oude lijmresten krimpfolie

Ik ben bezig met een Weihe 50 te restaureren, en ik probeerde het krimpfolie te verwijderen.
Nu is dat deels gelukt door het opnieuw warm te maken.
Maar op sommige (grote) stukken bleef de lijm/kleurlaag achter.
Hoe kan ik deze het beste verwijderen?
 
Ik begrijp het probleem niet helemaal.... als je opnieuw gaat foliën dan zie je daar toch niks meer van?
 
Ja wel als je de oude resten laat zitten.
Dat ziet er niet uit.
Ik heb dat ook wel eens gedaan, het leek wel of mijn vliegtuig de mazelen had.
Ik zou het met aceton proberen.
Maar volgens mij is deze vraag al meerdere keren behandeld op het forum.
 
Schuren schurende nog eens schuren.
 

Bijlagen

  • 4ADF016E-C51D-4018-8C47-AF8795770D17.jpeg
    4ADF016E-C51D-4018-8C47-AF8795770D17.jpeg
    385,4 KB · Weergaven: 143
  • 85667487-2DC1-477A-9F2D-2C3433F2B759.jpeg
    85667487-2DC1-477A-9F2D-2C3433F2B759.jpeg
    264,2 KB · Weergaven: 129
Een andere optie is om de romp/vleugel in een dichte zak met wat thinner te stoppen. De thinner damp weekt alles los. Zoek maar eens op thinner in het topic van Enke Bleriot.

ps. Hetzelfde werkt goed bij vieze barbecue onderdelen in een dichte zak met ammoniak. Daarna hoef je het alleen nog maar goed af te spoelen.
 
Een andere optie is om de romp/vleugel in een dichte zak met wat thinner te stoppen. De thinner damp weekt alles los. Zoek maar eens op thinner in het topic van Enke Bleriot.

ps. Hetzelfde werkt goed bij vieze barbecue onderdelen in een dichte zak met ammoniak. Daarna hoef je het alleen nog maar goed af te spoelen.
Dit is een goede tip.
Met schuren verzwak je enorm de constructie als je niet uitkijk.
 
Met m.e.k. oftewel ethyl methyl keton, vliegt alles er af....pvc reiniger is het zelfde..
Ook thinner,de echte gaat goed.
Gaat er een lichtere kleur overheen,goed naschuren met fijn schuurpapier en scotsbrite....wel adembeschermiing gebruiken en heeeel goed ventileren.....
 
Ik had hier 'reinigingsthinner'; dat deed hoegenaamd niets.

In een dichte zak met 'echte' thinner (op naar de doe-het-zelf zaak): lost de thinner die zak niet op?

En stel dat de thinner de lijm/kleurlaag losweekt: wat dan?

Met een doek verwijderen?

Die verpakkings tape werkt goed!

Zou het nog beter gaan als je die voor het er weer aftrekken eerst nog warm maakt?


jan.
 
Niet warm maken, dan blijft de lijm van de tape achter op de romp.
Laatste restjes weghalen met "echte" thinner, je weet wel, die met de specifieke geur.
 
Met duct tape gaat al aardig.

Maar wel begrotelijk.

Op naar de dhz-zaak; gelijk even thinner halen.

(Nu al bijna spijt dat ik dat oude spul er afgetrokken heb . . . :hammer:)


jan.
 
Keurig schoon met de foliebout op heet, 120 graad. Een oud T-shirt of katoenen lap, op het testant, dan met de bout er over, zuigt het op in het doek.

Zeer goed werkt ook het blauwe garagepapier van de rol. Eigenlijk nog beter.
Velletje op de tonerlijm leggen, wax is het eigenlijk, dan de fikkend hete bout erop.
Papier masseren, beetje trekkend, dan lostrekken, herhalen… af en toe weer een nieuw stukkie papier…
.
Met geduld krijg je het nagenoeg schoon.
Je krijgt ook lijmresten weg door de afgerobte folie op een stukje lijmrest aan te strijken, en heet weer los te trekken. Plakt gewoon weer terug aan de folie.

Meer durven doen…

Veel modellen zo behandeld bij een nieuwe folieronde.

Lossen van oude folie doe ik met een cover-föhn. Soldeerfõhn is het eigenlijk. En dan wel met dosis geduld en rust. Net zo zorgvuldig als je nieuwe folie zou aanbrengen.
Met de bout lukt het me evenzo.
Lukt het om het pardoes geheel schoon te trekken. Niet nimmer een probleem.
Zo gaat het dan de afgelopen 19 jaar.

Geschuurd hoeft er niet te worden.
Je schuurt de wax-lijm lastig weg, maar het blanke balsa rondom schuur je temeer weg. Zwever indekkingen zijn veelal niet zo dik. 0,5 tot 1 mm.

Zo een vleugel glassen zou ik niet zo snel doen. Wordt snel te zwaar.
Zijn wel mooie krimpende polyester stofjes voor. Speciaal voor de textiel industrie en hobby bedacht.
Moet je even navorsen in het SAM deel van het forum of hef lijnbestuurde deel. Dat goedje geeft een prachtig resultaat. Heb die stof toen in de UK besteld.

Oplosmiddelen wil je niet door je hersens laten vloeien… bovendien wordt de vlek alleen maar groter.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
:hammer:Was even bezig met dingen, maar hier dan een kleine update.

Mechanisch verwijderen, met deze jongen:

upload_2024-4-13_19-40-4.png


Drama.

De lijm/kleurlaag smelt en wordt een kleverige, taaie massa:

upload_2024-4-13_19-43-49.png



Met Tesa plakband gaat prima, maar niet alles gaat er af.

upload_2024-4-13_19-44-52.png



Zo hangt de vlag er nu bij, aan de de ene kant, en ik overweeg eea. te gaan verven.

upload_2024-4-13_19-41-30.png



Andere kant, resten uitgesmeerd met thinner:

upload_2024-4-13_19-42-55.png


Deze uitgesmeerde kleurlaag krijg je er volgens mij nooit meer af/uit.


Iemand zei: 'Schuren, schuren, en schuren.' (oid.)

Ja, maar het (3M) schuurpapier loopt dan wel snel vol.

Moet dus maar een beetje ruig, korrel 60 oid.?

En dan poriënvuller, schuren, repeat, lakken (verven) en klaar.

Het is maar een oude Dandy, hè . . .

Heb al wel de dübels voor de elastieken verwijderd; ga ik vervangen door nylon bouten en moeren in de romp.

Had de dübels beter nog even kunnen laten zitten . . .


jan.
 
Back
Top