Opschieten touwen op de nagelbanken (discussie welke methode correct)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Stephan Kertész, 21 feb 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dank je wel voor de correctie, ik zal het vanaf nu goed schrijven. Maar dan vanaf nu wel de touwtjes goed hangen. :):)
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Ik beloof ten stelligste steeds een ordentelijk schip te houden, en de trossen, schoten en lijnen op dergelijke wijze op te schoren dat het er uitziet zoals het hoort, en niet noodzakelijk zoals een verwaaide scheepsmatroos het 300 jaar geleden dacht te kunnen doen als zijn toezichthoudende meerdere even zijn "gat" gedraaid had, en heden ten dage door menig geschiedschrijver als onweerlegbare waarheid wordt geboekstaafd, op basis van quasi onherkenbare details op evenwel prachtige contemporaire schetsen en schilderijen :)
     
    Hans Groenenberg, pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Amen.....
     
    pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik geloof stellig dat jij prachtige schepen bouwt. En dat het fantastisch geordend uitziet zoals jij het doet. Maar de stelling die je hier noemt heeft ook een andere kant. Ik heb mijn stelling onderbouwd waarmee ik beaam dat dit de juiste manier was om de trossen op te hangen. En ik kan me daarin nog steeds vergissen, echter is er nog geen duidelijke tegenspraak hierover geweest.

    Waarmee ondersteun jij jouw stelling? Daar ben ik benieuwd naar.

    Aangezien de foto's van replica's die ik kan vinden van historische zeilschepen niet jouw methode toepassen. De uitleg van Ashley in zijn boek (een boek dat in de zeilwereld veelvuldig geraadpleegd wordt en min of meer als bijbel beschouwd wordt in die wereld) is ook aanneembaar dat het zo gedaan moest worden omdat de touwen makkelijk bediend diende te worden en op deze wijze pakte men de tros van de nagel en gooide deze zo op het dek, meerdere handelingen waren niet nodig. Ik wil met deze discussie niemand zijn methode aanvallen, ik wil alleen de juiste methode vinden zodat in de toekomst onze modellen hier nog nauwkeuriger de werkelijkheid benaderen. En daar mag best in geschipperd worden zoals @*Hans* eerder al aangaf, door het touwtje voor het gemak onder de korvijnnagel te halen. En dan de tros er los overheen. Dit topic gaat erover hoe die tros erbij hangt, niks meer en niks minder. En dat heeft niks met onze "Hollandse zuinigheid" te maken zoals je eerder aangaf.
    Ik zie topics over de 7P of het statenjacht en ik zag daar goed onderbouwde werkwijzen om een schip te tuigen, ook verbeteringen die men vond door te lezen en te onderzoeken.
    Dit Topic is gestart als discussie en in een discussie onderbouw je je stellingen.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het word steeds pittiger....:eek:.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ga niet in discussie maar laat deze discussie verder voor wat het is.:rolleyes:
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja heren ik maakte me misschien onterecht boos. Maar eerst wordt mij gewezen op het woord korvijnnagels en dat wij Hollanders zuinig zijn maar niet met de letter N. Ik heb nieuws voor hem het is allemaal goed geschreven zelfs corvijnagel is goed gespeld. En dan roept hij dat al die schrijvers van al die boeken die wij raadplegen onzin is want ...? Sorry dat ik mij boos maakte, ik probeerde alleen een steentje bij te dragen. Maar schijnbaar wordt dat niet gewaardeerd. Maar dat is niet zo dat weet ik. :mad::mad:
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik las alle berichten als een knipoog en dacht bij het starten van dit topic: je kan gelijk hebben hoe deze karebijnhagel belegd moet worden. Wat ik probeerde te zeggen tussen de regels door. Heb jezelf al een dergelijk schip voorzien van touw om deze nagels? Dan zal je toch echt bemerken dat dit lastig aan te brengen is.
    Zie je het voor je? met lange pincetten op de juiste manier de lussen aanbrengen. Ik ben al blij als er iets omheenzit wat een beetje toonbaar is.
    Het is prima dat je dingen uitzoekt hoe iets te maken maar laat ook de ervaring meewegen die medebouwers al reeds hebben gehad.
    Ik zie een reactie die ontstaat omdat je je gelijk wilt zien? Je vraagt iets te onderbouwen in antwoorden. Mogelijk hebben mensen hier helemaal geen zin in.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Als je geen zin in verandering hebt vind ik dat je je niet moet mengen in de discussie. En dan spreek ik richting de persoon waar ik boos op werd. En ja het is soms een gefriemel. Ik heb bij de Endeavour ook trossen op het dek gelegd tussen de touwtjes door. Zelfs ter plaatse gedraaid.
    Maar je maakt je bundeltjes nu ook extern om ze daarna over de kavielnagel te hangen. Ik zie dan niet het verschil in moeilijksgraad om ze rond te laten. Waarom raadplegen we nog boeken om onze bouwsels te maken. Ik heb me dus vergist in de bedoeling van dit forum om van elkaar wijzer te worden.
     
