ouderwetse rc auto

Hallo allemaal

ten eerste laat ik me even voorstellen
ik ben niek 35 uit hengelo
nieuw op dit forum maar zelf al aantal jaren nitro rc rijder.

ik heb van mn vader een rc auto gekregen die hij zeker al 25 tot 30 jaar heeft.
hij werkt momenteel niet maar wil deze weer rijdend hebben.
nu heb ik een paar vragen.
ten eerste er zit een battery bij(zal nimh zijn)
alleen hier staat niks op
geen voltage en geen capaciteit
dus ik weet niks.
wat zou ik kunnen proberen zonder de regelaar te mollen? want deze acuu werkt echt niet meer.
hele tijd aan ansmann lader gehad maar niks.

hetgene wat ik rood omcirceld heb op de 3e foto...is dat en mechanische snelheids regelaar?
zo ja is dit nog ergens te bestellen?

nu wil ik ook een andere motor kopen(dit zijn wat gegevens die ik van de auto weet)
Wheelbase is 245 mm
Length 400 mm
Height 245 mm
Ground Clearance 15 mm
Max Speed 12 mph
The motor is included – RS 540s
maar ergens anders gelezen dat het een 380 motor is.

nu een andere motor kopen hiervoor , als het kan mag die ook iets sneller rijden)
kan dit allemaal met huidige regelaar?
en is het eventueel mogelijk om een moderne regelaar erin te zetten met ook nieuwe motor erbij
en hoe weet ik hoe snel welke motor gaat?

het gaat hier om een tamiya/revell rc cros 1/8

alvast bedankt voor iedereen die meedenkt en helpt

hier een paar fotos van de auto(dit is niet mijne) en boekjes enzo zijn hier dus ook helaas niet aanwezig.
mijn versie heeft niet de leafe vering maar gewoon spring vering

Dat is inderdaad een mechanische regelaar (schuifweerstand welke met een servo bediend wordt). Hier zijn alternatieven voor: elektrische/digitale regelaars die geen extra servo nodig hebben, die beter te regelen zijn, minder stroom verbruiken, en die ook nog eens voeding doorgeven aan de ontvanger, zodat je geen los ontvangeraccupakketje nodig hebt.

De accu zal hoogstwaarschijnlijk een oude en simpele 6 cellen Nicad (7,2V) accu zijn, alternatieven (Nimh) genoeg.

Gezien de schaal en grootte zal het wel een 540 motor zijn, dit formaat is ook terug de standaard in rc auto's, dus snellere of tragere alternatieven genoeg, alleen is het de vraag als deze auto zich wel leent tot hogere snelheid.

'Werkt niet meer' kan trouwens gewoon een kwestie zijn van alle kabeltjes en stekkertjes controleren, nieuwe accu, nieuwe batterijen in de zender en rijden maar (als je dit wilt), elektrisch moderniseren en intensiever gebruik kan ook, maar waar vind je nog onderdelen...

Heb je trouwens foambanden zoals op de eerste foto's, of rubberbanden zoals op de laatste? plaats gauw wat eigen foto's.

(Tamiya heeft trouwens niks met deze auto te maken...)

Laatst bewerkt:
Hallo

dank je voor je reactie
dus eerste wat ik moet proberen is een nieuwe accu.
want heb geen werkende met tamiya stekker en ook geen verloop stekkertje.
ontvanger accu pack is geen probleem want die zit er nu ook in.
zit netjes onder achterklep dus dat is allemaal geen probleem

onderdelen zal ook geen probleem zijn
dit is echt een simpel model met erg stevige onderdelen.
servo's zijn altijd te vervangen

de motor is van tamiya als ik het goed heb terug gevonden.
ik wil de auto niet super snel laten lopen , maar 19 km is me te langzaam
wil het wel naar 35 brengen ofzo.
maar welke motor is dan een goede/optie? en hoe weet ik hoe snel welke motor is.

alvast bedankt

p.s. hier fotos van mn eigen jeep

Laatst bewerkt:
En die heb ik ook ;)

Is inderdaad een langzame auto, met een betere motor is er wel wat meer uit te halen maar verwacht geen snelheidsmonster.

hey roelof

kun jij me antwoord geven op de bovenstaande vragen?
35 moet te halen zijn toch met nieuwe motor en evt regelaar?

en gebruik je er gewoon een 7,2V nimh bij?

alvast bedankt

Omdat je geen andere pinions kunt steken zit je vast aan de vaste tandwielverhouding. Ik denk dat iets van een 19 turns brushed (met een electronische regelaar) of iets in de richting van 10.5~13.5 brushless wel met die tandwielen te doen is.

