Opknapverslag Multiplex Fiesta

Fotor

Forum veteraan
Een tijdje terug kreeg ik van iemand voor niets een Multiplex Fiesta, lag ergens in een schuur. Best leuk om zo'n grote bak voor niets te krijgen. Het gaat om een zwever met 3,20m spanwijdte. De romp is van glasvezel oid, de vleugels zijn van hout met een schuimkern. De kist zag er niet heel geweldig uit, dus ik moest eea opknappen. En dat zonder enige bouwervaring :roll:

Ik ben begonnen met het vervangen van de electronica. De servo's zagen er oud en lang niet gebruikt uit en hadden nog oude stekkertjes. Alle servo's zijn vernieuwd. Als ontvanger is een Graupner R700 gebruikt die bij mijn pas aangekochte MX-12 zat. Zo ziet alles er nu uit:
Electro.jpg

Toen het kielvlak en richtingroer aangepakt. Het richtingroer hing helemaal scheef achter het kielvlak, veel lijmresten rond de scharnieren. Het kielvlak was bovendien scheef als je er van achter op keek. Voor het kielvlak heb ik het houten achterspant eruit gefreesd met een dremel
Spant.jpg

en een nieuw stuk hout erin gezet. Dit is gemaakt met een bandschuurmachine. Ging geweldig, zo klaar. Met 5 min-epoxy in het kielvlak gelijmd.
Ik was eerst van plan het richtingroer te monteren met stiftscharnieren, maar bij nader onderzoek bleek de spleet tussen kielvlak en roer hiermee 16 mm te worden. Dit vond ik veel te veel, dus toch maar weer conventionele scharnieren gebruikt.
Zo is het eindresultaat:
Riroer2.jpg

Het spuiten van de vleugels was een drama. Ik wilde alle roeren rood maken, de onderkant van de vleugels en hoogteroer donkerblauw, en de bovenkant van de vleugels en de romp roomwit. De blauwe verf bleek echter niet zo goed samen te gaan met de oude verf, met het volgende resultaat:
Verf2.jpg

Toch eigenwijs mee doorgegaan, en het eindresultaat is redelijk, niet meer dan dat. De rode verf voor de roeren hechtte redelijk, deze zien er oke uit. De witte verf daarentegen ging prima. Vooral de romp is erg mooi geworden in mat wit. Alles werd gespoten in de schuur:
Spuiten.jpg

Het hoogteroer is een pendelroer. De stuurvlakken schuiven los op 2 stangetjes en moesten dus vastgemaakt worden. Ik heb dit opgelost met 2 kopspelden en een elastiekje:
Elastiek.jpg

De rolroeren zijn met nieuw tape bevestigd. De aansturing was gemaakt met horns die in de roeren waren gelijmd. Een zat helemaal los. Ik wilde een iets steviger oplossing. Het ziet er nu als volgt uit:
Rolroer1.jpg

Aan de bovenkant steken er nog lange schroeven uit
Rolroer2.jpg

die moeten nog een keer op lengte geslepen worden.

Als laatste de MX-12 geprogrammeerd (wat een geweldig apparaat!)
Zender.jpg

en alle uitslagen afgesteld. In de originele bouwbeschrijving stonden geen uitslagen vermeld, dus maar een gemiddelde genomen van 2 Fiesta beschrijvingen op internet. Voor het juiste zwaartepunt moesten 2 kleine stukjes lood in de neus gelegd worden.

En dan nu vliegen :D ! Ik hoop vanmiddag even wat handstarts te kunnen maken, en misschien als alles goed gaat het vliegtuig aan het elastiek. Ik ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen, ik heb er nog nooit een zien vliegen.
Ik laat nog weten hoe het vliegen gaat.

mooi opgeknapt hoor fotor, en leuk dat je dat gratis krijgt! :o

groeten!

