oproep aan gebruikers van Langevelderslag

Maarten, ik denk graag mee over de afspraken. Ik denk dat wij tweeen wel de meest actieve modelvliegers zijn op LVS en de plek het best kennen.

Raymond bedankt, uiteraard wil ik je graag in het vervolg betrekken. Ik heb aardig wat reacties gehad van de diverse gebruikers, goede ideeën van verschillende kanten. Verder stel ik voor dat wij nog even nader overleg hebben. Groeten, Maarten

Aan alle gebruikers van LVS:
Ik heb vanmorgen iemand van het Hoogheemraadschap Rijnland aan de telefoon gehad.
Er is een klacht/melding binnen gekomen over het modelvliegen aldaar, waarop het HHRS wel actie MOEST nemen.
Met name over het (illegale) pad wat ontstaan is, al dan niet door modelvliegers of wie dan ook veroorzaakt. Door spelende kinderen wordt het nu meer en meer gebruikt.

Het HHRS heeft nu per onmiddellijke ingang de "gedoog" situatie ingetrokken en zal (mijn eigen vertaling van het gesprek) nauwgezet toezien op naleving. Maar liefst DRIE instanties kunnen er op toezien en handhaven, dat betekent een dikke kans op een bekeuring, je bent dus gewaarschuwd.

Ik ben gelijk met Maarten aan de gang gegaan om een vergunning aan te vragen, wat een mogelijk KAN betekenen om het alsnog mogen modelvliegen aldaar. De hang/zeilvliegers hebben al een vergunning...
Tot die tijd graag even op de plaats...
Het kán mogelijk ook betekenen dat de gebruikers zich zullen moeten verenigen, dit soort instanties werkt natuurlijk graag met een duidelijke partij.

Tis niet anders, helaas.....(and don't shoot the messenger...)

Richard Branderhorst
CIV KNVvL

Beste gebruikers,

Zie het bericht van Richard :onweer:. Inmiddels wordt gewerkt aan het aanvragen van een "keurvergunning". Tot nader order is modelvliegen op LVS dus niet toegestaan. We streven naar een vergunning om van de startplek gebruik te maken. Mogelijk zullen wij ons daarvoor moeten "verenigen". Ik heb goede hoop dat we eruit kunnen komen. Als de vergunning er komt dan behelsd dit uitsluitend de startplek. We moeten er echt naar streven om belopen van het duin uit te sluiten om herhaling van de recente gebeurtenissen te voorkomen.

Groet, Maarten

@Richard Branderhorst,is er bekend door wie die klacht geuit is en in welke hoedanigheid? En tevens wat is de aard van de klacht?

Verder , ik denk al een tijdje of we niet tot een of andere vorm van organisatie moeten komen: ikzelf zou dan bv denken aan een associatie van hellingvliegers met bv een gedragscode en een minimum aan ''verenigings-rompslomp'', met als doel gesprekspartner te kunnen zijn en met als streven meerdere lokaties aan de kust te krijgen.
Dit ook om de druk op LVS een beetje te minderen.

@MaartenX: weet jij intussen meer over de vergunningstatus om tot een lokatie aan de andere kant van de strandgang te komen?

(...) Met name over het (illegale) pad wat ontstaan is, al dan niet door modelvliegers of wie dan ook veroorzaakt. Door spelende kinderen wordt het nu meer en meer gebruikt.

Het HHRS heeft nu per onmiddellijke ingang de "gedoog" situatie ingetrokken en zal (mijn eigen vertaling van het gesprek) nauwgezet toezien op naleving.
Toen ik Richards bericht las, meende ik daar in eerste instantie uit op te moeten maken dat alleen het gedogen van de "modelplek" werd ingetrokken... maar het is dus ernstiger. Tja, hopelijk dat die vergunning er komt, maar de oude modelplek zal wel taboe blijven.

