OS55 slaat af bij bepaald toerental

Ik heb de motor gedemonteerd om te zien of alles in orde was en voor zover ik kon zien zag dat der goed uit, redelijk nieuw zelfs... Mooie glimmende zuiger.
Bij demontage deze week zat de zuigerveer niet vast, en ook de zuiger niet. De schrappen in de behuizing had ik wel opgemerkt toen ik hem voor de eerste maal opengedaan heb, die zitten er reeds de hele tijd...
Maar wat ik eigenaardig vind is dat beide lagers nog intact zijn:
06cf13284c74b1b2bab702de217ac719.jpg

e8be815df366e5b02f90c4ff033a2914.jpg

Krukaslager was afgeschermd aan de kant tegen het huis en voorste lager is volledig afgeschermd...

Klein braampje in het huis in de binnendiameter:
1e6a643f7ec931ac03b6a249930cf745.jpg


Cilinderbus is zeer moeilijk in te schatten, ik zal deze hoedanook vernieuwen. Verder nog de zuiger en de clips. Zuigerveer is nog in orde, moet ik die dan vernieuwen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, en nog iets, gevonden in de carb:
292ca86e658b3f0c46905939436639b4.jpg

Zou het kunnen dat dit de boosdoener is?
Ik heb de carb dan maar VOLLEDIG gedemonteerd en gereinigd... Ziet er uit als nieuw...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk toch dat je voorganger een vastloper of rotte lagers heb gehad (aan de foto's van het huis te zien) en daarom ook beschadigingen zie.
wss heeft ie de lagers etc etc vervangen destijds
 
De lagers die er inzaten waren in ieder geval niet de originele:
caf5ced42f863c948f81dcce3c94a783.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klein braampje in het huis in de binnendiameter:
1e6a643f7ec931ac03b6a249930cf745.jpg

Dit is met 100% zekerheid een teken van behoorlijk ondeskundige lagerwissel...

Er is dus ooit een lager in elkaar gelopen, en de troep daarvan door de motor gejast.
 
en zeker DEZE ceramische lagers uit je motor houden en weggooien......is leuk voor andere doeleinde maar in een motor FUNEST!!! met die warmte in de motor
Lagers kunnen spontaan uit elkaar klappen!! met alle gevolgen van dien..
 
Ter info.....
het achterste grote lager dient volledig open type te zijn
gewoon staal en geen Ceramische of RVS versie
Rvs kan wel maar is zachter van materiaal soort
Zelf hele goede ervaringen met SKF
wel duur maar bere sterk en betrouwbaar en roesten lang niet zo snel als de 1000 in 1 dozijn lager type
 
Ik dacht net dat die keramische lagers beter waren/ een langere levensduur hadden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd, het achterste lager van wijlen mijn OS50 (RIP) was volledig open...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet dat maar
door de hogere temperatuur in de motor klapt er een kogelballetje en dan als het enigzins tegen zit kan je ook je behuizing etc etc weggooien....NIET doen dus....tis maar een advies
 
Ceramische lagers hebben idd wel een langere levensduur maar niet in de hoogtoerige en warme motoren
Je kan ze best goed gebruiken op andere doeleinde zoals de mainshaft etc MAAR niet in de motoren
Goed SKF lagers zijn 2á3 keer zo duur maaar vele malen beter zoals ik al vertelde
 
In dat carter heeft al iemand huis gehouden. Uitgewoond is een te groot woord.
Ceramisch? Sluit mij aan bij jjdehaan.

De zuiger... heb je geen micrometer om de diameters te meten?
Bert, de afwijking op de foto oogt als een enorme vertekening, is in Photoshop zo na te maken... maar als de Camera zelfdenkend dat gaat doen :)
Zit er zo een beetje naar te staren... en als ik de zuigers op het internet zie, kan het nog veel erger. Meten is weten. Lijk alsof de hele lichaam thermisch is vervormd.

SKF maakt goede lagers. FAG idem. Roesten doen ze allemaal als de omstandigheden zich voordoen... Luisteren naar de motor en tijdig vervangen als je ook maar iets bemerkt, regelmatig een check. Is nog geen garantie... maar goed.
 
