Opknapverslag Robbe Schütze

Beste Ben,
Ik ontken niet dat er geen betere motoren zijn dan de Navy-kompakt. Je hebt ook gelijk als je beweert dat Robbe deze " Unit " als een universele motorcombinatie beschouwde. Wat wel een feit is, is dat deze combinatie al meer dan veertig jaar in hun aanbod zit. Langer dan de meeste andere types. Dus zo slecht als hij nu genoemd wordt zal hij dan toch wel niet zijn. Het is inderdaad een ruwe en robuste motor met een iets hoger stroomverbruik. Het grote voordeel van deze unit is dat motor en schroefas al perfect uitgelijnd zijn. Het is aan de restaurateur om zijn mening te vormen en te kiezen uit het ruime aanbod.
Groetjes, Jos
 
Ho! restauratie is meteen zo'n groot woord! (dit zou je denk ik niet als restauratie mogen rekeken.. is hoogdzakelijk knooiwerk.

In ieder geval heb ik er eens aan gedacht om een paar foto's te maken. :)
De buitenkant heb ik nog niets aan gedaan:
DSCN4764.jpg


DSCN4765.jpg

De lak laat op sommige plaatsen los. dus opnieuw spuiten is nu wel helemaal een must.

verder heb ik de romp vrijwel helemaal leeg gemaakt:
DSCN4761.jpg


DSCN4762-1.jpg


DSCN4763.jpg


Helaas is een stukje van het dek los gekomen. (was niet echt goed verlijmd, en zat ook zo scheef als een melijer. ) waarschijnlijk moet ik ook dit deel van het deck aan de andere kant er uit halen, om het dek helemaal mooi recht vast te zetten.

Nu moet ik dus zien dat ik die assen er uit krijg zonder de romp af te breken.

Dit zijn trouwens de motoren die er in zat. :)
DSCN4767.jpg


Inderdaad 2 Decaperms. :) en de regelaar is een Quartronic Variospeed reverse. zegt me zo niks, maar 't is wel een vrij massief ding.
Moet even zien te achterhalen wat voor stroom 't beesje kan leveren. Als die de 2 decaperms kan laten lopen, zullen 2 755/40's ook moeten lukken lijkt me. (of toch kijken naar een andere regelaar met Lipo cut-off er in, zoals een Traxxas EVX-2 )

In ieder geval moet ik even kijken naar een webshop oid welke schroeven, scheepsassen en motoren heeft voor me. Hier in de buurt heeft geen enkele modelbouwzaak dit soort spul op voorraad.

Weet iemand hier een goede zaak welke veel op voorraad heeft?

Ik wil op zich graag weer 2 mooie 3 of 4 blads schroeven (Raboesch of iets vergelijkbaars) monteren. Icm 2 755/40 motoren met hierop of direct een as aangesloten of via een koppeling.
Maar ik begrijp dat direct er op aangesloten beter is, omdat je dan de uitlijning tussen as en schroef meteen 100% goed hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vaar de 755/40's op 1 Graupner Speed Profi 40r, lekker goedkope regelaar die eenvoudig af te stellen is. 12v loodaccu erop (7ah), ook voor het gewicht.

Ik heb de raboesch kruiskoppeling gebruikt, motor - koppeling - as. Iets eenvoudiger uitlijnen dan een starre koppeling. Motorsteunen van Robbe zelf (die alu) op de romp gemonteerd met eronder wat hout etc om de ideale lijn te krijgen. Het kan allemaal vast mooier maar voor mijn eerste bootje was ik wel trots op mezelf ;-)
 
toch maar goed opletten met die regelaar

zoals u kunt zien mag je de decaperm tot max 3.5A belasten , zo'n 755/40 gaat daar al snel boven zitten ' is immers niet zo zuinig als een decaperm

ik ken de specs van de regelaar niet ,ik schat een 10 à 20A ,veel zwaarder had je toen niet , best even opzoeken ,zou zonde zijn zo'n mooi oudje op te roken

mvg
 
Dat begint anders al aardig op een restauratie te lijken, Klamath.
Koppeling of rechtstreeks, het idee is dat je motor zo goed mogelijk in lijn moet staan (in alle richtingen!) met je schroefas. Dan heb je de minste verliezen in de koppeling en vaar je dus het hardst en het langst, met het minste herrie.
 
toch maar goed opletten met die regelaar

zoals u kunt zien mag je de decaperm tot max 3.5A belasten , zo'n 755/40 gaat daar al snel boven zitten ' is immers niet zo zuinig als een decaperm

ik ken de specs van de regelaar niet ,ik schat een 10 à 20A ,veel zwaarder had je toen niet , best even opzoeken ,zou zonde zijn zo'n mooi oudje op te roken

mvg

Inderdaad, ik heb de lichtere versie van deze "quartronic", met blauw geanodiseerd aluminium buitenkant. Werken nog prima in mijn Dolly en Paul Denker, maar gaan tot 7,5A continue, en 10A piek, dacht ik. Deze zal daar iets boven zitten, maar niet al te veel.
 