Ik had er een Associated 05 motor in hangen wat een normale 540 is (27 turns). Even achteruit en direct vooruit maakte al wheelies. En inderdaad had ik er een standaard 7.2v stickpack onder hangen.

Omdat je geen andere pinions kunt steken zit je vast aan de vaste tandwielverhouding. Ik denk dat iets van een 19 turns brushed (met een electronische regelaar) of iets in de richting van 10.5~13.5 brushless wel met die tandwielen te doen is.

Ik had er een Associated 05 motor in hangen wat een normale 540 is (27 turns). Even achteruit en direct vooruit maakte al wheelies. En inderdaad had ik er een standaard 7.2v stickpack onder hangen.

die brushed en of brushless
moet dat beide met nieuwe regelaar?
of kan brushed met de huidige? en brushed met nieuwe?

Brushed kan met de huidige maar een te sterke motor dal hem op een gegeven moment doen verbranden omdat er verliezen in ontstaan.

Brushless vereist ten alle tijden een brushless regelaar.

dank je..ik zal eens nadenken wat ik ga doen
brushed of brushless.
maar eerst nieuwe accu om te proberen of die het zo al doet.

bedankt

nou...met nieuwe 7,2V accu geprobeerd maar niks
heb 1 keer de snelheids regelaar iets zien bewegen en 1 servo maar dat was het
iemand een idee waar het aan kan liggen?

of toch het slimst om alles te vernieuwen erin?

Trouwens weet iemand wat je nog voor deze auto kan krijgen met verkoop?
werkend en of niet werkend.

alvast bedankt

Je moet nog iets van een ontvanger accu of een BEC systeem hebben, gezien er alleen maar draden voor de servo's uit de laadbak komen denk ik dat daaronder nog een ontvangeraccu/batterij moet zitten. Is die in orde?

als ik een brushless esc haal kan daar elke standaard brushed motor op?
soms zie ik bij een esc staan dat er max brushless 12 t op kan en brushed 17t (ofziets)
is dat bij elke esc zo? dat die brushless esc's ook brushed motoren pakken?

ben voor de revel op zoek naar een goedkope esc met motor 540 size 17t met onbelast iets van 30000 toeren.
volgens mij moet dat wel een goede zijn voor de revel

Er zijn brushless ESC's die ook brushed kunnen aansturen. Dit moet wel duidelijk in de handleiding staan hoe dan een brushed motor aan te sluiten. Veel huidige brushless ESC's kennen die optie niet.

En ja, je moet rekening houden met dde belasting. Hoe lager de turns des te hoger de belasting, aan te raden is een ESC welke ruim een lagere turns aan kan dan je motor is.

Voor een paar euro meer heb je bij HK een brushless set.
Ben ook begonnen met electro RC boten eind jaren 80. Ik was zo blij dat de elektronische snelheidsregelaar er kwam: hoe vaak ik al niet die printplaat, en in het bijzonder de servo gestuurde verdeler had doorgebrand met een standaard mabuchi 540 motor :p
Ontzettend leuk model dit trouwens

ik wil geen brushless
mn tandwielen gaan dat niet trekken en er is geen optie om ze te vervangen(auto 30 jaar oud)
dus denk ik dat brushed toch de beste optie is

Ik denk dat je een verkeerd idee van brushless hebt. Het vermogen en overige prestaties worden door de hoeveelheid turns bepaald. Wil je een mild vermogen kom je uit bij een 13.5 of een 17.5t set.

En vergeet niet dat ook je vingertje het meest bepalend is in hoeveel krachten je loslaat op je tandwielen.

Back