Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo te lezen zit het probleem niet in de start, maar net daarna?Vraag: Als ik met mijn Flyzone Beaver DHC2 (1510mm.) opstijg zwenkt het toestel direct hard links, hoe komt dat en hoe kan ik dat verhelpen.
Geleidelijk aan met richtingsroer tijdens het opstijgen/ gas geven opvangen. Mijn Pipers hebben er ook enorm last van, ik geef iets richting naar rechts eer de kist los komt.
Vermoedelijk gebeurd dit direct als de wielen los komen van de grond?
Heeft te maken met de krachten van oa de prop wash op de romp en het richtingsroer die tijdens het los komen van de wielen niet meer overbracht worden op de grond. Daardoor zwiept het toestel plots naar links.
In de lucht trek hij/zij nog naar links maar minder. Ik zal naar de rolroer en het richtingsroer trim moeten kijken.Maar, afgezien van dit verschijnsel, vliegt 'ie verder goed?
Zo te lezen zit het probleem niet in de start, maar net daarna?
Staan je roervlakken goed getrimd? Rudder mooi recht?
Staat je motor scheef?
Tijdens de vlucht, als je de motor uitzet(zweef) heeft ie dan ook de neiging naar links?
ik vlieg met name taildraggers, en ik heb het niet..
of in ieder geval, niet zodanig dat ik er bewust iets mee moet.
@Henk48 ik ken je niet, dus ik weet niet hoe je vliegt
uitgaande dat de kist tijdens de vlucht goed vliegt, en dit dus alleen met de start gebeurt..
dan is de vraag, wat is er anders tijdens de start dan bij de rest van de vlucht.
- weerstand/invloeden grond
- luchtsnelheid is laag
probeer de kist niet meteen recht omhoog te trekken.
veel toestellen hebben er veel baat bij om rustig op snelheid te komen, en na het loskomen even een meter of 10 vlak boven de grond te blijven.
dan zitten ze nog in het grondeffect (zorgt dat je effectief wat meer lift hebt), zonder de weerstand van de wielen op de grond.
kan zijn dat het "gewoon" een stall is, omdat de vleugel nog niet voldoende lift heeft.
meeste kisten hebben dan 1 kant waar ze graag over wegvallen.
veel roerwerk op de zender tijdens de start is ook een uitdaging.
zoals hierboven al vermeld, hoe zitten je trims en roer
als hij redelijk linksaf getrimt is, heeft dit tot een punt geen werking, tot alles op snelheid is, dan werkt het weer
al moet ik zeggen dat je dit niet vaak zo heftig naar voren ziet komen..
Bij taildraggers komt dit veel voor.
https://airplaneacademy.com/aircraft-p-factor-explained-with-pictures-and-video/
https://boldmethod.com/learn-to-fly/aerodynamics/4-left-turning-tendencies/
Propeller powered aircraft with a prop that rotates clockwise will drift left during the takeoff roll if not corrected. This is caused by a left turning tendency due to four distinct effects: P-factor, torque, spiral slipstream and gyroscopic precession. Of these effects, torque and spiral slipstream cause the most left turning tendency during a takeoff roll.
Engine torque creates additional loads on the left main landing gear which, in turn, increases the force of friction on the left main wheel(s). Consequently, this creates a yawing moment to the left during a high speed taxi or takeoff ground roll.
Spiral slipstream or ‘corkscrewing effect’ is a result of propwash rotating in a clockwise spiral along the airplane’s long axis. This impinges on the left side of the vertical fin and tail boom, creating a yawing moment to the left as well.
This combined yawing moment should be counteracted with right nosewheel steering and/or differential braking and right rudder as the speeds increase and aerodynamic control surfaces become more effective.
On tailwheel airplanes doing three point takeoffs, P-Factor will enter in to the left turning tendency, but only as speed increases and a nose high attitude maintained. P-Factor’s effect will largely depend on the airspeed and angle between the propeller shaft and the relative wind.
ik vlieg met name taildraggers, en ik heb het niet..
of in ieder geval, niet zodanig dat ik er bewust iets mee moet.
@Henk48 ik ken je niet, dus ik weet niet hoe je vliegt
uitgaande dat de kist tijdens de vlucht goed vliegt, en dit dus alleen met de start gebeurt..
dan is de vraag, wat is er anders tijdens de start dan bij de rest van de vlucht.
- weerstand/invloeden grond
- luchtsnelheid is laag
probeer de kist niet meteen recht omhoog te trekken.
veel toestellen hebben er veel baat bij om rustig op snelheid te komen, en na het loskomen even een meter of 10 vlak boven de grond te blijven.
dan zitten ze nog in het grondeffect (zorgt dat je effectief wat meer lift hebt), zonder de weerstand van de wielen op de grond.
kan zijn dat het "gewoon" een stall is, omdat de vleugel nog niet voldoende lift heeft.
meeste kisten hebben dan 1 kant waar ze graag over wegvallen.
veel roerwerk op de zender tijdens de start is ook een uitdaging.
zoals hierboven al vermeld, hoe zitten je trims en roeren?
als hij redelijk linksaf getrimt is, heeft dit tot een punt geen werking, tot alles op snelheid is, dan werkt het weer
al moet ik zeggen dat je dit niet vaak zo heftig naar voren ziet komen..
Zo te lezen zit het probleem niet in de start, maar net daarna?
Staan je roervlakken goed getrimd? Rudder mooi recht?
Staat je motor scheef?
Tijdens de vlucht, als je de motor uitzet(zweef) heeft ie dan ook de neiging naar links?
Bedankt voor de geruststelling en de tip. Ik ben een Piper J3 cub aan het bouwen spanwijdte 1800 mm, bijna klaar. Moet er niet aan denken om te crashen.Ik heb het extreem met een piper gehad. Toen me in dit fenomeen gaan verdiepen. Ik schrok me wild de eerste keer met opstijgen. Ding sloeg naar links na het loskomen van de grond tijdens de maiden. Daarna me er in gaan verdiepen, en is prima met het richtingsroer op te vangen.
Iets rechts sturen met het richtingsroer tot de kist los gekomen is.
Prachtig! Welke kit?
Dat is waar ik op reageerde.Ook in de lucht gaat hij/zij nog naar links maar veel minder. Ik zal naar de rolroer en het richtingsroer trim moeten kijken.