Oude Twin Star in de glasvezel

Dag Heren,

Ik wilde even laten zien wat er nog te maken valt van zeer oude foam toestellen. In 1997 heeft mijn vader een Multiplex Twin star aangeschaft, de oude grijze dus, en hem bij de eerste vlucht in een boom gecrasht, wat voor hem gelijk het einde van de hobby betekende. Het toestel was daarbij ook behoorlijk aan zijn einde:

- vleugel op 2 plekken doormidden
- 1 aileron mist de helft
- 1 vleugeltop mist
- 30cm leading edge ingebutst
- neus eraf gebroken
- romp bekrast, zeer diep
- staart er in zijn geheel vanaf gebroken
- deel stabilo mist
- vertikaal staartvlak eraf gebroken
- beide motorgondels eraf gescheurd

Een aardige lijst, het was immers ook nog ouderwets Styropor!
Nou heb ik het toestel jaren later enigzins in elkaar geprutst met epoxy, waarbij het een aardig lelijke onregelmatige bende werd, maar het uiteindelijk toch nog prima vloog:
IMG_1821Large.jpg


Maargoed, ook ik heb hem gecrasht, te laag uit een looping gekomen, en hem vervolgens voor een paar jaar weer op de kast gelegd. Onderhand is er natuurlijk al de Twin Star II te koop, ELAPOR, een erg mooie bak! Toch, het feit dat mijn vader helaas niet meer leeft, maakte het eigenlijk leuk dit ding op te gaan knappen, en dan goed ;)

Daarbij heb ik de meeste kapotte stukken Piep, die meer epoxy dan piep zelf waren weggesneden en vervangen door plokken styrodur. Nieuw zijn bijvoorbeeld:
- rechter vleugeltop
- deel van de rechter motorgondel
- 40 cm leading edge
- deel van de trailing edge
- meerdere stukken van de neus en onderzijde romp
- 1/4e stabilo

Vervolgens is de hele bak afgewerkt met 25grams Glasweefsel/Epoxy, wat toch aardig geklooi gaf aangezien alle scharnieren etc al ingelijmd zaten.

Hierna is hij 3maal gelakt met Acryl grondverf, toen grondig geschuurd, en 2maal afgelakt met Acryl lichtgrijs.
Wat stikkerfolie gehaald bij Holster, ramen en symbolen geknipt, en de nieuwe aandrijving gemonteerd:
2x EMAX CF2822 fietsbellen met een 11,1V Zippy Flightmax 20C 2200mAH Lipo.
Het resulterende zwaartepunt was een ramp, meer dan 6 cm achter wat ik enigzins veilig achtte. Dit deed even pijn, er was 300g lood nodig in de neus om hem goed te krijgen.
Voila:
DSC_0072.jpg

DSC_0070.jpg

DSC_0068.jpg


Uiteindelijk gewicht 1600gram, vleugelbelasting zo'n 48g/dm2.
Ik heb op de tips turbulatorstrips geplakt, ik was band dat de hogere vleugelbelasting en veel gladdere oppervlakte nare stall eigenschappen op ging wekken, en kwaad kunnen de strips bijna nooit, dus..;)

Eerste vlucht:
(beetje wantrouwend)
DSC_0073.jpg


En het vliegt uiteindelijk toch prima!
DSC_0100.jpg

DSC_0080.jpg

DSC_0084.jpg


Leuk om dit oude wrak toch weer mooi in de lucht te zien, eigenlijk nog mooier dan toen hij nieuw uit de doos kwam.

Groeten,

Marijn
 
Ben wel geen VLIEGER :rolling:
Maar toch jammer als dat Pa dit niet meer heb kunnen meemaken he
mvg
Frederik:D:D
 
Met een heleboel huisvlijt en toch geringe kosten is er veel aan dit soort toestellen te repareren. Ziet er weer goed uit het oude beestje.

Veel plezier ermee.
 
Geweldig ,deze heb ik ook nog gehad was mijn 2e toestel .
De neus had ik uitgehold om de 6 cellen accu verder naar voren te krijgen .

Deze ziet er erg super uit .

Groeten Wiebe.
 
300g lood is wel jammer. Dan liever een grotere accu, of mischien kan je de neus iets verlengen, of de vleugel verschuiven.

Wat ik vroeger bij simpele eigen "ontwerpen" deed was de definitieve vleugel positie pas kiezen met de romp en vleugel helemaal klaar.
De vleugel zodanig op de romp verschuiven tot het zwaartepunt klopt en dan de bevestiging in oorde maken.
 
Bedankt allemaal, ik ben erg blij met het resultaat:D

Ik heb de neus ook aardig uitgehold, en dan het lood voorin gelegd. Ik had een tijd geleden een oude Robbe Commander op dezelfde manier opgeknapt, 25g's glasweefsel en dan acryllak. Als je ze naast elkaar legt, dan is hij erg vergelijkbaar met de twinstar. Helaas bleek de Commander zeer tip stall gevoelig, en hij snapte bij de tweede testvlucht de bocht uit vlak voor de landing, met alle gevolgen vandien. De twinstar blijft me daarom positief verassen, hij vliegt nog steeds geweldig.

@ Harold, het verlengen van de romp had ik inderdaad simpel kunnen doen en achteraf baalde ik er ook van, maargoed ik had niet gedacht dat het zo erg zou zijn, en ik had er ook geen behoefte aan om de net geglaste/gelakte romp weer kapot te snijden. Wat betreft de vleugel positie is ook een goede suggestie, alleen zaten de twee bevestigingsbouten al volledig in de romp verlijmd, aangezien dit geen nieuw model was;)

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Back
Top