Our Lass 2

Update: plaatsing van het hoofddek

Het dek pastte niet helemaal goed.
Het was iets te smal (op sommige plaatsen een 2mm) en ook 5mm te kort.

Nu volgens de bouwbeschrijving moet je, wat betreft de breedte, de romp aan het dek aanpassen. Als het dek dan iets smaller is dan de romp moet je dus de romp iets in elkaar drukken maar dan staat er spanning op de lijmverbindingen met het dek. Dit wou ik vermijden en heb dus het dek verbreed.

Dit heb ik gedaan door langs beide kanten een stripje van 1,5mm PS tegen het dek te lijmen.

Het dek was ook te kort dus heb het ook met stukjes PS 5mm verlengd. Ik heb er wel voor gezorgd dat het dek ook verlijmd is op het originele dek en dus niet enkel op de stukjes PS die ik gebruikt heb om het dek te verlengen en verbreden.

De foto's zijn na het plamuur- en en schuurwerk. Het was zoiets als 1kg plamuur erop en dan 999 gram er terug afschuren :D

Nu de foto's:

136.jpg

137.jpg

142.jpg

Hier zie je de stukjes PS waarmee ik het dek mee heb verlengd:

139.jpg

De zijladders waren te hoog zoals je eerder in m'n verslag kan zien en moesten ook mooi gelijk geschuurd worden:

138.jpg

Dit was het voor deze update.

Groeten,

Michel.

nee het schips staat nu te koop hij was de schipper er van nu is hij verckocht

Update:

Aan het achtersteven een stuk van de verschansing tussenuit gehaald:

144.jpg

En dit is er voor in de plaatsgekomen:

145.jpg

De twee steunen geplaatst van de stelling waarop de kraan komt te staan. De leuning is er ook op geplakt.

147.jpg

Vandaag de romp gespoten met spuitplamuur. Dit was echter geen succes.

149.jpg

151.jpg

Hier zie je waarom het geen succes is:

Naamloos.jpg

Er kwamen uit de spuitbus harde deeltjes waardoor het net is alsof je een erg stoffig voorwerp spuit.
Ik heb spuitplamuur gebruikt om eventuele krassen enz.. weg te werken maar ik ga dit niet meer gebruiken.
Het is me tegengevallen en heb nu veel werk om het er terug allemaal af te schuren. :-x

Ook de netrollen ruimte moet ik zien te schuren en dit is niet heel goed toegankelijk. :-(

Bij een volgend schip ga ik gewoon direct schilderen.

Misschien is dit weekend de goesting terug en kan ik beginnen schuren...

Hoi Michel,

Spuitplamuur is in de eerste plaats plamuur en dient inderdaad om kleine oneffenheden mooi egaal te maken.
Daar dit een plamuur is, moet je dit dan achteraf natuurlijk mooi egaal schuren. ;)
Dus, die korreltjes zijn normaal hoor.

Maar waarom zou je kleine krasjes enz. gaan maskeren?
Dit is toch een werkschip en daar horen nu eenmaal krasjes en dergelijke bij. :)

Verder niets dan lof voor je werk hoor. ;)

Droop

Laatst bewerkt:
Tja, je hebt gelijk hoor dat dit een werkschip is.
In de handleiding staat dat de fabrikant bij hun model ook spuitplamuur heeft gebruikt dus wou dit ook eens proberen.

Ik heb het dus geprobeerd....

Bij een werkschip is het inderdaad niet echt nodig. Ik zal het ook niet meer doen.

Ik heb nog heel wat te leren :)

Bedankt voor je reactie!

Hoi Michel,

Je werk ziet er goed uit.

Ik gebruik spuitplamuur voor hout en dat werkt perfect!!

Maar ik zou niet weten waarom het bij jou niet werkt...

Je zou het schip gewoon in de grondverf moeten zetten en dan glad op moeten schuren??

Ga wel zo door met detailleren!!

