Orion VST2 Sport brushless motor

Discussie in 'Electro onroad' gestart door 2RCFans, 1 feb 2021.

  1. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Beste RC fans,

    Wij hebben een straatauto aangeschaft waar bovengenoemde motor in zit. Nu moeten wij ws de ESC gaan vervangen. Op de bovengenoemde motor zitten naast de drie stroomdraden (geel/blauw/oranje) nog een 6 aderig draadje aan de onderzijde van de motor welke geconnecteerd is met de ESC. Kan iemand mij vertellen wat voor functie dit 6 polige kabeltje heeft? Is dit kabeltje 'in te pluggen' op elke willekeurige ESC? Dit vraag ik omdat de ESC van de aangeschafte straatauto waarschijnlijk kapot is en we deze moeten vervangen en natuurlijk wel de motor willen gebruiken. Ik had graag een foto willen toevoegen maar kom er niet achter hoe dit kan :weetnie:....... Alvast dank voor het reageren
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.493
    Locatie:
    Sassenheim
    Het heeft ook nut om aan te geven wat er aan de hand is waarom je denkt de ESC te moeten vervangen.

    Maar dat 6 polige kabeltje is voor de sensor. Het is dus een sensored systeem. De motor zelf zal op en sensorless regelaar zonder dat kabeltje prima werken maar sensored regelt wel een stuk soepeler dan sensorless.

    En ja, dat 6 polige kabeltje is vaak ook een probleem van storingen omdat men aan de draden het stekkertje los trekt en daarmee de draden op een gegeven moment kapot trekt.
     
  3. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Hoi Roelof,
    Dank voor je reactie!
    Wat er aan de hand is; na het plaatsen van de batterij in de auto sloeg de fan aan (wat volgens mij ook zo hoort), na het aanraken van de 'throttle' op de zender vloog de auto in zijn achteruit en reageerde niet meer op de zender. Auto uitgezet en later thuis weer aangezet, en toen gebeurde er niets....fan ging niet meer draaien en ok het sturen reageerde de auto niet meer. Vervolgens een andere ontvanger geïnstalleerd en met de bijbehorende zender geprobeerd, geen reactie.
    Als ik de kleine button (naast de aan/uit schakelaar) indruk gaat er wel een lampje branden op de esc en krijg je een piepsignaal te horen.
    Er staat een servo/esc tester in bestelling bij Toemen.nl zodat we kunnen checken of de esc stuk is....Tips uiteraard hartelijk welkom
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.493
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een andere ontvanger moet je wel opnieuw de ESC calibreren
     
  5. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Hoi Roelof,
    Wederom bedankt maar kun je aangeven hoe je een ESC kalibreert als je er een andere ontvanger op aansluit?
     
  6. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Heb al even op youtube gekeken, maar ESC reageert niet met knipperende led's en/of signaaltjes....dus ga ervan uit dat de esc kapot is
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.391
    Locatie:
    Rotterdam
    toch blijft het bijzonder.

    paar extra vragen.
    Was de auto nieuw toen je hem kocht?
    zo nee, was de zender dezelfde zender die altijd met de auto is gebruikt? (of heb je misschien zelf een andere zender eraan gehangen)

    inleren van een regelaar kun je in de regel vinden in de handleiding.
    meestal kun je een regelaar inleren met een specifieke combinatie van volgas geven, accu aansluiten, en dan nog een paar keer gas heen en weer.

    feit dat de regelaar nu weinig doet, KAN aangeven dat de regelaar geen ontvangersignaal krijgt.
    OF de esc ziet geen 0, en denk dat er steeds gas wordt gegeven.
    de meeste regelaars (of esc, zelfde) hebben een beveiliging, dat het gas op 0 moet staan voor ze de motor aan gaan sturen.

    het zou dan zelfs logisch zijn om te denken dat dit de eerste keer ook het geval was.
    en dat met de tik tegen het gas, de regelaar even 0 zag, en toen dus wel begon met de motor aan te sturen.
    maar, aangezien je toen geen gas gaf, (maar de esc wel gas zag) ging de boel er vandoor.