Misschien een aanleiding om op deze plek er nog eens op te wijzen dat er langs de kust nog allerlei plekken zijn waar je een modelzwever probleemloos en legaal van een duinovergang kan starten. De trap bij Westenschouwen is er een, maar er moeten er heel veel zijn. Natuurlijk is het strand bij een trap over het algemeen druk, maar aan de andere kant is het bij hellingvlieg-condities meestal ook weer niet écht druk. Misschien moet er eens actiever gespeurd worden naar dit soort mogelijke startlocaties.

Bart, zover ik weet is de trap bij Westenschouwen ook een verbod tot modelvliegen. Volgens mij is op dat gehele eiland van zeeland modelvliegen verboden. Maar de heren van de vliegclub Delta en Atled kunnen daar meer over vertellen.

jaja, ik weet het, ik heb er jarenlang in de vakantie gevlogen achter de camping boulevard bij Burgh-Haamstede. Ook bij het strand heb ik daar op verschillende duinen gevlogen. De beste plek was het 4de fietsenstrand. Daarvoor moest je bij die trap het fietspad volgen tot de laatste duinovergang. Ook de strandovergang bij de Punt nabij de oosterschelde dam is bevliegbaar.

Peter,
Iemand heeft de handhaver getipt over (een) draadje(s) op het MBF over LVS.....
Ik heb goede hoop dat het te regelen valt, mits er (ook) goede afspraken komen met de scherm/zeilvliegers.

Langzamerhand zie je dat in NL het ongeorganiseerd vliegen steeds moeilijker wordt.
Dan kun je met één klap vanwege de verantwoordelijke instantie van tafel geveegd worden, je bent als eenling of als ongeorganiseerde groep geen partij voor de overheden.

Richard Branderhorst
CIV KNVvL

Ja, ik ben bang dat je ove r10 jaar alleen nog in een georganiseerd verband in een bos tegen een boom mag p.....

Zucht.
Dirk.

Jeetje wat jammer zeg. Hopelijk is er inderdaad iets te regelen en af te spreken... Ik zal de aankoop van de Salto dan ook nog maar even uitstellen!

Dirk,

Off topic:
Ik zeg gekscherend wel eens dat in NL over iedere cm2 tegenwoordig 16 commissies, autoriteiten, handhavers, waterschappen, belangengroepen en anti-bewegingen menen zeggenschap te hebben. Vaak ook nog met tegengestelde belangen, zie daar als burger maar eens door dat oerwoud te waden en het iedereen naar de zin te maken!

We mopperen er op, maar we moeten ook de hand in eigen boezem steken. Zijn er ergens misstanden dan roepen we om het hardst waarom die F&^%ing gemeente, provincie, regering daar al láng geen maatregelen voor genomen heeft.
(of misschien wonen we wel met teveel op een kleine plek...)
Tja, dan krijg je een over-gereguleerde samenleving.....

Richard

Hallo Richard,
Kan/gaat de KNVvL afd. modelvliegsport hier een rol in spelen of moeten de modelvliegende gebruikers van de LVS zich daar apart voor "verenigen"?

Richard,

Je hebt gelijk, en ik snap het ook wel. Maar ik moest het even kwijt. Het is soms zo frustrerend als je een kleine minderheid bent in een vol land.

Nog 1 reactie:
.... zie daar als burger maar eens door dat oerwoud te waden en het iedereen naar de zin te maken!
We zijn vergeten dat we ook gewoon iets van elkaar moeten kunnen verdragen. Niet meteen beginnen met bakkeleien omdat de buurman eens een luidruchtiger feestje geeft.

Dat moest ik effe kwijt. ;)
Goed dat jij en Maarten dit zo goed oppakken.:thumbsup:

Nog een opbouwende suggestie tot slot: "misschien moeten de LVS-model-vliegers zich organiseren".
Is niet de meest effectieve manier dat via de KNVvL te laten lopen. Misschien kan ik beter zegen namens de KNVvL. Het is niet mijn bedoeling al het werk bij de KNVvL te droppen in de zin van 'Heren, lost u dat probleempje even voor mij op'. Maar de KNVvL is op dit terrein de meest voor de hand liggende onderhandelingsorganisatie, heeft al contacten, bekendheid, .... De KNVvL kan de overeengekomen regels uitdragen aan de leden. En wellicht is dan een sub-afdeling van de afdeling modelvliegen geboren (LVS-modelvliegers).

