OS Max 30 S RC motor; museumstuk? Gegevens?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
je kan altijd zonder problemen overschakelen van synthetische olie naar recinus olie, omgekeerd gaat niet. (Dan moet je best de motor volledig schoonmaken en de lagers vevangen).
12% nitro is redelijk veel, maar kan geen kwaad voor je motor. Hij zal wat vlugger versleten zijn, logisch want hij maakt meer toeren. Een auto die je altijd plankgas rijdt zal ook vlugger op zijn.
10x5.5 lijkt me een goede prop, hangt wat van het vliegtuig af en zal je moeten ondervinden tijdens de vlucht.

kurt zei:
je kan altijd zonder problemen overschakelen van synthetische olie naar recinus olie, omgekeerd gaat niet. (Dan moet je best de motor volledig schoonmaken en de lagers vevangen).

Ok, maar wat is dit dan voor brandstof die ik nu heb? Inderdaad synthetisch? (idd, geen verstand van brandstof)

//edit
even op de website van Morgan Fuels gekeken, 't is synthetisch.. 17% olie.

Nu zal ik wel iets heel doms zeggen, maar volgens mij zitten er geen lagers in deze motor, of in elk geval geen kogellagers. Om de as zit een bus van iets wat lijkt op koper.

12% nitro is redelijk veel, maar kan geen kwaad voor je motor. Hij zal wat vlugger versleten zijn, logisch want hij maakt meer toeren. Een auto die je altijd plankgas rijdt zal ook vlugger op zijn.

Ok, dan zal ik volgende week eens kijken of ik 5 of 10% kan krijgen.

10x5.5 lijkt me een goede prop, hangt wat van het vliegtuig af en zal je moeten ondervinden tijdens de vlucht.

Het vliegtuig wordt een Protech Colibri
T0402.gif

Een rolroer trainer bedoeld voor motoren vanaf 3cc.. dat moet dus zeker passen.

Deze 10x5.5 prop werd gebruikt met een Taxi-II en die kreeg ie de lucht wel in.

hezik zei:
Om de as zit een bus van iets wat lijkt op koper.

Geen koper maar messing. Ik zou graag het argument van Bruno horen die zweert bij recinus voor dergelijke motoren. Volgens mij is er niets mis met de door jou aangekochte brandstof.

Ik heb nog een Colibri gehad, leuke bouwdoos en dito toestelletje, alleen een beetje klein om een goede volwaardige trainer te zijn.

Stevo

Stevo zei:
hezik zei:
Ik heb nog een Colibri gehad, leuke bouwdoos en dito toestelletje, alleen een beetje klein om een goede volwaardige trainer te zijn.

Klopt.. De winkelier zou met het liefst een Ibis verkopen (ook protech) maar die is vanaf 6,5 cc ofzo.

Stevo zei:
hezik zei:
Geen koper maar messing.
Uhh :roll: , Brons.... :D prima lagering, zolang je absoluut uitgebalanceerde props en spinners gebruikt. Anders is het na een jaar gebeurd. Gaat de motor valse lucht aanzuigen langs de krukas, kun je goed stationair vergeten.
Stevo zei:
Ik zou graag het argument van Bruno horen die zweert bij ricinus voor dergelijke motoren. Volgens mij is er niets mis met de door jou aangekochte brandstof.
De zuiger/cilinderunit van dit soort motoren is of mehanite (soort gietijzer) op staal of aluminium op staal. Krijgt niet voldoende koeling met synthetisch spul, alle 'Cool' benamingen ten spijt. Het is wel supergoed spul voor heli- en andere snelle moderne motoren.
Wonderolie blijft vloeibaar en voert warmte af (grof gezegd), synth. verbrandt en levert dus nog extra warmte.
Deze oude units kunnen veel minder hoge temperaturen hebben dan ABC of AAC combinaties. Heb je gezien van wanneer dat ontwerp van de MAX-S30 dateert?
Stevo zei:
Heb hier lieden mee opgeleid tot het brevet. Is wat gevoeliger, maar niets vergeleken bij het spul waarmee ik mezelf ooit heb leren vliegen.... moet de instructeur maar wat moeite doen. :D
Als je er mee overweg kunt ben je een stap verder dan iemand die afstudeert op een Charter. :thumbsup:
Persoonlijk vind ik die .40 rolroer trainers als eerste model helemaal niks (je leert er niet genoeg van), maar dat is een andere discussie die al zo vaak gevoerd is. :wink:

