Oxy3

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Heli-Uwe, 23 jul 2015.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    jong niet meer zo erg, maar LOL wel !!! :D
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Nu toch maar die fotos op 35 % verkleint, en ik kan nog even wat laten zien!
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Die foto's zeggen eigenlijk alles:

    > grote schroeven, die je niet zo snel gammel draait,
    dus voor reparaties moet ik niet zo bang zijn als bij de kleinere T Rex 250 !

    > duidelijke handleiding, stap voor stap, en de schroeven en ringetjes zitten vaak daar waar ze later moeten zijn

    > goed opletten, wat is "pre assembled with CA superglue, it is ready to use"
    of "Note: Screws come screwed"
    dus die zitten los

    Frame is klaar, tail is klaar, morgen verder !
     
  4. demolle

    demolle

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    296
    Locatie:
    het land van bartje
    Dit betekent voor gemonteerd met superlijm klaar voor gebruik.
    Dat tweede zinnetje volgens mij schroeven zijn voor geschroefd.
    Dat word een mooie heli Uwe veel bouwplezier en als hij klaar is veel vliegplezier met deze mooie heli.

    Grt André
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.110
    Locatie:
    Nootdorp
    Welke schroeven worden dan met CA lijm gedaan ? Lijkt mij ongebruikelijk .
    Succes met je vogel Uwe !

    mvg Rene
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, is een redelijk gebruikelijk iets om metalen schroeven in kunststof te borgen met CA lijm...

    Brgds, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.110
    Locatie:
    Nootdorp
    Ah zo, Dat is natuurlijk prima. Welk formaat is deze heli eigenlijk ?
    Zit hij tussen de 250 en 450 ?
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Vraag van de CA lijm al beandwoord, bedankt Bert, juist !
    Ook de verklaring van André is juist !
    En het formaat is een echte 300er (255 mm hoofbladen, 47/50 mm tailbladen,
    dus hoofdrotor 57,6 mm, gewicht 'volgetankt' [met lipo dus] 580 gr.)
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.110
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooi Uwe die Quotes, maar heb je nog iets toe te voegen ?
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja René :

    de heli is van het bouwen tot aan het vliegen een "volwassene" heli (ik heb hem van Laurens zien vliegen, top),

    met volwassen bedoel ik, dat het een verkleinde kopie van een 700er is,
    met de verschil, dat nu de kleinen schroeven, zo als ik ze b.v. ken van de 250er, groter en robuuster gemaakt zijn,

    alle kwetsbaren dingen van een 250er zijn beter gemaakt,
    zo als 3 keer gelagerde mainshaft en een krachtige hecksturing met carbon aansturing,

    de servo's zijn rond om de mainshaft geplaatst, zo als bij een moderne 3D heli,

    en natuurlijk belangrijk, dat je ook goede servo's gebruikt,
    die middels krachtige stuurstangen aan een grote swash naar de main rotor hoofd gaan,

    verder is alles goed met grote kogellagers voorzien,
    alles passt precies in elkaar,

    mijn 250er T Rex (DFC) was amper rustig te krijgen, later met de MKS heckservo iets beter, maar niet goed,
    en de Blade heli's in vergelijkbaar formaat zijn überhaupt niet te vergelijken (mijn mening !),

    ... dus ik verwacht een perfecte heli voor fun,
    ik hoop dat ik hem ook zo sturen kan, dat het fun woord, ha ha

    Groet
    Uwe
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hardware bouwen is uberhaupt geen probleem,
    step voor step alles goed beschreven ...
    ... hoe die ringetjes moeten
    ... hoe de spanning van de belt zijn moet
    ... speeling van de hoofdas (vertikaal)

    leuk ook , dat je de mainshaft naar boven of naar beneden uit trekken kan,
    nadat de 'jesus-bolt(en)' verwijdert zijn en de shim los is
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. bijna nergens speling,
    eigenlijk alleen daar, waar het moet,
    dus even landingsgestel plaatsen en kap erop
    en klaar is de hardware
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Landingsgestel en bodemplaat moeten nog een keer verwijdert worden
    om de kabels van de motor en de ESC goed te plaatsen en te verbinden met de v-Bar en de ontvanger.

