Ornithos bouwproject 2016/2017 Tiger 2

.
Hoi Dries,

Bedank voor je leuke reactie!
Voor de electro setup moet je bij m`n clubgenoten zijn, daar heb ik geen verstand van of ervaring mee...
Bij mij komt er zo`n lekker ruikend rookmachinetje in ;)

Hoe doe je die fairings? Loodrecht op de romp een triplex stukje lijmen en dan met driehoekstukjes die steeds kleiner worden het verloop opvullen?
En dan schuren, schuren, schuren? Zou dat namelijk kunnen toepassen in mijn Puma ook...

De vleugel fairings bouw ik altijd "in de schoot".
Deze vleugel heeft V-stelling en wanneer de fairings loodrecht op de romp worden gelijmd sluiten ze niet mooi aan op de vleugel (door de V-stelling).
Ik leg altijd een plastic laagje (hier een plastic zakje van de Action ;)) tussen de vleugel en de romp en lijm dan de fairings aan de de romp vast.
In eerste instantie is dat alleen een in vorm gebracht strookje dun vliegtuigtriplex (0.6mm bij deze Tiger).
Die strookjes pin ik dan strak vast op de vleugel zodat deze mooi aansluiten.
Dan inderdaad wat verschillende driehoekslatjes er tegenaan om de hoek vast te zetten.
En ook inderdaad dan aansmeren met lightweight filler en schuren wanneer het droog is:

full


full


Maar zoals Bas aangaf zijn er vele wegen naar Rome, dit vind ik een fijne manier van werken.
Maar er zijn nog vele andere prima oplossingen, zie de post hierboven van Bas.

Is zeker een leuke toevoeging voor je mooie Puma!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een sterkere doosconstructie omdat het beter te lijmen is, de balsa deels over de neuslijst plakken vondt ik nogal een gepruts omdat de 1.5mm indekking een vrij korte bocht moet maken.... Jullie hebben iig een geweldige leermeester!

Hoi Arnold,

Klopt! Een false-leading edge is een sterke verbinding omdat je meer lijmoppervlak creëerd dan wanneer de neuslijst alleen tegen de ribben en beplanking wordt gelijmd.
Tevens is het inderdaad een fijne manier van verwerken, de beplanking van de D-box kan je gewoon op de neuslijst lijmen zonder een moeilijke radius te hoeven maken.
Daarna alleen nog een kwestie van de daadwerkelijke neuslijst er tegenaan lijmen en in vorm schaven/schuren.
En bedankt voor het compliment!

Groeten, Ramses
.
 
Sorry voor mijn goed bedoelde strengheid!

Ha die Bas,

No probs! Goed bedoeld advies of opbouwende kritiek is altijd welkom.
Voor meerdere clubgenoten wordt/is dit hun eerste houtbouw project en er wordt dus veel geleerd.
Een mooie opstap naar nog veel meer moois...

Schuurblok bestaat uit 2 helften denk ik? Maar het schuurpatier loopt ook behoorlijk door op de indekking. Dan moet je goed opletten, anders wordt de indekking te dun.

Dat lijkt anders dan het is...dit is schuurklos 2.0 ;)
Bij het eerste ontwerp van de schuurklos was het mogelijk de klos tijdens het schuren te kantelen.
Dit schuurblok 2.0 door Berry ontworpen bestaat uit 1 deel en het schuurpapier zit alleen ter plekke van de neuslijst.
Ter plekke van de indekking zit er namelijk vilt in de schuurklos.
Dat zorgt ervoor dat de schuurklos het profiel mooi volgt, maar je niet teveel weg kan schuren.
Ook deze schuurklos is onderhevig geweest aan praktijk tests (vandaar 2.0) en werkt nu prima!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Vilt? Mooier dan ik had durven dromen! Ofwel...'Nifty' :thumbsup:
Gut lijkt wel onze club, al die oude krasse knarren! :yes:
Maarrrrrr..... super mooi werk!

Mooi....die 'spelde-knoppen' in het cockpitje!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Vilt? Mooier dan ik had durven dromen! Ofwel...'Nifty' :thumbsup:

Klopt Bas, Berry is heel handig in het bedenken en maken van extra tools! :thumbsup:
Zoals dit schuurblok, de kammen om de vleugelribben uit te lijnen tijdens de bouw, etc, etc.


Verder met m`n Ornithos Club Tiger 2
De bijgeleverde neuspoot was wat aan de lange kant en daardoor zou m`n Tiger teveel met de neus omhoog komen te staan.
Ik heb eerst de neuspoot weer recht gebogen en daarna de knik op de gewenste hoogte gemaakt in een bankschroef.
Daarna het overtollige staaldraad afgeslepen met een haakse slijper:

full


Nu zijn alledrie de poten van gelijke lengte:

full


En m`n Tiger 2 voor het eerst op eigen benen:

full


full


full


Ik ga waarschijnlijk nog wielkappen over m`n wielen maken, maar dat is voor later...
Eerst verder met de romp

Groeten, Ramses
.
 
