Ornithos bouwproject 2019/2020 FMT Easy Iskra

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tjarko, 2 nov 2019.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Vanwege het supermooie vliegweer even ontsnapt aan de Corona lockdown en thuiswerk schermpje..
    20200319_125855.jpg
    Mijn Iskra is een " zware" jongen geworden met 200 gram.
    Gelukkig was er nog iemand op de club voor de eerste lancering en wat filmpjes.
    De kist ging eigenlijk meteen perfect na een mooie worp. Ietsje up en rol trim dat was het.
    Hier de instellingen:
    Zwaartepunt op 52mm achter de luchtinlaat aan de romp. Dat is 5mm voorlijker dan op tekening.
    Hr uitslagen: 7mm up, 7 mm down.
    Aileron: 6.5mm up, 6.5mm down, aan de romp zijdes gemeten
    Verder heb ik 8% down gemixed bij volgas. Dan zakt de kist niet zo door als je van vol naar half gas gaat.
    Het hoogteroer staat bij mij een heel klein beetje up getrimd.
    20200319_193517.jpg
    Hij vliegt fijn op volgas, maar met wat minder blijft hij ook boven. Klimhoek is ca 30 graden, houdt niet over, maar goed te vliegen. Wel typerend voor een jet, klim je te steil en loopt de snelheid er uit, dan kun je niet meer sturen, geen propwash over de roeren! Beste is dan 180 graden rol en omlaag.
    Ik had precies 4 minuten vliegduur op m,n 2e accu, 650mAh 3S.
    Het kistje vloog best strak, en het is leuk om hem heel laag om je heen te vliegen. Half gas op 10m afstand rondjes, net een lijnbestuurd kistje.
    Rugvlucht gaat, maar met veel down sturen. Zwaartepunt mag naar achteren, en dan moet hr uitslag waarschijnlijk ook kleiner. Mijn accu ligt al helemaal achterin. Maar ik kan wat depron wegsnijden, vleugelmiddendeel.
    Ik ben ook erg blij met het kleurenschema, zeer goed zichtbaar. 20200319_194416.jpg
    Happy flights

    Tjarko
     
    Ramses, juwi en wvr vinden dit leuk.
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    En nog de filmpjes, met dan aan Bas.

    Eerste vlucht.

    Tweede deel.

    Happy landing.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2020
    strutter en Ramses vinden dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Met een kleine modificatie kan de accu 15mm naar achteren en ligt het zwaartepunt precies volgens tekening.
    Hoogteroer uitslag al tot 50% teruggebracht met de dualrate functie.
    Nu is het lang wachten tot het vliegweer wordt, voorspellingen zijn nog 2 weken stormachtig, jammer....
    20200320_163907.jpg
    Het is ook fijn dat de accu nu zijdelings klem zit in de vleugel uitsparing. Kun je de kabel er mooi naast leggen.
     
    M.l.v.Doesburg en Ramses vinden dit leuk.
  4. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Heeze
    .
    Gefeliciteerd met de geslaagde maiden Tjarko! :thumbsup:
    Je hebt ze prachtig gemaakt en vliegt ook fraai.
    Happy landings

    Groeten, Ramses
    .
     
    tjarko vindt dit leuk.
  5. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    198
    Locatie:
    EIndhoven
    IMG_9255.JPG
    Resultaat voor de maiden.

    A0493784-AE60-4360-9AC9-F8B3E0EB1855.jpg
    Resultaat na de maiden. Veel te weinig vermogen. Eerst twee pogingen na een meter of 40 netjes in het hoge gras laten landen. Poging 3 - met bocht - had dit als tesultaat.
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Huizen
    Ach heel vervelend.

    Succes met de reparatie. Als die er ├╝berhaupt komt?

    Helixer
     
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Heel jammer Mark. We hebben het goed geprobeerd, maar inderdaad te weinig power.
    De twee die ik heb gebouwd doen het wel, maar ook daar is er maar net voldoende power. Die van/voor Roland klimt wel iets beter, net wat lichter.
    Ik heb erg zorgvuldig de inlaten afgerond, maar zou dat zoveel verschil maken?

    Ik heb ze vandaag beide gevlogen, met accu nu wat verder naar achteren. Dat is beter, originele zwaartepunt. Rugvlucht gaat makkelijker en ook bij de landing beter af te vangen.
     
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    198
    Locatie:
    EIndhoven
    Moet ik nog even over nadenken.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Almere
    Power kun je toch op de grond meten met een statische trekkracht meter ? Je kunt ook het electro vermogen meten maar dat zegt niet zo veel over de trekkracht.
    Lag het zwaartepunt van het gecrashte model wel goed ? Niet te ver naar voren ?