Bruno van Hoek zei:
Stevo zei:
hezik zei:
Geen koper maar messing.
Uhh :roll: , Brons.... :D prima lagering, zolang je absoluut uitgebalanceerde props en spinners gebruikt.

Een spinner zit er niet op en komt er denk ik ook niet op (nergens voor nodig) en de prop is uitgebalanceerd.

Anders is het na een jaar gebeurd. Gaat de motor valse lucht aanzuigen langs de krukas, kun je goed stationair vergeten.

Een jaar is wat mij betreft al prima, tegen die tijd moet ik toch kunnen vliegen en kan ik met m'n cessna vliegen.. kan dan altijd nog een ander motortje op de colibri zetten.. denk dat ik zowieso niet meer kan verwachten van dit motortje, hij is al danig mishandeld en 40 jaar oud. Er zit al een miniscule hoeveelheid speling in de lengterichting in de as, lijkt me dat dat normaliter niet de bedoeling is?

De zuiger/cilinderunit van dit soort motoren is of mehanite (soort gietijzer) op staal of aluminium op staal.

volgens mij niet voor zover ik kan zien.. de cilinder weet ik niet, maar de zuiger is een losse bus welke in de behuizing staat en dat lijkt erg veel op chroom.

Krijgt niet voldoende koeling met synthetisch spul, alle 'Cool' benamingen ten spijt. Het is wel supergoed spul voor heli- en andere snelle moderne motoren.

Met andere woorden; hij zou te warm moeten worden hiermee? Ik heb 'm nu 2 300cc tankjes leeg laten draaien en hij lijkt me niet te warm? Ik kan 'm nog met m'n vingers aanraken, zij het niet 10 seconden, maar toch.. als ik er water op druppel verdampt dat niet direct..

Wonderolie blijft vloeibaar en voert warmte af (grof gezegd), synth. verbrandt en levert dus nog extra warmte.

Nou die olie verbrand echt niet, die komt gewoon uit de uitlaat.. alles wat achter de uitlaat staat is in no time knap smerig..

Heb hier lieden mee opgeleid tot het brevet. Is wat gevoeliger, maar niets vergeleken bij het spul waarmee ik mezelf ooit heb leren vliegen.... moet de instructeur maar wat moeite doen. :D

De instructeur is de winkelier zelf en die heeft er geen problemen mee. Heeft inderdaad wel voorkeur voor een groter toestel (Ibis) maar dat is geen optie voor dit motortje.. vandaar.

Persoonlijk vind ik die .40 rolroer trainers als eerste model helemaal niks (je leert er niet genoeg van), maar dat is een andere discussie die al zo vaak gevoerd is. :wink:

Wat zou je dan als eerste model willen gebruiken? Zwever, lijnbesturing ofzo? Dat komt er bij mij nooit in :P

hezik zei:
Er zit al een miniscule hoeveelheid speling in de lengterichting in de as, lijkt me dat dat normaliter niet de bedoeling is?
Nee, dat is normaal hoor.
hezik zei:
Bruno van Hoek zei:
De zuiger/cilinderunit van dit soort motoren is of mehanite (soort gietijzer) op staal of aluminium op staal.
Volgens mij niet voor zover ik kan zien.. de cilinder weet ik niet, maar de zuiger is een losse bus welke in de behuizing staat en dat lijkt erg veel op chroom.
De cilinder is de losse bus en trust me, 30 jaar geleden waren dit soort motoren nog net niet verchroomd. Dat werd 25 jaar terug iets algemener. Wat je ziet glimmen is het geslepen staal oppervlak. Niks mis mee hoor, bij goede behandeling duurzaam genoeg.

hezik zei:
Bruno van Hoek zei:
Krijgt niet voldoende koeling met synthetisch spul, alle 'Cool' benamingen ten spijt. Het is wel supergoed spul voor heli- en andere snelle moderne motoren.

