Opknapverslag en elektrificatie: Simprop Hurricane

the Cows it shall be :D

Vanavond even aan het passen, meten en wegen gegaan.
Als ik alles er in stop kom ik nu op een vliegklaar gewicht van 2287 gram. Dan moet de romp nog wel gespoten maar ik verwacht onder de 2400 gram te blijven.
Heb ook nog even aan het zwaartepunt zitten rekenen.
wingroot is 240mm, tip 170mm, sweep 70 mm (dat zag ik ook pas toen ik ging meten; de achterlijst is recht, de voorlijst in pijl :D ) en een vleugel is 1500mm. Als ik op 30% balanceer om veilig te zitten zou dat dus op 95mm achter de root voorlijst moeten zijn.
(handig online progje: CG Calculator )
Komt iemand tot andere gedachten?

Hurri_080129002.gif

Op deze manier past alles er in en komt het zwaartepunt precies goed uit. Weinig bewegingsruimte voor de accu, de romp is vrij laag dus de accu kan niet naar achter onder de servo's door. En naar voren kan alleen als ik de romp verleng :D. Dus als er geschoven moet worden met het zwaartepunt zal dat helaas met lood moeten zijn.
Dan zie je wel ineens dat dit model veel zwaarder gebouwd is, mijn Cirrus heeft de servo's en accu precies andersom (de accu zit dus veel verder naar achter). Dit geval heeft duidelijk een "dikke kont" . Nou voel je dat direct als je de stabilovlakjes van een Cirrus vergelijkt met deze, en alles is veel dikker/zwaarder uitgevoerd. Dus misschien toch wel wat snelheid.....

To be continued.

Laatst bewerkt:
Stekkers van ontvanger naar vleugelservo's zijn klaar.
Ik heb gekozen voor 6-polige Multiplex stekkers. De vrouwtjes zitten verlijmd in de vleugel, de mannetjes laat ik los uit de openingen in de romp hangen. Bij het in elkaar zetten is dat een klein klusje. De rompzijde ook vastzetten weet ik nog niet zo; het is wel makkelijker maar je moet (zou ik in ieder geval doen) alsnog na het in elkaar steken altijd controleren of hij wel goed op z'n plek zit en niet is losgeschoten, waardoor de verbinding misschien los kan schieten.
Het kan altijd later nog natuurlijk.

De antennes voor de vario zitten ook op een pooltje van de stekker, dan hoef ik die alleen maar vast te prikken als ik de variomodule van de ene naar de andere kist verplaats.

Hurri_080201001.jpg

Dus misschien toch wel wat snelheid.....

Ja, houdt daar maar wel rekening mee. De eerste keer dat we de Hurricane van Dennis een handdstart gaven, gooide ik uit alle macht om dat veilig te laten verlopen. Je merkte dat de zwever graag wat sneller vliegt. Het profiel lijkt wel dik, maar het heeft niet zoveel welving (holle onderkant)

Nu je de twee ailerons apart aanstuurd is het misschien handig om gelijk een remfunctie in te programeren. (als je dat al niet gemeld hebt in dit draadje...)

Ik heb zowel spoilerons als flaperons geprogrammeerd om te kijken wat goed werkt. Flaperons ben ik nooit zo gek op maar of het op deze werkt kom je alleen achter door het te proberen.
Gisteravond toch maar de stekkertjes aan rompzijde vastgezet. De eerste zat in 10 minuten, de tweede kreeg ik steeds niet goed uitgelijnd. Ben er bijna 3 uur mee bezig geweest om te zorgen dat de stekkertjes soepel in elkaar schuiven als je de vleugels monteert. Maar goed, het zit en werkt mooi.
De romp zit inmiddels in de grondverf; morgen de witte lak.

Restauratie en elektrificatie Simprop Hurricane 3m zwever

Zo, ze is gereed.......
Hurri_080206004.jpg

Hurri_080206001.jpg

De staart en het roer zijn best fraai geworden. Scharniertjes ingelijmd en daarna de kier met folie gedicht.
Hurri_080206005.jpg

Inbouw besturing is ook prima geslaagd. De loshangende stekkertjes met gele krimpkous zijn van de varioantennes.

Hurri_080206003.jpg

Zwaartepunt precies goed zo.
Vliegklaar gewicht, zonder lood toe te hoeven voegen:
2410 gram.

Op naar de maiden!

mooi geworden, zoals gewoonlijk, maar wel heel speciaal met deze sneltreinvaart :D
hoe zit het met de familie ;) , veel succes op de maiden he, (op drijvers ;) )

Skyhigh

Ja, houdt daar maar wel rekening mee. De eerste keer dat we de Hurricane van Dennis een handdstart gaven, gooide ik uit alle macht om dat veilig te laten verlopen. Je merkte dat de zwever graag wat sneller vliegt. Het profiel lijkt wel dik, maar het heeft niet zoveel welving (holle onderkant)

Maar door die holle onderkant van het profiel heeft ie juist meer welving...??

Maar jullie hebben ervaring met de HURRICANE en ik heb er nog nooit een zien vliegen dus...

In ieder geval een mooi stukje werk Arjan. Ben heel erg benieuwd hoe die 't doet !!

Groet, JH

Dank, dank.
Het is wel heeeel prettig om voorbereid te zijn op hogere vliegsnelheden. Met het invliegen van de Cirrus heb ik gewacht tot het bijna windstil was, deze ga ik denk ik invliegen zodra er een "steady" windje 3 Bft waait.

Ben erg benieuwd in ieder geval.

Dit weekend gaat helaas niet lukken, ik "moet" met mijn gezin een weekendje Landall doen :p

De vleugelbelasting (excl. staartvlakken) is nu ongeveer 58 gram/dm2. Ik zit niet zo in deze getallen, weet iemand de wingload van qua afmetingen vergelijkbare thermiek- en hellingzwevers? Enkel om een idee te hebben.

Dit weekend gaat helaas niet lukken, ik "moet" met mijn gezin een weekendje Landall doen :p

De vleugelbelasting (excl. staartvlakken) is nu ongeveer 58 gram/dm2. Ik zit niet zo in deze getallen, weet iemand de wingload van qua afmetingen vergelijkbare thermiek- en hellingzwevers? Enkel om een idee te hebben.
Als ik goed gerekend heb, kom ik op ruim 39 gr/dm2 en dat is heel mooi.

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk, 39 g/dm2.
Mijn zoon zat Sonic Heroes te doen op de PC en ik kon mijn rekenmachientje nergens vinden dus ik moest het op een briefje doen. Hmmmmm nog al een docent die niet kan rekenen :D

Anyway, da's niet echt heel hoog. De snelheid zou dan in het profiel moeten zitten. We zullen het zien!

Als iemand zich verveeld en verstand heeft van profielen: is het hiermee te identificeren?

Hurri_profiel.jpg

LOL jazeker
8,5%

Trouwens mijn Cirrus met een AUW van 1800 gram zit op bijna 35 g/dm2, een standaard Cirrus van 1500 gram op 29.

Laatst bewerkt:
Back