    Electronik komt deels uit Duitsland, dus dat kan nog 'n paar dagen duren,
    voor de heckrotorbladen ga ik eerst beginnen met de
    50 mm bladen voor een headspeed tot rond 4000 touren.
    Oxy adviseert 47 mm bladen voor hard 3D van 3500 tot 4500 RPM

    let op:
    verder beneden is de uitleg, hoezo toch maar met de 47 mm bladen gevlogen word !
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2015
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dank ook aan Live Hobby Duitsland,
    die mij voor de keuze motor en ESC
    "mit Rat und Tat" geholpen hebben !

    Groet
    Uwe
     
  15. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Tot nu toe is er openbaar gemaakt dat in iedergeval de OXY 2 en OXY 5 aankomen. Dit heeft Luca (OXY/Lynx) ook op HF aangekondigd. Ook worden er op dit moment prototype's/ideeën/etc uitgedeeld van andere soorten sizes(zoals elk ander merk natuurlijk). Welke dit worden zal je nog even moeten afwachten. Hou het OXY Sub forum op HF in de gate aangezien Luca erg veel daarin verteld over hoe en wat.

    Goedkoop is hij niet, maar kansloos is ook een groot woord. Zoals Uwe hem bouwt is het zeker een duur heli'tje maar vliegt hij echt super (Mijn setup is identiek aan die van Uwe en vliegt echt knetter strak). De OXY is natuurlijk ook gewoon goedkoop te bouwen door gebruik te maken van een HK setupje (Kbar, TGY nog wattes servo's, etc etc) en dan zal hij niet heel veel meer dan een trex 250 kosten terwijl de OXY een stuk groter is en zowel kwalitatief gezien als kwa vliegeigenschappen veel beter is. Daarbij is hij natuurlijk ook niet te vergelijken met een Trex 250, Blade 300X, etc

    @Uwe, ziet er strak uit. Keep up the good work!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2015
    hirzo vindt dit leuk.
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... niet helemaal waar:

    vandaag de rotorkop nog eens uit elkaar gehaald,
    op de feathering-shaft zitten 0,1 mm ringetjes om speling weg te werken,
    blijkbaar was bij de montage een eruit gevallen (ik vond het vanochtend),

    dit ringetje weer terug geplaatst, en de speling is 0,0 !!

    Na het invliegen van de heli word opnieuw de speling gecontroleerd
    en er kunnen links en rechts á 1 ringetje van 0,1 mm bij geplaatst worden
    om speling weer op 0 te zetten, maar dat later.

    Mijn idee: let bij het bouwen op deze details, snel krijg je een vibratie door niet symmetrisch gebouwde onderdelen !
    (trouwens ook in de handleiding beschreven, waar deze ringetjes te zitten hebben)

    Groet
    Uwe
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... ook dit onderwerp is ondertussen weer verandert:
    voor een headspeed boven 3500 RPM kunnen de 47 mm bladen gebruikt worden,
    en voor een RPM boven 4000 RPM is het noodzakelijk met de 47 mm bladen te vliegen,
    dus bij mijn geplante 3950 RPM vlieg ik met de 47 mm heck-rotor-bladen.

     
  18. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Klopt! Mocht je onder de 3500 willen gaan vliegen kun je er idd 50mm opschroeven maar wat ik heb ervaren is dat de oxy lekker vliegt tussen de 3600rpm en 5500. (dus welk toerental je dan ook wil vliegen, 47mm is dan het beste) Mocht je alsnog onder de 3500 willen vliegen zou ik adviseren de standaard fbl head erop te zetten en niet de dfc of Hybrid head. Met de stock head vliegt de oxy ok tot ongeveer 3150 en daarna is het wel echt over met de pret haha.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nee nee, zeker ga ik met de rpm niet te laag,
    volgens mijn berekening zit ik met governor op 3950 gemiddelt in idle,
    dus idle 2 zou dan rond de 4500 zijn.
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ho,
    nog even wachten voor de deur, tot de goede man van de post komt , hmmm .. duurt lang he ...
    maar ik hoop, dat woensdag of donderdag al wat binnen is , en de bouw verder gaat,

    en aan de bouwers met HV servo's:
    bij low voltage (5 of 5,5 volt) werken de DS servo's beter dan de HV servo's,
    eerst als je een echt HV set-up gebruikt, is dat veeeel beter, anders niet !

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina