Os 46 ax liner laat los

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Heren,

In mijn fourstar heb (had) ik een .46 ax van os zitten.
Ding liep altijd geweldig, heeft nu 1 seizoen gedraaid.
Laatste 2 vliegdagen erg veel ruzie met hem gehad.

Waar hij normaal redelijk vlot aansloeg, wilde hij nu gewoon bijna niet aan de gang.
Gister werd dit zodanig ernstig, dat ik het heb opgegeven (en dat zegt iets..)
Plug werkt, brandstof zat, maar geen plof.

Vandaag motor eens opengemaakt.
Blijkt er gewoon een laag van de bus op delen weg te zijn. Gewoon voelbaar dat er een laag mist..
Tuurlijk schrappen in de zuiger.

Motor heeft nog nooit werkelijk krap gestaan, altijd mooie rooksporen.
Geen idee iig wat ik hier mee te maken kan hebben.

Maar als een os al dergelijke zooi over de toonbank gooit (of erop vertrouwd dat het meestal wel goed zal gaan), waarom wil ik hun motoren dan?
Meerdere fabrikanten melden dat ze motoren maken met de standaarden van os. Maar wil ik dat dan, als dit te verwachten is?
En wat voor motor kan ik als vervanging erin gooien? Heb vrij weinig zin om hier een nieuwe bus en zuiger in te stoppen, als het wachten is op de volgende hik up van de bus...

317C0C7D-0076-4D00-A145-5CFA74B19882-4071-00000745AA457753_zps8f846f6b.jpg

769B329F-29CC-4663-86AF-E0908B94C0BE-4071-00000745B07E1481_zps48c0c1e9.jpg

4A5E8B08-3898-4932-BDAD-49A7C29FA651-4071-00000745B66E3A3B_zps97c4e9a3.jpg

is een bekent probleem is dan ook al heel veel over geschreven op het forum
heb er zelf ook twee die dat hebben
ben dan ook over gestapt op sc en magnum en moet zeggen die houden het tot nu toe goed vol
en ook de prijs is erg leuk stuk minder duur als een os

Sc is toch ook os? Of stieken toch niet?
Asp zijn oude ossen, als ik me niet vergis

Magnum, irvine zijn 2 die in het hoofd springen, maar geen idee of deze wel een " normale" bus hebben...

Bij ons op de club ook al enkele OS motoren met hetzelfde probleem.
Alleen maar OS motoren. Andere motoren hebben hier geen last van.

OS niet meer de kwaliteit van weleer???

Stukje van bert was idd het eerste wat in mijn hoofd sprong toen ik de kop van de motor afhaalde...

Raar maar waar.

Maar aangezien tegenwoordig erg veel motoren os kopieen zijn, en ik geen zin heb in een herhaling hiervan:
Wat is een goede vervanger? Ik wil juist een motor die lang meegaat...

Had ik al eens gezegd: Rossi is een van de weinige fabrikanten die nog ECHTE motoren volgens het ABC principe bouwt (lees: die géén shortcuts m.b.t. materiaalkeuze en kwaliteit gebruikt maar hardnekkig zandgegoten carters en bronzen bussen met dikke chroomlaag maakt).

Dat verschil merk je.

Ze hebben een 8.5 cc in het gamma zitten, die qua vermogen volledig gehakt maakt van je OS, en een behoorlijk indrukwekkende levensduur kent.

Let niet op de cijfertjes (de vermogensopgave lijkt niet heel erg indrukwekkend) want Rossi doet ook niet aan het helemaal uitpersen van de motor op de testbank teneinde een kunstmatig hoge vermogensopgave te kunnen doen: ze leveren gewoon "genoeg".... :D

Persoonlijk vind ik de prijs niet eens abominabel hoog (die .50 kost geloof ik rond de 200 Euro).

Alleen: géén of maar heel weinig Nitro gebruiken, anders worden het ondingen (niet af te stellen).

Groet, Bert

Ze hebben een uitermate knullige site, helaas, maar de motoren mag je niet beoordelen op de kwaliteit van de site....