Gr. Dirk.

Ik snap er niets meer van!
Het begint met een oproep aan de gebruikers van Langevelderslag en vervolgens
hebben ze met onmiddellijke ingang de gedoog" situatie ingetrokken.
Hoe kon ik dit nou raden?
Ja, ik vraag me nu ook af waar ik lid van ben!
Of begint dit op “winkelbespreking” te lijken?

Johannes

@Richard Branderhorst: ik vraag dat niet voor niets: als die iemand uit de zeilvlieg/schermvlieg-hoek komt is er meer aan de hand dan dat een 'verontruste burger'' of een zelfbenoemde danwel georganiseerde natuurbeschermer, dit aanhangig maakt.
In het eerste geval zou dat, mocht het tot een groter verband van modelhellingvliegers komen een ander licht werpen op mogelijke samenwerking en afstemming met de paragliders.

Langzamerhand zie je dat in NL het ongeorganiseerd vliegen steeds moeilijker wordt.
Dan kun je met één klap vanwege de verantwoordelijke instantie van tafel geveegd worden, je bent als eenling of als ongeorganiseerde groep geen partij voor de overheden.
Ook georganiseerd vliegen wordt steeds moeilijker, zie het gemak waarmee bv de Zoetermeerse lvc zijn zweefveldje is kwijtgeraakt.

Ik denk ook dat het sterkst natuurlijk een band met de KNVvL zou zijn.
Aan de andere kant, ik heb er ook begrip voor dat je de KNVvL niet met alles kunt opzadelen en als ontevreden klant kan zitten wachten tot er wat gebeurt.
Ik denk dan ook dat als we zouden kunnen komen tot een meer georganiseerde aanpak,dit moet met steun van de KNVvL maar gedragen moet worden door de belanghebbenden: wijzelf dus.
Verder Ik denk dat het breder getrokken moet worden nl het verwerven van meer hellingmogelijkheden in het algemeen.

Johannes,

Vroeg of laat was dit toch een probleem geworden, draadje(s) of niet.
Ik heb het ontwerp gezien van het bord wat de zeilvliegers daar willen plaatsen en dat is NIET wat wij willen! Maar wat wil je, zij hebben keurig netjes toestemming van de terreinbeheerder gevraagd én gekregen.
Dat was overigens ook de reden van het starten van dit draadje.

Dit is dus typisch voor wat wij als KNVvL veel in den lande zien: 50% van de clubs heeft terrein (omgevings/milieu) problemen de andere helft (NOG!!!) niet!

En dan jezelf lekker rijk rekenen dat je geen problemen hebt, kop in het zand, laat maar waaien, we zien wel, etc.
Vroeg of laat komen dan tóch problemen, zoals bvb bij Nuth heeft plaats gevonden, en dat is beslist geen uitzondering, door het toedoen van EEN man!

Vlieg je zonder vergunning/permissie van de terreinbeheerder, dan is het een kwestie van tijd totdat er iemand opstaat en dat meldt. En moet je opkrassen.

Stel je voor, je krijgt een formele melding, in dit geval als beheerder in dienst van HHRS Rijnland en er ligt een melding op je bureau. Van tafel vegen? Dat werkt helaas anno 2011 niet zo.

Dus laat Maarten rustig zijn werk doen, paniekvoetbal is even niet op zijn plaats hier.

Richard Branderhorst
CIV KNVvL

Maar wat bedoel je daar dan mee Ron? De zeilvliegstek op de LVS is niet van een vliegclub, het is een startplek waar KNVvL schermvliegers kunnen/mogen starten. Vandaar ook mijn vraag of de KNVvL afdeling modelvliegsport hier iets mee kan; er is immers geen modelvliegclub op deze plek.

Back