Ik zal alleen moeten kijken of ik dit dek nu bewaar (zitten toch vrij veel gaten etc in, en is ook scheef verlijmd etc) of dat ik helemaal opnieuw begin.
Margoed, als ik het dek er af haal, komen de spanten die er nog in zitten ook los. dus dan begin ik weer met een helemaal lege abs romp. :shock:

Ik neem aan dat ik voor het dek gewoon bouwmarkt-kwaliteit triplex kan gebruiken? (en voor de spanten, of dekverstevigingen, of hoe het ook moge heten. )

Kan uiteraard 't oude dek wel mooi als sjabloon gebruiken om het nieuwe deel uit te zagen. :) kan ik de luikjes ook nog iets mooier maken (hopelijk!)

Maar dan, wellicht een erg standaard beginnersvraag... wat voor lijm kan ik het beste gebruiken om houten 'balkjes' in de lengte aan de ABS romp te verlijmen aan de binnenkant?
Ik was van plan de contructie simpel te houden. ofwel 1 triplex plank dikte vanaf de bovenkant gaan zitten, en zo rondom in de romp houten latten plakken, waar ik het dek dan weer mooi op kan leggen (en verlijmen.)
En dan op een paar plaatsen een spant er tussen zetten voor wat extra stevigheid.
Ik neem aan dat ik voor hout op hout gewoon houtlijm kan gebruiken.
maar voor hout op 't abs van de romp ben ik me niet zo zeker van wat daar goede lijm voor zal zijn.


Over die regelaar.. die houd ik dan wel mooi bij die motoren. zal dan niet terug geplaatst worden in deze boot. (misschien dat ik er iemand blij mee kan maken? :) )
 
Beste Tim,
de spanten bestaan bij de originele kit uit 3 mm triplex, het dek uit 1,5 mm triplex. Hout-hout verbindingen doe je best met waterbestendige witte houtlijm. Voor hout-ABS verbindingen heb je de keuze uit verschillende mogelijkheden. Voor verbindingen die snel moeten uitharden gebruik ik Stabilit Express. Voor verbindingen die wat tijd vragen om precies in te passen en eventueel nog even gecorrigeerd moeten kunnen worden gebruik ik Ruderer L530. Deze kunststof lijm vraagt ongeveer 24 uur om uit te harden, maar zit dan ook muurvast. Voor het vastlijmen van de roeraskokers gebruik ik ook Stabilit Express. Voor verbindingen met metaal waar veel trekkracht op komt te zitten gebruik ik Endfest 300.
Zo te zien wordt het geen restauratie maar bijna een nieuwbouw met teruggewonnen onderdelen. Misschien is het toch geen slecht idee om eens contact te nemen met de Service dienst van Robbe of ze je niet het originele plan kunnen bezorgen.
Groetjes, Jos
 
Plan hoeft ik liever niet. kan het ook niet mis gaan, haha. Niet te vergeten dat ik lange na de originele onderdelen niet heb. Het zal toch geen schaalmodel meer worden. in de buurt is mij goed genoeg.

Maar inderdaad.. Nu ik er aan begonnen ben, lijkt het alleen maar meer werk te worden. (omdat eigenlijk niets op een, voor mijn ogen degelijke, manier vast is gezet. :shock:
Koop je die lijmen normaal via een webshop oid? (zoals ik al zei,.. hier in de buurt is er niet echt veel op 't gebied van scheepsbouw. )
 
Beste Tim,
Als je de boot niet in originele toestand wil reconstrueren en je de motorspanten niet zoals in het origineel rondom ( romp en dek ) vastzet, zou ik wel inplaats van 3 mm triplex, minstens 5 mm triplex gebruiken. Wat de lijmen betreft, deze zijn ongetwijfeld allemaal online te bestellen. Stabilit en Endfest 300 ook rechtstreeks bij Robbe.
Groetjes, Jos
 
Vanmiddag thuis eerst eens even kijken wat ik allemaal nog aan plakzooi heb liggen. :) En nog eens even goed kijken naar het resterende dek. vanmiddag dus maar de knoop doorhakken of de boot zo weer opgebouwd word, of dat het dek er dus helemaal af gaat.

Hoe dan ook.. 't begint toch inderdaad akelig veel op nieuwbouw te lijken. :shock: Had misschien beter eennieuw bouwpakket kunnen halen in dat opzicht, haha. Maargoed, krijgt dit bootje een 3e leven. (ik heb die nummers er af gehaald van de romp. en onder de donkergrijze verf zit de lichtgrijze verf boven de waterlijn, en donkerrood er onder.
Dus de boot is wel eens in originele kleuren geweest.