Plane

Zie ook de rest van de site voor info

Groet, Bert

Daarom zijn ik al dar ASP ondertussen beter is als OS
bij asp heb je ook echt groom
maar er is wijnig wat tegen een rossie op kan
ik heb zelf nog een rossie 10cc 5 porter liggen
en je had toendertijt ook de 7 poorten
dat zijn echte vermogenmotoren

Asp is toch ook een os clone, als ik me niet vergis?

Qua rossi, ik loop tegen een google puntje aan.. Kom geen nederlandse winkels tegen die hem verkopen..
Gewoon om eens te kijken wat het nou doet..

Asp is toch ook een os clone, als ik me niet vergis?

Qua rossi, ik loop tegen een google puntje aan.. Kom geen nederlandse winkels tegen die hem verkopen..
Gewoon om eens te kijken wat het nou doet..

Van een Rossi hoef je niet te kijken wat het doet.... da's het zelfde als een proefrit maken met een nagelnieuwe Rolls Royce omdat je nog niet zeker bent of hij wel lekker rijd....

Groet, Bert

Bedoelde meer wat het doet qua inbouw..
Een motorsteun een beetje bijvijlen en boren is niet zo'n punt.

Maar er zit een complete houten cowl om het carter, wel prettig als je vooraf ongeveer weet hoe het met de uitlaat zit, en of je misschien de neus moet herbouwen omdat de motor langer is dan de oude..

En anders zie ik dat vanzelf.

Oh, bedoel je dat....

Voor de kleinere motoren weet ik het niet, maar voor de .60 en .65 van Rossi geldt dat de flensgaten identiek zijn aan die van de OS 60 en 70 motoren: Vario levert maar één soort motorsteunen voor alle 10~11.5 cc motoren, en die zijn voorgeboord, en daarmee komtiedere keer de tandwielafstand goed uit. M.a.w. de flensgaten, carterbreedte en afstand tot het voorste lager zijn gelijk.

Kan me niet voorstellen dat je met de kleinere motoren daarmee ernstig in de problemen zou komen....

Groet, Bert

nieuw cilinderbus

Heb vrij weinig zin om hier een nieuwe bus en zuiger in te stoppen, als het wachten is op de volgende hik up van de bus...

Je kan bij Just engines, Just Engines Home Page een vervangende cilinderbus en zuiger kopen (Compatible spares (not made by O.S.) sourced, tested (and approved) by Just Engines), ze pretenderen dat het een verbetering is. Ik heb het zelf eerder overwogen voor een OS 91fx maar heb toen toch een nieuwe os gekocht.

Teunis,

Dat ziet er niet knap uit, jongen!
Ik heb nog een ingelopen Thundertiger GP 42 liggen die je zo kan krijgen (ik vlieg nog steeds met jouw rotorbladen rond zonder dat die betaald zijn... wordt wel eens tijd om de rekening te betalen denk ik...). Ik weet alleen niet of dat genoeg vermogen is.

Wat dacht je van een 4-takt? Ik heb nog een Saito op mijn trainer zitten (die gaat niet gratis over,...) Kijk maar wat je doet...

grt,

Arthur

Die is inderdaad behoorlijk stuk. Balen!
Lijkt veel op de os max 61 FSR "ABC" uit mijn eerder draadje.
Maar dat was een motor van meer dan 30 jaar oud.

Welk merk en type brandstof gebruik je?
Ga je je leverancier aansprakelijk stellen?
Welk type/maat prop heb je gebruikt?

Jan

ASP is inderdaat een OS kloon
maar de laatste jaren zijn ze beter dan OS
behalve de stermotor van ASP die is bagger

ASP - SC - PH - Magnum = Os max..

Ik weet niet in hoeverre de onderdelen uitwisselbaar zijn, maar door de bank genomen zijn deze allemaal klonen van Os Max.

Ik ga er van uit dat de ABC goed is ingelopen, wellicht dat bij het inlopen de messing Bus niet warm genoeg is geworden en dus te veel versleten. Bij inlopen ABC moet je de motor brengen tot maximaal aantal toeren en dan rijk afstellen, maar ook niet te rijk (tot aan 4-takten). na 3 minuutjes af laten koelen en dan weer 3 tot 4 minuutjes op toeren brengen.

Back