    Inlaten afronden werkt inderdaad veel beter, de lucht gaat dan geleidelijk de inlaat in en zal niet wervelen. Bij 1:1 vliegtuigen zijn de inlaten meestal scherp, deze kisten vliegen echter met een veel hogere snelheid dan rc modellen, daardoor is de luchtstroming geheel anders.

    Grt,

    Arnoud
     
  10. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    198
    Locatie:
    EIndhoven
    Zwaartepunt is door Tjarko nog bekeken voor de eerste vlucht. Lag zeker niet te ver naar voren.

    Als ik er uit ben of ik het model wil fixen, dan zal ik zeker de luchtinlaten afronden
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Is een leuk idee om de stuwkracht te meten. Zon klein kistje kun je op zijn neus op een weegschaal zetten. Even een houdertje voor maken.
    Vergelijk met een kale fan lijkt me ook interessant.
     
  12. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Dit exemplaar heeft inmiddels 6 a 7 vluchten gemaakt. 80 a 90 % power met weinig wind is het beste. Bij 100% vooral veel extra lawaai en weinig extra pit.
    Zwaartepunt wat verder naar voren dan tekening. Looping gaat niet. Rolt erg snel. Al paar close calls met total crash gehad.
    Power is dus net genoeg om mee te vliegen. Maar kistje kan gemeen uit de lucht vallen wanneer overvraagd (been there done that).

    MAAR, erg leuk om met elkaar te bouwen op de club! Top idee Tjarko. En mijn 1e impeller kist. Smaakt naar meer. :D

    20200518_140314.jpeg

    20200518_140307.jpeg

    IMG-20200517-WA0004.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2020
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Ja, je moet hem vliegen als een oldscool jet, op gang laten komen, en NIET op lage hoogte de snelheid er uit trekken. Geen propwash over de roeren, dus als hij stil hangt heb je nul controle..
    Met het zwaartepunt wat verder naar achteren kan ik een looping maken, voldoende hoog dus..
     
  14. HenkJan55

    HenkJan55

    Lid geworden:
    11 mei 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Oosterhout
    Leuk model, wat gebruik je als afwerklaag?
    Zo'n cockpitmal maak ik ook wel eens maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit met een fles gedaan. Ik neem aan dat je de fles verwarmt en de lucht wegzuigt?
     
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Wat restjes schuim, beetje hotmelt en 10 min later heb je een " Jet Engine Thrust Stand" klinkt mooi he..

    Kistje weegt 203 gram, dus thrust to weight is 0.75 .
    De mijne vliegt dan ook prima.
    20200518_190202.jpg
    Misschien nog eens proberen met "niet afgeronde" inlaatjes..
    Afwerklaag is waterbasis lak met talkpoeder, als porienvuller of plamuur, maar net hoeveel talkpoeder je gebruikt. 2 keer en tussrndoor schuren. Dan 1 of 2 keer aflakken.
    Cockpit van flesje, die krimpt vanzelf om de mal, als krimpkous. We vullen we de ruimte tussen de fles en malletje zoveelmogelijk op met houten vulstukje oid.
    Staat hier op het bouwdraadje wel wat van.
     
  16. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    198
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik geloof dat mijn motortje toch wat anders klonk bij volgas. Ga zo dadelijk nog eens testen.
     
  17. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    198
    Locatie:
    EIndhoven
    En zo klinkt dan mijn motortje. Helemaal uit balans?



    En een beetje provisorisch gemeten kom ik tot iets van 90gr (=0,43) thrust to weight.
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Ja die klinkt niet helemaal lekker. 90 gram is weinig...
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Almere
    Inderdaad zo te horen flink uit balans.
    Volgens mij zou de stuwdruk het dubbele moeten zijn.
    Hoewel het conform tekening is lijkt de inlaat vrij klein. Wat is de verhouding in oppervlak tussen de in- en uitlaat van de fan ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    788
    Opvallend, mijn 2 kisten hebben andere esc, banggood en een van Leo Verspaget. Die draaien prima.
    Net maar eens een fan aan aan YEP18 ESC gesoldeerd. Dit loopt inderdaad niet goed, boven ca 60% throttle begint de motor te stotteren.
    Dus we moeten even spelen met ESC settings, standaard dus niet goed. Wellicht timing?
    Wie heeft een YEP programmeerkaart?
     

Deel Deze Pagina