Met andere woorden; hij zou te warm moeten worden hiermee? Ik heb 'm nu 2 300cc tankjes leeg laten draaien en hij lijkt me niet te warm? Ik kan 'm nog met m'n vingers aanraken, zij het niet 10 seconden, maar toch.. als ik er water op druppel verdampt dat niet direct..

Nou die olie verbrand echt niet, die komt gewoon uit de uitlaat.. alles wat achter de uitlaat staat is in no time knap smerig..
Da's inderdaad niet te heet. Dan staat 'ie nog flink rijk. Draai de naald maar eens verder dicht en 7 min volgas..... :schrik:

hezik zei:
Bruno van Hoek zei:

De instructeur is de winkelier zelf en die heeft er geen problemen mee. Heeft inderdaad wel voorkeur voor een groter toestel (Ibis) maar dat is geen optie voor dit motortje.. vandaar.
Nou, dan gaat het allemaal goed komen. :D

hezik zei:
Bruno vanHoek zei:
Wat zou je dan als eerste model willen gebruiken? Zwever, lijnbesturing ofzo?
Ja, maar niet noodzakelijkerwijze. De bovengemiddelde talenten kunnen best al wat opschuiven in de richting van hun uiteindelijke roeping... :wink: En als ik jouw bouwverslag zie en de vragen lees die je stelt, dan heb ik er alle vertrouwen in.....
hezik zei:
Dat komt er bij mij nooit in :P
Famous last words... :wink: Ik leer het je: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34755

Bruno van Hoek zei:
Nee, dat is normaal hoor.

Ah mooi, dat valt dan weer mee :)

De cilinder is de losse bus

:oops: I know ik heb het alleen precies verkeerdom opgeschreven.. ik bedoel dat ik de zuiger niet weet maar dat de cilinder... enz.

en trust me, 30 jaar geleden waren dit soort motoren nog net niet verchroomd. Dat werd 25 jaar terug iets algemener. Wat je ziet glimmen is het geslepen staal oppervlak. Niks mis mee hoor, bij goede behandeling duurzaam genoeg.

Ok.. het was in elk geval nog mooi glad :)

Da's inderdaad niet te heet. Dan staat 'ie nog flink rijk. Draai de naald
maar eens verder dicht en 7 min volgas..... :schrik:

Ik 'lean' 'm totdat hij bij het inknijpen van de gasslang niet meer optoert, maar ook niet inzakt. Dat klopt toch? Dan loopt hij toch niet meer te rijk?

Maar goed, de temperatuur is dus in elk geval iets wat ik in de gaten moet houden. Ik zal 'm morgen eens een tankje laten opsouperen met vol gas, kijken hou hij zich houdt. Wat ik van het Nitro verhaaltje begreep is dat er door de nitro een 'hardere' ontbranding ontstaat, wat er toe leidt dat de motor in z'n geheel meer brandstof verbruikt, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat er absoluut gezien meer olie doorheen gaat, oftewel nitro zou goed zijn voor koeling. Misschien dat het met 5% nitro brandstof idd. te warm zou worden bij gebruik synthetische olie, maar dat dat probleem met deze 12,5% nitro brandstof niet bestaat?

Hoe dan ook, ik zal 'm nog eens zo arm mogelijk afstellen (maar niet te arm) en dan volgas laten draaien.

