OS Max 60FSR Welke versie

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik heb een nieuwe OS Max 60 FSR op de kop getikt.
Nu heb ik er al 2 in gebruik maar deze is net iets anders.
De krukas is gedeeld en de kop is niet gegoten maar gefreesd.
Zie de foto's
Is dit toevallig een van de eerste serie?
Net zoals de eerste FS 60 viertakt ook een gefreesde kop had?
Wie weet hier wat meer over?

Jan

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja... mooi blokje zeg!
Is altijd wel wat te vinden over dat juweeltje op Google...
Hier een voorbeeld...
https://www.google.nl/search?q=OS+M...OaT-ygPZqoL4CQ&ved=0CDkQsAQ&biw=1398&bih=1112

Zelf heb ik nog een OS 61SF-P, zij-uitlaat, pomp. Weer iets moderner (zo rond 1987). Motorhuis is 1 gietstuk, niet een los te nemen lagerhuis als bij jou 60FSR. Verder zuigerveer en een pomp in het carterdeksel. 86 carb met 'vlinderklep'. Het geheel ziet er overtuigend vormgegeven uit, boorde vol met slimme pomptechniek.
Vergelijkbaar was de 61RF-P, uitlaat achter, pomp en zuigerveer, de 'Hanno Pretner' achtige kunstvluchtmotor waar dan ook nog een rode Hatori pijp achter hoorde...
Las net ergens dat die een andere pomp heeft... net weer iets anders dusssss.....
Beiden motoren goed voor 2 pk... voor wat het waard is. Ooit de 'norm' tot ie weer werd ingehaald door YS 4-takt?

Leuk die historie!

SF-P... Gezien de leeftijd, zonde om te gebruiken, nooit een druppel brandstof gezien.
Maar een gebruikte zou ik wel eens willen testen op een kist. De prijzen daarvoor zijn echter inmiddels boven het verstandige uit gekomen... ach ja...

Maar deze 60 is prachtig!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
warom lopen die prijzen nou op dan
echt zeldzaam waren die motoren niet

ze waren weg erg goed
maar de opvolger de sf was beter meer vermogen
daar heb ik er nog 2 van liggen in goede staat
en volgens mij als ik echt ga graven heb ik zo een blok als deeze ook nog liggen
al is die niet best meer

Hallo Jeroen,
Prijzen... dat mag Joost weten. Voldoende gemaakt, voldoende ook versleten en afgeragd... Her en der poppen dan nostagiegevoelens op... velen drukken zich dan uit via de leegloop van de portemonee. Emotie kost geld :rolleyes:

Maar... de 61SF-P een beul van een 10cc, zie ik niet zovaak voorbij komen... niet hier in NL. Ze zullen wel op zolderkamertjes liggen. Net zo als die van mij, nieuw te wezen.
Heimelijk gekoesterd en geknuffeld.

Zie je hier een nette 60 FSR voorbij komen, wordt ik weer vrolijk :mrgreen:
Effe aanhaken. 'smooi!
Groetjes Bas

Ik hoor het al.
Er zijn nog echte liefhebbers.
Ik heb er overigens 35 Euro voor betaald. Lijkt me niet te veel.
Als ik bij OS kijk dan zie ik dat deze motor vanaf 1974 gemaakt is.
Zie onderstaande link.

O.S. Engines Manufacturing Timeline - 1969-1975

Als het inderdaad een van de eerste is (dat vraag ik me dus nog steeds af) dan betekend dit dat de motor 40 jaar oud is.
Dat maakt het voor mij alleen nog maar mooier.

Jan

Wattuh????? 8O8O8O8O8O

Jij hebt 35 euro betaald voor een nagelnieuwe FSR????

Joe lukkie, lukkie basturdt.....

Veel plezier er mee....

Groet, Bert

grappig..
blijkbaar zijn de oude motoren veel geliefder dan de nieuwerwetse tegenhangers..
terwijl je zou zeggen dat de nieuwe versies qua gebruiksgemak en levensduur die ouwetjes toch ver voorbij moeten gaan ;-)

Om een of andere reden is "verhoogd gebruiksgemak"=>"verlies aan karakter"....

Ik vind de moderne Ducati's ook geen zak meer aan.... ze gaan héél erg hard, maar voelen aan als Honda's qua gebruiksgemak etc etc.

En zo slecht was dat niet met die oude FSR dingen... die liepen netjes en startten goed, helemaal niks mis mee, en voor hun tijd absolute krachtpatsers....