    Persoonlijk zou ik het eerst zoeken in de zender..
    en de calibratie van de esc (zodat deze weet wat volgas en wat 0 is)
    dit is bij alle zenders en ontvangers net wel eens ff anders.
    soms geen probleem. maar, zoals je merkt: als de 0 anders is, wordt het anders.
    De ontvanger krijgt ook stroom uit de regelaar. dus als de ontvanger stroom heeft, doet de regelaar nog wel iets..
     
  8. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Hallo Student,
    Nee, de auto was niet nieuw, we hebben hem gebruikt gekocht. We hebben naast de originele zender/ontvanger ook een andere zender/ontvanger (van onze rc boot) geprobeerd
    Met beide zender/ontvangers hebben we de regelaar (een RC Plus 60 Garmaxx) proberen 'in te leren' (kleine knopje naar aan/uit schakelaas ingedrukt houden, dan schakelaar in, wederom knopje indrukken, 0 calibreen, volgas, knopje weer indrukken etc.), maar helaas. We zien op de ESC ook geen ledjes knipperen en horen ook geen pieptoon. We meten wel 5,8 volt op het kabeltje van de ESC wat naar de ontvanger gaat en zien een lampje branden op de ontvanger. Denk idd dat de regelaar geen ontvangstsignaal krijgt...
    Ik zal eens googelen op kalibreren RC Plus 60 Garmaxx ESC...maar mocht je nog tips hebben dan hoor ik ze graag
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.391
    Locatie:
    Rotterdam
    Stel.
    je ontvanger krijgt dus stroom.
    dit houdt in dat de servo's ook bekrachtigd (zouden moeten)zijn. 1, in jouw geval.
    een niet bekrachtigde servo kun je vrijuit verdraaien, alsof er geen stroom op staat.
    een servo die geen signaal krijgt, blijft meestal bekrachtigd op 1 plek staan.

    zet de servostekker van de regelaar eens in het stuurkanaal, en zet de stuurservo eens in het regelaar kanaal.
    wel even de link naar het echte stuur losgooien, zorg dat de servo vrij naar zijn echte eindpunt kan draaien zonder klem te lopen.

    de ontvanger krijgt nu stroom.
    als het goed is, zal de stuurservo verdraaien als je aan het gas zit.
    in theorie zou 0 gas een middenstand van de servo op moeten leveren.
    zo niet, is er misschien getrimt op het gas?
    doet de servo helemaal volledig niets, is de link tussen ontvanger en zender dan wel goed?
     
  10. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    We gaan testen, dank!!
     
  11. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Bij het calibreren van de ESC (RC Plus 60 Carmaxx) lopen we tegen een probleempje aan. We hebben inmiddels menig filmpje op YouTube bekeken en opgevolgd als hieronder;

    - Throttle trim naar 0, Zender (Losi MTX Pro)
    - knopje naar de aan/uit schakelaar ingedrukt houden, schakelaar aanzetten
    - Throlle zender op neutraal stand, knopje indrukken
    - Zender volgas, knopje indrukken
    - Zender volop rem, knopje indrukken
    - Auto uit, zender uit.
    - Zender aan, auto aan....reageert niet op gasgeven op de zender

    Lampje op de esc blijft ook rood branden, terwijl ik links en rechts lees dat deze na het calibreren groen moet oplichten....wat doe ik verkeerd???

    Alvast bedankt voor de tips!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2021
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.391
    Locatie:
    Rotterdam
    wees even zeker dat de ontvanger werkt. in theorie moet je stuurservo gewoon werken.
    doet deze het niet, zit het probleem nog steeds in de ontvanger.

    probeer eens gas te geven, langzaam vooruit en achteruit.
    als de esc op een bepaalt punt opeens groen oplicht en gaat werken, weet je dat het 0 punt dus blijkbaar nog niet goed zit.
    wel handig om de motor even een stapje achteruit te zetten, zodat deze het tandwiel niet raakt.
    is ook de auto niet opeens weg.