.
Volgende is de motor inbouw (brandstofmotor, dus deze post is minder interessant voor de electro vliegers in de club...;))

De Super Tigre .45 op de steunen vastgemaakt en deze zo in de neus geplaatst dat deze de juiste side- en downthrust heeft.
(Wel fijn dat bijna alle clubleden electro vliegen... ik heb (o.a.) deze motorsteunen van Randall gekregen uit een kit welke hij electro uitgevoerd heeft)...

De motorsteun afgetekend, gaten geboord en de slagmoeren achter in het motorschot gemaakt.
De motorsteun staat i.v.m. de sidethrust dus flink uit het midden op het motorschot.
Zelfs geheel aan de zijkant tegen de romp zijkant aan!
De downthrust heb ik gemaakt door enkele ringetjes tussen motorsteun en motorschot:

full


Een ring gemaakt van triplex en deze vast getacked tegen motorsteun en rompzijkant.
Uitgelijnd aan de spinner en tijdelijk met spelden gefixeerd:

full


Zo moet het gaan worden:

full


De motorsteun zit dus erg "uit het midden" tegen het motorschot.
De motoras zit ter plaatse van de spinner precies in de hartlijn van de romp.
Een paar stukjes balsa driehoekslatjes gebruikt om de ring te fixeren:

full


De downthrust:

full


Van een plankje triplex de bovenkant van de motorkap gemaakt.
D.m.v. een plankje balsa en balsa driehoekslatten wordt de vorm erin geschuurd straks.
De driehoekslatjes in vorm geschuurd en aangevuld met wat lightweight filler:

full


De ruwe bovenzijde van de motorkap:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
De neus na wat schuren:

full


De bovenzijde van de motorkap welke straks wordt vastgezet d.m.v. 3 kleine schroeven.
De ring aan de voorzijde heeft een lithoplaatje aan de achterzijde zodat deze mooi strak is:

full


Bovenste motorkapje op z`n plek:

full


full


full


Verder met de onderzijde van de neus, deze krijgt ook eenzelfde kapje.
Ik wil de uitlaat een stukje in de romp verzinken, maar moet nog kijken of dat gaat i.v.m. de aansturing van het neuswiel.

Groeten, Ramses
.
 
.
Foto`s van de voortgang van de Tiger 2 van clubleden Jan en Hans-Jurgen.
(foto`s van mobiele telefoon via WhatsApp, kwaliteit van de foto`s zijn wat lager)

Stabilo klaar voor de folie:

full


Serieuze blik van Jan, opperste concentratie tijdens het folien van het stabilo:

full


Het resultaat:

full


Hans-Jurgen in actie:

full


En met een welverdiende borrel! :beer:
Mooie Ornithos Club Tiger 2 romp Hans-Jurgen!

full


Een tevreden blik van Jan, mooi werk Jan! :thumbsup:

full


Het resultaat:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Gezellig daar! Lekker bezig!
Jan kijkt wel heeel eng[emoji2]

Nog effe dan is het klaar zo te zien!

Groeten, Arnold
 
.
Dank je Arnold! Jouw Cub wordt trouwens ook een echte beauty! :thumbsup:
Jan`s blik... niet eng...zeer vriendelijk... hoogstens super geconcentreerd! ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
.
Thanks Bas!

.
Gisterenavond weer clubavond en Randall en ik hadden onze Ornithos Club Tiger 2`s bij ons.
De Tiger van Randall ziet er heel strak uit en het "spleetje" bij de neuslijst is geheel weg.
Wordt een mooie Tiger Randall! :thumbsup:

full


Maar het schuurpatier loopt ook behoorlijk door op de indekking. Dan moet je goed opletten, anders wordt de indekking te dun.

Nog even twee fotootjes gemaakt van de schuurklos 2.0:
(de schuurklos is op deze foto`s trouwens al flink gebruikt...)

full


Dit schuurblok 2.0 is ook door Berry ontworpen bestaat uit 1 deel en het schuurpapier zit alleen ter plekke van de neuslijst.
Ter plekke van de indekking zit er namelijk vilt in de schuurklos.

Hier is duidelijk het vilt en het strookje schuurpapier alleen voor de neuslijst te zien:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit alles zo bekijk, moet ik er ook maar eens werk van maken om club avonden te organiseren ipv mij enkel met de boekhouding bezig te houden.
Lijkt mij best leuk.
Mooi toestel overigens.

Johan.
 
.
Bedankt Johan!

En dat zou inderdaad ook errug gaaf zijn Johan en Bas.... een squadron AOP`s! :thumbsup:

.
Clubgenoot Jan heeft de vleugel van zijn Ornithos Club Tiger 2 inmiddels reeds gefolied!
Ziet er goed uit Jan, proost! :beer:

full


En de romp was ook reeds gefolied,... hierbij de eerste Ornithos Club Tiger 2 geheel in de folie! :thumbsup:

full


Elektronica erin en maidenen die Tiger! ;)

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top