Opstijgen Beaver DHC2

Discussie in 'Beginners' gestart door Henk48, 3 apr 2022.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Stappenplan:
    - Uitwegen vleugel links/rechts, zorgen dat de vleugel zijn zwaartepunt echt in het midden heeft liggen
    - Vliegen, uittrimmen zodat ie in de lucht rechtuit gaat.
    - op de grond kijken hoe ver de roeren uitgeslagen staan met deze trim instelling.
    staan ze ver uit het lood, kan er makkelijk een draai in de vleugel zitten oid.

    qua richtingroer: ergens volg ik dat niet.
    zuiver uitgetrimt, geen koppeling tussen de roervlakken, zou dat alleen een roerbeweging op moeten leveren, geen aileron beweging.
    Nu hebben veel vliegtuigen wel een koppeling tussen roer en aileron..
    kan zijn dat roer dan een makkelijker/zuiverder te sturen actie is dan recht op de aileron corrigeren..

    Nu hebben taildraggers in de regel de vleugel laag zitten, daar kan ik me wel e.e.a. van voorstellen dat er wat interacties opspelen tijdens de start..
    maar de piper heeft zn vleugel hoog..

    Ik zal er eens op letten wat er nou gebeurd..
    zo'n beetje al mn kisten zijn taildraggers, het doet altijd wel wat tijdens de start.. maar nooit zo extreem dat ik een gigantische actie moet doen om de boel in de lucht te houden.
    misschien als ik alleen up geef, zonder de rest te bedienen..

    heb 1 linkje even doorgekeken.
    is me inderdaad wel opgevallen dat met het staartwiel recht onder het roer(en roer recht), de kist even een tik lijkt te krijgen als de staart loskomt
    op roer, niet op de aileron..
    maar, de staart komt in mijn geval los, dan veranderd hij ff van richting, stuur ik eruit, daarna pas ga ik er aan denken om up te geven en op te stijgen.
    Dit gaat dan over mijn fourstar, de andere kisten hebben dit effect in feite niet.

    Nu is ons veld ook redelijk turbulent, ligt op een bult..
    kan zijn dat wat gewaggel zo in het systeem zit, dat ik het wegstuur zonder er op te letten:D
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Het nadeel van een tail-dragger is dat als het staartwiel nog op de grond staat, de vleugel al een flinke invalshoek heeft. Die invalshoek is bij sommige type vliegtuigen als zo groot dat je bij lage snelheden in de stall-hoek zit. Zeker de modellen die hoog op de voorwielen staan hebben zo'n grote invalshoek.
    Bij dergelijke modellen is het van belang dat je in de start de staart los laat komen zodat het model even op de voorwielen rijdt, dan nog wat snelheid maken en een klein beetje up en het model komt netjes los.
    Als je gewend bent om het staartwiel aan de grond te houden tijdens de start (door continue up te geven) en met veel vermogen van de grond te vliegen dan vertrek je in een toestand die dicht bij een stall zit.
    Probeer eens met minder gas/vermogen te starten en het model eerst op zijn voor-wielen te krijgen (staart los) en dan pas vermogen toevoegen.

    kijk deze video eens:
    tijdstip: 6.15..... move stick forward... (dat is dus iets down om die staart los te krijgen)
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Kijk ook eens goed naar het richtingroer. Hij moet ook flink rechts roer geven om de neus netjes rechtuit te laten gaan.
    Dit effect is heel normaal bij eenmotorige propeller vliegtuigen. Vooral de vliegtuigen met veel motorvermogen moeten heel rustig gas geven en flink met het richtingroer tegen sturen om rechtuit te blijven gaan. Te veel gas in één keer en/of te weinig tegensturen met het richtingroer en het vliegtuig breekt uit naar links of rechts afhankelijk van de draairichting van de prop.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Het heeft mij vaak verbaast hoe weinig het uitmaakt in vlieggedrag als het zwaartepunt niet helemaal in het midden zit. De kans dat dit de oorzaak is lijkt me minimaal.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    In vlieggedrag niet, in stall gedrag wel
    Een normaal vliegende kist die tijdens start of landing vrij enthousiast een kant op wil gaan, geeft naar mijn idee een probleem in de stall sferen aan..

    Daarbij ken ik de kist niet, de bouwer niet..
    een beetje uit het lood is niet erg, maar als de ene helft 500 gram weegt en de andere helft 800 gram..
    dat merk je..
    zeker in stall
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Uitbreken naar links met een rechtse schroef is het gevolg van te traag vliegen bij het opstijgen, het torsie effect van een schroef is het grootst met veel motor vermogen en lage snelheid, dus meer snelheid opbouwen en geleidelijk het vermogen verhogen.
    Dit telt zeker voor elec. motor met overschot aan vermogen

    Zie post 22
     
  7. Henk48

    Henk48

    Lid geworden:
    5 feb 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Paterswolde
    Iedereen bedankt voor de antwoorden en de tips.
     

Deel Deze Pagina