Aan de andere kant: over vijftig jaar beweer jij wellicht hetzelfde over de motoren van nu (als er dan nog gloeipluggers bestaan....). Dan zeg jij van achter je rollator: "die OS 55 Hyper met demand regulator assembly.... Dát was nog eens een motor...." ;)

Groet, Bert

terwijl je zou zeggen dat de nieuwe versies qua gebruiksgemak en levensduur die ouwetjes toch ver voorbij moeten gaan

Toekomst zal het leren... maar ik vrees van niet.
Spoeling wordt steeds dunner... in het aanbod van motoren dan...
De OSjes met AX series, wordt niet vrolijk van berichten die ik erover lees. Coatings van zuigerwanden die loslaten... brrrrrr... garantie die niet nagekomen wordt. Dan houd het snel op.. ook voor OS.

De wereld wordt digitaler, maar de machines van toen, de processen waren absoluut niet slecht! En de ontwikkelingsingeneurs en technici al helemaal niet. Tegendeel. :yes:

Mijn ax was dus ook de wand van weg.. Wel netjes opgelost door os..
Wel de amerikaanse vestiging, niet de duitse.. Die kennen maar 1 antwoord, wat er ook aan de hand was.

Vroegah mocht men nog met chroom spelen.. Tegenwoordig nikkel..
Aangezien chroom kwalitatief beter was, maar niet meer gebruikt mag worden, is dat stukje van de kwaliteit al weg
De bus is gewoon eerder versleten..

Ik heb gezocht voor werkelijk opzichzelf staande motorfabrikaten..
Als je os en zijn klonen wegstreept, blijft er zeer weinig over..
En blijkbaar komen de ax'en nog niet echt in de buurt van wat de ouwetjes zoals de fsr doen ;-)

????

Is mij niks van bekend dat Chroom niet meer mag.

Ik weet wel dat het proces van verchromen véél duurder is dan dat van vernikkelen, o.a. vanwege de hoeveelheid nare afvalstoffen die bij het verchromen overblijven, maar verboden is het bij mijn weten niet????

Maar ik begrijp niet zo goed waarom bijvoorbeeld Nikasil of zo (er zijn meerdere cylindercoatings), in combinatie met een zuigerveer nooit in opkomst gekomen is.

Mijn ouwe trouwe Duc heeft met zo'n coating na 27 jaar en bijna een ton aan kilometers zonder echte revisie nog steeds zichtbare hoonsporen in de cylinders.

Groet, Bert

Os is schijnbaar gestopt vanwege deze afvalstoffen..
Iets dat hun overheid het gewoon niet meer toestond, en ze wel iets anders moesten gaan doen.

Ik snap inderdaad ook niet echt hoe dit zit.
Je hoort zoveel over oude, sterke motoren. Je zou toch zeggen dat die ontwikkeling niet stilstaat?
Lijkt er op dit moment op dat men allemaal van dezelfde transportband pakt, en alleen af en toe een extra vijltje ergens door haald.

Japan en milieu... dubbele standaards... Ander verhaal. Wetgeving?
Zou men kunnen uitwijken naar andere landen.
In de USA wordt er nog lustig van langs verchroomd, minimaal voor de classic car scene.

Vergeet niet dat er al verschrikkelijk veel is uitgedokterd. Wel is via simulatie in computerprogrammatuur veel meer te fine tunen, te voorspellen, metallugisch, thermo-dynamisch inzichtelijker te krijgen. Machinaal te laten vervaardigen.

Doch als ik kijk naar de OS 61SF-P, dan zit deze fenomenaal in elkaar.

Hier een stukje er over...
http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/OS Max 61RF-P & 61SF-P.html

Voor motoren? De clonen... (prik je er een OS carb op). Magnum en alle spin-off's, Thundertiger, Helaas MVVS is het 'midden gebied' verdwenen, alleen klein of groot... of benzine... Ze hadden prachtige 6-8cc's. Echt mooie motoren.

De OS AX-jes van zo rond 2005 zijn nog goed.

Mocht nu de Saito niet naar wens zijn voor de RC1 (plaatsbare tank-inhoud), zou ik nog een overstap kunnen maken naar een MVVS 12,5 cc en een tuned pipe. Motor met vast een mooi koppel...

Op de OLC mag altijd nog gebrandstoft worden... zolang dat ook zo blijft, blijf ik dat dan ook vliegen...