Ik denk wel dat ik de Decaperms, de regelaar en de schroeven wel gewoon verkoop.
kan ik van dat geld hopelijk een setje 755/40's halen met bijpassende assen. en nog even kijken welke 4 blads Raboesch schroeven goed bij deze boot/motor combi zou passen.
 
jij bent gek zeg... Bewaar die decaperms nog maar even, voor een mogelijk volgend project. Niet verkopen, daar ga je spijt van krijgen.
 
de komende 2 projecten op vaar-gebied liggen al klaar. dat's de Delta en een Robbe seawolf. geen van beide zullen die motoren gebruiken. en een sleper zie er zo toch niet van komen. dus van mij mogen ze echt wel weg hoor. :)
 
Beste Tim,
ik sluit me aan bij de andere correspondenten. Een goede raad hou deze Decaperms. Je krijgt er waarschijnlijk maar een fractie van de werkelijke waarde voor. Zelfs al is het maar voor over tien of zelfs vijftien jaar, dan zijn die motoren nog waardevol. Als je je over enkele jaren echt thuis voelt in de modelbouw, zal je blij zijn dat je deze juweeltjes niet van de hand gedaan hebt.
Groetjes, Jos
 
Hmm.. nou, vooruit. dan verdwijnen ze voor 't eerst maar gewoon achter in de kast.
Heb al wel gezien dat de koolborstels van de motoren (welke niet recht zijn, maar in een radius liggen, en met een bladveer aangedrukt worden zo te zien. ) nog ruim 1,5cm lang zijn.
Dus de motortjes hebben zeker nog neit veel gelopen. :)

Iig heb ik al een doosje UHU Endfest 300. een potje UHU Plast en een spuitje Loctite Plastic epoxy.
Nu dus nog even een mooie grote plaat triplex er bij regelen. (ik ga denk ik proberen het dek uit 1 stuk te maken. zou me de beste garantie moeten geven dat 't dek dan ook recht word.) en dan is het weer hobbien geblazen. :mrgreen:

Alleen heb ik vandaag te horen gekregen dat ik de komende 3 weekeinden weer druk aan het werk ben. :) Dus doordeweeksm in de avonduurtjes dan maar.
 
Beste Tim,
als je het dek maakt moet je wel rekening houden met het volgende, Het dek is bijna recht van voor tot achter, maar van de middellijn naar de zijkanten loopt het af. In het midden is het dek 6 tot 8 mm hoger dan aan de zijkanten. Het dek staat dus een beetje bol, zo loopt het water af als er water op het dek komt. Van voor naar achter heb je het tegenovergestelde. Als je een draad spant van de boeg naar de achtersteven heb je op een derde van de boeg een holte van 1,5 cm tot de draad. Dit is moeilijk uit een stuk te maken. Daarom bestaat het originele dek waarschijnlijk uit meerdere panelen.
Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt:
Zo.. na een behoorlijke tijd niets aan het model te hebben gedaan, en genoeg (domme) ideeën te hebben gehad. is nu toch de kogel door de kerk. :)
De Schütze gaat in originele staat opgebouwd worden qua uiterlijk.
Qua techniek zal het gewoon even geknutsel worden, zorgen dat de boot mooi vaart, daar ben ik nu mee bezig.

met dank aan een aantal goede tips hier op 't forum heb ik inmiddels de schroefaskokers verwijderd. en ben ik even aan het wachten tot de nieuwe kokers binnen zijn voordat ik de gaten in de romp aan ga passen.

Verder heb ik het hele dek verwijderd, waarbij ik nog een verrassing tegen kwam. helemaal voorin de romp lag nog een niet aangesloten geluidsmodule. :eek: nog geen idee wat voor module het is, maar daar gaan we achter komen.

Nu heb ik alleen wel gezien dat de romp aan 1 zijkant eens een knik heeft gehad. eens kijken hoe ik die lelijke plek weg kan werken. (zal er wel op neer komen dat er aan de binnenkant een plaatje op gelijmd word, en dan de buitenkant net zo lang schuren tot het weer glad is.

In ieder geval hartelijk dank voor de tips tot nu toe!

Groeten,
Tim
 
Knik? Had ik ook op de FL8.
Ja, versterken met plaatje, ik heb hem deels terug gestuikt met warmte. (foliebout) Zeer link! Met veel geluk lukt alles. Het restant aangeplamuurd met epoxyplamuur.
Ook hier weer even etsen met vleugje secondenlijm. Daarna pas weer vlak geschuurd, geëffend met grondverf. Ziet het bijna niet meer.
Zou je het anders alleen uitschuren, wordt de wand weer te dun!
Gr Bas
 
Back
Top