Zoals gezegd heb ik 'm vandaag ook een tijd laten draaien en 't viel me wel op dat hij na verloop van tijd beter ging draaien.. het geluid was op volle toeren ietwat schor en zo langzamerhand begint dat schorre te verdwijnen.. volgens mij draait hij nu ook meer toeren dan gisteren, maar dat kan ik niet controleren, heb niets om toerental mee te meten.

Het airbleed gaatje is nu afgesteld zoals je zei. De eerste keer dat ik het geheel kantelde, begon hij direct in toeren te zakken.. dus motor uit (ding is niet bij te stellen als motor draait, zit gewoon te dicht bij de prop) en iets dichtdraaien. Dat heb ik net zo lang herhaald tot hi begon op te toeren, en toen heb ik 'm weer iets terug gedraaid. Hij blijft nu hetzelfde toerental draaien. Misschien dat ie daarom nu in het geheel wat beter draait?

Ja, maar niet noodzakelijkerwijze. De bovengemiddelde talenten kunnen best al wat opschuiven in de richting van hun uiteindelijke roeping... :wink: En als ik jouw bouwverslag zie en de vragen lees die je stelt, dan heb ik er alle vertrouwen in.....

Nou bouwen zegt natuurlijk niets over vliegen.. maar ik denk eigenlijk ook wel dat dat goed gaat komen.. de basis van het besturen van een (echt) vliegtuig heb ik in elk geval wel onder de knie, heb er al heel wat uurtjes opzitten met MS flight simulator (ook in een Cessna 182 :P) en heb ook al eens een echte vliegles gehad.. ben sowieso van plan ooit mijn 'echte' brevet te gaan halen, maar in de tussentijd maar met modelvliegtuigjes vliegen :)

hezik zei:
Dat komt er bij mij nooit in :P
Famous last words... :wink: Ik leer het je: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34755[/quote]

Nou om eerlijk te zijn denk ik dat ik me veel te veel in m'n vrijheid beperkt zou voelen.. en natuurlijk het niet kunnen rollen, vind ik ook zonde.

Toch vraag ik mij af.. wat zou het voordeel zijn voor iemand die RC wil gaan vliegen, om lijnbesturing te beginnen? Dat is toch net zoiets als iemand die wil leren kogelstoten te laten beginnen met discuswerpen? 't zijn toch twee heel verschillende disciplines?

Juist Bruno, Brons was het juiste, ik bedoelde nogthans brons en dan schrijf je messing :?: :roll:

Stevo

hezik zei:
Toch vraag ik mij af.. wat zou het voordeel zijn voor iemand die RC wil gaan vliegen, om lijnbesturing te beginnen? Dat is toch net zoiets als iemand die wil leren kogelstoten te laten beginnen met discuswerpen? 't zijn toch twee heel verschillende disciplines?

Hierin ben ik het geheel met Bruno eens, en durf ik zelfs nog verder te gaan. Het zou zelfs veel beter zijn om deze hobby binnen te rollen via de vrijevlucht. De mensen die deze stap hebben gemaakt zijn allemaal in staat om hun modellen perfect af te stellen en weten ook waarom men iets op een bepaalde manier afsteld.

Neem nu eens als voorbeeld die Pepijn-zager, dit jochie wil veel leren en wel heel snel. Doordat dat hij ons bestookt met allemaal vragen en goede en slechte opmerkingen leert hij het snel. Daarnaast is hij heel leuk aan het experimenteren met werpmodelletjes waardoor hij zelf heel snel doorheeft wat wel en niet vliegt en wat hij moet veranderen om het wel vliegend te krijgen. Dit jochie zal dadelijk veel beter een model kunnen afstellen en begrijpen waarom men dit zo doet dan de gemiddelde rc-vlieger die met een willekeurige ARF is begonnen.

Theo Coenen zei:
Dit jochie zal dadelijk veel beter een model kunnen afstellen en begrijpen waarom men dit zo doet dan de gemiddelde rc-vlieger die met een willekeurige ARF is begonnen.

