je je niet kon voorstellen wat de gevolgen van een ongeluk zouden zijn, en je in een omstandigheid zou terechtkomen waarin je de ouders na een ongeluk niet meer recht in de ogen zou kunnen kijken als je verklaarde dat het niet aan de veiligheidsmaatregelen had gelegen.

In de ruim 30 jaar dat ik die verantwoordelijkheid had is er dan ook nooit een ernstig ongeval gebeurd. Wel is het voorgekomen dat we wetenschappelijk gezien heel aantrekkelijke onderzoeken hebben laten schieten omdat er een te groot veiligheidsrisico was. Dat deed dan best wel eens pijn, maar je wist dat het de enige verantwoorde beslissing was.

Dus alsjeblieft, hou toch een keer op met dat aanschoppen tegen alles wat op je pad komt. En stop met het geven van adviezen die tot onveilige situaties kunnen leiden, hoe klein de kans daarop ook is!!!!

Groet,

Ad Bakker

Wat is er dan overdreven? En wat is er mis aan het zo veel mogelijk voorkomen van ongelukken?

Heel simpel, fabriek levert keteltje en leidingen gesoldeerd met tin/lood af van fabriek.
Nu gaan jullie deze jongen vertellen dat hij het moet gaan solderen met zilver......hoe verzin je het !

De veiligheid bestaat uit een balpen veertje en het kijkglas is gemaakt van een stukje vensterglas.
Er wordt gestookt met esbitblokjes en het geheel staat op een stukje blik.

Als ik jullie was zou ik zeker een persbewijs aanbevelen en minstens één keer per jaar een herkeuring want veiligheid gaat voor alles en dat geld ook voor speelgoed.

En voor degene die echt goed oplet......de ketel is van messing !!

Laatst bewerkt door een moderator:
want veiligheid gaat voor alles en dat geld ook voor speelgoed.

Wat een wijze woorden. Maar nogmaals, apparaten hoe onschuldig ze ook mogen lijken, maar werken met water/stoom onder 1,5 bar overdruk en 130 °C IS GEEN SPEELGOED.
Jij mag veiligheidsmaatregelen dan overdreven vinden, maar ik heb helaas andere ervaringen.

En voor degene die echt goed oplet......de ketel is van messing !!

Als het de goede kwaliteit messing (CR of DZR) is hoeft daar niks mis mee te zijn. Versteviging wordt bij kortdurende verwarming door solderen waarschijnlijk nauwelijks ongedaan gemaakt. Dat vraagt wel speciale aandacht bij het soldeerproces.

Groet,

Ad Bakker

Mr Bakker, speelgoed is speelgoed als het bij de speelgoedzaak verkocht wordt.
Speelgoed is geen speelgoed als er een vergunning bij geleverd wordt en / of aangevraagd dient te worden.
Aangezien iedereen met geld, en of je nu 1 of 80 jaar bent, een keteltje kan kopen en ermee mag spelen blijft het speelgoed.

Nee mr Bakker, er zijn hele discussies geweest over messing ketels die zouden ontkoperen en de gaten vallen er dan in.
Nu is opeens messing wel toepasbaar om dat het U toevallig goed uitkomt ?

Einde discussie van mij want ik moet nog wat ketelkeuringsbewijzen op maat knippen zodat ze op een toiletrol passen.

Nee mr Bakker, er zijn hele discussies geweest over messing ketels die zouden ontkoperen en de gaten vallen er dan in.
Nu is opeens messing wel toepasbaar om dat het U toevallig goed uitkomt ?

Het ging overigens over ontzinken, niet over ontkoperen. DZR en CR legeringen zijn hiertegen bestand. Alleen als je als hobbyist messing koopt dan weet je vrijwel nooit welke legering het precies is. Als hobbyist zou ik me daaraan dus nooit wagen, een fabrikant kan dat wel.

En er komt mij niets wel of niet uit, want ik doe er verder niets mee. Ik bemoei me wel eens met dit soort discussies omdat mijn achtergrond op het gebied van de sterkteberekening van drukvaten, en later meer algemeen mechanisch gedrag van materialen ligt. Ik heb hier voor de rest geen enkel belang bij, want ik ga nooit in de toekomst iets met stoom doen omdat ik daar simpelweg de kunde niet voor heb.

Ken je beperkingen zou ik zeggen.

Groet,

Ad Bakker

Deze jongeman vraagt alleen maar welke verf hij moet gebruiken voor het schilderen van de metalen grondplaat voor zijn stoommachine!!

@Brutus,
Eerst maar even iets rechtzetten, jij zou qua leeftijd mijn jochie kunnen zijn, dus laat dat degenererende "lieve jongen" maar achterwegen.

Zolang jij zulke levensgevaarlijke onzin blijft beweren, denigreer ik rustig verder want:

Mocht je denken dat ik niet weet wat stoom is, ik heb een opleiding gehad bij zowel HZA (Hogere Zeevaartschool Amsterdam) als HZV (Hogere Zeevaartschool Vlissingen) als hoofd WTK-er B-metal.

Het gaat er niet om of je weet wat stoom is, want dat is niet zo moeilijk: gewoon verdampt water, al dan niet onder druk....