Overigens: naar aanleiding van die google search van Bas, over OS zuigers....

Doe dezelfde search eens met een willekeurig ander modelmotoren merk....
Je krijgt nauwelijks hits.... Dat is te zeggen, plenty zuigers en voeringen, maar allemaal catalogus-foto's of anderszins, géén of nagenoeg geen schade foto's....

Alleen bij OS.... Geeft wel te denken....

(heb nu ASP, Rossi, NovaRossi, Enya, Webra, Irvine, YS, K&B en Saito geprobeerd, en mischien in totaal 10 schadefoto's voor al die merken bij elkaar gezien....)
 
Laatst bewerkt:
Nu is os wel de meest gebruikte heli motor..
thunder tiger redline op plek 2
en verder zie je eigenlijk zelden iets anders onder een heli hangen.

in schaalheli's zal dat anders zijn..
maar de meest gebruikte brandstofheli's zullen toch de pod boom's zijn..

van de redline is extreem veel over de carb geschreven. ding liep vast als de motor warm werd.
eentje in de club kon nog wel s een tijdje wachten tot hij zn motor uit kon zetten, omdat na het landen dat ding vastliep. dus hoogtoerig bleef draaien..

de rossi is hier bijna niet aan te komen. een nieuwe dan, en voor een beetje normaal bedrag.
scheelt 150 eur zo'n beetje, of je hem is amerika of hier besteld. eerste dealer in duitsland vanaf hier.. en je weet niet of de nieuwe rossi zo goed is als de oude die jij gebruikt.
en de oude zullen toch wat schaarser worden.


toch ben ik wel eens dat je best wat tegenkomt als je goed gaat zoeken naar de os 55.
valt me ook op dat extreem veel van de horror zuigerplaatjes door afstelproblemen komen, vaak van beginnende brandstofpiloten
en blijkbaar kan hij daar slecht tegen.
en als dat alles zou zijn, zou het niet zo'n probleem zijn.

maar de schades door onderdelen in de motor die loskomen.. dat zou dan niet mogen.. en ook die zie je veel, en daar kun je niet aan doen..
 
bij de weg, bij mijn os 55 (allemaal trouwens, heb ook wat rip gevalletjes liggen..) was het binnenlager 1 kant gesloten.. kant van het huis was dicht
zal geen fluit uitmaken gok ik. maar zou bijzonder zijn als dezelfde motor bij anderen met open lagers uit de doos komt.
 
de rossi is hier bijna niet aan te komen. een nieuwe dan, en voor een beetje normaal bedrag.
scheelt 150 eur zo'n beetje, of je hem is amerika of hier besteld. eerste dealer in duitsland vanaf hier.. en je weet niet of de nieuwe rossi zo goed is als de oude die jij gebruikt.
en de oude zullen toch wat schaarser worden.

Rossi's zijn bij mijn weten al een tijdje uit productie helaas, al geloof ik dat Vario ze nog levert. Geen idee of dat oude voorraad is, of dat Rossi (die ook ander fijnmechanisch werk doet, net als bijvoorbeeld Webra wat nog gewoon bestaat maar geen motoren meer maakt) ze nog special voor Vario produceert. Overigens vond ik de prijs best meevallen: een Rossi 53 was niet noemenswaard duurder dan een OS 55, zo rond de 180~200 euro geloof ik...
Wellicht bedoel je NovaRossi? Die worden nog wel gemaakt, en zijn volgens mij ook behoorlijk pittig geprijsd. Is ook een heel ander, onafhankelijk merk, ook al is het opgezet door een broertje van de oorspronkelijke Rossi.

Ik begrijp dat OS de meest gebruikte motor is, maar de verhouding tussen de gebruikte aantallen en de geplaatste plaatjes van schade is volkomen zoek, totaal niet in verhouding met de gebruikte aantallen.... WANT: de zoekopdracht is "merk" + "piston".... NIET, "merk"+ "heli"+ "Piston"

En in vliegtuigen worden WEL veel meer merken gebruikt dan alleen OS.... Daar zie je ook veel ASP, redelijk veel oudere Webra's, Saito's en noem maar op.... En toch niet of nauwelijks schadeplaatjes....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top