Oude robbe kabels van binnen koper helemaal zwart?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Morris, 21 jun 2020.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zekerheid is er nooit zonder analyse. Maar het is de moeite waard om het te testen. Zo duur is een servo ook niet.
     
    Morris vindt dit leuk.
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ook in vroeger tijden werkten ontvangers intern op een gestabiliseerde spanning en leverden veel ontvangertypen pulshoogten van net iets meer dan 3 volt, bijvoorbeeld alle FMSS ontvangers van Robbe.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Morris vindt dit leuk.
  4. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    Dank voor de suggestie! dat is wel iets wat ik eens kan proberen. Ik ga ook eens zoeken naar iemand die me even kan helpen met de oscilloscoop. Want zoals al door een paar mensen aangegeven, meten is weten!
    De andere veilge lijn om uit te lopen is ook een moderne servo aanschaffen, Dat zou sowieso moeten werken, en kan ik snel aan de slag met de auto zelf.
    (Wellicht niet het goede subforum hier) Heeft iemand advies voor een goedkope servo om mee te starten die nog wel voldoet? Wetende dat de servo's die erin zitten van 30jr geleden waarschijnlijk ook niet heel krachtig waren. Daar zijn alleen weinig specificaties meer van te vinden vermoed ik.

    Dank alvast!
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De RS100S, die je noemt, is dezelfde als de huidige S3001 van Futaba, een standaard 3kg-cm servo. De S3003 is de kogelgelagerde versie daarvan.
     
  6. Morris

    Morris

    Lid geworden:
    19 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Delft
    Maar dan geschikt voor de huidige typen ontvangers met die 3.3v puls e.d.? :) (vergeef me mijn onnozelheid. Toch voor de zekerheid maar even vragen :)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch net andersom? De 3001 is bij mijn weten gelagerd, de 3003 niet. De 3001 kost 15 euro, de 3003 zit rond een tientje.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Mijn opgave was inderdaad niet correct. De S3001 is de kogelgelagerde versie, de S148 dezelfde als de RS100S en de S3003 bijna dezelfde, maar niet met indirect drive.

    Zoals ik al eerder schreef zijn servo's uit de tijd van de RS10 en daarna al geschikt voor pulshoogten van zo'n 3 volt. De RS100S is dan ook volledig identiek met de S148 en met de S3001 (behalve het kogellager i.p.v. het bronslager) en de S3003 (behalve het ontbreken van een lager en een potmeter-meenemer). In de loop der tijden is wel de potmeter veranderd van eentje met een metalen behuizing naar eentje met kunststofbehuizing, maar dat is uiteraard geen principiƫel verschil.
     
    jef vindt dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Neem ook de tip van Corrien over de voeding van de ontvanger ter harte!
     
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Ik heb nog genoeg goede verloopjes en servokabeltjes moeten er ook nog ergens liggen, pb maar!
     

Deel Deze Pagina