Oproep X-tra vliegers: 4 september X-tra-cup someren.

• Topicstarter Topicstarter bert berger
  • Startdatum Startdatum
B

bert berger

Guest
Vorig jaar heb ik voor het eerst meegedaan met de X-tra cup gehouden in Horst. Dit was een leuke ervaring.

Het voorgeschreven programma is redelijk eenvoudig te vliegen. Er deden vorig jaar (slechts) 14 X-tra mee aan de wedstrijd. Er ligt vast en zeker bij diverse piloten nog ergens een X-tra van Dennis van de Tooren op zolder. Gezien de bouwverslagen op dit forum van de X-tra is er zeker de benodigde potentie. Deze mensen zou ik willen oproepen mee te doen aan de X-tra cup.

Je leert er van, doet nieuwe contacten op en het is gewoon leuk om mee te doen. En het is absoluut niet eng! Als je bang bent om een (stuur)fout te maken wordt je zeker niet uitgelachen. Ik doe zeker 4 september 2005 mee aan de X-tra cup in Someren.

Verdere informatie vind je op de site van Hobby-in. Onder het kopje X-tra cup. Hier vind je ook de figuren. Volgens mij is zelfs de deelname gratis!

Een nadeel: je moet op zondag vroeg je nest uit!!

Wie trek ik hierbij over de streep??

Gr. Bert

Hans, mooi terrein. Menige club in Nederland zal jaloers zijn!
Wat betreft de wind, ik vind dat je onder wisselende omstandigheden hetzelfde zou moeten presteren. (Neemt niet weg dat ik ook liever 20 graden en tot een windkracht 2 heb.)

Gr. Bert

Ik hoop dat ik het haal : :wink:

xtra60-8.jpg

Heb zo'n wedstrijd 1 keer gezien. Ene Dennis liet toen "even" wat allemaal mogelijk is met zo'n kist........ 8O

Grtz
Nick

Ik wist niet dat er ook een dubbeldekker uitvoering van de X-tra bestond.
Of heb je het foutje gemaakt om twee linkse vleugelhelften te bouwen en als oplossing maar 2 rechter bijgebouwd.

Rick

Ik dacht Xtra2x2....... :wink:

Nee, ben er samen met m'n broer aan begonnen. Alleen ligt het tempo nu 2 x zo laag :cry:

Hebben er telkens woorden over welke beter zal vliegen. Qua uitrusting bijna gelijk, alleen hij zet er een Laser-100 op, ik een Saito-100.
Die 200 gram heb ik al gewonnen. De eerste vliegt reeds bij ons in de club, maar als ik naar de power kijk van de Saito dan baal ik nu al dat ik geen OS 20cc heb gekocht. Model vliegt goed, totdat je stijl omhoog wilt.
Dat gaat dus niet, dus ook geen torque mogelijkheid..... (tja, het blijft balen als je alleen maar 4-takt mag vliegen :cry:)

Grtz
Nick

Nick zei:
maar als ik naar de power kijk van de Saito dan baal ik nu al dat ik geen OS 20cc heb gekocht. Model vliegt goed, totdat je stijl omhoog wilt.
Van het weekeinde voor het eerst met een Saito 1.80 gevlogen. Toch wel aangenaam verrast. Is dat niets voor de extra?

Hans,

bedoel je een 180 (=29cc) ? Tja dat zal wel wat beter gaan, maar ik ging destijds af op de berichten mbt pk's & gewicht.
met een 17cc heb je geen lood meer nodig
Daarom ook met het houtpakket een motor gekocht..... :(

Aan de andere kant moet ik niet zeuren, het torquen is (nog) geen verplicht nummer tijdens de Xtra TOC-cup !

Grtz
Nick

Nick,

Welkom op dit forum! Ik zie twee setjes vleugels, zijn de rompen al klaar? Qua motor denk ik dat je saito niet een rare keus is!

