Dag Heren,
Ik wilde even laten zien wat er nog te maken valt van zeer oude foam toestellen. In 1997 heeft mijn vader een Multiplex Twin star aangeschaft, de oude grijze dus, en hem bij de eerste vlucht in een boom gecrasht, wat voor hem gelijk het einde van de hobby betekende. Het toestel was daarbij ook behoorlijk aan zijn einde:
- vleugel op 2 plekken doormidden
- 1 aileron mist de helft
- 1 vleugeltop mist
- 30cm leading edge ingebutst
- neus eraf gebroken
- romp bekrast, zeer diep
- staart er in zijn geheel vanaf gebroken
- deel stabilo mist
- vertikaal staartvlak eraf gebroken
- beide motorgondels eraf gescheurd
Een aardige lijst, het was immers ook nog ouderwets Styropor!
Nou heb ik het toestel jaren later enigzins in elkaar geprutst met epoxy, waarbij het een aardig lelijke onregelmatige bende werd, maar het uiteindelijk toch nog prima vloog:
Maargoed, ook ik heb hem gecrasht, te laag uit een looping gekomen, en hem vervolgens voor een paar jaar weer op de kast gelegd. Onderhand is er natuurlijk al de Twin Star II te koop, ELAPOR, een erg mooie bak! Toch, het feit dat mijn vader helaas niet meer leeft, maakte het eigenlijk leuk dit ding op te gaan knappen, en dan goed
Daarbij heb ik de meeste kapotte stukken Piep, die meer epoxy dan piep zelf waren weggesneden en vervangen door plokken styrodur. Nieuw zijn bijvoorbeeld:
- rechter vleugeltop
- deel van de rechter motorgondel
- 40 cm leading edge
- deel van de trailing edge
- meerdere stukken van de neus en onderzijde romp
- 1/4e stabilo
Vervolgens is de hele bak afgewerkt met 25grams Glasweefsel/Epoxy, wat toch aardig geklooi gaf aangezien alle scharnieren etc al ingelijmd zaten.
Hierna is hij 3maal gelakt met Acryl grondverf, toen grondig geschuurd, en 2maal afgelakt met Acryl lichtgrijs.
Wat stikkerfolie gehaald bij Holster, ramen en symbolen geknipt, en de nieuwe aandrijving gemonteerd:
2x EMAX CF2822 fietsbellen met een 11,1V Zippy Flightmax 20C 2200mAH Lipo.
Het resulterende zwaartepunt was een ramp, meer dan 6 cm achter wat ik enigzins veilig achtte. Dit deed even pijn, er was 300g lood nodig in de neus om hem goed te krijgen.
Voila:
Uiteindelijk gewicht 1600gram, vleugelbelasting zo'n 48g/dm2.
Ik heb op de tips turbulatorstrips geplakt, ik was band dat de hogere vleugelbelasting en veel gladdere oppervlakte nare stall eigenschappen op ging wekken, en kwaad kunnen de strips bijna nooit, dus..
Eerste vlucht:
(beetje wantrouwend)
En het vliegt uiteindelijk toch prima!
Leuk om dit oude wrak toch weer mooi in de lucht te zien, eigenlijk nog mooier dan toen hij nieuw uit de doos kwam.
Groeten,
Marijn
Ik wilde even laten zien wat er nog te maken valt van zeer oude foam toestellen. In 1997 heeft mijn vader een Multiplex Twin star aangeschaft, de oude grijze dus, en hem bij de eerste vlucht in een boom gecrasht, wat voor hem gelijk het einde van de hobby betekende. Het toestel was daarbij ook behoorlijk aan zijn einde:
- vleugel op 2 plekken doormidden
- 1 aileron mist de helft
- 1 vleugeltop mist
- 30cm leading edge ingebutst
- neus eraf gebroken
- romp bekrast, zeer diep
- staart er in zijn geheel vanaf gebroken
- deel stabilo mist
- vertikaal staartvlak eraf gebroken
- beide motorgondels eraf gescheurd
Een aardige lijst, het was immers ook nog ouderwets Styropor!
Nou heb ik het toestel jaren later enigzins in elkaar geprutst met epoxy, waarbij het een aardig lelijke onregelmatige bende werd, maar het uiteindelijk toch nog prima vloog:

Maargoed, ook ik heb hem gecrasht, te laag uit een looping gekomen, en hem vervolgens voor een paar jaar weer op de kast gelegd. Onderhand is er natuurlijk al de Twin Star II te koop, ELAPOR, een erg mooie bak! Toch, het feit dat mijn vader helaas niet meer leeft, maakte het eigenlijk leuk dit ding op te gaan knappen, en dan goed

Daarbij heb ik de meeste kapotte stukken Piep, die meer epoxy dan piep zelf waren weggesneden en vervangen door plokken styrodur. Nieuw zijn bijvoorbeeld:
- rechter vleugeltop
- deel van de rechter motorgondel
- 40 cm leading edge
- deel van de trailing edge
- meerdere stukken van de neus en onderzijde romp
- 1/4e stabilo
Vervolgens is de hele bak afgewerkt met 25grams Glasweefsel/Epoxy, wat toch aardig geklooi gaf aangezien alle scharnieren etc al ingelijmd zaten.
Hierna is hij 3maal gelakt met Acryl grondverf, toen grondig geschuurd, en 2maal afgelakt met Acryl lichtgrijs.
Wat stikkerfolie gehaald bij Holster, ramen en symbolen geknipt, en de nieuwe aandrijving gemonteerd:
2x EMAX CF2822 fietsbellen met een 11,1V Zippy Flightmax 20C 2200mAH Lipo.
Het resulterende zwaartepunt was een ramp, meer dan 6 cm achter wat ik enigzins veilig achtte. Dit deed even pijn, er was 300g lood nodig in de neus om hem goed te krijgen.
Voila:



Uiteindelijk gewicht 1600gram, vleugelbelasting zo'n 48g/dm2.
Ik heb op de tips turbulatorstrips geplakt, ik was band dat de hogere vleugelbelasting en veel gladdere oppervlakte nare stall eigenschappen op ging wekken, en kwaad kunnen de strips bijna nooit, dus..

Eerste vlucht:
(beetje wantrouwend)

En het vliegt uiteindelijk toch prima!



Leuk om dit oude wrak toch weer mooi in de lucht te zien, eigenlijk nog mooier dan toen hij nieuw uit de doos kwam.
Groeten,
Marijn