''oude'' wilesco stoommachine restauratie plannen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Bart83, 21 nov 2011.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou het wel kunnen maar doe dat principieel niet hoor Roel.

    Het blijft toch een drukvat en daar waag ik me niet aan.
    Ik moet er niet aan denken dat ik, mijn gezin of een willekeurige omstander gewond raakt door nalaten van mijn kant. Daar zou ik de rest van mijn leven last van houden denk ik.
    Mijn laatste ketel komt bij Maccsteam vandaan.
     
  2. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hoi Bart.

    Ik heb een paar maanden geleden een 30 jaar oude D12 op de kop getikt.
    Deze heb ik dusdanig gestript zodat ik de grondplaat kon stralen op mijn werk. Daarna in hittebestendige grijze lak gespoten. Ik ben begonnen met het losmaken van de stoomleiding (priegelwerk met die kleine warteltjes als je geen mini-steeksleuteltje hebt). Daarna was de rest vrij makkelijk los te halen door alles los te schroeven of bijvoorbeeld de omgevouwen randjes van de stookkamer om te buigen aan de onderzijde van de bodemplaat. De pakking van het ketelglas heb ik na controle wel laten zitten. De stoomfluit kon ik zo losdraaien (is dezelfde als die bij jouw ketel), alsook de veiligheid. Hier zitten papieren pakkingringen op die wel aan vervanging toe waren. Verder heb ik niet zoveel hoeven doen; vooral ontvetten en opwrijven. De glimmende delen heb ik met chroompoets voor mijn motorfiets behandeld, dat werkte prima.
    De machine loopt soepel en met verwarmd water stookt de ketel lekker rap naar de gewenste stoomproduktie.

    Groet!
    Edwin


    En ton_jans: kijk eens op het "te koop"forum onder diversen. Daar staat een mooie schotse ketel te koop.
     
  3. Randy

    Randy

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Groningen,Nederland
    Hoi ik ben randy en ik heb nog een wilesco d10 maar ik wil hem graag restaureren hebben jullie een bouwtekening of plaatjes van hoe je hem kan demonteren

    mvg de stoomliefhebber
     
  4. Randy

    Randy

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Groningen,Nederland
    heb mijn stoommachine gerestaureerd (oververven ketel poetsen stoom motortje een klein tikje opvoeren :) )
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoi ik ben randy en ik heb nog een wilesco d10 maar ik wil hem graag restaureren hebben jullie een bouwtekening of plaatjes van hoe je hem kan demonteren


    mvg de stoomliefhebber

    En dat zonder tekening !!!!!!!!!
     
  6. ger65

    ger65

    Lid geworden:
    12 jun 2012
    Berichten:
    2
    reactie stoommachine

    Hey Bart, ik heb zelf heel wat stoommachines stuk of 16 en dan nog gebruikte onderdelen, daarbij heb ik diverse modelschepen die door anderen niet zijn afgebouwd en die bouw ik af of restaureer ik.
    Ketels moet je voorzichtig mee zijn, waarschijnlijk heb je de stoommachine al opgeknapt. Maar ook ik heb hier ketels in gebruik die al heel oud zijn en toch prima functioneren. Ik ontkalk ze zodat ook het peilglas weer schoon is en de binnenkant van de ketel. zelf ga ik binnenkort proberen om zelf te verchromen of te verkoperen. Mogelijk kunnen we ideeën uitwisselen
    groetjes
    Ger

     
  7. ger65

    ger65

    Lid geworden:
    12 jun 2012
    Berichten:
    2
    demonteren

    Wilesco machines zijn goed te demonteren, de leidingen kan je meestal zonder solderen losschroeven en wegkantelen. Door de metalen lipjes onder de grondplaat om te buigen komt de behuizing los. Let goed op het pinnetje en de metalen beugel/ strip waar de ketel mee vast zit. Eventueel roet kan je soms met dreft en een middelzachte afwasborstel verwijderen. dreft ontvet en roet is een vettige substantie.Let wel, als je dingen los soldeer, let goed op hoe je het moet vastsolderen, hier moet je de hardsoldeertechniek voor gebruiken, te lezen op de site van modelattelier apeldoorn., dit vergt wel even wat oefening, dus probeer het eerst op oude materialen of afvalmateriaal. De ketel ontkalk ik zodat het peilglas ook schoon is.
    Suk6
    ger

     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als er eenmaal tin op je verbindingen zit werkt zilver niet !


    Het quoten van een hele rij foto's kun je beter laten, maakt het doorlezen van het hele verhaal een hopeloze zaak.
    Zeker als meerderen dat doen.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ger, even een aanvulling op Harm's (baggeraar) opmerking want je bent nieuw hier zo te zien.

    Als je een "quote" gebruikt kan je daarna in de gequote tekst datgene deleten wat niet relevant is, en foto's zijn al een keer geplaatst dus die kan je beter weghalen, simpel door de foto aan te klikken en een backspace te geven. Als de gequote tekst lang is, en je maar op een enkele zin daarvan reageert kan je de rest ook beter deleten. Dat maakt de discussie korter en veel beter leesbaar.

    Groet,

    Ad
     
  10. keijsertje

    keijsertje

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    27
    das een nette steamer
    had een vraagje als je hem gaat demonteren zouw je dan mischien een foto kunnen maken hoe de leidingen in het control panel precies lopen ?
    wil mijn d16 upgraden en kan niks vinden online

    vast bedankt en veel plezier met je d24
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo stoomliefhebbers ,


    na lange tijd weer even met de D24 bezig geweest. Vandaag de machine eeen grondige schoonmaak beurt gegeven en hem even goed doorgesmeerd. Heb de machine ook even laten draaien en hij werkt nog prima. Om helemaal in orde te krijgen moeten de volgende dingen nog gebeuren.

    - Ketel ontkalken
    - Afdichtringetjes vervangen
    - Esbit brander aanschaffen
    - Fluit van de ketel goed vast zetten
    - Afvoer bakje en veer voor dummy regelateur aanschaffen
    - evt mieuwe lak.

    Ik ben op het moment erg druk met mijn vlieghobby en andere zaken dus ik denkt dat ik
    hier voorlopig niet aan toe kom. Mocht iemand dit project willen overnemen doe mij dan even een pb.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. JeffryS

    JeffryS

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Dordrech
    PB verstuurd
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Gereserveerd voor JeffryS
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Verkocht aan JeffreyS
     
  15. JeffryS

    JeffryS

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Dordrech
    Opgehaald bij Bart
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Brandt dat op Gas ?
    mvg
    Frederik:D
     
  17. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Hallo, ik heb al even gezocht op "ontkalken" maar kan niets exacts vinden,
    ik wil namelijk mijn D20 ketel en glas ontkalken.
    Waarmee kan ik dat doen, welk middel en in welke concentratie en temperatuur?

    groeten, Klaas
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Keukenazijn. Even opkoken, nachtje laten staan en als dat niet genoeg is herhalen.
     
  19. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Bedankt voor de reactie, welke concentratie / verdunning moet ik gebruiken, ik ben bang dat ik iets beschadig, de soldeerverbindingen bv.
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Soldeerverbindingen hebben geen last van de azijn. Als
    Je twijfelt dan kun je het er ook korter in laten zitten. Per slot van rekening heb je een kijkglaasje waar je prima in de gaten kan houden wat er gebeurt in de ketel.
     

Deel Deze Pagina