Gr. Bert

Bert,

Laat ik het zo zeggen : alle spantjes en plankjes zijn gebruikt. Nu alleen nog het kielvlak inlijmen. Vleugels en stabilo zijn al aan de romp uitgelijnd.
Rest me alleen nog maar het inbouwen van de besturing, motor, tank, het pull-pull systeem er in prutsen en dan een beetje folie erop.
En ja, we zijn er twee aan 't bouwen (broer(tje) en ik)

Hmmm, nu ik alles zo opnoem lijkt het toch meer dan ik me voorstelde :oops:
Binnenkort maar weer 's een vrijdag snipperen en er een bouw-weekend van maken.

Grtz
Nick

ps : zijn er mensen die met de X-tra ook remkleppen gebruiken ? We hebben namelijk een hek aan een zijde van het veld staan. Is toch tricky binnenkomen :wink:

Nick,

Ik ken niemand die remkleppen gebruikt. Ik zelf heb wel geexperimenteerd met de rolroeren als flaperon te gebruiken; ik vond dit geen succes.

De X-tra 60 is nogal licht (de mijne weegt 2760 gram) en vliegt daarom al als de motor stationair loopt. Om de kist binnen te krijgen (bij bijna windstille dagen) geef ik tegenwoordig iets richting en een beetje aileron tegen zodat het model "slippend" binnenkomt. Dit is bij ons veld nodig als de wind noord is. We hebben dan slechts 60 meter met daarachter een bijna droge greppel beschikbaar. Als de wind west is dan hebben we 100 meter tot onze beschikking; dit is ruim voldoende om een mooie landing te maken.

Ik heb ook mensen met een x-tra gezien die in de landing de motor uitschakelden om zo een kortere landing te maken. Ook dit werkt perfect.

Ik zag op de site van jullie vereniging dat je nog een Great Planes Extra te koop hebt. Hij is nog niet eens afgebouwd; was dit project een klein foutje?? En hoe ben je er toe gekomen om een X-tra 60 te bouwen?
Trouwens als je een beetje doorbouwd ben je ruim op tijd klaar met je X-tra!! Heb je zelfs nog tijd om het programma te oefenen!!

Gr. Bert

Ik ga er wel eens met mijn vriend en zijn vader heen, zij vliegen daar ook.
Ik denk dat wij zeker komen kijken, dus fans zijn er al :wink:

:offtopic:
kan iemand voor mij die tekening van die X-tra verkleinen naar een spanwijdte van ongeveer 100 cm? Heb al aan Dennis gevraagd maar die geeft alleen maar aan dat hij de standaard versies heeft.

Theo Coenen zei:
:offtopic:
kan iemand voor mij die tekening van die X-tra verkleinen naar een spanwijdte van ongeveer 100 cm? Heb al aan Dennis gevraagd maar die geeft alleen maar aan dat hij de standaard versies heeft.

Als je iemand hebt gevonden die bereid is hem te verkleinen, heb ik ook wel interesse. :lol:

Nick zijn de modellen al ingevlogen, en het xtra cup programma al geoefend ?
Ik ben benieuwd hoeveel deelnemers er dit jaar aanwezig zullen zijn, aan de locatie zal het niet liggen.
Enkel aan het weer, hopelijk zijn de weergoden ons gunstig gezind dit jaar.

Tot 4 september

Hans

Ben al druk aan het oefenen voor de X-tra Cup, heb de 2x2, de 2000 en de 60. Ik denk dat ik de X-tra 2000 en de 60 meeneem naar de X-tra Cup.

Grt.

Het was zeker geslaagd, alleen kwam ik er thuis achter dat er een rekenfout is gemaakt bij de puntentelling; ik zou eigenlijk op de 9e plaats terechtkomen ipv de 11e (er waren 17 deelnemers). Hoe dan ook was het een geslaagde dag en het was mijn eerste "wedstrijd" :mrgreen: :banana:
Volgend jaar ben ik er zeker weer, dan met de nieuwe X-tra 2000 (volgende week beginnen met bouwen).

Ik kan wel stoer kijken zeg; 8)

Image1%7E1.jpg

Image2%7E0.jpg

Grt.

Back