onno10
PH-SAM
Ondanks dat ik aangegeven heb niet meer te reageren heb ik toch nog iets wat ik onder de aandacht wil brengen.
In het Europese voorstel staat o.a. dat drones van 1 kg tot 25 kg niet hoger mogen dan 50 meter.
Willen ze wel hoger dan 50 m dan moet de piloot beschikken over basis luchtvaart kennis.
Dit kan volgens mij alleen maar via een te behalen brevet/certificaat dat door een erkende instantie afgegeven wordt.
In het voorstel staat:
education through web -training or similar to the one provided by model associations could be acceptable.
De "association" zal in Nederland de KNVvL zijn.
Het is dus te verwachten dat er vorm van verplicht brevet komt. Met de daarbij horende kosten.
Dit is niet vreemd want dat fenomeen zie je ook op andere gebieden zoals het vaarbewijs en het bromfietsrijbewijs. Vroeger bestonden die niet.
Door lid te worden van de KNVvL worden brevetten omgezet naar een KNVvL brevet en dat zou wel eens de uitweg kunnen zijn naar het in de toekomst opnieuw moeten behalen van een brevet.
Bij het bromfietsrijbewijs is dat ook zo gegaan.
Het Europese voorstel heeft als streef ingangsdatum medio 2018 in het voorstel is alles wat vliegt zonder bemanning en niet zwaarder dan 150 kg gedefinieerd als drone.
In het Europese voorstel staat o.a. dat drones van 1 kg tot 25 kg niet hoger mogen dan 50 meter.
Willen ze wel hoger dan 50 m dan moet de piloot beschikken over basis luchtvaart kennis.
Dit kan volgens mij alleen maar via een te behalen brevet/certificaat dat door een erkende instantie afgegeven wordt.
In het voorstel staat:
education through web -training or similar to the one provided by model associations could be acceptable.
De "association" zal in Nederland de KNVvL zijn.
Het is dus te verwachten dat er vorm van verplicht brevet komt. Met de daarbij horende kosten.
Dit is niet vreemd want dat fenomeen zie je ook op andere gebieden zoals het vaarbewijs en het bromfietsrijbewijs. Vroeger bestonden die niet.
Door lid te worden van de KNVvL worden brevetten omgezet naar een KNVvL brevet en dat zou wel eens de uitweg kunnen zijn naar het in de toekomst opnieuw moeten behalen van een brevet.
Bij het bromfietsrijbewijs is dat ook zo gegaan.
Het Europese voorstel heeft als streef ingangsdatum medio 2018 in het voorstel is alles wat vliegt zonder bemanning en niet zwaarder dan 150 kg gedefinieerd als drone.