opknapper fox 2m16cm brushless

hallo,

ik heb van een forumlid een fox van 216cmvergenomen voor electro motor.

zou er iemand aan de hand van de foto's kunnen vertellen van welk merk die is of hoe deze vliegt?? enkel op de servoafdekplaatjes staat er robbe.

het rudder ziet er ook niet echt FOX achtig uit...

nu wegen de vleugels met servo elk 419 gram
de romp met servo's weegt een 812 gram...

in totaal dus met enkel de servo's een goeie 1591gram...

ik weet dat dit toestel met snelheid gevlogen zal moeten worden maar toch gaan we een klein beetje opknappen...

P1020362.JPG

P1020366.JPG

P1020367.JPG

P1020368.JPG

P1020369.JPG

en toch ook al wat beginnen slopen aan het binnenwerk. het zat er allemaal wel goed in en kon perfect werken, maar toch ga ik een nieuwe plaat maken voor servo's en accu. zodat men servo's eventueel nog naar voor kunnen geplaatst worden voor het CG.
de cockpitplaat met zeteltjes gaat er mss ook nog wel uit.

P1020361.JPG

P1020363.JPG

P1020364.JPG

nu denk ik om het rudder er zowiso ook van te halen en een ribbenversie te maken(moet lichter zijn denk ik)

ook het stabilo zou ik zo kunnen lichter maken en uit ribben, maar heeft iemand mss een goed profiel voor dit stabilo dan??

dan de rc.
op hoogte en rudder zitten er 2 standard graupner c577 servo's
op de rollen zitten hitec 81 servokes.
dit moet volstaan denk ik...

als motor had ik gedacht aan deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 25 SK Series 35-42 1000Kv / 605w

lipo's heb ik 3cellen 2200 maar ik weet niet of dit genoeg zal zijn??
met een 13x7 klapprop(heb ik nog liggen)
en ofwel een 40 of een 60amp esc...

zo nog tips and tricks zijn altijd welkom...

Laatst bewerkt:
ik heb er geen motor in zitten.
cg volgens tekening klopte volgens mij niet, bij eerste vlucht op de wasserkuppe onderaan de helling moeten landen omdat ie niet goed vloog.
cg later aangepast, meer naar achter, en aan de duinen een goede vlucht gemaakt.
jaar later weer aan de wasserkuppe boven abstroda opnieuw geprobeerd, weer onderaan moeten landen. Ditmaal in een boom, met redelijk wat schade aan romp en vleugels.
nog eens moed verzamelen om te repareren, en alleen maar aan de duinen ermee vliegen.....

okez,
ik ga het er toch op wagen met motor, want alles is hier zo plat als een biljarttafel...:p

met welk gewicht vlieg je ongeveer? en heb je een idee op hoeveel cm het CG ligt??( heb geen manual)

groeten Chris

oke ik heb een nieuwe servoplank gemaakt waar zowel esc lipo ontvanger en servo's op kunnen...

nu was de vleugelbuis aan 1 kant los en zat ie wat verschoven in de romp, ik heb hem eruit gekregen inclusief de huls(is aan elkaar gelijmd)

de romp zal ik best uitkuisen en opnieuw de huls erin proberen te lijmen...

wel zie ik dat de metalen vleugelbuis KROM is...

de huls+buis zijn dus aan elkaar vast en wegen samen 135gram

de buis heeft een diameter van 8mm en een lengte van 30cm

KAN en MAG ik deze buis vervangen door een CARBON BUIS van 8mm met een wanddikte van 1mm
en tergerlijkertijd dan ook best de huls vervangen door een carbon versie van 10mm met een wanddikte van 1mm...

wat is jullie mening. hij zal op slag denk ik ook 100gram lichter zijn...

vorige vragen blijven nog gelden, maar toch even wat fotokes:

P1020372.JPG

hier de gebogen vleugelbuis van 30cm lang en 8mm dik en 135gram zwaar(inclusief de messing huls die door de kromming vast zit)

P1020374.JPG

hier hoe deze erin zat hij zat er los in, ik heb zelfs niet moeten verwarmen ofzo om de buis eruit te halen...
wat doe ik hier het best mee? ik dacht alles weg en dan nieuwe carbonnen erin lijmen...

en idd wat rood bijgekleurd:

P1020376.JPG

cockpit sluit wel niet zo mooi maar daar ga ik niet verder aan prutsen...
op de zijkant komt nog een rood lijntje...

de cockpit heb ik een 20 gram af gedaan, de wielen heb ik 7 gram af gekregen, binnenkant romp moet ik nog eens bezien...

grootste gewichtsbesparing zal de vleugelbuis worden indien dit mogelijk is...

