Oude auto opknappen (Kyosho Burns)

Hallo,

Zeker 15 jaar geleden toen ik intensief ben begonnen met RC-auto's was dit een van mijn eerste auto's. Mijn ervaring was echt 0,0 en niemand kon mij helpen. Dus door veel zelf onderzoeken etc kwam ik verder en kreeg ik deze auto ook aan de praat. Momenteel vlieg ik veel met vliegtuigen / en vooral Heli's maar dit even ter zijde.

Mijn vraag aan jullie is:
Kennen jullie deze auto? Welk type is het? Zijn er nog onderdelen van te krijgen?
Ik wil daar nu een nieuwe motor op zetten met trekstarter (welke en past dat?)
Wat moet ik verder nog vervangen? Servo's zal ik denk ik ook meer vervangen, en veren en banden?
En hij heeft nooit een kap gehad, dus misschien dat iemand weet welke kap erop past..

Veel vragen zijn het, ik wil geen nieuw auto kopen omdat deze toch wat persoonlijk voor mij is. Dus graag opknap TIPS, en hints..

Hier zijn wat foto's

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto van de motor

Ik wil hem nu helemaal uit elkaar gaan halen om alles eens GOED schoon te gaan maken na dik tien jaar stil te hebben gestaan. En misschien de onderdelen die ik dan nodig heb voor KERST vragen. Momenteel weet ik echt niks van auto's dus voor mij is het echt de vraag of het zich loont en of er nog wel iets van te krijgen is.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Roel

ik denk persoonlijk dat het een oude kyosho is maargoed, ik weet zeker dat bartbanaan ons hier meer over kan vertellen.

mvg jarno

Lijkt mij inderdaad een Kyosho(zie achterkant), motor lijkt mij wel standard formaat te hebben dus volgens mij moet dat wel te doen zijn.

die os max die erop zit heb je met een beetje geluk in een half uur weer lopende. mijn theorie is plug eraf luchtfilter eraf en alles door laten lopen met wd40. en dan kijken of alles weer los is en dan weer een startpoging wagen.

mvg jarno

Heel de auto strippen, kijken wat kapot is, hopen dat we er hier achterkomen wat voor auto het is.
alles echt grondig schoonmaken, en evt. kogellagers erin, als die er nu nog inzitten draaien die nouwelijks meer.

Hoi,

WOW dat gaat snel met de reacties. Maar hij is al TOTAAL gestript. Maar die motor wordt niet meer gebruikt, zal het misschien wel nog doen, maar wil eentje met een trekstarter.
Zo jongs help me verder en ik hoor het wel

Groeten
Roel

Het is een Kyosho Landmax van een vroege serie, welke nog gebaseerd is op de MP5 en/of de MP6. De onderdelen zijn veelal nog te bestellen, omdat de USA-1 van Kyosho (en de MP 5 & MP6) veel onderdelen hebben die overeenkomen (diffs, draagarmen, assen) dus die ook passen.

Een PDF van exact jouw model weet ik nie t zo 1,2,3 te vinden, maar met dit PDF kom je al een heel eind:
http://www.ersatzteilhandbuch.de/downloads/supereightlandmax.pdf

Hoei, Bart_Banaan is echt zo'n wandelend archief, respect. :worship: Ik heb via via een blik kunnen werpen op een Mardave Stockcar van een jaar of 20 terug (met van die vierkante balkjes en een plaat alu ertussen). Is nog helemaal compleet, inclusief zender uit de tijd dat de batavieren nog hier rondliepen. :wink: Misschien een interessant winterprojectje?

schoonmaken met Nitro gaat enorm goed...
ff laten weken en het is er zo af.

Voordat je de motor een slinger geef, kijk hem eerst goed na op brandstofresten....

Groetjes,

John

Hoi,

Dat is fijn dat jullie tenminste mij al iets op weg helpen. De Auto is nu grotendeels al uit elkaar. Morgen alleen allebij de wielen eens uit elkaar halen. Dat ook eens schoon maken. En dan schroef ik hem weer in elkaar.
In Eindhoven (waar ik studeer) is een goede modelbouw winkel (goed zeker al omdat die bij mijn studentenwoning om de hoek is) heeft hij denken jullie onderdelen voor deze auto?

Maar heb nu een s9202 servo op het GAS gezet ;-).. Dat is mijn oude tuimelschijf servo van mijn three dee NT. Voor het sturen denk ik ook dezelfde servo te gaan gebruiken (circa 5 kg) dat moet toch genoeg zijn.