Ik heb vanmiddag proberen te vliegen met de Fiesta, maar dat heeft helaas niet het gewenste resultaat opgebracht.
Er stond bijna geen wind op het veld. Een collega wierp de Fiesta af, maar 2 pogingen eindigden enkele meters verder al met de neus in de grond :cry: . Er leek totaal geen reactie op de roeren te zijn. Probleem is denk ik dat het vliegtuig niet genoeg snelheid heeft om te kunnen vliegen. Ik zal dus moeten wachten op een dag met een flinke zucht wind om de luchtsnelheid van de kist op te voeren.
Verkeerd zwaartepunt kan het haast niet zijn. De fabrikant schrijft 88 mm voor, ik zit nu op ca 85 mm. En dan zou je enige reactie op roeruitslagen verwachten. Probleem is dat deze kist erg zwaar is voor een handstart.

Of zal ik hem meteen aan het elastiek hangen? Vind ik eigenlijk niet zo'n heel geweldig idee.....

wtf, geen zucht wind daar op jouw plein???
je was beter op mijn plein komen vliegen, en ik op het jouwe, ik wou juist nog eens men oude easystar bovenhalen om eens rustig te vliegen, nou vergeet het maar, twas zeker 5beaufaurt hier :lol:

greets!

Weet je zeker dat het stabilo in de juiste hoek staat ? Als je stabilo op 0 graden instelhoek staat dan moet de vleugel een instelhoek hebben van zo'n 1,5 graad.
Als je bij het invliegen eerst gaat lopen met het model in de hand voel je al snel waar het model heen wil, en kun je hem nog vasthouden als het snel richting grond of recht omhoog wil. Na iedere testloop stel je hem bij tot je de overtuiging hebt dat hij rechtdoor of slechts heel licht richting grond wil :) . Een redelijke loopsnelheid ( ongeveer 6 km p/u) moet voldoende zijn om hem iets te kunnen laten zweven. Maar heb jij hulp van een ervaren vlieger? ( Club 8) ?)
Succes

Ha die Fotor !!

Dat ziet er weer fris uit zeg !!! 8) 8)

Ik had met mijn zware Habicht van 2.8 meter ook problemen met het maken van een handstart , hij vroeg om een vlakke zeer
ferme worp anders dook die ook met neus de schaape-shit in :cry: . Maar met een windje kracht 4 maakte hij pas zijn eerste leuke vlucht :D :D

Gewoon aan het elastiekie hangen en de eerste vlucht voorzichtig ( niet meteen te steil willen ) lol hebben.. :) :) ( het gaf mij ook effe knikkende knieen :? hoor!!)

Tot ziens op het veld !!

Ik weet inderdaad niet zeker of het stabilo goed staat, hierover staat niets vermeld in de bouwhandleiding. Ik heb hem ongeveer halverwege de range gezet (het is een pendelhoogteroer). De uitslagen heb ik groter dan normaal gelaten om indien nodig (foute nulstelling) autoriteit te hebben naar beide kanten. Wat expo in de zender moet een te grote gevoeligheid voorkomen.
Ik zit bij een club en ben vandaag geholpen door een mede-vlieger. Die heeft het model met een flinke duw afgeworpen, veel harder gaat denk ik niet lukken. Hooguit iets vlakker.
Zojuist heb ik het model gewogen, en ik schrok een beetje. 2,75 kg! Dit geeft een vleugelbelasting van ca 49 g/dm2. Best veel, dus het model zal echt veel snelheid nodig hebben. Toch maar wachten op wat meer wind. Ik geloof nooit dat een stevige wandelpas genoeg gaat zijn, zal eerder een flinke sprint moeten worden (met vliegtuig van bijna 3 kg). Of toch meteen aan het elastiek. Dat laat ik dan even aan iemand anders over, want ik heb nog geen ervaring met elastiekstarts (alleen 1:1 zwevers aan de lier).