Ik weet niet of Carbon werkt in jou situatie, heb hier simpelweg geen ervaring mee, maar ik denk dat de vleugelpen krom is gebogen om zo een V-stelling te bewerkstelligen.

met welk gewicht vlieg je ongeveer? en heb je een idee op hoeveel cm het CG ligt??( heb geen manual)

groeten Chris

Gewicht kan ik niets meer van zeggen, alle electronica is er uit op dit moment i.v.m. reparatie.

cg wat opgegeven werd weet ik niet meer (zou ik ff goed naar de manual moeten zoeken) maar ik had het uitijndelijk op 55 mm vanaf de voorlijst.

hallo,

ondertussen is de motor prop en spinner ook besteld.

buitenkant is terug in orde, binnenkant zitten de servo's en de esc ook terug op de plaats.

stabilo moet ik opnieuw vastzetten(gaten waren uitgesleten) en dan wachten op de bestelde rc...

Ik heb 3s 2200mah liggen, wat aan de krappe kant denk ik, maar moet genoeg zijn in het begin...
het CG op 55 zou perfect uitkomen op het eerste gezicht

servo's zijn 4x hitec hs81MG's hopelijk genoeg...

nu zit ik met 1probleem over...

de vleugelbuis:

mogelijkheid 1 gewoon de kromme buis er terug vast inlijmen met de v stelling in de juiste richting.

mogelijkheid 2 de buis rechte en terug vastlijmen(met kans dat hij terug gaat buigen)

mogelijkheid 3 de buis vervangen door een volle 8mm carbon buis(bwdesign)

mogelijkheid 3 heeft het voordeel van lichter te zijn, maar is deze niet breekbaarder?
de buis zit zo een 10,5cm in de vleugels en 9cm in de romp

wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen?

Laatst bewerkt:
Die carbonbuis (optie 3) lijkt me uitstekend.

Mits 1 modificatie: lijm 2 buizen in elkaar. Zodat je een dikkere buiswand krijgt.

Wel goed schuren (de buitenkant van de binnenste, en de binnenkant !! van de buitenste buis. Af fabriek kunnen en nl. nog resten lossingsmiddel op zitten en dat komt de verlijming niet ten goede.

Ik vlieg mijn F3J al jaren. De 90 cm tip-delen mbv. 9x7 + 7x5 + 5x5 mm buis in elkaar verlijmd. En dat is Ful lier-proof.

Gr. Dirk.

dus beter 2 buizen in elkaar lijmen en dan de huls in dan 1 volle buis en dan de huls in? als ik het goed begrijp?

dus carbon opties zijn:

Huls 10x8mm diameter
buis 8mm diameter VOL carbon

off

Huls 10x8mm diameter
buis 8x6mm diameter + 6x4mm diameter(in elkaar lijmen)

Laatst bewerkt:
Nee.

De verbindingspen hoeft geen massieve pen te zijn. Buis van 8x4 is voldoende sterk. Die 4 mm binnenin (massief tov. holle buis) voegt minder dan 10% sterkte toe, maar wel 33% gewicht.

Huls beter geen standaard carbon buis. Die hebben nl. alleen vezels in de lengte, terwijl zeker aan de uiteinden vezels rondom noodzakelijk zijn. Dus evt. een paar glas-/kool-draadje eromheen wikkelen.

Houdt ook rekening met het feit dat koolvezels erg gevoelig zijn voor punt belasting. daarom altijd de laatste paar mm van een buis waar een koolstof pen/buis doorheen loopt een beetje wijder schuren. De doorsnede een halve mm groter verlopend over 5 mm lengte is voldoende. Doe dit zeker als je een metalen bus gebruikt (messing of zo).

Gr. Dirk.

oke bedankt

ik heb zojuist 3buizen besteld

een 10x8 als huls deze ga ik opnieuw inlijmen in de romp en idd voorzien van wat vezels en goed vastzetten, dus hierbij de uiteinden van binnenuit wat uitschuren...

dan een 8x6 en een 6x4 om dan in elkaar te schuiven en vast te lijmen...

hallo,

de 8x6 is niet op voorraad

er is wel een 8x4,5 op voorraad dus direct al met een wanddikte van 1,75 mm

eventueel dat ik die kan gebruiken??

8x4,5 lijkt me gevoelsmatig aan de krappe kant. Over het algemeen is een stalen pen van x diameter net iets sterker dan een carbon massieve pen (wel veel zwaarder natuurlijk).

Een 8 mm stalen pen door 8 x4 of 8x3 mm carbon vervangen kan nog net denk ik, maar als je nu nog dunner gaat krijg ik mijn twijfels.

Uiteraard is dit niet door berekeningen onderbouwd. Gewoon onderbuik gevoel. Rustig vliegen zal wel lukken, voorzichtige looping ook wel. Maar echte acro, waar een Fox toch voor is gemaakt ... Ik vrag het me af.

Dirk.

het zal toch een 8x4 worden, hij heeft nog een stuk gevonden die voldoende lang is...
ik zal het eerst eens testen dan en we zien dan wel.

ondertussen zet er een nieuw motorspant in...
alles dus klaar en wachten op de buizen motor en spinner...

Back