Als je met zo'n stockcar offroad gaat ga je koppelingen verbranden en motoren slopen. De stockar band is al een vrij kleine band, een offroad band zal groter zijn maar de overbrengingsverhouding is zeer beperkt, de motor en de koppeling zal het heel zwaar krijgen.
Geheel correct: als ik mij goed herinner, was de speling tussen tandriem en wegdek maar iets van max 5 mm, en werd rap kleiner door bandenslijtage.
Overbrenging was maar iets van 1:5 (zo uit mijn geheugen 8 tandjes op de koppeling, 40 op het grote wiel)
De "originele" off road banden (Yu'can verkocht de achterbanden van de Bart Smit Yumbo ook als "stock car offroad" banden) gaven een grondspeling van ergens in de buurt van 15 tot 20 mm. Die banden waren veel te groot, op kort gras kwam je al nauwelijks in beweging, op heel hard aangewalste gravel ging het nog een héél klein beetje, maar was de auto nauwelijks te beheersen.
Ik heb het destijds geprobeerd, want ik vond het er natuurlijk reuzestoer uitzien, maar dat was dan ook alles wat het was, want rijden deed het niet.
Valt toch mee te spelen en aan te passen?
Helaas niet. De overbrenging lag volledig vast (ik meen vanwege wedstrijdreglementen, weet ik niet, ik heb er nooit officiële wedstrijden mee gereden) en er was niks anders te krijgen: één maat riem, één maat draagarmen, één maat poelie, één maat koppeling.