Bruno van Hoek zei:
Nee, dat is normaal hoor.
Ah mooi, dat valt dan weer mee
De cilinder is de losse bus

I know ik heb het alleen precies verkeerdom opgeschreven.. ik bedoel dat ik de zuiger niet weet maar dat de cilinder... enz.
en trust me, 30 jaar geleden waren dit soort motoren nog net niet verchroomd. Dat werd 25 jaar terug iets algemener. Wat je ziet glimmen is het geslepen staal oppervlak. Niks mis mee hoor, bij goede behandeling duurzaam genoeg.
Ok.. het was in elk geval nog mooi glad
Da's inderdaad niet te heet. Dan staat 'ie nog flink rijk. Draai de naald
maar eens verder dicht en 7 min volgas..... :schrik:
Ik 'lean' 'm totdat hij bij het inknijpen van de gasslang niet meer optoert, maar ook niet inzakt. Dat klopt toch? Dan loopt hij toch niet meer te rijk?
Maar goed, de temperatuur is dus in elk geval iets wat ik in de gaten moet houden. Ik zal 'm morgen eens een tankje laten opsouperen met vol gas, kijken hou hij zich houdt. Wat ik van het Nitro verhaaltje begreep is dat er door de nitro een 'hardere' ontbranding ontstaat, wat er toe leidt dat de motor in z'n geheel meer brandstof verbruikt, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat er absoluut gezien meer olie doorheen gaat, oftewel nitro zou goed zijn voor koeling. Misschien dat het met 5% nitro brandstof idd. te warm zou worden bij gebruik synthetische olie, maar dat dat probleem met deze 12,5% nitro brandstof niet bestaat?
Hoe dan ook, ik zal 'm nog eens zo arm mogelijk afstellen (maar niet te arm) en dan volgas laten draaien.
Zoals gezegd heb ik 'm vandaag ook een tijd laten draaien en 't viel me wel op dat hij na verloop van tijd beter ging draaien.. het geluid was op volle toeren ietwat schor en zo langzamerhand begint dat schorre te verdwijnen.. volgens mij draait hij nu ook meer toeren dan gisteren, maar dat kan ik niet controleren, heb niets om toerental mee te meten.
Het airbleed gaatje is nu afgesteld zoals je zei. De eerste keer dat ik het geheel kantelde, begon hij direct in toeren te zakken.. dus motor uit (ding is niet bij te stellen als motor draait, zit gewoon te dicht bij de prop) en iets dichtdraaien. Dat heb ik net zo lang herhaald tot hi begon op te toeren, en toen heb ik 'm weer iets terug gedraaid. Hij blijft nu hetzelfde toerental draaien. Misschien dat ie daarom nu in het geheel wat beter draait?
Ja, maar niet noodzakelijkerwijze. De bovengemiddelde talenten kunnen best al wat opschuiven in de richting van hun uiteindelijke roeping... :wink: En als ik jouw bouwverslag zie en de vragen lees die je stelt, dan heb ik er alle vertrouwen in.....
Nou bouwen zegt natuurlijk niets over vliegen.. maar ik denk eigenlijk ook wel dat dat goed gaat komen.. de basis van het besturen van een (echt) vliegtuig heb ik in elk geval wel onder de knie, heb er al heel wat uurtjes opzitten met MS flight simulator (ook in een Cessna 182

) en heb ook al eens een echte vliegles gehad.. ben sowieso van plan ooit mijn 'echte' brevet te gaan halen, maar in de tussentijd maar met modelvliegtuigjes vliegen
hezik zei:
Dat komt er bij mij nooit in
Famous last words... :wink: Ik leer het je:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34755[/quote]
Nou om eerlijk te zijn denk ik dat ik me veel te veel in m'n vrijheid beperkt zou voelen.. en natuurlijk het niet kunnen rollen, vind ik ook zonde.
Toch vraag ik mij af.. wat zou het voordeel zijn voor iemand die RC wil gaan vliegen, om lijnbesturing te beginnen? Dat is toch net zoiets als iemand die wil leren kogelstoten te laten beginnen met discuswerpen? 't zijn toch twee heel verschillende disciplines?