Fotor
Forum veteraan
Een tijdje terug kreeg ik van iemand voor niets een Multiplex Fiesta, lag ergens in een schuur. Best leuk om zo'n grote bak voor niets te krijgen. Het gaat om een zwever met 3,20m spanwijdte. De romp is van glasvezel oid, de vleugels zijn van hout met een schuimkern. De kist zag er niet heel geweldig uit, dus ik moest eea opknappen. En dat zonder enige bouwervaring :roll:
Ik ben begonnen met het vervangen van de electronica. De servo's zagen er oud en lang niet gebruikt uit en hadden nog oude stekkertjes. Alle servo's zijn vernieuwd. Als ontvanger is een Graupner R700 gebruikt die bij mijn pas aangekochte MX-12 zat. Zo ziet alles er nu uit:
Toen het kielvlak en richtingroer aangepakt. Het richtingroer hing helemaal scheef achter het kielvlak, veel lijmresten rond de scharnieren. Het kielvlak was bovendien scheef als je er van achter op keek. Voor het kielvlak heb ik het houten achterspant eruit gefreesd met een dremel
en een nieuw stuk hout erin gezet. Dit is gemaakt met een bandschuurmachine. Ging geweldig, zo klaar. Met 5 min-epoxy in het kielvlak gelijmd.
Ik was eerst van plan het richtingroer te monteren met stiftscharnieren, maar bij nader onderzoek bleek de spleet tussen kielvlak en roer hiermee 16 mm te worden. Dit vond ik veel te veel, dus toch maar weer conventionele scharnieren gebruikt.
Zo is het eindresultaat:
Het spuiten van de vleugels was een drama. Ik wilde alle roeren rood maken, de onderkant van de vleugels en hoogteroer donkerblauw, en de bovenkant van de vleugels en de romp roomwit. De blauwe verf bleek echter niet zo goed samen te gaan met de oude verf, met het volgende resultaat:
Toch eigenwijs mee doorgegaan, en het eindresultaat is redelijk, niet meer dan dat. De rode verf voor de roeren hechtte redelijk, deze zien er oke uit. De witte verf daarentegen ging prima. Vooral de romp is erg mooi geworden in mat wit. Alles werd gespoten in de schuur:
Het hoogteroer is een pendelroer. De stuurvlakken schuiven los op 2 stangetjes en moesten dus vastgemaakt worden. Ik heb dit opgelost met 2 kopspelden en een elastiekje:
De rolroeren zijn met nieuw tape bevestigd. De aansturing was gemaakt met horns die in de roeren waren gelijmd. Een zat helemaal los. Ik wilde een iets steviger oplossing. Het ziet er nu als volgt uit:
Aan de bovenkant steken er nog lange schroeven uit
die moeten nog een keer op lengte geslepen worden.
Als laatste de MX-12 geprogrammeerd (wat een geweldig apparaat!)
en alle uitslagen afgesteld. In de originele bouwbeschrijving stonden geen uitslagen vermeld, dus maar een gemiddelde genomen van 2 Fiesta beschrijvingen op internet. Voor het juiste zwaartepunt moesten 2 kleine stukjes lood in de neus gelegd worden.
En dan nu vliegen
! Ik hoop vanmiddag even wat handstarts te kunnen maken, en misschien als alles goed gaat het vliegtuig aan het elastiek. Ik ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen, ik heb er nog nooit een zien vliegen.
Ik laat nog weten hoe het vliegen gaat.
Ik ben begonnen met het vervangen van de electronica. De servo's zagen er oud en lang niet gebruikt uit en hadden nog oude stekkertjes. Alle servo's zijn vernieuwd. Als ontvanger is een Graupner R700 gebruikt die bij mijn pas aangekochte MX-12 zat. Zo ziet alles er nu uit:

Toen het kielvlak en richtingroer aangepakt. Het richtingroer hing helemaal scheef achter het kielvlak, veel lijmresten rond de scharnieren. Het kielvlak was bovendien scheef als je er van achter op keek. Voor het kielvlak heb ik het houten achterspant eruit gefreesd met een dremel

en een nieuw stuk hout erin gezet. Dit is gemaakt met een bandschuurmachine. Ging geweldig, zo klaar. Met 5 min-epoxy in het kielvlak gelijmd.
Ik was eerst van plan het richtingroer te monteren met stiftscharnieren, maar bij nader onderzoek bleek de spleet tussen kielvlak en roer hiermee 16 mm te worden. Dit vond ik veel te veel, dus toch maar weer conventionele scharnieren gebruikt.
Zo is het eindresultaat:

Het spuiten van de vleugels was een drama. Ik wilde alle roeren rood maken, de onderkant van de vleugels en hoogteroer donkerblauw, en de bovenkant van de vleugels en de romp roomwit. De blauwe verf bleek echter niet zo goed samen te gaan met de oude verf, met het volgende resultaat:

Toch eigenwijs mee doorgegaan, en het eindresultaat is redelijk, niet meer dan dat. De rode verf voor de roeren hechtte redelijk, deze zien er oke uit. De witte verf daarentegen ging prima. Vooral de romp is erg mooi geworden in mat wit. Alles werd gespoten in de schuur:

Het hoogteroer is een pendelroer. De stuurvlakken schuiven los op 2 stangetjes en moesten dus vastgemaakt worden. Ik heb dit opgelost met 2 kopspelden en een elastiekje:

De rolroeren zijn met nieuw tape bevestigd. De aansturing was gemaakt met horns die in de roeren waren gelijmd. Een zat helemaal los. Ik wilde een iets steviger oplossing. Het ziet er nu als volgt uit:

Aan de bovenkant steken er nog lange schroeven uit

die moeten nog een keer op lengte geslepen worden.
Als laatste de MX-12 geprogrammeerd (wat een geweldig apparaat!)

en alle uitslagen afgesteld. In de originele bouwbeschrijving stonden geen uitslagen vermeld, dus maar een gemiddelde genomen van 2 Fiesta beschrijvingen op internet. Voor het juiste zwaartepunt moesten 2 kleine stukjes lood in de neus gelegd worden.
En dan nu vliegen

Ik laat nog weten hoe het vliegen gaat.