John, het veld lag er vandaag heel behoorlijk bij, geen grote stukken moeras. Maar de schaape-s#%$ (censuur) heb ik niet kunnen ontwijken. Mijn mooie witte romp was niet helemaal mooi wit meer. Toen ik mijn zeil neerlegde werd ik binnen 30 sec omringd door een stuk of 40 schapen die even kwamen kijken wat ik wel niet kwam doen :sniper: . Het heeft wat wegjaagpogingen gekost voordat de interesse verdween.

Ik ben die mede-vlieger die de werp poging gedaan heeft.
Het valt flink tegen een zo'n zware kist een flinke snelheid te geven terwijl je door zacht grasland probeert te sprinten. :?

We gaan een meer ervaren clublid vragen om hem even aan de lier te hangen, die kun je stilzetten als nodig :lol:

Groeten, Leon

Als ik alles zo lees dan denk ik dat het zwaartepunt niet goed zit en dat er wat gewicht weg kan uit de neus.

heb zelf ook een oude fiesta en nog nooit zo'n makkelijke zwever gehad
smijt ik in mijn eentje weg in een mooie glijvlucht

alleen mijn vleugels zijn volledig houtbouw
welk profief heeft de jouwe
van mij is ie hol aan de onderkant

zou inderdaad naar je pendelroer kijken

inderdaad, hij moet zweven na een handstart.
de fiesta is gelijk de flamingo contest , met een hol profiel eppler 212,en kan nog altijd goed mee op de vriendschappelijke wetstrijden, nl 1 min huckepak en 9 minuten zweven, met doellanding.
zwaartepunt zal niet goed liggen ofwel te veel uitslag op pendelroer

@roberco
Wat weegt jouw Fiesta? Ik sprak vrijdag een clublid die ook een Fiesta heeft, deze weegt slechts ca 2100 gr. Toch een heel verschil met de 2,7 kg van mijn kist. Dit hogere gewicht vergt meer snelheid.
Profiel weet ik niet, maar de vleugel is inderdaad licht hol aan de onderzijde.

Ik zal het lood eens uit de neus te halen. Kijken wat hij dan doet.
Vanmiddag ben ik nog naar het veld gereden, maar er was helemaal niemand om te assisteren. Ik ben dus maar weer naar huis gegaan.

precieze gewicht weet ik niet omdat hij niet vliegklaar is maar zeker geen 3kg
veel te zwaar

mijn vleugels zijn volledig houtbouw dus misschien dat dit veel scheelt

Ik heb (als vorige eigenaar van de Fiësta) al eens gegevens op Internet opgezocht.
Op een Duitse site stond:Fluggewicht (ohne ballast) 1800 gram

Oeps. :?

Tja, ik weet niet hoe dit ding gebouwd is, maar de bouwer wilde hem blijkbaar lekker stevig hebben. Misschien weinig vertrouwen in zijn eigen vliegkunsten? Bijna een kilo te zwaar is een beetje overdreven.
Toch zal hij vliegen. Als is het dan te zwaar en te snel, ik zal hem de lucht in krijgen. Nog geen kans gehad afgelopen week.

Je had perfecte omstandigheden aan het strand bij Langevelderslag deze zondag.
Zelf ook nog gevlogen met mijn X'Race (1,50m) en collega's met Fox-en en Destiny.

Hans ( de Fiesta was een gecanceled projectje van mij ).

Ik zou het zelf erg griezelig vinden om een model voor zijn eerste vlucht een duin af te gooien.
Dat hellingvliegen is wel leuk trouwens, maar voor een maiden :?

Als het goed is gaat Raymond met een ervaren clublid binnenkort met de Fiesta vliegen.

:D :D De Fiësta van FOTOR heeft gevlogen ( Hiep-hiep-hoera 3x) :D :D

De Fiësta klaar voor de (vele) hand-starts :

De Fiësta maakt de eerste succesvolle vluchten in de blauwe lucht , bij enkele zeer fraaie lijn-starts

Waarna de Fiësta weer heelhuids mee naar huis kon met de gelukkige piloot.

Van harte PROFICIAT , Fotor !!!

Back