Het gaat er om, dat je ondanks dat je volgens jezelf alles van stoom weet, blijkbaar totaal niet in de gaten hebt, hoe weinig stoom er maar nodig is, om heel gruwelijke, en heel diepe brandwonden te veroorzaken.
Ik heb dat helaas WEL met eigen ogen mogen aanschouwen, door een fout van een van mijn collega HWTK's die ook wel dacht dat iets "effe" kon.... Helaas was er een machinist in opleiding de dupe van die onkunde en die heeft er zijn baan om vaarwel moeten zeggen....

Vandaar: ik BEN hoofdwerktuigkundige (met vaarbevoegdheid onbeperkt, alle schepen) en ik zou iedere machinist die vergelijkbare opmerkingen maakt met betrekking tot stoom, (dat kan wel effe zus en zo.... of vergelijkbare onzin) subiet mijn MK uit schoppen.... Het zijn namelijk altijd ANDEREN die het slachtoffer worden van dit soort onzin. Nooit degene die het onveilige advies geeft zelf....

De scholen ken ik (en die zijn goed), maar een diploma "hoofd WTK-er B-metal" ken ik niet: dat bestaat niet, en heeft nooit bestaan. Er IS geen diploma "hoofd-WTK". Hoofdmachinist is een rang, niet een diploma!
En die rang krijg je niet op basis van je diploma.

In jouw tijd waren er de diploma's Werktuigkundige A, B (1 en 2) en C (1 en 2), en de maat van het schip bepaalde met welk diploma je als HWTK dienst mocht doen, en je werkgever bepaalde of je dat ook daadwerkelijk werd.
Aangezien jij zo uit je tamelijk onsamenhangend verhaal over opleidingen af te leiden, waarschijnlijk hooguit Diploma B hebt, heb ik momenteel een hogere vaarbevoegdheid dan jij vermoedelijk ooit gehad hebt.
En om eerlijk te zijn: Ik heb meerdere keren met machinisten gevaren die niet in staat waren het C-diploma te halen, en ik ben bepaald nooit onder de indruk van die gasten geweest. Ik ben dan ook helemaal niet onder de indruk van jouw diploma "hoofd-WTK-er B-metal"....

Ps, denk je "die l*lt uit zijn nek", dan wil ik je graag mijn diploma's per PB toesturen.

Zie boven, niet nodig. Één ding weet ik namelijk HEEL zeker: ze hebben jou op de zeevaartschool nooit geleerd dat het veilig is om met gewone soldeertin aan stoomsystemen te werken. Dat hebben ze mij daar namelijk ook niet geleerd, en ik hoor de oude garde alleen maar klagen dat "de opleiding vroeger beter was", dus jij zou NOG beter moeten weten dan ik, dat zulks niet "zomaar" kan....

En daarom reageer ik zo geagiteerd, want als het fout gaat, is het een jongen van 17, met zijn hele leven nog voor zich, die die stoom in zijn gezicht krijgt en voor het leven verminkt is, niet jij.

Groet, Bert

Wow, wow! Mensen, houden we het wel even rustig? Ik voel er niet zo veel voor om als aanstichter van de 'ruzie' gezien te worden! Het verbaasd dat een ogenschijnlijk simpele vraag tot zo een discussie kan leiden. Just to be clear, het moet dus met zilver? *Voelt een hevige discussie aankomen*

Bedankt voor jullie hulp trouwens :) Ik ga morgen (eigenlijk vandaag dus) verder de grondplaat schuren zodat deze gespoten kan worden. Ik houd jullie op de hoogte!

Rick

Ik heb navraag gedaan bij Wilesco, het filmpje laat zien dat er met brander wordt gesoldeerd, maar doet geen uitspraken over het gebruikte soldeer. Ik heb nog geen antwoord gehad van Wilesco, maar zal het zeker even laten weten als ze hebben gereageerd.

Deze site Blank 01 raadt ook resist-2 zilversoldeer aan voor reparaties aan ketel en leidingen, wat zou stroken met de algemene opvatting hier.

Voel je verder niet schuldig, je kan er niets aan doen dat er zo'n "verhitte" discussie is ontstaan, heeft weinig met je vraag te maken, maar meer met 2 meningen, de een wat meer onderbouwd dan de andere, die lijnrecht tegenover elkaar staan. En best kans dat er ook nog wat "oud zeer" hier en daar "onder de waterlijn" zit, maw, dat een aantal personen in deze discussie eerder tegenover elkaar hebben gestaan. ;-)

Succes met de restauratie van de Wilesco. :D

Deze jongeman vraagt alleen maar welke verf hij moet gebruiken

Wel even het hele verhaal lezen voor je ons neerzet als offtopic lulkousen:

Nog een klein vraagje, de leidingen van de D16 zijn allemaal door de vorige eigenaar losgehaald, zijn deze hard gesoldeerd? Of kan dit met tin? Misschien eem domme vraag hoor,aar ik ben nieuw :)

Maar kan ik dan gewoon met een soldeerbout en wat tin de leidingen vast solderen?

Groet,

Ad Bakker

Back