OS Max 50SX H, afmetingen zuiger

MicropropSport

Forum veteraan
PH-SAM
Heren ik heb een vraag. Ik wil kijken of ik een OS .61 RF weer gangbaar kan maken. Onderdelen zijn er niet, en zouden er die toch zijn, zit het wel op slot door absurde vraagprijzen.

Een verbouwde 50SX zuiger zou met bewerken een oplossing kunnen bieden.

Diameter is 22 mm, die maat is bruikbaar.
Maar de dikte van de zuigerpen en de afstand tot het bovenvlak, de totale lengte. Geeft mij een vergelijk...

Van de oude OS RF heb ik nog de stuk gelopen bus en zuiger… de referentie…

Een stalen bus kan ik mogelijk op de kop tikken.
Maar als het niet haalbaar is met de SX zuiger, is de investering in nieuw overbodig, ga ik de revisie ook loslaten.

De motor wil ik weer RC-1 vliegwaardig zien te maken. In geen 8 jaar delen kunnen vinden…

Hoop dat een sleutelaar even zou willen meten?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik nog een RF in heliversie liggen, ik meen zelfs met zuigerveer. Ligt al heel lang niks te doen, zit "vast" (volgens mij draait hij alleen maar heel zwaar in de dikke olie, maar je hebt geen houvast aan die dunne gladde krukas) maar volgens mij met erg weinig moeite weer gangbaar te maken.
Volgens mij is die met het wisselen van de heli-koelkop voor de standaard koelkop, vervangen van de systeem-Heim krukas voor de jouwe, en heeeeel mischien een nieuw setje lagers, weer gewoon bruikbaar. Motor is (probleemloos) lopend van een heli gehaald, jaar of tien geleden, en in de hoek gelegd.
Hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben. Voor 25 euro heb je hem, maar je zult even moeten wachten tot ik weer thuis ben.
 
  • Like
Reactions: Cnn
De poorting van de bus zal iets anders zijn? Vanwege hogere toeren en daarbij af te geven vermogen?
Is een kijk en vergelijk... je ziet ook duidelijk dat verschil bij de Heli 46 FX.. die ook een zuigerveer heeft.
Maar dan moet ik de bussen van de SF, mijn RF en jouw heli RF even vergelijken.
De oude site van OS is er nog... deels... ik zal de nummers van de bussen eens vergelijken etc.

Maar het biedt sowieso zeeeer veel soelaas Brutus... dus ja zeer graag!
En 25 euro kan je niets van zeggen. Dus top!
Lossen is nimmer een probleem. ACME Special-tools & Co.
Stiekume vraag... zit er nog een carbje op?

Nu heb ik ook de 50er heli-zuiger even verder 'bij-herinnerd'.. damn... heb ik gewoon...
zit ook in de vliegerbrommer 50SX... dus die kan ik gewoon opentrekken en nameten.
Is toch wat. Kan ik weer een stapje verder komen... RC-1 moet vliegen.

Wel... OS Archives is een totall mess-up... alles door elkaar, en de details missen.
Nummers van de bussen niet te achterhalen... zeik! met dank aan Horizon Hobby maffia!
 
Laatst bewerkt:
Stiekume vraag... zit er nog een carbje op?
Motor is compleet zoals hij draaiend uit de heli kwam, met een drie-naalden carb. Degene met de twee "hoofdsproeiers", niet degene met dat stelgaffeltje.

Volgens mij zijn de geruchten over andere poortentiming vrij sterk overdreven. Mischien dat de inductiepoort in de krukas anders is, maar je zult toch je eigen krukas moeten gebruiken in verband met dat die van mij een specifieke heli krukas heeft.
Maar nogmaals, dat van die poorten valt mee: Vario raadde altijd aan deze motoren zo rond de 12K te zetten, i.v.m. geluid, en zei daarover "Jeder heutzutagliche Helimotor vertragt ohne weiteres einige Zahne mehr am glocke" (sorry voor het ontbreken van de Umlauts, die zitten niet op dit toetsenbord. Vrij vertaald: iedere tegenwoordige helimotor trekt zonder moeite een paar tandjes meer op de koppelingsklok).
 
'smooi!
Mijn bus en zuiger zijn des ABN's genade... gestipt dus...