Mocht nu de Saito niet naar wens zijn voor de RC1 (plaatsbare tank-inhoud), zou ik nog een overstap kunnen maken naar een MVVS 12,5 cc en een tuned pipe. Motor met vast een mooi koppel...

Maak je geen zorgen, die Saito gaat (mits jij hem netjes afstelt) een héél acceptabel brandstofverbruik hebben.... Als ik het schatten mag, moet je met een 400 cc tankje toch gauw in de buurt van een kwartier non-stop volle bak moeten kunnen knallen....

Groet, Bert

Ik blijf het leuk vinden dit soort oude motoren.
En de kunst is natuurlijk om ze voor een leuke prijs te vinden.
Voor veel geld kan je bijna alles vinden.
Nog leuker vind het eigenlijk als de motor al een leven achter zich heeft en het dan weer bruikbaar maken.
Een nieuwe motor in de winkel kopen kan iedereen bij wijze van spreken maar een oud motortje weer bruikbaar maken zie ik als een kunst.

Dit soort oude motor gebruik ik nog heel veel en doen het prima. Misschien wat minder vermogen dan de huidige maar dat valt best wel mee. Het brandstof verbuik lijkt me wel wat hoger. Vooral de motoren met zuigerveren zijn bijna niet te verslijten.

Waarom OS Nikkel gebruikt weet ik niet. Ze doen het al heel lang. Ik heb in 1981 een 61 FSR ABC gekocht en dit is eigenlijk ABN. Ik gebruik hem nog steeds en doet het super. Ik zie inderdaad wel eens verhalen over langs komen. Helaas blijft onduidelijk wat exact de oorzaak is. Ook is onduidelijk of het echt een probleem is. Als ze 10.000 motoren verkopen en bij 5 laat het nikkel los dan is het geen groot probleem. Die 5 gevallen vindt je echter wel op intenet terug.Ik heb verschillende ABN motoren van OS en gelukkig tot nu toe zonder problemen.

Even weer on topic.
Weet iemand of dit inderdaad een 60FSR van het eerste uur is?

Jan

Eerste uur? Ik heb nog twee oude Graupner catalogie. Zal die vanavond even uit de verhuisdoos liften... of ik er wat over aantref... maar dan nog geen exacte datum. Motoren zijn niet genummerd op oplage...
Plaatje ervan opsturen naar de OS Engines site? Hebben ze direct antwoord.
Kan lastig wezen. Niet te druk om maken. Mooi is mooi.

Oude motorjes oplappen? Heb ik ook! Kan met geduld. Zo voor een OS 40 FS alle deeltjes voor zachte prijsjes gevonden. Engelen geduld. Anders komt het echt niet uit. Met een FP-tje net zo... De FA-100 was gelukkig lagers en pakkingen en afstellen.
Maar een Moki 22cc benzine is dan toch weer een ander verhaal. Te schaars. Dan moet de beurs open... voor een bus-en-zuigerset uit Duitsland.
DLE is toch voordeliger! Of was het C&A? :rolleyes:

mag je ook valsspelen?
ik heb nog een webra blackhead 10 cc liggen, handleiding etc alles erbij, gloedjenieuw in doos.. ding was volgens het bonnetje stevig aan de leeftijd.. ouder dan mijzelf waarschijnlijk :mrgreen:

Dat kan heel goed, de Blackheads waren al een tijdje een begrip toen ik actief begon met de hobby, en dat is nu 33 jaar geleden....

Waren destijds hele fijne motoren....

Groet, Bert

Ik was over de SF serie van Os altijd heel erg tevreden
2 heb ik er complete waarvan 1 nog bijna nieuw
ook heb ik nog onderdelen liggen van 1 zo een motor
een paar jaar geleden heb ik er ook nog 1 weg gegeven

we gingen er niet zuinig mee om
motor liep altijd max
en altijd op racemodellen
maar altijd brandstofaazuigen 1 klap tegen de richting en lopen
en 1 maar afgesteld hoefde ik nooit meer de naald te verdraaien

Naar mijn iedee de beste motoren die OS ooit gemaakt heefd
De voorgangen was ook al erg goed maar was wat zwaarder
maar die liepen ook spuug hard
zo hard dat bij ons op de klub bij zo een motor de bickendpin van de krukas af brak
Dar was op een curare gevlogen door Rob Pommerel

Back