    Er is eerder al gesproken over het sensor kabeltje aan de motor.
    probeer de handleiding eens op te zoeken van de regelaar, wie weet heeft hij domweg een foutmelding, omdat hij de kabel niet goed ziet. bijvoorbeeld.
    ik ben geen auto man, en ben geen specialist in sensored regelaar/motor combinaties :D

    wat ook helpt: volgens mij heb je alleen de naam van de motor neergezet.
    de motor is maar 1 ding.
    de esc is echt een ander ding. dat kan vanalles zijn.
    wat voor esc zit erin?
    zet er desnoods eens een foto van neer..
    Wie weet zijn er meer met zo'n esc, kunnen ze wat zeggen. verschillende versies kunnen wel eens net ff anders werken.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.391
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb je bericht uit een ander topic even in je bovenstaande reactie geplaatst, blijft alle informatie op 1 plek.
    en weet iedereen wat er al geprobeerd is.
    en hier heb je dus ook al een deel van mijn vragen beantwoord ;-)
     
  14. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Zie hierboven de ESC...kan er weinig van vinden op het wereldwijde web....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.493
    Locatie:
    Sassenheim
    Als de stuurservo het ook niet doet ondanks dat de ontvanger spanning krijgt moet je eerst daar het probleem zoeken want als de ontvanger niet op de zender reageert zal je ook nooit de ESC kunnen programmeren.
    Als je stuurservo het wel doet kan je nog proberen om de TH-REV functie om te zetten.
     
  17. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Stuurservo reageert normaal, dus dit klopt.
    Na het kalibreren reageert de auto op gas vooruit, maar niet op gas achteruit (brake) Heb het zwarte sensorkabeltje voor een het kalibreren ontkoppelt om te kijken of het daar misschien inzet, maar helaas. :weetnie:
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.391
    Locatie:
    Rotterdam
    kijk, die foto helpt.
    wereldwijde web: https://www.modelbouwforum.nl/threads/resetten-carmaxx-esc.182730/

    tegelijk zie je echt heel erg weinig van die regelaar..
    je ziet wel een programmeerkaart voorbij komen..
    Op die programmeerkaart zie je 2 instelbare zaken voorbij komen.
    cut off voltage, oftewel wanneer de regelaar zichzelf uitzet door laag voltage
    2e is running modus, en daar kun je instellen dat de regelaar alleen vooruit gaat.

    vermoedelijk heeft iemand dat gedaan?
    zo ja, en bij gebrek aan een handleiding, zul je dit waarschijnlijk alleen met die programmeerkaart kunnen doen

    hier leveren ze hem nog nieuw..
    https://www.muco.nl/electronische-r...scmotor-set-60a-3650kv-105t-413911200219.html
    misschien die man eens een lief belletje geven?
    er zal vast een handleiding bij de nieuwe set zitten
     
  19. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Meppel
    Heb Muco al gebeld en gevraagd of ze een beschrijving van de te nemen stappen hebben....
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.493
    Locatie:
    Sassenheim
    Het zwarte sensorkabeltje is niet voor het calibreren. Die leest de stand van de rotor van de motor en koppelt dat terug naar de ESC zodat die optimaal de motor kan aansturen. Zonder dat kabeltje wordt de positie van de rotor gelezen via de motorspoelen zelf wat bij de lagere toeren niet even lekker gaat.

    Maar je hebt wel een vooruit, dat klopt, dan zal je de achteruit moeten activeren en daar heb je toch echt een manual voor nodig want onder dat knopje waarmee je de calibratie inschakelt zit ook nog en ander menu waarmee je zaken zoals timing, brakepower, dragbrake, neutral window en brake/rerverse kunt programmeren. Dit kan dus inderdaad ook met een programmeerkastje.
     

Deel Deze Pagina