FOX35
PH-SAM
Wie in Almere is geweest weet dat ik mijn linker middelvinger in een prop heb gestoken (en daarom nu steeds opsteek). Het lijkt overigens goed te genezen. Dat was me nog nooit zo gebeurd. Ik ben wel eens op de vinger getikt bij het starten als ik zonder startvinger startte, en heb wel eens een knokkel in de prop van een Webra Record gestoken als ik de naald wilde verstellen.
Hier wilde ik de Fox van de Nobler van John iets armer draaien terwijl hij naar het handvat liep en ik het model vasthield. Omdat de naald aan de linkerkant van de romp zat, bij de uitlaat, hield ik mijn handpalm naar voren/boven om mijn duim- en wijsvinger te kunnen gebruiken voor de naald en hield daarbij onbewust mijn middelvinger te ver naar voren.
Mij is dat nog nooit eerder gebeurd omdat de naald aan de rechterkant uit de romp laat steken (hangende motor), zoals de sproeier en naald ook bij vrijwel alle motoren gemonteerd zijn als je de motor nieuw uit de doos haalt. De aansluiting voor de brandstofslag op de venturi zit dan dus aan de rechterkant van de motor, maar als de motor op de kop hangt dus aan de linkerkant.
Bij een hangende motor betekent dat dat de brandstofslang vanaf de aanzuigbuis op de tank (die aan de rechterkant van het model zit), tussen brandschot en motor van rechts naar links moet lopen en van daar verder naar voren.
Blijkbaar dacht John, maar ook Bram Anker bleek dat te denken, dat je motorproblemen zou krijgen als de brandstofslang zo zou lopen. Zij draaiden de venturi dus om, zodat de brandstofslang vanad de tank rechtdoor kon lopen aan de buitenkant van het model.
Ik heb echter nooit problemen gehad met een op deze wijze lopende brandstofslag en een normaal georienteerde venturi. Ik vind het ook maar niks dat de naald zo dicht bij de uitlaat zit.
Ik heb me trouwens afgevraagd waarom motoren die veel in Stunt werden gebruikt en dan meestal op de kop hangend (Fox 35, ST46/51/60, OS 35/40/46 in alle soorten enz.) de uitlaat niet op een gegeven moment naar de andere kant verplaatst kregen. Als de uitlaat aan de buitenkant zat zou het model veel minder smerig worden door olie uit de uitlaatgassen en zou je iets minder tiplood nodig hebben.
Hoe zijn jullie ervaringen met de orientatie van de naald? Hebben jullie dara ooit nmotorproblemen door gehad? Nogmaals, het gaat om op de kop hangende motoren.
Hier wilde ik de Fox van de Nobler van John iets armer draaien terwijl hij naar het handvat liep en ik het model vasthield. Omdat de naald aan de linkerkant van de romp zat, bij de uitlaat, hield ik mijn handpalm naar voren/boven om mijn duim- en wijsvinger te kunnen gebruiken voor de naald en hield daarbij onbewust mijn middelvinger te ver naar voren.
Mij is dat nog nooit eerder gebeurd omdat de naald aan de rechterkant uit de romp laat steken (hangende motor), zoals de sproeier en naald ook bij vrijwel alle motoren gemonteerd zijn als je de motor nieuw uit de doos haalt. De aansluiting voor de brandstofslag op de venturi zit dan dus aan de rechterkant van de motor, maar als de motor op de kop hangt dus aan de linkerkant.
Bij een hangende motor betekent dat dat de brandstofslang vanaf de aanzuigbuis op de tank (die aan de rechterkant van het model zit), tussen brandschot en motor van rechts naar links moet lopen en van daar verder naar voren.
Blijkbaar dacht John, maar ook Bram Anker bleek dat te denken, dat je motorproblemen zou krijgen als de brandstofslang zo zou lopen. Zij draaiden de venturi dus om, zodat de brandstofslang vanad de tank rechtdoor kon lopen aan de buitenkant van het model.
Ik heb echter nooit problemen gehad met een op deze wijze lopende brandstofslag en een normaal georienteerde venturi. Ik vind het ook maar niks dat de naald zo dicht bij de uitlaat zit.
Ik heb me trouwens afgevraagd waarom motoren die veel in Stunt werden gebruikt en dan meestal op de kop hangend (Fox 35, ST46/51/60, OS 35/40/46 in alle soorten enz.) de uitlaat niet op een gegeven moment naar de andere kant verplaatst kregen. Als de uitlaat aan de buitenkant zat zou het model veel minder smerig worden door olie uit de uitlaatgassen en zou je iets minder tiplood nodig hebben.
Hoe zijn jullie ervaringen met de orientatie van de naald? Hebben jullie dara ooit nmotorproblemen door gehad? Nogmaals, het gaat om op de kop hangende motoren.