  10. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    Ik ben al lang blij als ik er iets heb hangen op een bootje van 30 cm !!
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. heidenmj

    heidenmj

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Zuid Holland
    Beste Stephan,

    probeer je niet te druk te maken om je medeforummers. Er zijn hierdoor al veel te veel ruzies geweest. Een heleboel mensen zullen blij zijn met de info die je hebt opgezocht en de moeite die je hebt gedaan maaf hou in het achetrhoofd dat een ieder op zijn of haar eigen manier en naar eigen kunnen bouwt. Dat zie he ook op andere fora.

    Er zijn mensen die letten op iedere mm lengte verschil, het aantal klinknagels, bouten moeten etc. en er zijn mensen die vinden het allang goed als het lijkt op het origineel. Een ieder moet lekker bouwen en zijn lijnen opbossen zoals zij het zelf willen. Laat hierdoor niet je plezier in het forum ontnemen.

    groeten,

    Mark
     
    pietsan, Stephan Kertész en Peter de Vries vinden dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Beste Stephan,
    Dank u voor het compliment.
    Sorry dat ik je voor het hoofd gestoten heb.
    Waar het jou bedoeling was de "juiste" manier te achterhalen, wilde ik alleen aantonen dat dit op model niet altijd het beoogde resultaat geeft.

    Met nederige groeten en dank voor de moeite die je gedaan hebt.
     
    pietsan, Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt Mark, je hebt gelijk. Maak me inderdaad te druk. Iedereen bouwt op zijn manier en zoals hij het mooi vind. Ik doe zelf niks anders. Ik wilde alleen iets uitzoeken waar niemand een antwoord op had. Wat men met die info doet maakt mij niks uit. Er zullen er veel zijn die blij met die info zijn.

    Herby, je zal het niet zo bedoeld hebben snap ik, zand erover.
     
    pietsan, Herby63 en Peter de Vries vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De meeste discussies hebben wel een 'gevaren' zone, vooral als ze te lang gaan duren... Leuk om te lezen dat het pittige er weer vanaf is en we weer vrolijk verder kunnen:)
     
    Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Nu op zoek naar een manier om dit makkelijk te verwezenlijken.
     
  16. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Zoals Hans al zei, touw door nagelbalk dan korvijnagel er doorheen. Kun je tevens alles nog nastellen of voorlopig vastzetten.
    Probeer anders maar eens op een groot model een korvijnagel keurig te beleggen. 1 gaat nog wel maar als je er 10-tallen hebt en zeker achter/tussen staande want denk je nog wel eens aan deze methode.
    Met behulp van plankje met 2 spijkers kun je dan keurig de mooie rolletjes maken en op de korvijnagel vastmaken.

    PS: deze tip komt origineel van het oude Beagle forum

    Sent using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Het probleem zijn juist die rolletjes. De youtube video die ik geplaatst heb op pagina 1 laat mooi zien hoe je die lussen maakt. Dat gecombineerd met Hans zijn methode om het touw via de nagelbank vast te zetten is volgens mij bijna net zoveel werk als een spoel maken. Het ophangen daarna op de nagel is dan net zoveel werk en gepriegel. In het begin van de video is hij nogal langdradig. Effe door spoelen naar een minuut of 6. Kijken of ik van die video een beknopte instructie kan maken.
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Met behulp van eerder genoemde video heb ik de methode / handleiding gemaakt om deze trossen makkelijk te kunnen maken. De voorbereidingen zijn meer werk. Het daarna maken van de trosjes is makkelijker dan die andere methode.

