Opknapverslag Robbe Schütze

Zat er aan te denken om er 2 Jet 3 boosters van graupner in te zetten. maar dat is dus nu helemaal van de kaart. ga proberen om de Shütze gewoon origineel te maken. (voor zover me dat lukt.

Heb inmiddels de schroefas kokers er weer in zitten. nu de verstevigingen aan het eind van de kokers maken/lijmen, en dan een motorsteun fabriceren.

De 'knik' ben ik ook achter wat dit heeft veroorzaakt. Aan de minnenkant zat een lekspoor van lijm, zal wel een smeltlijk oid zijn geweest. denk dat ik aan de binnenkant gewoon een plaatje er op moet plakken, en dan gewoon moet gaan schuren. en dan hopen dat het resultaat mee valt. :)

Zo.. vandaag aan de knutsel gegaan. De assen zitten dus weer op de plek (nouja, nieuwe langere) en heb een motorsteuntje gefabriceerd.
Was op school misschien net een voldoende geweest vroeger.. maargoed, ben er op zich wel tevreden mee. :mrgreen:

De maatvoering is in ieder geval aardig goed gelukt. De assen staan mooi recht in lijn met elkaar. zou haast de kruiskoppelingen weg kunnen laten. (ok, steun zit nog niet verlijmd, maar ziet er niet verkeerd uit. )

20140527_222539_zps12psxnaz.jpg

20140527_222505_zpsrdcwq9kc.jpg

Nu zit ik er aan te denken om de aluminium motorsteun op rubbertjes te lijmen in de romp. Op zich zou dat mooi trillingen moeten isoleren van de romp. van de andere kant ben ik bang dat hierdoor de uitlijning van de assen helemaal verkeerd gaat lopen.
Wat raden jullie aan?

Er zal sowieso iets onder de motorsteun moeten komen aan de voorkant. Deze komt er namelijk schuin in te liggen in lijn met de schroefassen. (houten wigjes maken bijv. )

Edit: De motortjes zijn trouwens 750kv 28-36 outrunners. vraag me alleen af, zouden deze groot genoeg zijn voor dit bootje? Op zich is de Schütze wel vrij lang, maar ook erg slank voor de lengte (vind ik) Dus denk zelf dat je niet veel vermogen nodig zult hebben om een mooie schaal snelheid te hebben.
De schroeven zijn 35mm in diameter. Messing 4 blads schroeven.
Moet nu in ieder geval eerst de verstevigings pootjes maken aan de schroefas kokers. en de stuurservo mag er in gelijmd worden. (even een houdertje voor fabriceren. )
Dus vanmiddag gaan we verder!

edit2: Ben inmiddels ook al begonnen met het verzamelen van foto's van het origineel, en het originele model. Mis nog wel aardig wat onderdelen zo te zien om het achterdek op te dirken. 't voornaamste wat ik mis is de grote winch die op het achterdek staat.
Eens kijken of zoiets ook zelf te fabriceren valt.

Laatst bewerkt:
Beste Tim,

om je nog wat op weg te helpen, enkele foto's van mijn Schutze. Dit is het originele model dat zo ongeveer 35 à 40 jaar geleden door Robbe werd uitgebracht.

full

full

full

full

Groetjes, Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien mis ik aardig wat spul van het achterdek. :lol: Bedankt voor de foto's!
Zou je misschien een paar detail foto's willen maken van die grote winch? Dat zal de eerste grotere uitdaging worden als het zover is denk ik. :)

Gr,
Tim

Beste Tim,

We zullen eerst maar een scan van het achterdek geven. Ja, nog een lange weg te gaan.

full

en dit is dan een scan van de grote en de kleine winch.

full

Wellicht heb je hier voorlopig meer aan dan een reeks foto's. Als er natuurlijk verdere detailfoto's nodig zijn laat je het maar weten.

Groetjes, Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Super, hartelijk bedankt Jos!
Nu eerst kijken of ik de romp weer netjes aan het varen krijg met het dek er op. Dan de stuurhut aanpassen en spulletjes voor het achterdek maken.

Gr,
Tim

Dat zou helemaal super zijn. Ben inmiddels wel weer iets verder met de bouw van de technische delen. De motoren hebben inmiddels gedraaid (stuk voor stuk op een auto regelaartje wat ik nog had liggen. ) Ben nu alleen nog op zoek naar 2 brushless regelaartjes van 20~30 Ampere die zowel een vooruit als achteruit hebben, maar geen rem. Op wat trillingen van de schroef na, lopen ze best mooi. (eens kijken of ik die schroeven ook kan balanceren. )

Heb ook de stuurservo een plaatste gegeven, hiervan moet ik alleen de linkage nog even knutselen. Dus nog een paar dingetjes doen, dan zou in ieder geval het achterdek er weer op kunnen.

Gr,
Tim

Zal snel even kijken Tim. Heb het alleen erg druk. En ben al weer snel met vakantie. Zodra ik het heb gevonden om ik je

Verstuurd van mijn galaxy S4

De motortjes zijn trouwens 750kv 28-36 outrunners. vraag me alleen af, zouden deze groot genoeg zijn voor dit bootje?
Zo'n mooie lange can heeft behoorlijk wat koppel, ik denk, dat het wel goed komt.

Op welk Voltage gaan de motoren draaien?

Groeten, Jan.

Ik denk dat ik de boot op 7.4V laat varen. Mocht dat niet genoeg zijn, kan ik er ook 11.1V in doen. (Deze accu's heb ik liggen van de auto's waarmee ik ook vaar.
Als het goed is zal ik volgende week een keer de regelaartjes binnen krijgen.
Ik hoop/denk dat 7.4v een mooie snelheid zal geven. (zo aan het geluid te oordelen toen ik de motortjes even heb getest. )

Ben inmiddels ookal bezig geweest om wat schuim aan de binnenkant van de romp te plakken. Had nog wat motorkap isolatie materiaal over van de restauratie van m'n 1:1 auto. Hoop dat dit het motorgeluid nog mooi iets weg dempt.
Moet nu zo langzamerhand in ieder geval eens beginnen het dek er weer op te maken.
Ben alleen nog in dubio of ik het voorste geschut nog draaibaar wil maken of niet.

edit: Een vraag schiet me nu zo wel te binnen. een vorige eigenaar van de boot heeft een soort smeltlijm gebruikt om spul in de romp te plakken. Nu is dit op de meeste plaatsen wel goed gegaan, echter op 2 plaatsen zit aan de buitenkant dus een deukje in het plastic. Dit zou ik toch wel weer mooi glad willen maken, al is het alleen maar voor het nette, maar wat voor plamuur moet ik hiervoor gebruiken? Ik neem aan dat een ABS romp wel 'werkt' als deze door het water geduwd word. wil dus niet iets plamuren alleen maar zodat het er meteen weer vanaf komt vallen.

Gr,
Tim

Laatst bewerkt:
Back