Dat geloof ik zondermeer, maar dat heeft imo niets met vliegen te maken (sprak de man die nog niet gevlogen heeft :P).

De monteur bij Ferrari in de garage kan waarsch. de auto heel wat beter afstellen dan M. Schumacher, toch is M. Schumacher echt een betere chauffeur..

maar als Schumacher hem niet kan vertellen wat hij veranderd wil zien, zal die monteur er ook niet veel van bakken in de afstelling.

Als je iemand hebt die al je problemen voor je oplost zodat je alleen zelf nog maar hoeft te vliegen, dan gaat die vergelijking inderdaad op.
Anders niet...... :D
Wij zijn ook onze eigen ontwerper, constructeur, bouwer, checklist afwerker, testpiloot en wat al niet meer..... :lol: En om daar goed in te worden kent een aantal van ons inmiddels het meest praktische traject...
Maar terwijl de tijd voortschrijdt, dreigt deze kennis verloren te gaan of erger, als niet terzake doend aan de kant wordt geschoven.

Ik moet Bruno en Theo gelijk geven, maar met bedenkingen.
Het modelvliegen is serieus ge-evolueerd vind ik de afgelopen jaren. Lichte parkflyers, ARF, flightsim .... daar was toen ik begon nog geen sprake van. Toen was het heel goed om met vrijvlucht te beginnen en zo door te groeien.
Tegenwoordig zie ik de meeste leerlingen alsmaar sneller leren vliegen, omdat er veel meer mogelijkheden en veel beter materiaal is. Ik vind nu helemaal niet nodig om nog met CL of VV te beginnen alvorens RC te beginnen. Afstellen wordt op de club geleerd.
Ik constateer gewoon dat leerlingen veel sneller kunnen vliegen dan vroeger, en dat die evengoed een kist kunnen afstellen als iemand die de lange weg genomen heeft.
Het materiaal is zoveel beter, vroeger was een zwalpende charter het ultieme lestoestel, de hedendaagse toestellen zijn zoveel beter.

kurt zei:
maar als Schumacher hem niet kan vertellen wat hij veranderd wil zien, zal die monteur er ook niet veel van bakken in de afstelling.

Dit is hier niet van toepassing, althans niet in die mate. Schumacher is natuurlijk top-piloot.

Laat ik de vergelijking anders maken.. de monteur in de garage kan jouw auto hoogstwaarschijnlijk beter afstellen dan jij, toch betekend dat niet dat hij een betere chauffeur is, of dat jij niet zou kunnen rijden.

Goed, het bouwen, invliegen en trimmen van een toestel kan het handig zijn ervaring te hebben. Hoe handig, dat ga ik over niet al te lange tijd zelf ervaren :P

Maar mits redelijk gebouwd kan 'iemand op de club' het toestel voor je invliegen en trimmen. Als dat eenmaal is gebeurd, kan ook iemand die niet precies weet hoe een vliegtuig werkt, er prima mee vliegen. Trimmen etc. is niet zo complex, dat is nog wel een keer te leren.

Zolang iemand een goede kit of ARF aanschaft, zie ik niet in waarom iemand met vrije vlucht zou moeten beginnen om iets te leren. Als je van scratch wilt ontwerpen of een eigen ontwerp realiseren, dan zie ik dat uiteraard wel.

hezik zei:
Goed, het bouwen, invliegen en trimmen van een toestel kan het handig zijn ervaring te hebben. Hoe handig, dat ga ik over niet al te lange tijd zelf ervaren :P

gezien je prachtige Cesna die je aan het bouwen bent, heb jij echt geen vrijvlucht nodig om te leren bouwen. En aan al je doordachte vragen te lezen zal het afstellen ook geen problemen opleveren...
hoe noemen ze dat...juist een natuurtalent.

Back