Opnieuw bouwen oud model

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tony tW, 16 dec 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ben ik met je eens Frederik, maar als je dan uiteindelijk een boot hebt waar je vrijwel nergens mee mag varen, vanwege het geluid, dan staat het schip straks op de kast te verstoffen...

    Zie ook dit stukje van de topicstarter:


     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hii zal van gedachten zijn veranderd
    mvg
    Frederik
     
  3. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Heren, jullie hebben gelijk, mijn eerste idee was ombouwen naar electro vanwege het varen. Ik wil echter deze eerst opknappen en dan in tweede instantie een nieuwere versie gaan bouwen met modernere technieken zoals electro, mogelijk ander materiaal, gelagerde schroefassen. De huidige is erg lang, kan mogelijk korter om een betere positie te krijgen van de motor. De huidige is niet te verwijderen.
    Met de nieuwe versie is dan op meer plekken te varen.. Mocht de motor niet meer goed te reviseren zijn kan ik altijd nog terug naar electro.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Helemaal helder en 2 boten is natuurlijk leuker dan 1. ;)

    Nog succes met het vergaren van de kennis over het reviseren van je motor, gezien het lage percentage "nitro"-vaarders zal dat niet eenvoudig zijn.
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik woon ook in houten en weet een goeie vaarplek waar nooit word gevist. er is laatst zo'n waterskibaan gemaakt, en dan heb je nog een plas en die plas heet "plas laagraven. die plas ligt naast de a12. daar word elke zondag door een club al gevaren met benzine motoren en ik heb daar zelf ook wel eens met een rc zeilbootje gevaren. is een hele mooie diepe plas waar je geen last heb van waterplanten en vissers.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Natuurlijk moet je proberen die oude motor weer aan de gang te krijgen.
    Er is toch niks mooiers dan een beetje omklooien met oude techniek? Hoe achterhaald en ouderwets ook....

    Heb zelf net deze twee op de kop getikt, en die gaan echt niet op een plankje liggen verstoffen hoor....

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Ik ben inmiddels al wat verder op weg. De motor is er met veel gedoe uit gekomen. Eea zat behoorlijk vastgekoekt met resten brandstof.
    De eerste schuurbeurt van de romp is gedaan. Alleen het schoonmaken van de binnenkant wil niet vlottten. Veel resten brandstof met jaren stof......een dikke brij.
    Wat me verder een beetje bezorgt is dat door de jaren heen er toch behoorlijk wat balsa is aangetast door de brandstof. Ik ben met schuren buitenzijde en reinigen binnenzijde dan ook al een stukje romp kwijt. Eens kijken hoeveel huidplaat ik moet vervangen.
    Daarnaast is de oude verflaag lastig te schuren. Zelfs na ontvetten plakt alles aan elkaar.
    De motor is alweer enigszins met de hand rond te draaien, maar heeft nog veel werk te gaan. Mogelijk dat ik toch ga keizen voor een electro aandrijving, ik hen nog een paar mooie sterke Maxxon motoren liggen, die het prima zouden kunnen overnemen.

    Op naar de volgende schuurbeurten en herstel van de beplating.
     
  8. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi Tony,
    Heb nu pas via google je posts ontdekt over het Evert Kreulen bootje!
    Heb zelf 60 jaar geleden er ééntje gebouwd. In de loop der jaren zoek geraakt helaas.
    Maar een paar jaar geleden de oude tekening gevonden.
    Ben nu het model weer aan het bouwen! Triplex spanten en de huid van Balsa waaro daarna drie lagen glasvezeldoek (80gr/m2) met epoxy.
    Ben nu de huid aan het schuren.
    Erg leuk mijn oude hobby weer op te pakken.
    Vraag, heb jij de bouwbeschrijving nog??? Zelf heb ik alleen de oude tekening.
    Zie verder mijn post "bouw Evert Kreulen bootje" onder bouwverslagen.
    groet, Geert
     
  9. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
     
  10. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Tony
    Ik reageer op E.kreulen boot.
    Ik heb dezelfde boot ook eind jaren 50 gebouwd met inderdaad klein "diesel" motortje. webra?
    Ik liet het in Zuidwillemsvaart bij sluis 8 aan en touw varen. Moest hard rennen over de betonnen rand om het bij te houden.
    Geld voor een RC had ik niet.
    Het is een PT boat van de Amerikaanse /engelse marine ( https://en.wikipedia.org/wiki/PT_boat)
    Ik heb nog de tekeningen behalve de spantentekenig.
    Nu heb ik wel zin om het samen met kleinzoon te bouwen om de jongens van de "devices" af te houden.
    Wie kan me aan een Spanten tekening helpen.?
    Groeten
    Antoon
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne

Deel Deze Pagina