Maar het drijfwerk is tip top, lagers en krukas de speciale kwaliteit die deze motoren mee kregen...
Ook drijstang is optima-forma. Motor moet kort leven hebben gehad op de bus... rest is nog zo strak en netjes...
Een set uit de USA, ABC gaat te veel oplopen in kosten. met alle ‘robslop’ tikt het gewoon heftig door.
En dan is er echt geen lol meer aan. En zo blijft alles nog een beetje binnen proportie.

Ik heb ook zo het voorstuk van mijn ST-X motor gevonden. Dat is wel eerste serie. 10 jaar over gedaan!

Maar gietstuk is goed. En moet het opkotteren of met een ruimer in stappen vergroten naar 18 mm
Eerst afsteken tot 17,5 mm en dan kan de ruimer er doorheen...
In het ene geval gaat het werkstuk in de klauw... en in het andere gaat het opgespannen op de dwarsslede, met een kotterstift in de klauw.

Van 15 naar 18 mm 'opboren'... hoe kom je ooit achter de verschillen...
‘Tja… pas bij het in handen hebt.
Jou ST as, die met de brons+zuigerveer heeft ook 15 mm...

Wel... dan kan ik me daar op gaan verheugen! Echt tof!
 
Laatst bewerkt:
..... sorry voor het ontbreken van de Umlauts, die zitten niet op dit toetsenbord. .....
Even tussendoor,
De Umlaut kan je heel makkelijk "maken". Daartoe druk je eerst op de " en direct daarna op de gewenste letter. Dus op " en dan de a geeft ä. Op de " en dan de u geeft de ü, enz. Het werkt ook met hoofdletters dus, " en U geeft Ü.
Het zelfde werkt met trema's. Bijvoorbeeld de ' en de a geeft á, of de ' en de o geeft ó en zo verder.
Je kan op die manier heel veel letters en combinaties maken dus ook de ê of de Ô maar ook de à en de è. Zelfs de ã en de õ.
Succes.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Daartoe druk je eerst op de " en direct daarna op de gewenste letter.
Ernst... Zo onnozel ben ik nu ook weer niet... Mijn eigen laptoppie doet dat... maar heeft 90% van de tijd geen internetverbinding hier omdat er een stuk of tien laptops en evenzovele telefoons van EEN WiFi verbinding gebruik moeten maken...
Als ik dat op mijn werkstation van het scheepsnetwerk doe, dan krijg ik: Verd"orie, dat w"erkt ni"e. Zwaar kl/oten...
Die heeft namelijk maar twee keyboard-instellingen: Engels (US) en Russisch.... En dat kan ik niet veranderen, dat is geblokkeerd i.v.m. cybersecurity.

Altijd welkom Brutus!

Dan kom ik hem t.z.t. wel eens langsbrengen...
 
En dat kan ik niet veranderen, dat is geblokkeerd i.v.m. cybersecurity.
Als er een numeriek toetsenveldje op zit, houd dan de alt toet ingedrukt en toets het cijfer 148 in voor ö of 129 voor ü 137 voor ë
Op internet staat hier en daar de volledige ASCII tabel om de cijfertjes van de andere karaktertjes te achterhalen.
 
Als er een numeriek toetsenveldje op zit, houd dan de alt toet ingedrukt en toets het cijfer 148 in voor ö of 129 voor ü 137 voor ë
Op internet staat hier en daar de volledige ASCII tabel om de cijfertjes van de andere karaktertjes te achterhalen.
:D :D :D :D en jij denkt dat ik daar zin in heb? :D :D :D
 
En zo mat ik verder... klopt dat wel? ... heeft die 10cc natuurlijk geen 22mm maar 23 mm!

Dat waren zeker geen dubbele puntjes op de ï...

Een 46 FX zit op die maat, en zo ook een 50SX... alles een kwestie van slagwerk...


Duhsssss wacht maar geduldig af op het resultaat van Brutus...
 
Zoeken niet echt, en de voorkeur ligt bij een 25, maar ach, ik vind het wel mooi lopende machientjes...
 
Zeker weten. Ik trof nog een HB 20 in mijn oude kastvoorraad motoren.
Die HB25 ook die montage aan de achterwand? De 20 heeft dat ook.
Met de kleinst mogelijke Perry carb :-)
 
Back
Top