Beste Michel,
Ik begrijp uw frustratie. :hammer: Je doet zo u best om mooi en proper te bouwen en dan wordt het bedorven door een "stomme" spuitbus!
Het is niet om dat een werkschip is dat het niet proper geschilderd moet zijn.
Ik gebruik ook altijd eerst spuitplamuur om de oneffenheden te verwerken en de eventuele voegen die met epoxy plamuur gevuld zijn te egaliseren. De spuitplamuur dat ik allang gebruik is de Motip Filler (geel kleurig) en heb nooit problemen mee gehad, behalve als de bus leeg geraakt en dat begin te "pruttelen". Het is ook een goede grondlaag voor de eindlaag. Dus, ja, valt er niets anders te doen dan lichtjes nat schuren. :-| Maar dat moet je toch ook altijd voor de eindlaag.
De ruimte voor de netrollen had ik, voor het gemak, voor het plaatsen van de achterbrug al geschilderd. De netrollen hebben ook op dit moment geplaatst.
Momenteel ligt al een maand mijn werf stil.
Doe zo voort. :proost:
Guy

Bedankt mannen.

@ Koen: Het is een gedetailleerde kit dus qua details komt het zeker in orde ;)

@ Guy: Ik zal zo proberen verder te doen :)

Ik gebruik normaal altijd spuitbussen van het mer Motip maar had nu eens een ander, onbekend merk, gebruikt. Ik zal me in het vervolg bij Motip houden.

Groeten,

Michel.

Hallo Michel,
Alles OK met de bouw van de Our Lass II. Van mijn kant heeft de werf stil gelegen omdat ik eerst aan de restauratie van mijn Marignan bezig geweest.
Ik heb hier een link voor u. Ik heb juist ontdekt dat in de laatste editie van het Engelse magazine Model Boat (october 26) een gedetailleerd artikel is verschenen over de constructie en de kwaliteit van de kit van de Our Lass II.
Ik heb het nog niet gelezen, moet eerst mijn hand kunnen leggen op een exemplaar.

http://www.modelboats.co.uk/
http://www.modelboats.co.uk/news/article.asp?a=7027
Groetjes,
Guy

Wat ook soms wel eens wil helpen is om de spuitbus even op de verwarming te leggen hierdoor wordt de verf iets dunner (opgepast voor lopers) maar geeft een strakker resultaat. Voor de rest super mooi werk.

groetjes

@ jan_m: Bedankt voor de tip en het compliment :)

@ Guy: Bij mij ligt de werf ook stil. De komende weken ga ik de romp schilderen. Als dit gedaan is komt er een update maar er is veel schilderwerk aan dus dat zal nog wel een hele tijd duren.
Over het artikel heb je een pb ;)

Kleine update:

De romp staat in de menie en de waterlijn is ook getekend in potlood.

Het volgende werk is het gedeelte boven de waterlijn in witte Motip primer spuiten zodat de lichte kleuren die erop komen sneller dekken.

55.jpg

Groeten,

Michel

Hallo Michel,
Je hebt het toch goed gekregen ondanks uw problemen met de primer die niet glad was en de moeilijke dekking met de menie.
Zoals ik het al vermeld heb, let wel op als de menie op basis is van synthetische verf dat je geen acryl primer of acryl verf gebruikt. Acryl op synthetisch is niet compatibel en al uw verflaag zal “kabbelen”, een ramp. Desnoods doe eerst een testje op een overschot styreen. Motip is meestal op acryl basis, een alternatief zou Dupli-Color kunnen zijn. Het is van dezelfde firma maar de laatste heeft synthetische verven.
Good luck, :bye:

Guy

Hey Guy,

Ik had de roerstok van de menie speciaal bijgehouden om te testen of de primer compatibel is ermee.
Deze namiddag heb ik het getest en de primer kan erop zonder problemen :)

Van revell en humbrol enamels weet ik dat deze zonder problemen op de primer van motip gaan dus al m'n verf is compatibel :)

Dupli color heb ik nog niet eerder gebruikt. Ik wist niet dat die van dezelfde firma komt en op synthetische basis is.
Zo leer je elke dag weer wat bij ;)

Laatst bewerkt:
Het schilderen is al wat gevorderd.

IMG_6029.jpg

Vandaag heb ik het wit een laatste laagje gegeven en ik ga de verf nu een een week laten harden.
Dan kan het maskeer werk beginnen voor de sierstrip die nog geverfd moet worden.
Hoe de sierstrip eruit ziet kan je zien in het begin van m'n verslag op de foto van het echte schip. ;)

Groeten,

Michel

Back