    Eerst meet je de afstand van de nagelbank tot het dek. Dit doe je op verschillende plaatsen op je dek om een gemiddelde lengte te krijgen. Je meet van bovenzijde nagelbank naar onderen. Trek daar 2x de dikte van het touw dat je gaat gebruiken vanaf. (bij kleine schaal komt die niet zo nauw). Deze afstand noemen we voor het gemak even A.
    Je hebt in de winkel van die Ellipsen mallen.

    elipmal.jpg
    De afstand A komt ~overeen met de afstand op je mal. (Heb je geen mal, dan moet je de kunstenaar in je oproepen om hem uit de hand te tekenen)

    Afb 01.jpg

    De ellips zet je uit op een plankje zoals bovenstaande foto.
    Aan de binnenkant tegen de potloodlijn aan zet je spijkers (vooraf boren is wel zo handig). Let wel dat je op de middellijn geen spijkers zet, maar je begint aan weerskanten hiervan. Knip de koppen eraf en slijp met de dremel de randjes glad.
    Dan boor je aan de bovenkant 2 gaatjes schuin naar binnen. De afstand van de gaatjes komt overeen met de afstand van de korvijnnagel tot de rand van de nagelbank plus 4 x de touwdikte. Het eerste gaatje dat tegen de ellips aanligt tenminste. Het tweede gaatje ligt wat verder en komt niet zo nauw. De bedoeling is dat het eerste gaatje de korvijnagel voorstelt waar de lus aan komt te hangen.

    Dit was het meeste werk.

    Afb 02.jpg

    Op deze foto is het plaatsen van de spijkers duidelijker. Door wat snedes aan de rand van je plankje te maken kan je daar je touwtje vast klemmen. Begin zoals op de foto via buitenkant eerste spijker langs binnen om het boortje heen.

    Afb 03.jpg

    En terug.

    Afb 04.jpg

    Wikkel dan het touw rond en zet het onder vast aan de rand van het plankje. Let erop dat je dit touw dusdanig wikkelt zodat het touw zelf in de lus draait. Niet te strak natuurlijk.Maak niet teveel lusjes, je nagelbank raakt snel te vol. 3 a 4 zijn genoeg. Het is maar een effect wat je maakt op je schip om het echt te laten lijken. Je zeil zit niet vast met dit touw maar heb je vastgezet door het vanaf ondere door het gaatje van je nagel te laten komen en vast te zetten door de nagel terug te plaatsen. Dit trosje is voor de sier en dient geen doel.

    Afb 05.jpg

    Haal het boortje weg en voer het lusje terug onder het touw door tussen de 2 bovenste spijkers

    Afb 07.jpg


    Leg het touw nu terug op het boortje dat je nu naar het eerste gaatje verplaatst, draai de lus we dat het zich op de tros kruist. Trek het strak middels het touw wat op het eerste belegpunt zat. Zorg dat de lus schuin naar onderen wijst. En zet het touw in het kruisje vast met een minuscuul druppeltje secondelijm.

    Afb 08.jpg

    Doordrenk daarna het hele touw met verdunde houtlijm. En laat het geheel goed drogen.

    Afb 09.jpg

    Snij de touwtjes na het drogen af tegen het trosje met een scherp mesje.

    Afb 10.jpg

    En hang je creatie aan het nagelbankje. Hier en daar gezekerd met een drupje houtlijm op het dek als hij dat raakt of achter tegen je nagelbankje.

    Hopelijk doe ik jullie een plezier met deze bevindingen/werkwijze. Ikzelf heb deze methode nog niet toegepast maar ga het wel zo proberen. Indien iemand van jullie het zo doet zie ik graag hoe het gegaan is of dat er punten zijn waar je op moet letten.
    Ik heb niks meer toe te voegen hieraan.
     
  19. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Super handig dank voor delen .

    Voor de computertechneuten de volgende tip, ik heb de mal gekopieerd , even uitzoeken wat een bruikbare maat is ,naar een Word bestand en dit uitgeprint en op een stuk hout geplakt. Na drogen voorzichtig uitzagen en klaar is de mal.
    Nog een mogelijkheid is de geprinte versie te lamineren, je hebt dan wel een lamineer apparaat nodig hiervoor .

    P.s. Voor de koop fanaten onder ons : waar is de mal te koop ?

    Groet Cor
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    De eerste methode word gebruikt om de gaskets (zeil touwtjes) op te hangen voor de Ra.
    Die zitten aan een kant vast aan de Ra, en het deel dat vast aan de Ra zit word om de bunder geslagen en over de bundel geslagen.

    Bron: 14 jaar varende op Tallships waarvan de laatste 4 als 1e stuurman, kapitein.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina