Ornithos bouwproject 2019/2020 FMT Easy Iskra

Die oranje-rode van hierboven:

Gewicht 206 gram.
Full power +140 gram

Timing gecontroleerd. Die staat op auto.
Als ik timing op 0, 12, 18 graden zet, slaat de motor over bij vol gas. Bij 30 graden zelfde 140 gram die ik al had (dus auto is 30 of 24 graden bij vol).
 
Net 2e fan en yep18 getest, zelfde resultaat. Even wachten op programmeerkaart.
Ook getest met losse fan. Geeft nu 94 gram stuwdruk, net voordat de esc vervelend gaat doen.
20200519_175308.jpg

Er zit ook geen straalpijp aan. Nog te testen.
Het motortje wordt heel warm als hij met stotterende regelaar draait.
 
Net de YEP18 ESC aan de programmeerkaart gezet. Standaard staat de timing op 0 graden!!!
Instellingen zijn er voor 0, 6, 12, 18, 24, 30 graden en auto timing. Dat is knap waardelloos vind ik, want zo,n klein regelaartje zit altijd op een klein motortje, dat hard loopt en om een grotere timing vraagt.
Er zit ook een auto timing instelling op. Daarmee werkt het gelukkig prima. Het was fijn geweest als ze zo geleverd werden.
Stuwdruk van een losse fan zonder straalpijp was 174 gram.
Met straalpijp nog maar 156 gram.
Dat is weer een puzzeltje, want zonder straalpijp vliegt het minder goed.
 
Nog een Easy Iskra bijna voltooid. Mijn versie is net als die van Tjarko een "Bialo-Czerwone Iskry", eentje van het Poolse Aerobatic Team. De cockpitkap verder afwerken, nog wat decals zelf printen en plaatsen. En ja, dan heb ik geen excuus meer om een eerste vlucht te maken.

002 Bialo-Czerwone Iskry bijna klaar.jpg


Het toestel weegt incl. Turnigy 3s 650mAh LiPo (= 70 gram!) ongeveer 210 gram, goed voor zo'n 4 minuten volgas vliegen (zie eerder bericht Tjarko). Kan lichter als ik de connectors van de ontvanger afsloop en de motordraden nog wat zou inkorten die aan de 18A YEP ESC met een vaste soldeerverbinding vastzitten. Een lichtere accu, bijvoorbeeld de Turnigy 3s 450mAh die weegt ongeveer 50 gram, snijdt waarschijnlijk meer hout ... vluchttijd wordt dan natuurlijk minder, ik schat een kleine 3 minuten (volgas).

Oh ja, de YEP ESC stond bij mij ook op 0 graden timing en liep bij volgas helemaal niet goed. Even opnieuw programmeren met de YEP programmeerkaart (zie post hierboven, dat is mijn programmeerkaart), de timing heb ik op 30 graden gezet. Static thrust heb ik ook gemeten, ongeveer 150 gram met straalpijp gemonteerd.

Clear skies, Jurgen
 
Mijn Iskra is nu echt af. Ik heb de cockpitkap in hetzelfde rood geschilderd, daar waren wel een viertal lagen voor nodig eer ik dat dekkend had. Verder heb ik een decal sheet gemaakt, zie onder. Teksten uiteraard in het Pools. Printen op "clear" decal sheet met een laserprinter. Het wit op de decals wordt dan door de (witte) ondergrond verzorgd.

004 decals Bialo-Czerwone Iskry.JPG

En deze decals heb ik dan op de "plastic modelbouwwijze" aangebracht, inclusief hechtings- en weekmakervloeistof. Daarna een "clear coat" over de decals gespoten. Zie hieronder resultaat. Het enige niet gedaan is "weathering", na een aantal keren vliegen (als ik al zover kom) zal het toestel "vanzelf" verweren ... :D

005 Easy Iskra front.jpg


006 Easy Iskra side view -corrected.jpg


007 Easy Iskra bottom view -corrected.jpg


Nu nog wat moed verzamelen om de eerste vlucht te maken ... :rolleyes:

Clear skies, Jurgen
 
Nu nog wat moed verzamelen om de eerste vlucht te maken ...

"If it looks good, it flies good" is een bekend oud gezegde... dit nieuwe kistje van je gaat dus super goed vliegen!

"Looks good & flies good” was printed in the Los Angeles (CA) Times in an aircraft classified ad on June 30, 1968.
“The saying in World War II was that "if it looks good it flies good” was printed in the Los Angeles (CA) Times on June 21, 1976.
Authorship of the aviation saying is unknown.


Succes met de maiden en happy landings Jurgen!

Groeten, Ramses
.
 
Mooi hoor, succes met de luchtdoop. Altijd weer even een spannend moment. Gisteren ook weer een model(lidl glider) doormidden gebroken.

Grt helixer
 
Hij is prachtig Jurgen, gewoon vliegen!
20200623_194436.jpg

Maar wel geconcentreerd, met zon klein kistje.
De mijne is weer bouwdoosje..

20200610_194513.jpg

Ik moet foam safe CA halen, dan is het weer snel gefixed..
 
20200627_141651.jpg

Bijna 1 meter spanwijdte, Wemotec 70 mm met Typhoon 2W20 op 4 cellen 3300. Vliegt fantastisch vluchttijd nog niet gemeten maar in elk geval meer dan 5 minuten want volgas durf ik alleen recht omhoog ;-) De andere kant en de cockpit moet nog verf op trouwens. Theo.
 
Mijn Iskra afgelopen zondag voor de eerste keer gevlogen. En ik kan zeggen dat ie na deze ene keer al aardig verweerd is! :D De start was prima (want gegooid door Tjarko) maar al snel verloor ik controle, te gevoelig op rolroeren.

Gelukkig was de schade niet van dien aard dat het niet te repareren was, eigenlijk viel het nog mee, zie foto's onder.

Hier heeft de neus een deukje gekregen:

IMG_4547 size800x600.jpg


En hier heeft de vleugelverbinding met romp een drupje lijm nodig:

IMG_4548 size800x600.JPG


Thuisgekomen, schade herstellen en uitslag rolroeren op zender kleiner gezet alsook meer expo. Verder hoogteroer wat meer down en klaar!
Herkansing dinsdag 22 september en yes! Succes! Nu wel een Easy Iskra die goed vliegt! :banana:

Clear skies and many happy landings,
Jurgen
 
Goedemiddag, ook ik ben bevangen van de Easy Iskra uit de FMT met de 30mm EDF.
Gisterenavond alles uitgesneden.
Ik had een paar vraagjes: wat gebruik men als scharnier voor de Ail, Ele en Rudder? Of beter gevraagd waarmee worden de stuurdelen bevestigd?
Wat is de reden dat bij volgas de Ele 8% down gemixt wordt?
Het advies neem ik over dat de uitslagen niet te groot moeten zijn en dat je bij
20221006_230143.jpg
de start je model goed op snelheid laten komen.
Verder nog tips? Ik hoor het graag.

Gr Leo de Bruin
 
Roer scharnier met een rupsje UHU-POR op beide delen, 15 min laten drogen, dan tegen elkaar drukken.
succes!
 
Back
Top