De PDF lijkt er inderdaad wel op, maar er zitten na heel vluchtig kijken al redelijk wat verschillen in. Denk dat het waarschijnlijk het betse is om gewoon klaar te bouwen en naar de modelbouw winkel te gaan.
Zijn er ook nog kappen voor?
Welke motor adviseren jullie?

bedankt alvast
Roel

5kg servo is niet sterk genoeg voor stuur van een dergelijke auto zou minimaal voor 8kg gaan.

mvg jarno

GEWELDIG,,, bedankt nu weet ik tenminste hoe lelijk die kist moest zijn geweest. Zonder achtervleugel ziet die niet uit. Hahahahah

Maar het is wel makkenlijker als ik het type precies weet. Nu nog verzoeken voor een motor (met trek starter) voor ervoor, en nog de andere onderdelen

Bedankt
Roel

Oke tot nu toe zie ik dat ik nodig heb:
- Nieuwe motor (met trek starter), als dat past
- Stuur servo. (iemand nog wat ouds liggen?)
- kap
- rem (schijf) die lijkt extraam afgebrand
- banden + volgen

Zo dat is het tot nu toe ;) weet iemand waar ik die onderdelen nog kan kopen? Hoop dat ze niet al te duur zijn, want anders wordt die auto echt duur :(

Groeten
Roel

PS alvast 1000X dank aan alle

je kan natuurlijk voor grootste deel van de spullen gewoon 2dehands kijken en w88 tot er iets voorbij komt alleen specifieke dingen als remschijven zal je wel gewoon bij je leverancier moeten bestellen maar ik denk dat remschijven niet meer dan 15 euro zijn.

mvg jarno

Mooie klassieker heb je daar, onderdelen zal extreem moeilijk worden om die nog te vinden in een modelbouwwinkel.
Bestellen via Kyosho duitsland zal ook wel niet meer gaan denk ik.
Je zou Shamrock in Maastricht eens kunnen proberen, die hebben vaak nog oude zooi staan.
Een andere optie is deze link http://cgi.ebay.de/Kyosho-Turbo-Bur...ryZ74309QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hij verstuurd binnen europa mail hem eens wat de verzendkosten zijn naar Nederland, hou de advertentie in de gaten waarschijnlijk gaat ie niet voor al teveel geld weg.
Dan heb je meteen al je onderdelen en nog wat reserve erbij.

Bijna alle onderdelen zijn nog te bestellen bij Kyosho (gewoon in de winkel die officieel Kyosho Dealer is, ik bestel alles voor mijn oude Kyosho's bij MUCO in Amsterdam).
Nadeel is dat je wel een artikel/onderdeel nummer nodig hebt, dus eigenlijk ook een bouwhandleiding of exploded view. Dus je zou even op zoek moeten gaan naar een bouwhandleiding van dit model, waarna je de onderdelen gewoon kan bestellen.

- Nieuwe motor (met trek starter), als dat past:
Een Force motor of andere niet al te dure 3,5cc (.21ci) zal gewoon passen. Let wel op dat je ook een nieuwe koppeling en vliegwiel nodig heb, de oude zal niet zomaar passen op een moderne motor

- Stuur servo. (iemand nog wat ouds liggen?) :
Ansmann/Blue Bird servo's zijn nu algemeen te verkrijgen, en die hebben een goeie prijs/kwaliteit verhouding, en zijn dus niet duur. Model BMS-621MG is goed betaalbaar (ca. 35€).
http://www.ansmann-racing.com/en/p_bb_01.html

- kap:
Een moderne offroad body zal wel passend te maken zijn, en in de uitverkoop te vinden (bij MUCO staat een doos met oude bodies voor weinig). Mooier zou zijn als je op ebay(.de) een originele -gebruikte- body zou vinden.

- rem (schijf):
Remschijven en remblokken(/plaatjes) zijn vrijwel universeel, die kan je van een moderne (Kyosho) offroad als de MP7.5 gebruiken.

- banden + velgen:
De velgen hebben waarschijnlijk gewoon een 17mm zeskant wielopnemer, dus passen alle moderne velgen en banden. Medial Pro lever goeie en betaalbare setjes...

IMG_6600.jpg

IMG_6599.jpg

Hoi,

heb net eens een modelbouw winkel gebeld, maar die zei dat het al lastig wordt onderdelen te krijgen.

Momenteel ligt differentielen + ophanging al mooi in de DISSEL. Schoon te worden.

Zondag zal de auto schoon weer in elkaar gezet worden, en dan ga ik maar eens zoeken naar onderdelen. Wat momenteel aan vervanging toe is:
- schroeven (haha die heb ik wel zelf)
- 1 kapje van het differntieel (dat is plastik en is kapot), of ik dat nog ooit ergens krijg
- "schijfrem" is versleten maar zal het wel nog doen
- Kap
- Stuur servo
- accu
- 4,... CC motor met trekstarter.

Hoop dat dit allemaal voor rond de 200 Euro te doen is. Maar de modelbouw winkel adviseerde gewoon een nieuwe te kopen. Maar deze Kyosho ziet wel heel stabiel uit met ALU en stevig differentieel.

Groeten en alvast bedankt als iemand wat onderdelen wil verkopen aan mij.
Roel

Back